Sobota - šabat

Diskusia o vieroučných bodoch CASD.
John 3:16
Príspevky: 299
Dátum registrácie: 28 Dec 2015, 18:54
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa John 3:16 »

Dovolím si citovať z knihy Sobota v Kristovi:

Pavlova metoda evangelizace:
"Jsem svoboden ode všech, ale učinil jsem se otrokem všech, abych mnohé získal. Židům jsem byl
židem, abych získal židy. Těm, kteří jsou pod zákonem, byl jsem pod zákonem, abych získal ty, kteří
jsou pod zákonem i když sám pod zákonem nejsem. Těm, kteří jsou bez zákona, byl jsem bez
zákona, abych získal ty, kteří jsou bez zákona i když před Bohem nejsem bez zákona, neboť mým
zákonem je Kristus. Těm, kdo jsou slabí, stal jsem se slabým, abych získal slabé. Všem jsem se stal
vším, abych získal aspoň některé. Všecko to dělám pro evangelium, abych na něm měl podíl.
(1 Kor 9,19-23)
Pavlovou základní evangelizační metodou bylo přizpůsobit své zvyky a dokonce svoji náboženskou praxi
těm, které chtěl oslovit, a to do té míry, pokud takový kompromis neovlivnil jednoduchost spasení skrze samotné (a jedině samotné) Kristovo evangelium. Věřím, že pochopení této jeho metody nám poskytuje značný vhled do příčin, proč Pavel dělal jisté věci, které se jinak zdají být v protikladu k jeho učení.
Pavel napsal přímé a plné vyjádření týkající se křesťanů, kteří přijali obřízku, avšak sám obřezal některé ze
svých křesťanských pomocníků. Slyšte, co vám já, Pavel, říkám: Dáváte-li se obřezat, Kristus vám nic neprospěje. Znovu dosvědčuji každému, kdo se dá obřezat, že je zavázán zachovávat celý zákon. Odloučili jste se od Krista vy všichni, kteří chcete dojít ospravedlnění na základě zákona, pozbyli jste milosti. (Ga 5,2-4)
V otázce snižování evangelia je Pavel neústupný. Nedovolí, aby k samotné víře v Krista bylo cokoli přidáno.
Když však v sázce není čistota evangelia, je Pavel velmi flexibilní a dovoluje či dokonce prosazuje
praktikování starozákonních rituálů, pokud to přispěje k dalšímu šíření evangelia. Povšimněme si rozdílného
přístupu v tomto textu:
... a Pavel ho chtěl vzít s sebou. Z ohledu na tamější židy jej dal obřezat: všichni totiž věděli, že jeho
otec byl pohan. (Sk 16,3)
Není to tak, že by Pavel učil jednu věc a dělal jinou. Spíše jde o to, že používá jeden základní princip: podřiď
všechnu svoji činnost evangeliu. V podstatě to, co Pavel napsal Galatským, bylo, že pokud se dávají obřezat
z náboženských důvodů a chápou to jako požadavek evangelia, pak je to naprosto zbytečná aktivita, která
neposkytuje ani sebemenší výhodu v jejich vztahu s Kristem. Pokud by byla obřízka pro křesťany
vyžadována, pak by to znamenalo, že Kristova milost je pro spasení člověka nedostatečná. Když však Pavel
nechal obřezat Timotea, nebylo to z náboženských důvodů, ani to nebyla součást poselství evangelia, ale
učinil tak kvůli předsudkům židů, kteří v té oblasti žili. Stejné principy se uplatňují i při dalších událostech v
Pavlově životě. Galatským napsal, aby nezachovávali dny, měsíce, období a roky –svátky staré smlouvy
–a přesto ho můžeme vidět, jak spěchá, „aby byl pokud možno na den Letnic v Jeruzalémě.“(Sk 20,16)
Při jiné příležitosti o něm čteme: "Protože učinil slib, dal si v Kenchrejích ostříhat vlasy." (Sk 18,18). Když se spolu s přáteli vrátil do Jeruzaléma ze své poslední misijní cesty, čteme:... Pak šel do chrámu a oznámil, kdy se skončí očistné dny a za každého z nich bude přinesena oběť. (Sk 21,26)
Pavel tyto očišťující rituály podstoupil nepochybně proto, aby se mohl zúčastnit židovského shromáždění
v chrámu a mohl zde svědčit o Kristově evangeliu. Zdá se, že dělal kroky zpět proto, aby potěšil židovské
křesťany jak v Jeruzalémě, tak i v jiných částech světa. A přesto zároveň stál pevně na názoru, že
zachovávání rituálů staré smlouvy jako požadavku spásy je v protikladu k evangeliu. Pavel své učedníky kazatele vedl k postoji: Hloupým sporům o rodokmeny, rozbrojům a hádkám o Zákon se vyhýbej. Jsou zbytečné a k ničemu. (Tit 3,9)
Tato Pavlova metoda evangelizace vysvětluje, proč v sobotu chodil do synagogy. Nebylo to proto, že
zachovával sobotu z náboženských důvodů, ale jak sám říká: Židům jsem byl židem, abych získal židy. Těm, kteří jsou pod zákonem, byl jsem pod zákonem, abych získal ty, kteří jsou pod zákonem –i když sám pod zákonem nejsem.(1 Kor 9,20) Jeho evangelizační metoda a jeho instrukce mladým sborům složeným z
konvertovaných pohanů se zdají často být protikladné. Při pozorném studiu však vidíme, že v
obou případech se vždy nechává vést novozákonním přikázáním lásky. Nikdy nedovolil, aby byl věřící něčím oddělován od plnosti, kterou již má v Kristu. Proto můžeme číst jeho silná varování proti pokračujícímu praktikování starozákonních svátků. Jeho ryzí láska ke svým židovským soukmenovcům ho občas
přiměla konat v souladu se starozákonními rituály, pokud mu to umožnilo přiblížit jim více evangelium. Vidíme zde názorný příklad, jak vysoce funkční nová smlouva skutečně je. Pavel byl veden nikoli množstvím specifických pravidel, ale Duchem Svatým, aby aplikoval Boží lásku a lásku k člověku mnoha rozdílnými způsoby v rozmanitých situacích. Jak to celé má vztah k našemu studiu soboty? Z uvedených principů plyne nevyhnutelně závěr, že zachovávání soboty z náboženských důvodů není pro křesťanství závazné a není ani požadavkem pro spasení člověka. Pokud je naopak sobota vnímána jako závazná, pak je tím narušována jedinečnost vztahu člověka a Krista. To pak Pavel považuje za jiné evangelium, které je oddělené od pravého evangelia, a proti němuž je třeba vznést rázný protest. Na druhou stranu je člověk svoboden k
tomu, aby sobotu slavil spolu s těmi, kteří ji považují za závaznou, pokud jeho účast pomůže k dalšímu šíření evangelia."
(D. Ratzlaff - Sobota v Kristu)

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Ještě se pokusím představit čemu věřím a na základě čeho jsem k tomu dospěl. V dané kapitole 23 Lv. jsem si všiml že je tam dvakrát opakováno:
...Toto jsou Hospodinovy svátky, které budete svolávat, svatá shromáždění -- to jsou mé svátky:" (verš 2)

Nasleduje sobota sedmého dne ( 3 verš)

Znovu se opakuje citace druhého verše, není tam citace z druhého verše: "to jsou mé svátky"

Toto jsou Hospodinovy svátky, svatá shromáždění, která budete svolávat v jejich určený čas. (verš 4)

Vnímám tu určitý rozdíl, kterým chtěl pisatel odlišit sobotu sedmého dne - Hospodinovu od výročních svátku, které měli stanovenou rituální náplň. Rozdíl je v náplni těch dnů.

Výklad SZ se neděje s pozice dnešního člověka, je to napsáno pro ctitele Hospodina. Je to Boží požadavek. V Hospodinově sobotě - v sedmý den se má Jeho ctitel soustředit na Hospodinovo přestání.

V Genesi to nemůže být napsáno, protože Izrael ještě neexistoval. Izraelský "prorok hledí" zpět k počátku a popisuje
to kulturou své doby a Božím požadavkem ke kterému ho vedl Duch Svatý. Tím, že nejsme cíloví posluchači, čtenáři nemůžeme to posuzovat dobou ve které žijeme dnes.
Pokud je poselství genesi psáno jen pro Izrael tak to je s námi konec....

Já jsem uvěřil, že celou Bibli je možné číst tak, abych naslouchal co mi chce Hospodin sdělit do dnešní doby.

Deset Slov nevnímám, tak, že to mám vlastní silou zachovávat, vzhledem k tomu, že to má smluvní charakter tak Hospodin se zavazuje, že mě bude měnit k té smluvní podobě, díky milosti, kterou představil v rituálních sobotách.
Rituální soboty to je názorná výuková pomůcka jak přijmout Spasitelnou Akci Boha-Záchrance. V NZ. se to vyplnilo doslova v oběti Ježíše Krista. Pokud by neplatil ten smluvní požadavek pro nás v jádru toho co je napsáno v desateru,
pak Hospodin dělá rozdíl mezi lidmi. Je napsáno, že Bůh není přijímač osob. Spasení je pro všechny stejné, je zadarmo.
Jen to ve SZ muselo být představeno "divadlem".
Spor je stále jen o sobotu, která figuruje v desateru. Jsou jen dvě možnosti:
1. Buď je to vážný spor, který se v budoucnu nějak projeví.
2. Nebo je to omyl adventistu.

Mimo desatero je možné číst a vnímat, že je v Moj. knihách aplikace a interpretace desatera.

Já jsem se rozhodl ve svém životě akceptovat Hospodinův požadavek. Respektuji sobotu. Vůbec nejde o nějaké hlídání se co dělat a nedělat. Přiznáním se k sobotě, tedy odlišností od ostatních křesťanů, zvěstuji hlubší pochopení milosti.

Vzhledem k tomu, že se stále více teologů neadventních s určitou "tichostí" vyjadřuje s respektem vůči sobotě.věřím, že jsem na správné cestě. Aniž bych odsuzoval ostatní křesťany. Sobota má v sobě zakotvenou zvěst o potřebě spočinout, spolehnout se na Hospodina.
V některých komentářích, teď obecně řečeno se jeví, že se nečte souvislost celé diskuze a to je někdy kámen úrazu.

Snad stojí za to přemýšlet o otázce: V čem jsme na tom lépe než věřící Žide? Zápasíme s naši stejně podobnou hříšnou
myšlenkovou strukturou.. Stejně jako Izraelité si potřebujeme ve společných shromáždění připomínat to "rajské odpočinutí". Dovolit Duchu Svatému, aby nás Milostí v Ježíši Kristu měnil uvnitř.

Z mé strany není spor o tom, jestli se sobota světila před padáním many. Věřím, že Bůh ustanovil sobotu pro Izrael a pro každého, kdo vstoupí do smluvního vztahu s Bohem. Tak tomu bylo ve SZ. Vzhledem k tomu, že jsme se časově nedostali do ráje tak tomu rozumím, že je potřeba toto ustanovení soboty respektovat a mít ji jako připomínku ráje v minulosti a v očekávání budoucnosti.

Výklad dopisů ap. Pavla je samostatná kapitola, kterou nelze tvořit s ignorováním SZ. Křesťanství se odehrává na pozadí "Židovské Bible" a tam je ještě hodně toho co je pro nás nečitelné.

Domnívám se, že většina důkazů, tvrzení je okopírována z knihy "Sobota v Kristu" napsal Dale Ratzlaff, už z toho důvodu, že jsou kopírované myšlenky se všemi důvodovými chybami. Pokud by tomu tak nebylo a student Bible by nechal na sebe působit Boží Slovo určitě by si všiml chybných tvrzení.
Studie přeložil náš bývalý br. Pavel Škoda, odkazy, které se zde objevují většinou končí na jeho stránkách (prvních i dalších), dle vyjádření jeho manželky, která také již není naši členkou, je br. Škoda dnes již spíše skeptik než věřící. Většina komentářů čerpá s těchto studií, kde je přeloženo více materiálů, které si navzájem protiřečí. Ratzlff popírá potřebu zachovávat v NZ sobotu. Naopak Craig L. Blomberg se mimo jiné soustředí také na dokázání neděle. V těch studiích se nachází paradox vzájemného rozporu, ne naprosto, ale v něčem ano.

O obřízce ap. Pavel konkrétně píše, že pro křesťany je obřízka v Kristu. (Kol.2,11) O ni už není třeba diskutovat, protože ani adventisté ji nepraktikují.

Jako adventista nikde netvrdím ani nezdůrazňuji, že je ke spáse potřeba praktikovat "ceremonielní požadavky" SZ!
Spasení je pouze z Milosti Boží je to dar. Nepřiznávám se k desateru ani k sobotě, abych byl spasen ale protože je to smlouva Boha Stvořitele, Vysvoboditele s Izraelem (kmen) do něhož jsme naroubováni. Ti co nepřijali Krista jsou vylomeni a místo nich jsou naroubováni pohané. Nejsem rodilý Žid, tak se na mě vztahuje naroubování.

John 3:16
Príspevky: 299
Dátum registrácie: 28 Dec 2015, 18:54
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa John 3:16 »

ambassador: neviem prečo tu riešiš P.Škodu a jeho manželku, ako to súvisí s témou? Nehnevaj sa, ale posudzovať, či je niekto naozaj veriaci alebo nie, nie je predmetom tohoto fóra. Ak máš potrebu posudzovať tvojho bývalého brata, tak vystúp z anonymity, možno aj na teba nájdu niečo...

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

John 3:16 napísal:ambassador: neviem prečo tu riešiš P.Škodu a jeho manželku, ako to súvisí s témou? Nehnevaj sa, ale posudzovať, či je niekto naozaj veriaci alebo nie, nie je predmetom tohoto fóra. Ak máš potrebu posudzovať tvojho bývalého brata, tak vystúp z anonymity, možno aj na teba nájdu niečo...
To není posuzování, to vyjádření napsala jeho vlastní manželka na webových diskuzních stránkách KD.

Tomáš Plechatý

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa Tomáš Plechatý »

Ambassador:
,,Spor je stále jen o sobotu, která figuruje v desateru. Jsou jen dvě možnosti:
1. Buď je to vážný spor, který se v budoucnu nějak projeví.
2. Nebo je to omyl adventistu."

Achjo - spor není stále jen o sobotu.

Při porozumění staré Sinajské a nové Golgotské smlouvy zjistíš, že to vůbec není problém jednoho přikázání, ale role celého desatera a toho komu je určeno.

Například přikázání o zpodobnění si Boha už dávno neplatí v podobě v jaké bylo vyhlášeno v desateru.

,,Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit. Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, Bůh žárlivě milující . Stíhám vinu otců na synech do třetího i čtvrtého pokolení těch, kteří mě nenávidí, ale prokazuji milosrdenství tisícům pokolení těch, kteří mě milují a má přikázání zachovávají."

a změnil to Hospodin již ve staré smlouvě:

Ezechiel 18,1-4
,,I stalo se ke mně slovo Hospodinovo: „Co si myslíte, když říkáte o izraelské zemi toto přísloví: ‚Otcové jedli nezralé hrozny a synům trnou zuby‘? Jakože jsem živ, je výrok Panovníka Hospodina, toto přísloví se už nebude mezi vámi v Izraeli říkat. Hle, mně patří všechny duše; jak duše otcova, tak duše synova jsou mé. Zemře ta duše, která hřeší."

A v nové smlouvě ještě jasněji:

2 Korintským 5,19
,,Neboť v Kristu Bůh usmířil svět se sebou. Nepočítá lidem jejich provinění a nám uložil zvěstovat toto smíření."

Takže počítá si Bůh u každého člověka viny a provinění na něm i jeho dětech, vnucích, pravnucích a prapravnucích, podle znění desatera?

NE!!! Bůh už lidem viny nepočítá!!

Problém vytvořily ty části křesťanstva, které nejprve vytrhli desatero z kontextu smlouvy a z celého zákona vydaného na Sinaji a udělali z něj objekt uctívání. ,,To je odraz charakteru samotného Boha" ,,Bůh a jeho zákon jsou jedno" ,,Boží zákon je základ, na kterém stojí celý vesmír"

Jak to jednou takhle vyvýšíte, tak začnete mít problém s doslovným zněním desatera.

1) Neznáte přesně znění - protože existuje znění Exodus 20,1-17 Deuteronomium 5,6-21 a Exodus 34,1-28 - přičemž exodus 20 ani nemá okolo sebe zmínku, že by šlo o nějaké desky, nebo že by to bylo do kamene, zatímco exodus 34 to zmiňuje jasně jako opakované znění desatera.

2) V doslovném znění bez zbytku zákona musíte pracovat každých 6 dní a kašlat na ostatní svátky dovolené atd.
3) V doslovném znění musíte počítat s generačními prokletími, které ale sám Ježíš již označil za nesprávný přístup k nemocem/prokletím Jan 9,1-3
4) V doslovném znění nesmí existovat v dětských biblích a omalovánkách zpodobnění Boha ani Ježíše
5) V doslovném znění musíš očekávat, že milosrdenství od Boha přichází jen na ty, kteří ho milují a poslouchají jeho přikázání
tedy žádná milost bez skutků

........

Nebo musíš jít do izraele a palestiny bourat jejich oltáře, tříštit sloupy a kácet posvátné kůly
Dbát na slavnost nekvašených chlebů
Vyplácet prvorozený dobytek i své děti obětí, jinak zvířeti musíš zlomit vaz
Slavit slavnost týdnů, prvních snopků pšeničné žně a slavnost sklizně na přelomu roku
3x v roce se muži musí ukázat před Bohem Izraele
Nevařit kůzle v mléku jeho matky
a další..

Pokud je pravdivá zpráva z Exodu, tak tato druhá verze je ta, která zůstala po roztříštění těch prvních desek desatera.

Takže rozhodně nejde jen o sobotu.

Ten problém vytvořili už církve před adventisty, které tvrdily, že zachovávají desatero ale nahradili sobotu nedělí.

Neděle křesťanská neděle není náhrada židovské soboty, protože křesťané o letnicích dostali Ducha svatého, zatímco židé zákon!!

Ano morální nároky z desatera se opakují i v novém zákoně, ale to neznamená, že bylo desatero věčné a pro všechny, nebo že je to zákon vesmíru, nebo zákon lásky!

Je to smlouva literami vytesaná do kamene, která přišla slavně, ale vedla k odsouzení a sloužila smrti a pomíjí, nebyla bez vady, je vetchá a blíží se zániku.
(2 Kor 3,7-11)(žd 8,7 a 8,13)

..........................

,,Já jsem se rozhodl ve svém životě akceptovat Hospodinův požadavek. Respektuji sobotu. Vůbec nejde o nějaké hlídání se co dělat a nedělat. Přiznáním se k sobotě, tedy odlišností od ostatních křesťanů, zvěstuji hlubší pochopení milosti."

- toto sdělení mi přijde nesmírně úsměvné -

Ty přiznáním se k sobotě a odlišením se od ostatních křesťanů zvěstuješ své hlubší pochopení Boží milosti??

To jako vážně ?

úsměv, veliký úsměv

Dušan Seberíni
Príspevky: 366
Dátum registrácie: 18 Apr 2016, 22:35
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa Dušan Seberíni »

Michal napísal:V Biblii sa medzi Božími nariadeniami píše o zachovávaní soboty, mám na mysli 2 Moj 20,9-11. Pozrel som si video pána Seberíniho, ktorý v ňom tvrdí, že sme oklamaní, že šabat je aj sloveso, ktoré znamená že odpočíva Boh. https://youtu.be/JMVPfQNYNEM
Pochopil som to, tak že on tvrdí že Boh odpočíva každý siedmy deň už od počiatku a bude odpočívať až naveky. Takže keď chceme odpočívať s Nebeským Oteckom nemáme na výber a musíme odpočívať vtedy, kedy odpočíva On. A Boh podľa neho odpočíva v sobotu.
ON (seberíni) netvrdí - tvrdí to Biblia - Slovo živého Boha.
Michal napísal:6 dní musím pracovať aj keď sa mi nebude chcieť? Aj keď nebudem mať prácu? Aj keď budem v nemocnici a chorý? Takže žiadna dovolenka a oddych pri mori.
Špekuluješ! Veľmi dobre veci rozumieš, ale špekuluješ! Božie slovo sa v tých veršoch netýka tvojho postoja k práci, ale prikazuje siedmeho dňa nepracovať! Šesť dní budeš pracovať a robiť akékoľvek svoje dielo. Ale siedmy deň je sobota Jehovova, tvojho Boha. Nebudeš robiť nijakého diela ani ty ani tvoj syn ani tvoja dcéra, tvoj sluha ani tvoja dievka ani tvoje hovädo ani tvoj pohostín, ktorý je v tvojich bránach.{Ex 20:9-10}
Michal napísal:Sme v sekcii diskusie "Vierouka", debatujem preto na tému o vierouke adventistov.
Nieže tak, Miško! Je to sekcia "Vierouka" , ale podskupina "Sobota-šabat". Takže sa skús držať tej témy a neťahaj tam to, čo ti vadí na adventistoch.
Michal napísal: Prakticky som načrtol otázky, s ktorými som sa stretol ja alebo moji známi. Nikto mi nedal jasné a priame odpovede v zmysle: "Vaša reč nech je: Áno — áno, nie — nie."
Nie je to pravda, Miško. Na tvoje siahodlhé špekulatívne úvahy si dostal brilantnú odpoveď od Ambassadora:
ambassador 27 Feb 2016, 14:56 napísal:
Málo kdo si dá tu práci přečíst v celé šíři, děláš z toho paskvil.
Svým dětem představ Boha tak, jak nejlépe jsi schopen a pros Boha a hlavně se neodvolavej na adventisty.
Když sobotě nerozumíš tak se nad tím netrap, je zřejmé, že nejsi hledající, ale toužící po diskuzi stylu šou.
Přestaň se ptát na to co ve skutečnosti nechceš dělat.

Takže Miško, skúsme začať odznovu. Nie dvojstránkové neprehľadné úvahy, ale
krátko,
vecne,
prehľadne,
zodpovedne
a predovšetkým úprimne.

Rád by som v takej dišpute s tebou zotrval a uvidíš, že Boh nás pri tom požehná.

Dušan Seberíni
Príspevky: 366
Dátum registrácie: 18 Apr 2016, 22:35
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa Dušan Seberíni »

John 3:16 napísal:Dovolím si citovať z knihy Sobota v Kristovi
Je to od teba milé, ale diskusia nie je zaplavenie plochy stránkami z iných kníh. Ratzlaffova kniha je celá o sobote, takže (podľa mňa) je účinnejšie nahodiť linku na tú knihu. Napríklad takto:
http://biblickestudie.cz/preklady/t_rat ... abbath.pdf

Dušan Seberíni
Príspevky: 366
Dátum registrácie: 18 Apr 2016, 22:35
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa Dušan Seberíni »

ambassador napísal:Ještě se pokusím představit čemu věřím a na základě čeho jsem k tomu dospěl.
Výborne!
Ibaže len tento jeden tvoj príspevok predstavuje 3 husto popísané stránky formátu A4.
Pri troške trpezlivosti sa to dá urobiť aj inak. Napríklad nadhodíš jeden bod a pustíš to na plac. Uvidíš, čo na to ostatní. A budeš to musieť obhájiť. Až potom - keď sa ti to podarí obhájiť (spoznáš to tak, že sa utíšia prvé výbuchy) môžeš nahodiť ďalší argument. Len to chce plné vrece trpezlivosti.

TAKŽE
navrhujem pokračovať odteraz tak, ako to odteraz bude robiť Michal:

krátko,
vecne,
prehľadne,
zodpovedne
a predovšetkým úprimne.


Rád by som v takej dišpute zotrval s vami.

A on sám, Bôh pokoja,
nech vás ráči celých posvätiť
a váš duch nech je zachovaný celý a neporušený i duša i telo bezúhonne,
keď prijde náš Pán Ježiš Kristus.{1Tes 5:23}

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Dušan Seberíni napísal:
ambassador napísal:Ještě se pokusím představit čemu věřím a na základě čeho jsem k tomu dospěl.
Výborne!
Ibaže len tento jeden tvoj príspevok predstavuje 3 husto popísané stránky formátu A4.
Pri troške trpezlivosti sa to dá urobiť aj inak. Napríklad nadhodíš jeden bod a pustíš to na plac. Uvidíš, čo na to ostatní. A budeš to musieť obhájiť. Až potom - keď sa ti to podarí obhájiť (spoznáš to tak, že sa utíšia prvé výbuchy) môžeš nahodiť ďalší argument. Len to chce plné vrece trpezlivosti.

TAKŽE
navrhujem pokračovať odteraz tak, ako to odteraz bude robiť Michal:

krátko,
vecne,
prehľadne,
zodpovedne
a predovšetkým úprimne.


Rád by som v takej dišpute zotrval s vami.

A on sám, Bôh pokoja,
nech vás ráči celých posvätiť
a váš duch nech je zachovaný celý a neporušený i duša i telo bezúhonne,
keď prijde náš Pán Ježiš Kristus.{1Tes 5:23}
Jsem rád, že jste se ozval.
V knize "Rehabilitacia soboty" na/str.29 ve stati "Poselstvo o sobotě" v bodě 2. je tato myšlenka: "........ - Boh - a nechce byť v tento den rušený." Nějak mi uniká souvislost s Božím přístupem ke stvoření. Můžete mi osvětlit, jak jste to myslel? Jste outorem
jednoho překladu Bible?

TriQ

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa TriQ »

ambassador napísal:Výklad dopisů ap. Pavla je samostatná kapitola, kterou nelze tvořit s ignorováním SZ. Křesťanství se odehrává na pozadí "Židovské Bible" a tam je ještě hodně toho co je pro nás nečitelné.
Ambassador, ďakujem za úprimné predloženie toho, čomu veríš. Dosť obhajuješ sobotu, ale Pavol ti ku tomu veľmi nesedí, pretože on sobotu v podstate nezmieňuje. Preto sa k nemu vyjadruješ dosť zdržanlivo a neurčito (tvoj vyššie uvedený citát). Znie to ako " aj Pavel kázal pohanom svätenie soboty, lebo bol žid a určite by na to nezabudol. Ale nerozumieme mu, lebo jeho listy sú ťažké". Aspoň takto sa obvykle vysvetľuje jeho mlčanie na túto tému.
Chcem k tomu povedať, že Pavla vnímam tak, že vo svojich listoch veľmi jasne povedal (aj opakovane), čo chcel povedať. A keď niečo nepovedal (napr. sobotu, desiatky, ...), tak nie preto, že to bolo samozrejmé, ako tvrdia niektorí. Prečo si to myslím? Písal pohanom, a pre nich nebolo nič židovské samozrejmé. Preto im bolo potrebné všetko jasne povedať. Uisťuje ma o tom aj 15 kap. Skutkov. Keď sa kresťania zo židovstva snažili pohanom nanútiť ich predpisy, Pavel bol zásadne proti. Výsledok snemu to potvrdil. Pre pohanov žiadna sobota, žiadne nečisté. Takže áno, kresťanstvo vzniklo na základe SZ, ale bez tých dôsledkov pre pohanov, o ktorých sa domnievaš, že sa museli prevziať.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Google [Bot] a 1 neregistrovaný