Dle čeho soudíš, že psal pouze pohanům? Jakou jistotu máš v adresnosti jeho dopisů? Proč nedáváš vedle jeho vyjádření i ep. Petra, Jana a Jakuba? Zatím mi nikdo z oponentů nevysvětlil, proč jsou soboty Hospodinovy a soboty vaše (Lev.23)TriQ napísal:Ambassador, ďakujem za úprimné predloženie toho, čomu veríš. Dosť obhajuješ sobotu, ale Pavol ti ku tomu veľmi nesedí, pretože on sobotu v podstate nezmieňuje. Preto sa k nemu vyjadruješ dosť zdržanlivo a neurčito (tvoj vyššie uvedený citát). Znie to ako " aj Pavel kázal pohanom svätenie soboty, lebo bol žid a určite by na to nezabudol. Ale nerozumieme mu, lebo jeho listy sú ťažké". Aspoň takto sa obvykle vysvetľuje jeho mlčanie na túto tému.ambassador napísal:Výklad dopisů ap. Pavla je samostatná kapitola, kterou nelze tvořit s ignorováním SZ. Křesťanství se odehrává na pozadí "Židovské Bible" a tam je ještě hodně toho co je pro nás nečitelné.
Chcem k tomu povedať, že Pavla vnímam tak, že vo svojich listoch veľmi jasne povedal (aj opakovane), čo chcel povedať. A keď niečo nepovedal (napr. sobotu, desiatky, ...), tak nie preto, že to bolo samozrejmé, ako tvrdia niektorí. Prečo si to myslím? Písal pohanom, a pre nich nebolo nič židovské samozrejmé. Preto im bolo potrebné všetko jasne povedať. Uisťuje ma o tom aj 15 kap. Skutkov. Keď sa kresťania zo židovstva snažili pohanom nanútiť ich predpisy, Pavel bol zásadne proti. Výsledok snemu to potvrdil. Pre pohanov žiadna sobota, žiadne nečisté. Takže áno, kresťanstvo vzniklo na základe SZ, ale bez tých dôsledkov pre pohanov, o ktorých sa domnievaš, že sa museli prevziať.
S tvým přístupem se ti postupně rozpadne zvěst v Novém Zákoně na pouhou euforii vysvobození bez základu, který byl postaven v době starého Izraele. Mimochodem Kristus v Novém Zákoně je tentýž Kristus, který vedl Izraelský národ (1.Kor.10,4) I když je to v textu v závorce, může to být dokladem, že tomu v té době tak rozuměli a věřili.