Kam směřuje ateismus?

Diskusia o všetkom ostatnom.
Ro ert

Re: Kam směřuje ateismus?

Neprečítaný príspevok od používateľa Ro ert »

Viktorrealita napísal: 23 Nov 2023, 22:40 Je problém vedieť, kde je pravda?
Nájsť pravdu to je to najjednoduchšie.

Ro ert

Re: Kam směřuje ateismus?

Neprečítaný príspevok od používateľa Ro ert »

Sasko Jasko napísal: 23 Nov 2023, 21:21 To samozrejme neodpovedá na otázku čo bolo skôr. Či agresivita vytvorila monoteisticke náboženstvo alebo naopak či monoteisticke náboženstvo vytvorilo agresívnu spoločnosť.
Ktoré monotestické náboženstvo bolo prvé ? Neviem

Ro ert

Re: Kam směřuje ateismus?

Neprečítaný príspevok od používateľa Ro ert »

Ro ert napísal: 24 Nov 2023, 07:18
Sasko Jasko napísal: 23 Nov 2023, 21:21 To samozrejme neodpovedá na otázku čo bolo skôr. Či agresivita vytvorila monoteisticke náboženstvo alebo naopak či monoteisticke náboženstvo vytvorilo agresívnu spoločnosť.
Ktoré monotestické náboženstvo bolo prvé ? Neviem
Mazdaizmus bolo náboženstvo starého Iránu, ktoré existovalo asi od 2. tisícročia pred Kr. a neskôr (možno okolo roku 1000 pred Kr. alebo až okolo roku 600 pred Kr.) bolo zreformované Zarathuštrom (Zoroasterom). Vzájomný vzťah mazdaizmu a zoroastrizmu nebol jasný, interpretoval sa rôzne a tieto náboženstvá či pojmy sa vzájomne sa prelínali.

Podstatou mazdaizmu je kult boha pravdy a dobra, tvorcu sveta menom Ahura Mazdá. Princípy mazdaizmu boli uvedené v Aveste. Hlavnou ideou mazdaizmu je dualistické chápanie sveta ako boja dobra (reprezentovaného Ahurom Mazdom) so zlom (reprezentovaným bohom ničenia a skazy Ahrimanom).

Zarathuštra mazdaizmus reformoval na učenie (zoroastrizmus), ktoré malo silnejší etický rozmer a slabšiu kultovú a rituálnu stránku než pôvodný mazdaizmus. Neskôr, najmä za vlády Achajmenovcov, boli však Zarathuštrove zmeny revidované čiastočne naspäť smerom k syntéze s pôvodným mazdaizmom, hlavne v oblasti obnovy kultov a rituálov.

Na rozdiel od zoroastrizmu mazdaizmus uctieval aj kmeňových bohov a postava Zarathuštru ako sprostredkovateľa medzi Ahurom Mazdom a panovníkom v ňom mala len malý význam.

podobá sa vám to na niečo?

Neregistrovaný

Re: Kam směřuje ateismus?

Neprečítaný príspevok od používateľa Neregistrovaný »

Náboženská viera vo všeobecnosti je vždy len určitým stupňom nádeje a ignorantstva a záleží len od človeka, do akého stupňa dokáže svoju vieru racionalizovať.

Dawkins nazval umiernených veriacich jednoducho ako "tí, čo neberú svoje náboženstvo vážne".

Sam Harris sa vyjadruje k umierneným veriacim mnohokrát. Najviac vo svojej knihe Koniec viery. Hovorí napríklad:

"Čítal som sväté knihy. Boh v nich nie je umiernený. Nikde v nich nenájdete miesto, kde by sa Boh vyjadril: 'Viete, keď sa raz dostanete do nového sveta a vytvoríte si občiansku spoločnosť a tri vládne zložky (poznámka: legislatívnu, súdnu a výkonnú), tak potom proste zabudnite na všetko to barbarstvo, ktoré som Vám odporúčal v prvých knihách'."

Ak je boh dokonalý, tak sa jeho morálka nemení. A ak raz odporúčal ukameňovať deti za neposlušnosť či pracujúcich za to, že pracovali v sobotu, tak asi sa v jeho dokonalosti nemohol mýliť a toto pravidlo by malo platiť vždy. Ináč nie je absolútne a teda ani Boh nemôže byť dokonalý.

I v umiernenosti bývajú rôzne odtiene šedej. Takmer žiadny kresťan dnes nepresadzuje kameňovanie inovercov či bezvercov, umiernení kresťania tolerujú aj predmanželský sex a tí najliberálnejší povoľujú homosexuálom aj sobáše v božom chráme.

Každý si vyberie, čo sa mu hodí a zvyšok ignoruje. Stupeň odkláňania sa od doslovného čítania svätého písma sa rôzni. Ako vraví prezident Amerických ateistov David Silverman:

"Ľudia menia cirkev z určitých dôvodov. Menia ju, lebo nesúhlasia s názormi cirkvi, v ktorej sú. Pôjdu do inej cirkvi, lebo tá vyhovuje ich morálnym limitom lepšie. Táto nová cirkev im vraví, že ich morálka je správna, lebo to tak vraví Boh. A tak začnú prehlasovať: Aha, Boh mi dáva moju morálku."

Umiernení kresťania sa teda hrajú sami na nadbohov a pretvárajú učenie ich vševediaceho Boha podľa morálnych pravidiel sekulárnej spoločnosti, v ktorej rozumní ľudia na základe večne sa vyvíjajúcej morálky premyslene a uvážene rozhodli, že neprimerané tresty v našej modernej spoločnosti už nemajú miesto.

Poznávanie sveta a jeho fungovania, spoločnosti a vzájomných vzťahov mení pohľad kresťanov na ich vlastné náboženstvo.

Toto malo vplyv na to, že niektoré časti Biblie nie sú ďalej čítané doslova. Vonkajšie vplyvy a vývoj spoločnosti určujú, že sa kameňovanie ženy za to, že nebola v deň svadby pannou ďalej už neaplikuje. Ak má niekto psychickú chorobu tak nejde za exorcistom, ale psychiatrom.

Toto pochopenie a progres neprišli z lepšieho pochopenia Biblie, ale ako výsledok sekularizácie, demokracie, rozširovania ľudských práv a vedeckého pokroku.

Navyše v Biblii ani nestojí, že sa po určitej dobe majú REINTERPRETOVAŤ Božie slová. Práve naopak.

Boh dal v biblickej knihe Deuteronómium 13:1 cez Mojžiša jasne vedieť:

"Všetko, čo vám prikazujem, starostlivo dodržiavajte, nič k tomu nepridávajte ani z toho neuberajte."

A aj Ježiš v evanjeliu podľa Matúša 5:17 jasne vraví:

"Nemyslite si, že som prišiel zrušiť Zákon alebo Prorokov. Neprišiel som zrušiť, ale naplniť."

To len umiernení kresťania sa domnievajú, že si môžu reinterpretovať sväté písmo práve tak, ako sa im to hodí a stále ostanú kresťanmi a ich Boh ostane nemenný, absolútny a teda vždy dokonalý.

Neregistrovaný

Re: Kam směřuje ateismus?

Neprečítaný príspevok od používateľa Neregistrovaný »

Je veľa dôkazov z minulosti, že mimozemšťania navštevovali našu Zem a mali pokročilé technológie.
V knihe Ezechiel opisuje stretnutie s mimozemšťanmi:

Biblické dôkazy existencie UFO sú nasledovné:
Ez 1,4-11.13-22.27
Kniha proroka Ezechiela - kapitola 1
4 Videl som teda: Hľa, od severu prichádzal búrlivý vietor, veľký oblak a blčiaci oheň, okolo ktorého bola žiara, a z jeho stredu - zo stredu ohňa - čosi ako výzor lesklého kovu (komentár: pripomína raketoplán. „lesklý kov“ a tento popis, to by sedelo na kovovú konštrukciu mimozemského UFO taniera). 5 Zo stredu tohto však podoba štyroch bytostí (komentár: vo vnútri UFO taniera boli štyri mimozemské bytosti, ktoré sa Ezechiel snaží popísať). Toto bol ich výzor: Mali podobu človeka, 6 každá mala štyri tváre a každá štyri krídla. 7 I ch nohy boli rovné, chodidlo ich nôh ako chodidlo nohy teľaťa, a leskli sa ako výzor lešteného kovu. 8 Pod krídlami mali zo štyroch strán ľudské ruky a všetky štyri z nich mali tváre a krídla. 9 Krídla sa im vzájomne dotýkali, pri chôdzi sa neobracali, každá kráčala pred svojou tvárou (komentár: tým popisuje to, že sa mimozemský UFO dopravný prostriedok pohol, tak všetky bytosti boli v ňom spolu. Vtedajším jazykom bolo ťažké popísať existenciu nejakého dopravného prostriedku. Popisuje mimozemskú bytosť, ktorá mala na sebe skafander). 11 boli ich tváre. Ich krídla sa rozprestierali nahor, dve krídla každého sa vzájomne dotýkali a dve im zakrývali telá. 13 A podoba bytostí: ich zjav bol ako žeravé uhlie ohňa ako čosi, čo sa podobalo fakliam, a toto prechádzalo pomedzi bytosti, oheň však mal žiaru a z ohňa vychádzal blesk. 14 Bytosti chodili sem i tam, podobne žiariacemu blesku. (komentár: popisuje ako vidí v UFO stroji bytosti a UFO stroj sa pohybuje bleskovou rýchlosťou z miesta na miesto). 15 Pozeral som sa na bytosti a hľa, na zemi pri bytostiach - pri všetkých štyroch - bolo po jednom kolese (komentár: pojmom koleso je už veľmi jasne vyjadrený mimozemský UFO stroj, pričom v každom UFO lietajúcom tanieri boli 4 bytosti, ktoré bolo vidieť za sklom). 16 Výzor kolies a ich sústava bola ako výzor chryzolitu; všetky štyri mali rovnakú podobu, vyzerali a boli zostrojené tak, akoby bolo koleso uprostred kolesa (komentár: zaujímavý popis UFO stroja). 17 Keď išli, išli na svoje štyri strany, pri pohybovaní sa neobracali. 18 (Ich bahry mali výšku a vzhľad!) Ich bahry, na všetkých štyroch, boli dookola plné očí. (komentár: Pojem "bahry" je vysvetlený v slovníku ako segmenty dreveného kolesa: Zo segmentov, ktoré boli okuté ráfami sa skladalo drevené koleso na povoze a do nich boli zapustené spice). 19 Keď bytosti išli, hýbali sa kolesá popri nich, keď sa bytosti zdvihli zo zeme, kolesá sa zdvihli (komentár: vtedajšími jazykovými možnosťami popísaný mimozemský UFO dopravný prostriedok). 20 Kadiaľ chcel ísť duch, tadiaľ išli. Ak duch chcel ísť, zdvihli sa podobne aj kolesá, pretože v kolesách bol duch bytostí. 21 Keď išli tie, išli aj ony, keď tie zastali, zastavili sa aj ony, keď sa zdvihli zo zeme, zdvihli sa podobne aj kolesá, pretože v kolesách bol duch bytostí. 22 Nad hlavami bytostí bolo čosi ako obloha, vyzeralo to ako hrozný kryštál, roztiahnutý odhora nad ich hlavami (komentár:môže ísť o popis skla za ktorým videl bytosti v UFO stroji).

Nasledovná časť Biblie by mohla popisovať nejakú mimozemskú bytosť v skafandri popísanú vtedajšími obmedzenými jazykovými možnosťami:
...Vtedy som zdvihol oči, obzrel som sa a videl som človeka oblečeného do ľanového rúcha; okolo bedier mal opasok z ofírskeho zlata; jeho telo bolo ako drahokam, jeho tvár vyzerala ako blesk, jeho oči boli ako ohnivé fakle, jeho ramená a lýtka ako bronzové zrkadlo a zvuk jeho slov bol ako hluk davu. Ja, Daniel, som videl zjav; mužovia, ktorí boli pri mne, nevideli zjav; ale prepadol ich veľký údes, takže ušli a skryli sa. Tak som zostal sám, keď som videl tento veľký zjav. Ale neostalo vo mne sily... (Daniel 10:5-8)

Ezechiel 10

"Potom som zazrel, že na oblohe, ktorá bola nad hlavou cherubov, ukázalo sa nad nimi čosi ako kameň zafír, čo sa na výzor podobalo trónu. 2 I riekol mužovi, oblečenému do plátna: "Choď medzi kolesá pod cherubínmi a vezmi spomedzi cherubínov plné priehrštie žeravého uhlia a rozsyp to na mesto!"(vysvetlenie: pod pojmom cherubín sa v oficiálne v cirkvi myslí anjel. V skutočnosti však pojem cherubín znamená mimozemská bytosť. Pojem kolesá znamená mimozemský lietajúci tanier). Odišiel teda pred mojimi očami. 3 Cherubíni však stáli napravo od domu, keď ten muž vstúpil, a oblak zaplňoval vnútorné nádvorie. 4 Vtom sa Pánova sláva zdvihla sponad cherubínov na prah domu, dom sa zaplnil oblakom a nádvorie bolo plné lesku Pánovej slávy. 5 A šelest krídel cherubov bolo počuť až na vonkajšie nádvorie podobne hlasu všemohúceho Boha, keď .hovorí. 6 A keď rozkázal človekovi oblečenému do plátna: "Vezmi oheň spomedzi krútňavy, spomedzi cherubínov!", on išiel a zastal pri kolese(poznámka: všímnite si znovu spomenutý pojem koleso, čo je objekt UFO). 7 Vtedy cherub vystrel ruku spomedzi cherubov k ohňu, ktorý bol medzi cherubmi, nabral a dal do priehrštia tomu, čo bol oblečený do plátna. On vzal a odišiel. 8 A na cheruboch pod ich krídlami sa zjavila podoba ľudskej ruky. 9 Pozeral som a hľa, pri cheruboch boli štyri kolesá, po jednom kolese pri každom cherubovi, výzor kolies však bol ako lesk drahokamu tarzis. 10 Čo do výzoru mali všetky štyri rovnakú podobu, akoby bolo koleso v kolese. 11 Keď išli, išli na štyri strany, pri pohybe sa neobracali, ale ktorým smerom sa obrátilo predné, išli za ním, neobrátili sa pri pohybe. 12 A celé ich telo, ich chrbty, krídla aj kolesá boli dookola plné očí (pri svojich štyroch kolesách)(vysvetlenie: kolesá boli dookola plné očí: ide o popísanie vtedajšími jazykovými možnosťami blikajúce svetielka na UFO tanieri). 13 Kolesá však boli pred mojimi ušami nazvané Krútňava. 14 Každý mal štyri tváre: prvá tvár, tvár cheruba, druhá tvár, tvár človeka, tretia tvár leva a štvrtá tvár orla. 15 Vtom sa cherubi zdvihli: bola to tá živá bytosť, ktorú som videl pri rieke Chobar. 16 Keď cherubi išli, išli popri nich aj kolesá, a keď si cherubi zdvihli krídla, aby sa vzniesli zo zeme, kolesá sa neobrátili od ich boku (vysvetlenie: vtedajšími biednymi jazykovými možnosťami popísaný UFO dopravný prostrietok. Autor chce vysvetliť to, že bytosťami cestovali vo vnútri pohybujúceho sa UFO taniera). 17 Keď tí zastali, zastali, keď sa vzniesli, vzniesli sa s nimi, pretože v nich bol duch živej bytosti. 18 Tu Pánova sláva opustila prah domu a zastala nad cherubmi. 19 Nato si cherubi zdvihli krídla a pred mojimi očami sa pri odchode vzniesli zo zeme, podobne s nimi aj kolesá, a zastali pri vchode východnej brány Pánovho domu a odhora nad nimi bola sláva Izraelovho Boha. (vysvetlenie: UFO stroje už definitívne odišli preč do vesmíru)
20 To bola živá bytosť, ktorú som videl pod Izraelovým Bohom pri rieke Chobar a dozvedel som sa, že sú to cherubi.
21 Po štyri tváre mal každý a každý štyri krídla, pod krídlami však mali čosi ako ľudské ruky.
22 A čo do podoby ich tvárí, boli to tváre, ktoré som videl pri rieke Chobar (ich tváre aj ich samých). Každý šiel smerom svojej tváre.

Neregistrovaný

Re: Kam směřuje ateismus?

Neprečítaný príspevok od používateľa Neregistrovaný »

Na prvý pohľad sa zdá akoby bol boh v Novom Zákone vymenený. Prišiel z chudobných pomerov, kázal o odpustení, nastavení druhého líca. Dokonca mnoho kresťanov aj v minulosti sa chcelo dištancovať od Starého Zákona. Ale pozor! Sám Ježiš hovorí: Ja a Otec sme jedno.

Ani v Starom Zákone nie je toľko hrôz o pekle:

"A keď v pekle v mukách pozdvihol oči, zďaleka videl Abraháma a Lazára v jeho lone. I zvolal: »Otec Abrahám, zľutuj sa nado mnou a pošli Lazára, nech si namočí aspoň koniec prsta vo vode a zvlaží mi jazyk, lebo sa hrozne trápim v tomto plameni!«
Lukáš 16:23-24

Ak ťa zvádza na hriech tvoje pravé oko, vylúp ho a odhoď od seba, lebo je pre teba lepšie, ak zahynie jeden z tvojich údov, ako keby sa malo celé tvoje telo dostať do pekla.
Matúš 5:29

Nebojte sa tých, čo zabíjajú telo, ale dušu zabiť nemôžu. Skôr sa bojte toho, ktorý môže i dušu i telo zahubiť v pekle.
Matúš 10:28

Všetci, čo hrešili bez zákona, bez zákona aj zahynú, a tí, čo hrešili pod zákonom, budú súdení podľa zákona.
Rimanom 2:12

Zjavenie 14:11
"A dym ich mučenia stúpa na veky vekov a nemá deň odpočinku ani noc, ktorí sa klaňajú šelme a jej obrazu a ktokoľvek prijíma značku svojho mena."

Prečo neverím v "Božie slovo"? V Starej zmluve je veľa problematických textov, napríklad genocída národov na rozkaz boha, trest smrti za pracovanie v sobotu, odsekávanie rúk ženám,
na druhej strane je dovolené vlastniť druhých ľudí ako majetok, trestanie otrokov, mnohoženstvo.
Ježiš síce povedal, že nie oko za oko, ale nedištancoval sa od ďalších nariadení.
Problematický bol aj jeho postoj k nežidom:

Matúš 15:
Ježiš odtiaľ odišiel a odobral sa do okolia Týru a Sidonu. 22 Tu prišla k nemu istá kanaánska žena z tých končín a kričala: „Zmiluj sa nado mnou, Pane, syn Dávidov! Dcéru mi hrozne trápi zlý duch.“ 23 Ale on jej neodpovedal ani slovo. Jeho učeníci pristúpili k nemu a prosili ho: „Pošli ju preč, lebo kričí za nami.“ 24 Ale on odvetil: „Ja som poslaný iba k ovciam strateným z domu Izraela.“ 25 No ona prišla k nemu, poklonila sa mu a povedala: „Pane, pomôž mi!“ 26 On jej odpovedal: „Nie je dobré vziať chlieb deťom a hodiť ho šteňatám.“ 27 „Áno, Pane,“ vravela ona, „ale aj šteňatá jedia odrobinky, čo padajú zo stola ich pánov.“ 28 Vtedy jej Ježiš povedal: „Žena, veľká je tvoja viera! Nech sa ti stane, ako chceš.“ A od tej hodiny bola jej dcéra zdravá.

Označiť niekoho za psov bolo veľmi urážajúce.

Neregistrovaný

Re: Kam směřuje ateismus?

Neprečítaný príspevok od používateľa Neregistrovaný »

Prečo neverím, že uvedené Izaiášovo proroctvo sa vzťahovalo na Ježiša?

Izaiáš píše:" Panna počne a porodí syna a nazve jeho meno Imanuel. " Iz 7,14
Poznámka: Slovo "almah" označuje mladú ženu, nesprávne preložené ako panna.

Izaiáš 9:" Lebo dieťa sa nám narodilo, syn nám je daný, a kniežatstvo bude na jeho pleci, a nazovú jeho meno: Predivný, Radca, Silný Bôh, Udatný Hrdina, Otec Večnosti, Knieža Pokoja. 7 Množiteľovi toho kniežatstva a pokoju nebude konca.

Ježiš povedal:
Matúš 10
34 Nenazdávajte sa, že som prišiel priniesť pokoj na zem. Neprišiel som priniesť pokoj, ale meč. 35 Lebo som prišiel postaviť syna proti otcovi,a dcéru proti matke a nevestu proti svokre 36 a vlastní domáci budú človeku nepriateľmi.

Evanjelium podľa Lukáša 12
51 Myslíte si, že som prišiel darovať na zemi pokoj? Nie, hovorím vám, ale rozdelenie. 52 Lebo odteraz sa päť ľudí v jednom dome rozdelí: traja proti dvom a dvaja proti trom. 53 Rozdelia sa otec proti synovi a syn proti otcovi, matka proti dcére a dcéra proti matke, svokra proti neveste a nevesta proti svokre.

Vyššie uvedené zjavne nepasuje na označenie "Knieža pokoja".

Sasko Jasko

Re: Kam směřuje ateismus?

Neprečítaný príspevok od používateľa Sasko Jasko »

Neregistrovaný napísal: 03 Dec 2023, 09:33 Prečo neverím v "Božie slovo"? V Starej zmluve je veľa problematických textov, napríklad genocída národov na rozkaz boha, trest smrti za pracovanie v sobotu, odsekávanie rúk ženám,
na druhej strane je dovolené vlastniť druhých ľudí ako majetok, trestanie otrokov, mnohoženstvo.
Ježiš síce povedal, že nie oko za oko, ale nedištancoval sa od ďalších nariadení.
Problematický bol aj jeho postoj k nežidom:
Preto neveríš v Biblu ? Že má ten Boh rasistické a nacionalisticke principy ? Takže ak by sa v Biblii písalo že Boh všetkých ľudí berie za rovnych tak by si v Biblii uveril ? Ja myslím, že nie.

Sasko Jasko

Re: Kam směřuje ateismus?

Neprečítaný príspevok od používateľa Sasko Jasko »

Sasko Jasko napísal: 03 Dec 2023, 14:14
Neregistrovaný napísal: 03 Dec 2023, 09:33 Prečo neverím v "Božie slovo"? V Starej zmluve je veľa problematických textov, napríklad genocída národov na rozkaz boha, trest smrti za pracovanie v sobotu, odsekávanie rúk ženám,
na druhej strane je dovolené vlastniť druhých ľudí ako majetok, trestanie otrokov, mnohoženstvo.
Ježiš síce povedal, že nie oko za oko, ale nedištancoval sa od ďalších nariadení.
Problematický bol aj jeho postoj k nežidom:
Preto neveríš v Biblu ? Že má ten Boh rasistické a nacionalisticke principy ? Takže ak by sa v Biblii písalo že Boh všetkých ľudí berie za rovnych tak by si v Biblii uveril ? Ja myslím, že nie.
Ak by prišiel apoštol Pavol a povedal by zabudnite na to čo povedal Jahve a Jezis, Boh nikoho neuprednostnuje. Uveril by si v Pavlovho Boha ?

Viktorrealita
Príspevky: 1376
Dátum registrácie: 30 Sep 2018, 10:46
Kontaktovať používateľa:

Re: Kam směřuje ateismus?

Neprečítaný príspevok od používateľa Viktorrealita »

U ateistov vôbec nevidím zmysel ich argumentácie, ak teda spochybňujú Boha – jeho Slovo v Písme – Bibliu. Načo ju vlastne spochybňovať, ak veria, že smrť je konečná? Ako som už písal, ak niet Boha, tak neveriaci aj veriaci dopadnú rovnako a smrťou idú do neexistencie, ako aj všetko hmotné, slnko, zem, galaxie atd. Ak niet Boha, tak v konečnom dôsledku je jedno, či robím dobre, alebo zlé. Hmota nemá zodpovednosť, ani dôstojnosť a všetko, by to išlo do nenávratna.

No ak existuje Zvrchovaný Boh a máme jeho Slovo, tak všetko dostáva zmysel a ten zmysel Božích slov, dáva človeku život.

No a vynára sa ďalšia otázka. Čo robí ateistu lepšieho od veriaceho v Krista, teda toho, kto nasleduje slová Ježiša Krista, aby mohol týmto argumentovať? Miluje aj svojich nepriateľov? Ak to, že je ateistom z neho nerobí lepšieho človeka a ani nič neponúka, lebo ani nemôže, lebo na konci je len smrť a neexistencia, tak nech sú ateisti ticho, lebo vyzerajú smiešne. Nech hľadajú zmysel vo svojom živote v Slove Božom, aby aj oni mohli žiť.

Nejaké druhy existencializmu, sú nič iné, len evanjelia smrti, tmy a prázdnoty. Nie je to nič radostné, čo by vypôsobilo v srdci človeka pokoj a ktoré by dávalo človeku nádej na večný život v spoločenstve s Bohom.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný