Katolická církev

Diskusia o vieroučných bodoch CASD.
Tomáš Plechatýý

Re: Katolická církev

Neprečítaný príspevok od používateľa Tomáš Plechatýý »

Neregistrovaný napísal: 07 Jan 2021, 11:19 Mě se spíše zdá, že Viktor (v tomto případě) zastává tradiční protestantský postoj, na rozdíl od Milana nebo Tomáše, kteří dokonce takové konverze schvalují.
Určitě se ozvou, že je to všechno jinak a jak se mýlím.
Konverze podle srdce nemohu odsuzovat - do srdce vidí jen Bůh, já mohu jen koukat na ovoce té osoby.
Moje srdce mě tam netáhne a být uvnitř táhlo by mě rychle ven.

Jsou lidé u nichž si tolik hlavu nedělám s tím v jaké jsou organizaci, protože jsem upokojen tím, co z nich vyzařuje.

Pak jsou lidé, u kterých si tu starost dělám, protože věřím, že vliv ideologie/teologie může dost dlouho ovlivňovat to čím budou žít.

A pak jsou lidé u kterých si nevím rady ať by přešli do jakékoliv církve nebo z nějaké odešli, protože si myslím, že jejich nitro a srdce potřebuje lásku a proměnu bez ohledu na to kde zrovna církvují.

Co se týče teologie Katolické církve tak jsem zatím vždy byl proti nauce o odpustcích, neomylnosti papeže, pravomoci kněží (nad běžnými věřícími) , proti potřebě nárokovat si exkluzivitu na výklad bible a inspiraci Duchem Svatým, proti učení o přepodstatnění oplatky a vína, proti učení o Bezhříšnosti Marie, Proti prokletím, která postuloval Trident. Proti praktikám zakrývání skandálů zneužívajících kněží. Proti hromadění majetku.

A to pořádně nevím co všechno z toho se opravdu v KC vyučuje.

Když jsem se ale musel spokojit u vlastní rodiny s námitkami na věrouku s postojem - pro mne je to moje církevní rodina a důležitý je pro mne sbor, kde můžu sloužit a něco tam změnit, já už to měnit nebudu, a Hlavní je věřit Bohu a mít rád lidi a ostatní není tak důležité. A argumentace věroukou nezabírala.

Tak bych byl pokrytec, kdybych se s tím neuměl spokojit u jiných denominací.

Je nesmysl, abych si v hlavě nastavil jaká rozhodnutí v životě musí lidé kolem mě učinit aby jednali dobře jinak budou jednat špatně a budou hodni mého odsouzení.
Stejně tak by mohlo přijít mnoho jiných lidí a jeden mi vyčítat že jsem svůj život nezasvětil misionaření, jiný že nejsem zpěvákem, jiný že nejsem lékařem, jiný že se nevěnuji vynálezům, jiný že mám jít do politiky.

Teď nechci vypadat, že bych byl supermuž - brouk pytlík, co umí vše, ale chci říci, že mne napadalo mnoho směrů kam v životě jít a proč to bude dobré a skoro v každém směru bych našel nějaké podporovatele, kteří by mohli chtít agitovat, ať tam jdu nebo ještě hůř agitovat jen ať něco nedělám.

Když se tam Lída rozhodla vstoupit, tak si tam jde. Nelíbí se mi, že dobří lidé legitimizují existenci organizace, i s jejími chybami, ale co nadělám.

To hlavní co jsem ale už prve napsal je stále stejné - uvědomil jsem si, že jsem o KC vždy myslel mluvil a psal aniž bych ho nějak poctivěji se snahou o objektivitu studoval a snažil se pochopit.

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Katolická církev

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Milá sestro Lído v Kristu Ježíši toto vlákno jsi před časem založila a předpokládám, že ho budeš dále nějak snad moderovat.
Všichni víme, že tento web neumožňuje takovou moderaci, jak by to bylo potřeba.
Respektuji tvé rozhodnutí o vstupu nebo návratu do katolické církve (nevadí mi to, nechápu to, ale to je jen můj problém), ale nadále budu polemizovat (nikoliv odsuzovat - to náleží jen Bohu) s nějakým teologickým jevem či konstruktem v minulosti, který je stále vlivný v současnosti a budoucnosti lidí, moderujícím a tvarujícím jejich myšlení. Podobně to platí s mou polemikou adventistické teologie.
Nepsal jsem o omluvách. Omluva je efekt podobný tomuto přísloví:
"Vlk se nažral a koza zůstala celá."
Tento typ omluv jsem měl možnost na sobě pocítit v casd, právě tento prožitek v adventismu mě posunul k odchodu z vyhraněnosti do trvalého následování Pravdy bez sebejistého přístavního kotvení ve viktoriánském přístavu 19 století. Jsem tedy trvale na rozbouřeném moři zakotven pouze v Bohu skrze dílo Ježíše Krista. Tím rozhodně nechci říci, že nesdílím některá hlavní křesťanská vyjádření, která jsou prosta přílišného detailního popisu.
S historií je to docela složité. Jak je to vyjádřeno v následující větě: "Vítěz přepisuje dějiny." Jistě je možné vnímat v dějinách i pozitiva, která si většinou přivlastní vítěz. Katolická církev (obecně vyjádřeno) nikdy nebyla poražena.
Psal jsem ve smyslu následujícího přísloví:
"Když se zapne první knoflík špatně, tak je celé zapínání špatné."
Tradování může způsobit další následné rozvíjející a bohatě kvetoucí chybné kroky.
Nejsem si jistý jestli má cenu klást otázky k některým konstrukcím svazující členy katolické církve do věření lidským představám.
Pokud tedy lidé např: začnou být učeni o nějakém očistci, pak se rozběhne kolotoč kolem hříchu, cesty odpuštění a nebo obráceně - hřích, cesta, očistec a peklo coby zastrašovací prostředek.
Tak by mě zajímala ta krása spasení vyjádřená katolickou církví a jestli je to vskutku majetek kc. Jak rádi si lidé přivlastní to, na čem nepracovali.
Položím-li nějakou otázku do kc, tak nežádám odpověď od protestanta.
Opravdu celým srdcem věříš všem těm naukám (mimo základní jednoduché vyznání víry) učeným katolickou církví a přijímáš je celým srdcem?[/b]
Na tu poslední otázku nemusíš odpovídat.

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: Katolická církev

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

Ambassadore, nerozumím Tvé otázce, která to je, když ne ta poslední? Jinak se k Tobě vyjádřím, až budu doma. K Tobě mám také něco na srdci.

Viktorrealita
Príspevky: 1376
Dátum registrácie: 30 Sep 2018, 10:46
Kontaktovať používateľa:

Re: Katolická církev

Neprečítaný príspevok od používateľa Viktorrealita »

Rastislav napísal: 07 Jan 2021, 11:02 Toto si samozrejme nenechal ujsť vrchný "kydač" viktorrealita ktorý využije každú príleźitosť kopnúť si do RKc.

Všetko dobré v novom roku a pokoj v duši. (Aj tebe Viktor)
Ja mám nekonečnú radosť a pokoj v Kristu a prajem aj tebe takúto radosť a pokoj. No túto radosť a pokoj v Kristu v RKC nikto nenájde a práve to chcem svojimi príspevkami na adresu RKC zdôrazniť.

Táto nekonečná radosť a pokoj vyviera z pravého evanjelia Ježiša Krista, ktoré jediné nám zvestuje túto radostnú správu. Kto vierou prijme toto evanjelium radosti v Kristu, tak srdce sa už raduje a má večný pokoj v Kristu.

RKC má iné evanjelium, ktoré neobsahuje túto radosť a pokoj, nakoľko podmienila spásu členstvom a plnením svojich vlastných nariadení, sviatostí a tradícii, aby mohla vo svojej podobe existovať. To už je iné evanjelium!

Aby RKC preklenula frustráciu katolíka, ktorý by nevedel, či dostatočne plnil všetky tie nariadenia, ktorými podmienila spásu a teda aby nemal pochybnosti o svojej spáse v náručí KC, tak mu ponúka poistku - učenie o očistci. A tak svojím ovečkám ponúka falošnú istotu spásy a to skrz učenie o očistci.

Keďže KC neučí pravé evanjelium - tú radostnú správu od Boha, ale učí iné evanjelium, tak musela ponúknuť vlastnú istotu spásy prameniacu z členstva, z plnenia vlastných nariadení, sviatostí a tradícii, no a hlavne prameniacu z učenia o očistci.

A tak katolík si žije vo falošnej nádejí na spásu, skrz pomyselný očistec - dočasné peklo. Je si potom vedomý, že tak či tak, ak sa dostane do očistca, tak má vyhrané, lebo skôr či neskôr z očistca vyskočí do neba. RKC dáva katolíkom možnosť to vyskakovanie ešte urýchliť a odrazu je z toho stály príjem peňazí od príbuzných a blízkych. A tak sa katolík snaží plniť nariadenia KC tak, aby sa do očistca nejako dostal. Dostať sa priamo do neba je určené, len pre vyvolených – svätých z radov KC.

Spovede, odpustky, učenie o očistci nepriamo nabáda k hriechu, lebo ak človek neustále vedome činí hriech s tým, že už dopredu počíta s náboženským aktom “spovedí, pokánia a pokryteckej ľútosti“ , tak ako to nazvať?

No skutočná istota spásy, pramení skrz vieru v evanjelium Ježiša Krista a znovuzrodené srdce sa raduje, lebo iba v takej istote prameniacej z Božieho zasľúbenia, je nekonečná radosť a pokoj v Duchu Svätom. To vypôsobí nový život na chválu Boha. Žid 10:14 Lebo jednou obeťou zdokonalil navždy tých, ktorí sa posväcujú.
Naposledy upravil/-a Viktorrealita v 18 Jan 2021, 08:10, upravené celkom 4 krát.

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: Katolická církev

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

Neregistrovaný:
Nesouhlas, toto vlákno založila sama Lída, která asi před rokem či dvěma již řešila nějak svoji víru. Co se týče obsahu fóra, největší obsah není o katolících, ale právě nedokonalostem v CASD, ať teologickým nebo praktickým.
Upravila jsem vlákno, aby byly vidět citace.

Toto vlákno jsem založila pro přehlednost, aby bylo kam psát o KC. V jiných vláknech se to moc nehodilo a rušilo to.
Rastislav:
Teraz ked sa Lyda rozhodla vratiť sa naspät do RKc a použila "svoje" argumenty dostala výprask.
Neregistrovaný:
Nesouhlas, pouze se někteří vyjádřili a argumentovali, nejvíce zmíněný Viktor. U Lídy ale vidím, že její návrat zpět "na základě pečlivého zvážení teologie" je její sebeklam, protože zvažování se děje hlavně na základě faktů.
Bylo by dobré, aby se o její konverzi dozvěděl br.Pavlík, je taky bývalý katolík, třeba začne uvažovat o "návratu domů" a bude se hledat nový předseda. :D
Jako malá jsem dostala někdy "plácnutí po zadku". Jako trošičku větší občasné švihnutí proutkem. Bylo to normální a zdravé a vyšla jsem ze svých dětských poblouznění. To ještě EU do všeho nemluvila. Zdejší konverzaci jako výprask nevidím, spíše jako nálet. Milanova výzva pátrat po příčinách a naslouchat si zůstává u některých nenaplněna.

Píšeš o mém sebeklamu. Mám za to, že nemůžeš vědět, co jsem četla, kam jsem šla, s kým jsem mluvila atd. Když jsem oznámila konverzi, objevilo se hodnocení, proč jsem šla do ŘKC a popis těchto věcí. To vše bez otázky, to bylo již hotové hodnocení. Nevím, jestli jsi to byl Ty, ale byla tam podobná hodnotící rétorika. Ve Tvé úvaze o mém sebeklamu vidím proto spíš touhu, aby to tak bylo. I když se pochopitelně těším na další vzdělávání na faře, náš pan farář má rozhled. Rádi si povídáme o protestantismu a katolicismu a jak v tom figuruje Pán.

Bratr Pavlík byl v řeckokatolické církvi. Myslím, že svou konverzi do CASD pečlivě zvážil a věděl, co dělá.

Ale pokud by přece jen o ŘKC zauvažoval, dostane se mu od nás nejvřelejšího přijetí :-).
Neregistrovaný:
Mě se spíše zdá, že Viktor (v tomto případě) zastává tradiční protestantský postoj, na rozdíl od Milana nebo Tomáše, kteří dokonce takové konverze schvalují.
Určitě se ozvou, že je to všechno jinak a jak se mýlím.
Tomáš se již vyjádřil, ale nevím, proč by jeho přání všeho dobrého mělo být schvalování mého postoje. Já si toho vážím a to přání mi udělalo radost.

Milan je dobrým činovníkem CASD. Má nadhled a je tam obrovská pokora. K němu bych se jako římský katolík nebála přijít a popovídat. Klidně do modlitebny. Jen teď může být považován některými za kacíře.

Viktor káže kalvinistické evangelium. To je evangelium, že Pán Ježíš za nás zemřel a jsme zadarmo milostí spaseni, ale pouze ti, kteří k tomu byli předurčeni. Ostatní mají smůlu, pokud nejsou ve výběru. Rozumím tomu, že tomu věří, je horlivý, nadšený a zřejmě i upřímný, ale není to "biblické" evangelium. Je to evangelium pro mě nepřijatelného systému. Ale věřím, že si Pán ve své milosti může použít i to navzdory té nauce. Neboť On je svrchovaný.
Naposledy upravil/-a Lída Rohalová v 08 Jan 2021, 10:35, upravené celkom 1 krát.

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Katolická církev

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Lída Rohalová napísal: 07 Jan 2021, 19:27 Ambassadore, nerozumím Tvé otázce, která to je, když ne ta poslední? Jinak se k Tobě vyjádřím, až budu doma. K Tobě mám také něco na srdci.
Týká se to skutečně poslední otázky, ale sama se rozhoduješ na co odpovíš a co jen přečteš, ale neodpovíš. Nechci nikoho tlačit do odpovědí.
Pokud si zde někdo myslí, že jsem se do tebe pustil, tak je ve velkém omylu. Polemizuji pouze o učení a postojem k danému učení.

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: Katolická církev

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

Komentář tu byl 2x. Smazala jsem to.
Naposledy upravil/-a Lída Rohalová v 08 Jan 2021, 10:39, upravené celkom 1 krát.

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: Katolická církev

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

ambassador napísal: 08 Jan 2021, 07:36
Lída Rohalová napísal: 07 Jan 2021, 19:27 Ambassadore, nerozumím Tvé otázce, která to je, když ne ta poslední? Jinak se k Tobě vyjádřím, až budu doma. K Tobě mám také něco na srdci.
Týká se to skutečně poslední otázky, ale sama se rozhoduješ na co odpovíš a co jen přečteš, ale neodpovíš. Nechci nikoho tlačit do odpovědí.
Pokud si zde někdo myslí, že jsem se do tebe pustil, tak je ve velkém omylu. Polemizuji pouze o učení a postojem k danému učení.
Díky za odpověď. Já jsem to chápala tak, že otázka je někde před tím tučným písmem a že to shrnuješ větou, že pokud kladeš otázku do KC, neočekáváš odpověď od protestanta.
Tu tučnou otázku jsem chápala až jako další otázku, na kterou již nemusím odpovídat. Takže díky za upřesnění.

Ambassadore, není Tvůj styl dělat nálety, to vím. Tvé příspěvky ráda čtu. Avšak když píšeš o tom, že po rozhodnutí nevidíme, neslyšíme a stále si vedeme svou, dá se to pochopit dvojznačně.
To je prostě problém všech obecných vyjádření, která reagují na aktuální dění na webu a nekonfrontují osobu, které se to týká.
V obecném vyjádření to může špatně pochopit i ten, koho se to třeba vůbec netýká.
To nepíšu jen k Tobě, taky mám obecná vyjádření. Avšak je kolem nich hodně toho obkecávání. A když tam to obkecávání není, lze to také možná pochopit dvojznačně.

Budu na Tvůj komentář reagovat, avšak dnes mne tlačí čas.
Pěkný den.

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: Katolická církev

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

ambassador napísal: 07 Jan 2021, 17:49 Milá sestro Lído v Kristu Ježíši toto vlákno jsi před časem založila a předpokládám, že ho budeš dále nějak snad moderovat.
Všichni víme, že tento web neumožňuje takovou moderaci, jak by to bylo potřeba.
Ahoj Ambassadore. Vlákno jsem před časem založila z důvodu, aby bylo kam psát o KC. Pokud se myslí moderováním usměrňování diskuse, neplánovala jsem to dělat a ani neplánuji. Do vlákna může psát kdokoli, kdo cítí tu potřebu. Reaguji na to, na co cítím potřebu reagovat a taky podle svých časových možností. Do budoucna bych se ráda věnovala primárně věcem v ŘKC + ekumenický dialog, takže mé úsilí budu směrovat spíše k praktickému životu + možná nějaké to psaní někam na internet do určitého prostředí, možná. To neznamená, že bych nebyla za tento web vděčná, ale všechno má svůj čas. Zatím zde ještě nějakou dobu budu. Pokud lidé cítí potřebu do nějakého vlákna psát, nechť píšou, pokud ne, nevadí mi, když dotyčné vlákno zůstane v propadlišti dějin. Nijak si nezakládám na tom, že jsem nějaké vlákno založila.
Respektuji tvé rozhodnutí o vstupu nebo návratu do katolické církve (nevadí mi to, nechápu to, ale to je jen můj problém), ale nadále budu polemizovat (nikoliv odsuzovat - to náleží jen Bohu) s nějakým teologickým jevem či konstruktem v minulosti, který je stále vlivný v současnosti a budoucnosti lidí, moderujícím a tvarujícím jejich myšlení. Podobně to platí s mou polemikou adventistické teologie.
Díky. Já se Ti vůbec nedivím, že to nechápeš. Kde mě by to napadlo, že se jednou budu vracet. Když jsem vstupovala do CASD, brala jsem to jako napořád. Nyní bych to ráda napořád skutečně měla, nechci už nic hledat, protože jsem zakusila mnohé. A ŘKC chápu jako udržitelný systém, ve kterém dokážu fungovat a který je kompatibilní s mou náturou. Pokud mne ŘKC někdy za něco neexkomunikuje, tak v ní hodlám zestárnout a zemřít.

Dle mého názoru může být nějaký teologický jev odsouzen. Mám na mysli např. učení evangelia prosperity, učení nějakých sekt atd. V některých případech je odsouzení žádoucí.
Co se týče Tridentu, tam ve formulaci "anathema sit" (ať je proklet, jak se to nešťastně překládá) nejde o přání něčeho zlého, ať se dotyčným něco zlého stane, ale jde zde o způsob církevního trestu exkomunikace z církve, který je poslední možností nápravy "hříšníka". Prokletí svolával také Pavel na ty, kdo by kázali jiné evangelium než Kristovo. V roce 1999 podepsali katolíci a lutheráni deklaraci o učení o ospravedlnění, kde se dotýkají také Tridentu.

https://is.jabok.cz/el/JA10/leto2009/T5 ... DLNENI.pdf

V některých otázkách došly obě denominace ke shodě, v jiných např. ekleziologie se ještě musí vést dialog.

Mně nevadí Tvá polemika k čemukoliv. Vadí mi spíš předčasná hodnocení - to nepíšu směrem k Tobě. K polemikám zde jistě najdeš dostatek zájemců. Pokud by ses chtěl bavit se mnou nějak detailněji a dlouhodoběji, tak můžeš na soukromé adrese, kterou Ti sdělím do zprávy, pokud napíšeš. Já sama nebudu nikoho vyhledávat, abych mu psala. Něco ze svého vnímání s Tebou mohu probrat na webu, ale jsou věci, které jsou dost soukromé a nerada bych je sem psala, mohly by být špatně pochopeny, nebo by vyžadovaly příliš detailní vysvětlení.
Nepsal jsem o omluvách. Omluva je efekt podobný tomuto přísloví:
"Vlk se nažral a koza zůstala celá."
Tento typ omluv jsem měl možnost na sobě pocítit v casd, právě tento prožitek v adventismu mě posunul k odchodu z vyhraněnosti do trvalého následování Pravdy bez sebejistého přístavního kotvení ve viktoriánském přístavu 19 století. Jsem tedy trvale na rozbouřeném moři zakotven pouze v Bohu skrze dílo Ježíše Krista. Tím rozhodně nechci říci, že nesdílím některá hlavní křesťanská vyjádření, která jsou prosta přílišného detailního popisu.
Pokud omluvu nevezmeme vážně, nikam se v dialogu neposuneme. O omluvách jsi psal, ale pak jsi to upravil. Nevím, co jsi v adventismu prožil. Zakotvení v Bohu skrze dílo Ježíše Krista s Tebou sdílím.
S historií je to docela složité. Jak je to vyjádřeno v následující větě: "Vítěz přepisuje dějiny." Jistě je možné vnímat v dějinách i pozitiva, která si většinou přivlastní vítěz. Katolická církev (obecně vyjádřeno) nikdy nebyla poražena.
Psal jsem ve smyslu následujícího přísloví:
"Když se zapne první knoflík špatně, tak je celé zapínání špatné."
Tradování může způsobit další následné rozvíjející a bohatě kvetoucí chybné kroky.
Historie je objektivní, avšak my máme subjektivní vnímání. To se projevuje popisem věcí stranících jedné nebo druhé straně. Ale existují i celkem objektivní popisy věcí. Všichni jsme objektivní ve své subjektivitě :).
Důležité pro mě je, jak se vyvíjela křesťanská ortodoxie.
Chybné kroky může způsobit i odpor vůči tradování.
V dobách Tridentu převládala více Tradice. II. vatikánský koncil vyzdvihl Písmo, práci laiků v církvi, podpořil pastoraci, zpřístupnil liturgické služby laikům, podpořil historicko-kritickou metodu jako základní interpreteční klíč k biblickým textům, podpořil účast v ekumenických vztazích, zavedl mezináboženský dialog, přiznal podíl církve na sekularizaci světa, hlásí se k lidským právům atd.
Nejsem si jistý jestli má cenu klást otázky k některým konstrukcím svazující členy katolické církve do věření lidským představám.
Pokud tedy lidé např: začnou být učeni o nějakém očistci, pak se rozběhne kolotoč kolem hříchu, cesty odpuštění a nebo obráceně - hřích, cesta, očistec a peklo coby zastrašovací prostředek.
Nevím. Zde je důležité si uvědomit, že protestant i katolík může věci vidět jinak a pod jedním pojmem si představovat něco úplně jiného. To, co protestant považuje za konstrukci svazující k lidským představám, to může katolík považovat za dogma, které se vyvíjelo a které reagovalo na zpochybnění dané věci. To, co vidí protestant jako problém, může vidět katolík jako dílo milosti. Říkal mi kamarád, který není katolické církvi příliš nakloněn, že nějaký jeho kamarád protestantský kazatel psal práci na téma očistce a zhodnotil to jako dílo milosti. Prý je někde tady od nás, ale nevím, kdo to je. Až k nám kamarád přijede, zeptám se ho na jméno toho kazatele, samotnou mě to zajímá, k čemu dospěl. Očistec se někdy chybně pokládá za jakési předpeklí. Kdysi v minulosti byly ty obrázky, jak čerti topí pod kotlem, trhají dětem nožičky nebo tak nějak. Dnes se očistec bere spíše jako stav než nějaké místo. Na peklo jsem věřila už při odchodu z CASD. Věcem, které jsou po smrti osobně říkám "posmrtná agenda". Každá církev to "nějak má" a Bůh ví, jak to je. Židé se také posmrtně "stěhovali" do "říše stínů".
Tak by mě zajímala ta krása spasení vyjádřená katolickou církví a jestli je to vskutku majetek kc. Jak rádi si lidé přivlastní to, na čem nepracovali.
K pojetí spásy u KC jsem zde dávala odkazy z Katechismu. Je v nich ukázáno, že mohou být spaseni i nekatolíci. Přechod do KC musí být promyšlený, jak např. vyjadřuje Ulf Ekman. Nestačí reagovat jen tak, že by někdo pouze o KC slyšel a byl nucen přestoupit, aby byl spasen - musí být o tom přesvědčen v hloubi srdce. Někoho může pobouřit, že pokud někdo o KC neví, může být spasen i bez toho. Ale i Bible zná "mechanismus nevědomosti" v Ř 2 kap. Církev si zároveň nemyslí, že by neměla evangelizovat, protože by tím lidem ulehčila spasení. Nemyslím si to ani já. Dobrá zpráva je od toho, aby se k lidem dostala, a to jako DOBRÁ. V Mt je psáno - jděte ke všem národům... a přesto zná Bible "mechanismus nevědomosti".

U katolíků a protestantů je odlišné pojetí ekumenismu. Protestanté chápou pod pojmem "ekumenismus" to, že se budeme vzájemně tolerovat, budeme tolerovat svá vyznání a všichni si ponecháme taková, jaká máme a není třeba nikam přestupovat. KC chápe pod pojmem "ekumenismus" budoucí přivtělení protestantů ke KC, o které věří, že právě ona je "správkyní" Boží milosti, i když nevylučuje spasení nekatolíků i lidí z nekřesťanských náboženství. "Přivtělení" protestantů ke KC však vidí jako důležitý bod své agendy, alespoň z oficiálního pohledu. Není to pohled mocenský, je to pohled, který hlásá, že právě v církvi se naplňuje zjevení Ježíše Krista. Neoficiální pohledy jsou různé a mnozí katolíci už nelpí na své jedinečnosti. Ekumenismus jede ve velkém a já jsem tomu ráda, k ekumenickému hnutí se také hlásím.

Na KC se mi líbí to, že si nenechala vzít svou identitu a stále ví, kam směřuje. KC neplánuje zakládat nové denominace a ani v rámci ekumenického hnutí se neplánuje "rozplynout" v protestantských sborech a rozložit se na menší části. Pochopitelně budou z KC lidé konvertovat k protestantismu a naopak, budou se psát knížky, blogy, fejetony o tom, co je špatného na přechozí denominaci a tak. I v katolicismu existují různé proudy, např. katolíci, kteří se chtějí sdružovat víc v komunitách než ve farnostech, antimariánští katolíci atd. Pojetí ekumenismu v KC je založeno na odlišné ekleziologii než mají protestanté. Ekleziologie KC mě velmi oslovila a dává mi smysl. Můj manžel je protestant a společné soužití teď funguje ještě víc než předtím :)
Položím-li nějakou otázku do kc, tak nežádám odpověď od protestanta.
Opravdu celým srdcem věříš všem těm naukám (mimo základní jednoduché vyznání víry) učeným katolickou církví a přijímáš je celým srdcem?
Na tu poslední otázku nemusíš odpovídat.
V zásadě ano. Jsou tam nějaké drobné nuance, ty jsou ale zatím privátního charakteru. Když Jiří Ovčáček přestupoval ke katolicismu, vůbec se k tomu nijak nevyjadřoval.

Viktorrealita
Príspevky: 1376
Dátum registrácie: 30 Sep 2018, 10:46
Kontaktovať používateľa:

Re: Katolická církev

Neprečítaný príspevok od používateľa Viktorrealita »

Viktor káže kalvinistické evangelium. To je evangelium, že Pán Ježíš za nás zemřel a jsme zadarmo milostí spaseni, ale pouze ti, kteří k tomu byli předurčeni. Ostatní mají smůlu, pokud nejsou ve výběru. Rozumím tomu, že tomu věří, je horlivý, nadšený a zřejmě i upřímný, ale není to "biblické" evangelium. Je to evangelium pro mě nepřijatelného systému. Ale věřím, že si Pán ve své milosti může použít i to navzdory té nauce. Neboť On je svrchovaný.
Ak to evanjelium o ktorom píšem je nebiblické, tak v čom je evanjelium RKC biblické?

Hovoríš tomu čo píšem, Kalvinistické evanjelium. No Kalvín a pod. len zdôrazňovali to, čo je v Písme. Nič zo seba nové nevymysleli. Naopak, práve RKC si toho navymýšľala, zamlčovala to, čo je v Biblii a myslela si, že to bude takto už naveky. KC si povie - predsa Biblia je mojím dielom a tak si môžem pridávať, čo chceme a kedy chceme. Lenže Biblia nie je jej dielom, lebo Slovo Biblie svedčí práve proti tej povýšeneckej a falošnej cirkvi na čele s pápežom.

Prečo prišla reformácia a čo to je? Je tu odrazu reformácia a to, čo RKC sa tak snažila skryť pred ľuďmi – Slovo Biblie, sa odrazu stalo dostupným všetkým ľuďom a jazykom na celom svete. Práve to jej spôsobilo ranu, ktorú chce teraz vyliečiť a to skrz ekumenický dialóg, pozliepať to skrz charizmatické hnutia a rôzne povrchné vyhlásenia. Aký to bude zlepenec a s akou hlavou?
Lída Rohalová napísala: Cit: Viktore, musím potvrdit, že Boha, kterého zde představuješ, nechci. Pokud by byl na světě jen jediný směr křesťanství kalvinismus či jeho "neo" a vůbec nic jiného, pouvažuji raději o ateismu.
Takže tak beriete ten váš ekumenizmus o ktorom píšeš, že sa mu chceš venovať. Predsa len máš skúsenosti s takzv. oddelenými bratmi a sestrami, ktoré mnohí katolíci nemajú. No a si žena, hľadajúca sebauplatnenie, ktoré ti RKC možno aj ponúka práve ekumenickom dialógu. No a ešte netreba zabudnúť na charizmatické hnutia, ktoré sú ako spojovník, pre uľahčenie ekumenickej spolupráce. Slovo Božie postaviť nabok a až vtedy sa s láskou budeme všetci objímať? Takto to nefunguje! Láska Božia, ide vždy s Pravdou Božou a nikdy bez nej. V klamstve niet lásky, ale len pokrytectvo. Ak je Boh Biblie iným Bohom, ako je Boh katolicizmu, tak ako sa to dá spojiť ekumenizmom? Aha, opustiť pravého Boha, ktorý sa identifikuje svojím Slovom Pravdy a isť za katolíckym bohom?

Ja viem, tá tvoja slobodná vôľa a kto by ju odvrhol, že. To ti bráni prijať práve toho Boha? To snáď poviem Bohu, že radšej by som bol ateistom, ako keby som mal zaprieť svoju “slobodnú“ vôľu? Mt 16,24 Kto chce prísť za mnou, nech zaprie seba samého, vezme svoj kríž na seba a nasleduje ma!

Zaprieť samého seba, je zaprieť aj svoju vôľu. Či snáď poviem Kristu – budem ťa nasledovať, len mi nechaj tu moju slobodnú vôľu, lebo ja nechcem zaprieť svoju vôľu? Lenže práve v tom je sloboda a to v Kristu, keď sa zaprie hriechom zotročená vôľa človeka, aby v srdci už začala kraľovať Božia vôľa. Teda nech sa stane Božia vôľa a nie moja. Iba v Bohu je sloboda. Aby sa to stalo, tak Boh predtým vymení kamenné srdce a dá srdce živé - znovuzrodené. Keďže vôľa je vždy závislá na stave srdca, tak oživené srdce už túži v napĺňaní Božej vôle. Nový život v Kristu je následkom znovuzrodeného srdca a teda sa prejaví v napĺňaní Božej vôle.

No a ty tak stojíš za svojou slobodnou vôľou, že sa nechávaš zotročiť vôľou RKC a jej náboženstvom? No to, ako hovoríš, je tvoje slobodné rozhodnutie. Lenže vôľa je úplne závislá na stave srdca - čo ho charakterizuje. A tak si volíš to, čo zodpovedá charakteru tvojho srdca.

Ef2 8 Lebo ste milosťou spasení skrze vieru, a to nie zo seba, je to dar Boží, 9 nie zo skutkov, aby sa niekto nechválil. 10 Lebo sme jeho dielom, stvorení v Kristu Ježišovi nato, aby sme konali dobré skutky, ktoré Bôh vopred prihotovil, aby sme v nich chodili.

Čo to znamená, nie zo seba? Znamená to snáď, že z našej slobodnej vôle a teda z nášho vlastného rozhodnutia pre Krista činíme dobré skutky, alebo dobré skutky sú dôsledkom toho, čo píše Pavol a teda následkom znovuzrodenia z Boha: 10 Lebo sme jeho dielom, stvorení v Kristu Ježišovi nato, aby sme konali dobré skutky, ktoré Bôh vopred prihotovil, aby sme v nich chodili.

Nájdi si v Biblii pojem slobodná vôľa. Nenájdeš ho tam!

Mnohí učeníci odišli od neho práve pre tieto Ježišove slová, ktorými poprel ich vraj slobodné rozhodnutie: Ján6 65 A vravel: Preto som vám povedal, že nikto nemôže prijsť ku mne, keby mu to nebolo dané od môjho Otca. 66 Od tej chvíle odišli mnohí z jeho učeníkov nazad a nechodili viacej s ním.

Tí čo ostali s Ježišom sa chvália – a my sme uverili a poznali, že si ty Kristus, ten Syn živého Boha. Je to ako keby povedali, že predsa to my, my , my - svojou vôľou sme sa rozhodli pre teba a poznali sme kto si.

No a Ježiš im odpovedá stručne, prečo práve oni poznali, kto On je a prečo uverili – „Či som si ja nevyvolil vás dvanástich“.
Ináč povedané - to ja som si vás vyvolil a preto ste uverili a poznali, kto som. Preto ste aj ostali. Iba jeden tam ostal a to pre niečo iné a vieme aj prečo ostal.

No a ako by si Ježišovi odpovedala na to, ak by si bola na ich mieste? Či snáď tak, že ty takého Boha nechceš, ktorý si niekoho vyberá a ostatní majú smolu a teda radšej budeš ateistkou? Odišla by si od dvanástich, alebo ostala s nimi?

Učeníci hovoria Ježišovi: Ján6 69 a my sme uverili a poznali, že si ty Kristus, ten Syn živého Boha. 70 Ježiš im odpovedal: Či som si ja nevyvolil vás dvanástich? A jeden z vás je diabol. 71 A to povedal o Judášovi Šimona Iškariotského, lebo ten ho mal zradiť, ktorý bol jedným z tých dvanástich.

No a učenie RKC o očistci je priam katastrofa. Existencia pápežského úradu, teda ako ho RKC definuje a existencia učenia o očistci, ide priamo proti samotnému Kristu. Čo ide viac proti Kristu, ak nie to, ak niekto vykrikuje do sveta, že vo Vatikáne sedí niekto, kto je namiesto Krista – pápež. No a ešte učením o nejakom očistci urobiť z obeti Ježiša Krista obeť nedostatočnú. Ako toto nazvať? Predsa učenie o očistci popiera dokonalosť obeti Ježiša Krista a robí z tejto obeti nedostatočnú obeť! Ak vieš o tom a napriek tomu vstupuješ do RKC, tak je jasné, že súhlasíš s tým, že obeť Ježiša Krista je nedostatočná. No aj s tým, že pápež sedí na svojom stolci, ako zástupca Krista – Boha na zemi.

No možno je ti to všetko jedno, čo hovorí Písmo, no čo už.
Naposledy upravil/-a Viktorrealita v 10 Jan 2021, 17:57, upravené celkom 1 krát.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 6 neregistrovaných