Priznám sa pri tomto verši mi nikdy nenapadlo že Ježiš bol ten čo pil alkohol. To by bol ale zásadný posun v našej cirkvi. Mojich 2 dcl vína večer na terase mi teraz pripadá smiešne.Tomáš Plechatýý napísal: ↑26 Aug 2020, 16:18Ježíš sám pil vinnou révu a farizeové se pohoršovali, říkali mu hle žrout a pijan.
Odchod církve adventistů
Re: Odchod církve adventistů
Re: Odchod církve adventistů
Byť abstinent nie je nič nenormálne, ale na druhú stranu nemalo by to byť súčasťou krstného sľubu. Kto si nedá raz za čas alkoholický nápoj? Alebo bonbonieru s obsahom likéru?
Re: Odchod církve adventistů
Laco teraz som to tak trocha nepochopil , Pan Ježiš píl víno alebo nie?
Re: Odchod církve adventistů
U NZ se to poznat nedá, farizeové o něm říkali, že je "..pijan vína" (Luk 7:34), ale to byly podle všeho pomluvy.Pan Ježiš píl víno alebo nie?
Výraz pro nealkoholické a alkoholické víno je v řečtině stejný, takže ani tudy cesta nevede.
Poslední večeře byla o Velikonocích, kdy měli Židé všechno kvašené dát pryč. Na kříži Kristus nápoj, který tlumil bolest, Ježíš odmítl, chtěl mít asi stále jasnou mysl.
Podle všeho Ježíš víno nepil.
Re: Odchod církve adventistů
A ako vyrábali to nealkoholické víno ?Hosť napísal: ↑30 Aug 2020, 17:20Výraz pro nealkoholické a alkoholické víno je v řečtině stejný, takže ani tudy cesta nevede.
Re: Odchod církve adventistů
Stejně jako dnes-vylisovali,hned vypili, je to vlastně nekvašený mošt.A ako vyrábali to nealkoholické víno ?
Re: Odchod církve adventistů
V Izraeli bylo normální vytvářet víno nebo opojný nápoj (alkoholický). V deuteronomiu 14 to mají přímo dovoleno o svátcích a to mají s sebou Izraelci přibrat i Levity.Hosť napísal: ↑30 Aug 2020, 17:20U NZ se to poznat nedá, farizeové o něm říkali, že je "..pijan vína" (Luk 7:34), ale to byly podle všeho pomluvy.Pan Ježiš píl víno alebo nie?
Výraz pro nealkoholické a alkoholické víno je v řečtině stejný, takže ani tudy cesta nevede.
Poslední večeře byla o Velikonocích, kdy měli Židé všechno kvašené dát pryč. Na kříži Kristus nápoj, který tlumil bolest, Ježíš odmítl, chtěl mít asi stále jasnou mysl.
Podle všeho Ježíš víno nepil.
V přísloví existují varování, že se to nesluší pít králům aby se jim nezatemnil rozum. Nebo výzva ať tento nápoj nechávají spíše zkroušeným (utištěným). Existují varování před účinky vína.
Ale to že bylo normální pít opojný nápoj a víno vyplývá i z toho, že se to muselo výslovně zmiňovat jako zákaz pro ty kdo chtěli na nějakou dobu složit Nazírský slib (ten šel i zrušit).
Stejně tak to bylo výslovně zakázáno Bohu zasvěceným, kteří byli naplnění Duchem Svatým, jako byl třeba Samson.
Kdyby bylo všeobecně zakázáno pít víno, nebo by se dávno pilo pouze nealko k čemu by se nazírům navíc výslovně zakazovalo pít vinou révu a opojný nápoj.
A v 1. Kapitole Lukáše čteme o dvou navštíveních Andělem. O Janovi řekne anděl dopředu, že nebude pít víno ani opojný nápoj.
Ale o Ježíši anděl nic takového neřekne.
V Lukáši 7 kapitole na tento rozdíl Ježíš sám poukazuje.
Čemu tedy připodobním lidi tohoto pokolení? Komu se podobají?
Jsou jako děti, které sedí na tržišti a pokřikují na sebe: ‚Hráli jsme vám, a vy jste netancovali; naříkali jsme, a vy jste neplakali.‘
Přišel Jan Křtitel, nejedl chléb a nepil víno – a říkáte: ‚Je posedlý.‘
Přišel Syn člověka, jí a pije – a říkáte: ‚Hle, milovník hodů a pitek, přítel celníků a hříšníků!‘
Ale moudrost je ospravedlněna u všech svých dětí.“
Můžeme si také říci, jestliže nepití opojného nápoje bývalo zakázáno pouze výslovně u nazírů a ne běžných lidí.
A jestliže minimálně o slavnostech (Deuteronomium 14,23-29) se opojný nápoj výslovně dovoloval k oslavě Hospodina, pak je podle mne logické a pravděpodobné, že to samé bylo na svatbě.
V Káni Galilejské se určitě pilo víno na svatbě, které se Ježíš účastnil. A víno jim Ježíš zázračně proměnil z vody. Lidem chutnalo a považovali ho za kvalitní.(Jan 2,10) Dovoluji si hádat, že Ježíš sám nepohrdal tím, co dal ostatním jako zázrak.
A i podobenství o mladém a starém vínu a nových a starých měších ukazuje na to, že asi Izraelci nevypili všechno víno hned po vylisování révy do jednoho dne nekvašené a pouze nealko.
Ježíš říká o vínu:
Kdo se napije starého, nechce nové; řekne: ‚Staré je lepší.‘“ (Lukáš 5,39)
To staré ale přece kvasí déle a je tedy alkoholické více ne?
Takže není podle mne jasné že nepil pokud se nepřinesou přímé důkazy, že pil.
Spíše je podle mne v pořádku očekávat, že za života pil jako mohli i běžní i bohabojní Izraelci - pro které to nebylo hříchem - a pouze pokud bychom měli přímé důkazy, že nepil mohli bychom toto tvrdit, a tyto důkazy nejsou.
I proto byl Ježíš přijímaný i celníky, nevěstkami, že se nad ně nestavěl a nepovyšoval.
Farizeové určitě měli za Ježíšova života více a přísnějších nařízení než vyplývalo z Mojžíšova Zákona a dívali se spatra na ty, kdo tak nečinili i na Ježíše.
Nevím jestli Ježíš pil alkohol- věřím tomu a myslím si to. Ale rozhodně vím, že starý zákon ani nový zákon nenařizuje plošnou abstinenci ani plošně neodsuzuje pití alkoholu.
Vede ovšem ke střídmosti, úctě ke svému tělu a určitě varuje před opilectvím a nezřízeným životem.
NZ však také říká:
Koloským 2, 16
Nikdo tedy nemá právo odsuzovat vás za to, co jíte nebo pijete, nebo kvůli svátkům, kvůli novoluní nebo sobotám.
Re: Odchod církve adventistů
Pán Plechatý akože máte pravdu ,ale podľa čoho vie človek kedy má dosť? Pri malom pive alebo 2 dcl vína?
-
- Príspevky: 2689
- Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
- Kontaktovať používateľa:
Re: Odchod církve adventistů
Bylo by naivní myslet si, že jen moderní člověk hledal různé způsoby konzervace.
Je dost pramenů, které něco z té dávné minulosti přibližují.
I to, že nové víno se nedává do starých měchů je nějakým signálem. (např: Mt 9:17)
To, že Kristus je řazen do odsuzovaných skupin jako pijan,
tak to je spíše pomluva. V minulosti stačilo zahlédnout adventistu,
jak vchází do hospody a pomluvy se hned rojily.
Za sebe spíše nevěřím, že Kristus pil alkohol. Ten důvod je dán
nejvyšším cílem a smyslem Kristova života. Styk s odsuzovanou
skupinou nemusí nutně znamenat konzumaci alkoholu. Jen samotná
Kristova přítomnost mezi nimi byla pro ně povzbuzením a to
farizeové a zákoníci odmítali kvůli znečištění.
Sám jsem abstinent k životu nepotřebuji alkohol, ale nejsem ten, který by někomu určoval,
jestli více než jedna sklenička je propadnutí alkoholismu.
Jinak alkohol je zastoupen v řadě produktů, tím se nedá tvrdit, že bych byl
100% abstinent (léky, bonbony, domácí tinktury v alkoholu, kvašení ovoce v žaludku, atd.)
Alkohol se dostane do těla i přes kůži, to je snad známé. Horší je cesta přes žaludek.
Konzumace vína byla spojena s náboženstvím, postupem doby se tato konzumace
odnáboženštila.
Je dost pramenů, které něco z té dávné minulosti přibližují.
I to, že nové víno se nedává do starých měchů je nějakým signálem. (např: Mt 9:17)
To, že Kristus je řazen do odsuzovaných skupin jako pijan,
tak to je spíše pomluva. V minulosti stačilo zahlédnout adventistu,
jak vchází do hospody a pomluvy se hned rojily.
Za sebe spíše nevěřím, že Kristus pil alkohol. Ten důvod je dán
nejvyšším cílem a smyslem Kristova života. Styk s odsuzovanou
skupinou nemusí nutně znamenat konzumaci alkoholu. Jen samotná
Kristova přítomnost mezi nimi byla pro ně povzbuzením a to
farizeové a zákoníci odmítali kvůli znečištění.
Sám jsem abstinent k životu nepotřebuji alkohol, ale nejsem ten, který by někomu určoval,
jestli více než jedna sklenička je propadnutí alkoholismu.
Jinak alkohol je zastoupen v řadě produktů, tím se nedá tvrdit, že bych byl
100% abstinent (léky, bonbony, domácí tinktury v alkoholu, kvašení ovoce v žaludku, atd.)
Alkohol se dostane do těla i přes kůži, to je snad známé. Horší je cesta přes žaludek.
Konzumace vína byla spojena s náboženstvím, postupem doby se tato konzumace
odnáboženštila.
Re: Odchod církve adventistů
Dnes, stejně jako tehdy, máte pár hodin po vylisování z moštu burčák. Čím je tepleji, tím dříve. S trochou zjednodušení, nestojíte-li u lisu, pijete vždy více-či méně fermentovaný nápoj. Proto Nazírové nepožívaly nic z plodů révy. V dobách Ježíšových neexistovaly skladové chládící boxy, ani dovoz přes půl zěmkoule v řádu hodin. Představa, že bylo v tehdejší době možné celoroční pití čerstvého hroznového moštu, je spíše z oblasti fantasy literatury.A ako vyrábali to nealkoholické víno ?
Stejně jako dnes-vylisovali,hned vypili, je to vlastně nekvašený mošt.
Na přelomu věků lidé znali a používali některé druhy konzervace (například sušení, nebo kvašení). Sirup z hrozinek, ředěný vodou rozhodně nepřipomíná víno. A kvašený mošt, nebo šťáva z kvašených hroznů je víno.
Destiláty ("tvrdý alkohol") připravili až arabští učenci, o několik století později. Naproti tomu pivo bylo známé a konzumované už dříve.
Mám za to, že průkopníci adventismu se svezli na vlně protialkoholických osvětových kampaní a abstinenci, podobně jako vegetariánství, zařadili do kodexu vyžadovaného jednání. Autoritu požadavkům dodalo "biblické" případně "prorocké" potvrzení, což spolu s důrazem na "svatost života" přispělo k vytvoření adventistické tradice v této oblasti. To, že jsou některé požadavky "jen lidskými předpisy", nutně neznamená, že jsou špatné. Jen jim to dává jiný význam, jinou důležitost.
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 2 neregistrovaní