Boží zákon
Dnes pojednám jen o jednom úryvku z mého elaborátu o Božím zákonu, protože je jinak obsažnější. Dále připomínám, že tyto úvahy jsem psala na žádost jednoho kazatele; já sama bych se rozdílům adventismu a evangelikalismu neměla potřebu věnovat. Dnes jsem ale ráda, že to mám, protože mi to v některých případech šetří práci.
Podle CASD půjde na konci dějin o zachovávání zákona, o přikázání Boží včetně soboty, proto to zdůrazňování zákona. Lidé se budou dělit na ty, kteří Desatero zachovávají a nezachovávají. Ti, kteří ho zachovávají, budou automaticky světit sobotu. Adventismus vidí v Římskokatolické církvi (pozn. myslí se zejména papežský systém) Antikrista, který změnil doby a zákon, a místo soboty zavedl neděli. K Antikristu se připojí všechny církve, které si svěcení neděle v době krize ponechají.
Většina církví uznává Desatero. Adventismus se od ostatních církví odlišuje tím, že dle EGW bude na konci dějin vydáno nařízení o zničení světitelů soboty. Vydá ho Římskokatolická církev ve spojení se světskou mocí a odpadlí protestanté (to jsou ti, kteří světí neděli) ji v tomto díky ekumenismu budou podporovat. Z toho důvodu nastanou světitelům soboty velmi těžké časy. Proto je v CASD Boží zákon tak zdůrazňován, zvláště svěcení pravého dne odpočinku – soboty.
Když jsem nad tím přemýšlela, stále se přede mnou otvíraly tyto verše:
A všichni vás budou nenávidět pro mé jméno. Kdo však vytrvá do konce, bude zachráněn. (Mt 10,22)
A všichni vás budou nenávidět pro mé jméno. Kdo však vytrvá do konce, ten bude zachráněn. (Mk 13,13)
Ježíš se narodil do židovské rodiny a přijal za svou židovskou tradici, ač v mnohých případech kritizoval zákoníky a farizeje. V době svého pozemského působení zachovával sobotu, ač stále upozorňoval na její pravý význam a korigoval zákonictví. Bylo pro mě velmi zajímavé, že slibuje svým následovníkům pronásledování ne kvůli sobotě, jak se na to odvolává EGW, ale kvůli svému jménu! A je to tak až dodnes, miliony křesťanů trpí, protože jsou věrni Kristu. Psala jsem o tom zde:
viewtopic.php?p=10994#p10994
viewtopic.php?p=16067#p16067
Řeč o pronásledování je řečí prorockou, i když je na prvním místě míněna především do řad Ježíšových učedníků. Ty dokonce Ježíš v Mt 24,20 nabádá, aby se modlili, aby nemuseli utíkat v zimě nebo v sobotu, když se ho učedníci ptají na znamení konce časů. Bylo to varování ohledně zničení chrámu v roce 70 a obléhání města Římany. Zimní období dešťů by zaplavilo cesty a v sobotu by byly zavřeny brány.
Ježíšova slova o pronásledování se však v dějinách naplňují „dokonale" a nejvíce křesťanů bylo zabito ve 20. století, ve kterém zaznívala mnohá slova o humanismu… To vše pro Kristovo jméno. Výklad evangelistů a EGW se podstatně liší. EGW dává důraz na sobotu, evangelisté na Ježíšovo jméno. Ačkoliv nezpochybňuji utrpení adventistů kvůli sobotě, tím primárním cílem útoků je víra v existenci Ježíše Krista. A Ježíš je Pánem soboty.
https://www.teologicketexty.cz/casopis/ ... nstvi.html
Jinak politicky korektní, zdá se, už není ani slovo „křesťan". Po útocích na kostely na Srí Lance v roce 2019 se toto slovo báli vyslovit H. Clintonová i B. Obama. Uvedli, že šlo o útoky na „uctívače Velikonoc".
Už několik let se modlím za pronásledované křesťany a snažím se i něco konkrétního dělat. Závěrečné pronásledování světitelů soboty v podání EGW vzhledem k dnešní situaci křesťanů vidím v rozporu s tím, co říkají evangelisté. Ti sobotě, co se týče pronásledování, věnují minimální pozornost. Navíc už od Letnic žijeme v době konce, pronásledování se čím dál více vyostřuje a většina pronásledovaného křesťanského světa světí neděli. Den prostě není kritériem pronásledování, tím kritériem je Kristovo jméno. Není-li sobota tím hlavním kritériem Ježíšových učedníků nyní všude po světě (je jím láska projevující se činy), má potenciál být jím v době závěrečné krize?
Z věroučných střípků se budu ještě věnovat nebeské svatyni a duchu prorockému. Potom ještě pár osobních věcí a v díle 101. se rozloučím. Ne, teď vážně, 100 dílů fakt nebude
