Sobota - šabat

Diskusia o vieroučných bodoch CASD.
mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Tomáš Plechatý napísal:Podle bible se dá dočíst pouze to, že:
a) při stvoření odpočinul Bůh. O příkazu lidem tu nic není.
b) sobota byla dána jako zkouška izraelcům jestli ho budou poslouchat (a nechodit pro manu v sobotu)
c) sobota byla dále Izraelcům( jako jedinným vyvoleným) dána ve smlouvě na Sinaji (Ex19). Patřila Izraelcům (Ř 9,4) Na této smlouvě neměli pohané nikdy podíl) (Efezským 2,11-12) a bylo to jejich znamení, že patří Bohu (Ez 20,12 Ez 20,20)

O příkazu pro pohany nebo křesťany , nebo obecně pro všechny lidi tu nikde není ani ň.

Ježíš za svého působení sobotu dodržoval, stejně tak ale i svátek stánků, obřízku a jiná ustanovení pouze pro židy. Tedy jeho příklad nám to nerozkřísne. První apoštolové jako Pavel byli židé - tedy stále i jako křesťané dodržovali některá židovská ustanovení. Pavel říká, že židům byl židem a řekům řekem. Opět praxe apoštolů nedokazuje univerzální platnost soboty pro pohany.

Polemiku můžeme vést nad významem ,,Sabatismos" v Židům 4 kapitole.

Já tvrdím, že odpočinutí, o kterém se tu baví, je odpočinutí v Ježíši od svých vlastních skutků a že se do něj vchází vírou a že máme usilovat o to vejít do něj. - což vyplývá z kontextu.

Do týdenního sobotního odpočinutí nijak usilovat vejít nemusíš, naopak přestaneš dělat svou práci.

Navíc tato jedinná výzva v novozákoních listech je právě v Epištole Židům - tedy je jasné, že je určena především židům, kteří jediní nebo kteří hlavně budou mít problém s tím pochopit jak sobota ukazuje na Ježíšův cíl.

V ostatních epištolách do pohanských měst Apoštol prostě napíše, aby zemřeli sami sobě a žil v nich Kristus. Věřím, že se jedná o stejnou výzvu jinými slovy.

Nemám nic proti tomu, aby někdo zachovával Bohu Šabat jako to říká Pavel v Ř 14, myslím že je to dobré a Bohu k chvále.

Ale nenakládejte na bratry břemena, která jste nebyli schopni snést ani vy sami.

Nebo mi tu snad někdo z vás chce hrdě říci, že nyní klidně i z milosti Boží dodržuje bezchybně příkázání o sobotě????

A nebo že se počítá alespoň jeho snažení a Bůh to oceňuje?

,,Pojďte ke mně, kdož se namáháte a vám dám odpočinutí" (Mt 11)

...a) při stvoření odpočinul Bůh. O příkazu lidem tu nic není.

Bůh nemusel odpočívat pro sebe, On odpočinul pro nás a dal nám příklad, abychom sedmý den také odpočívali, pokud tomu takto nevěříš, je to Tvoje chyba...navíc tento den jako jediný den požehnal a posvětil, jiný den nikoliv, proč by to dělal jen pro sebe, to by nedávalo žádný význam? A to nemá nic co dočinění s požehnáním lidí ani zvířat, jak jinde uvádíš, ty totiž rozhodně neposvětil.

...b) sobota byla dána jako zkouška izraelcům jestli ho budou poslouchat (a nechodit pro manu v sobotu)

"a také lidu mnoho vyšlo s nimi", takže i pohanům - proselytům, ty zkrátka nemůžeš vynechat, takže nejen Izraelitům...

[KB1613] Ex 12:37 Tedy táhli synové Izraelští z Ramesses k Sochot, okolo šestkrát sto tisíc pěších, mužů toliko kromě dětí.

[KB1613] Ex 12:38 Ano také jiného lidu mnoho vyšlo s nimi, ovec také a volů, dobytka velmi mnoho.


...c) sobota byla dále Izraelcům( jako jedinným vyvoleným) dána ve smlouvě na Sinaji (Ex19). Patřila Izraelcům (Ř 9,4) Na této smlouvě neměli pohané nikdy podíl) (Efezským 2,11-12) a bylo to jejich znamení, že patří Bohu (Ez 20,12 Ez 20,20)

Byla dána Izraelcům ve smlouvě, ale Hospodin si rozhodně přál, aby i každý cizozemec sobotu zachovával, smlouva - nesmlouva:

[KB1613] Iz 56:6 Cizozemce pak, kteříž by se připojili k Hospodinu, aby sloužili jemu, a milovali jméno Hospodinovo, jsouce u něho za služebníky, všecky ostříhající soboty, aby jí nepoškvrňovali, a držící smlouvu mou, (uvne hanekhar hanilvim al-ADONAI lesharto ulahava et-shem ADONAI lihyot lo laavadim kol-shomer shabat mehhalelo umahhazikim bivriti)

[KB1613] Iz 56:7 Ty přivedu k hoře svatosti své, a obveselím je v domě svém modlitebném. Zápalové jejich a oběti jejich příjemné mi budou na oltáři mém; nebo dům můj dům modlitby slouti bude u všech národů.

Sobota byla učiněna pro člověka, nikoliv jen pro žida, buď věříš Ježíši nebo jej musíš považovat za lháře:

[KB1613] Mk 2:27 I pravil jim: Sobota pro člověka učiněna jest, a ne člověk pro sobotu.



...Opět praxe apoštolů nedokazuje univerzální platnost soboty pro pohany.

Ale ukazuje, scházeli se ke studiu Písma pravidelně v soboty jak se židy tak další sobotu s pohany...

[KB1613] Sk 15:21 Nebo Mojžíš od dávních věků má po městech, kdo by jej kázal, poněvadž v školách na každou sobotu čítán bývá.

[NBK] Sk 18:4 Každou sobotu však promlouval v synagoze a přesvědčoval Židy i Řeky.

[KB1613] Sk 17:2 Tedy Pavel podlé obyčeje svého všel k nim, a po tři soboty kázal jim z písem.

Skutky apoštolské 13:42  And when the Jews were gone out of the synagogue, the Gentiles besought that these words might be preached to them the next sabbath.

Takto to má být správně vyjádřeno jako to má KJV (a Textus Receptus), a to, že vycházeli židé a pohané (kteří byli venku a něco asi také slyšeli) je prosili, aby jim to samé vykládali další sobotu.
Mnohé moderní překlady tam vynechávají to "židé" kteří vycházeli, nikoliv tedy, že vycházeli všichni židé i pohané společně.


...Polemiku můžeme vést nad významem ,,Sabatismos" v Židům 4 kapitole.

Židům 3:17  Na které se pak hněval čtyřidceti let? Zdali ne na ty, kteříž hřešili, jejichžto těla padla na poušti?
18  A kterým zapřisáhl, že nevejdou do odpočinutí jeho? Však těm, kteříž byli neposlušní.
19  A vidíme, že jsou nemohli vjíti pro nevěru.

Židům 4:1  Bojmež se tedy, aby snad opustě zaslíbení o vjití do odpočinutí jeho, neopozdil se někdo z vás.

Důležité zde je i to, že nevejdeme do jeho odpočinutí, pokud nebudeme poslušní!!! Máme se bát!!!

Židům 4. kapitola
Autor listu rozlišuje mezi a) odpočinkem v Kanaanu a b) sobotním odpočinkem do kterého jsme „vešli“ od doby, kdy „dílo bylo dokončeno“, tj, od stvoření. Argumentem této části 4. kapitoly je, že „od založení světa“ zde byla duchovní zkušenost odpočinku nabízeného věřícím lidem. Jak odpočinek první soboty, tak odpočinek po vejití do Kanaanu, jsou symboly požehnání nabízeného těm, kdo se přestanou spoléhat na své skutky a budou namísto toho důvěřovat Kristově dílu.(D. Ford)

...Nebo mi tu snad někdo z vás chce hrdě říci, že nyní klidně i z milosti Boží dodržuje bezchybně příkázání o sobotě????

Ano nyní to můžu říct o sobě i já, že s pomocí Boží nemusím v sobotu pracovat, a mohu odpočívat a být s Bohem podle 4. přikázání, to co dělám v sobotu dalšího je jen na mne a jako křesťan se mohu dobrovolně v tomto poučit z Písma od židů a proselytů, nebo od Ježíše (dělání dobrých skutků) nikdo mi to co mám dělat navíc v nové smlouvě nepřikazuje. Vše je dobrovolné.

Písmo mi doporučuje co dělat v sobotu:

[KB1613] Ex 20:8 Pomni na den sobotní, abys jej světil.

[KB1613] Ex 12:16 A v den první budeť shromáždění svaté; dne také sedmého shromáždění svaté míti budete. Žádného díla nebude děláno v nich; toliko čehož se užívá k jídlu od každého, to samo připraveno bude od vás.

[KB1613] Lv 23:3 Šest dní dělati budete, dne pak sedmého sobota odpočinutí jest, shromáždění svaté bude. Žádného díla nedělejte, nebo jest sobota Hospodinova, ve všech příbytcích vašich. abychom odpočinuli, protože v tento den odpočinul Hospodin: [KB1613] Ex 16:23 Kterýžto řekl jim: Toť jest, což mluvil Hospodin: Odpočinutí soboty svaté Hospodinu bude zítra. Což byste měli péci, pecte, a což byste vařiti měli, vařte dnes; což pak koli zbude, nechte sobě a schovejte to k jitru.

[KB1613] Ex 20:11 Nebo v šesti dnech učinil Hospodin nebe a zemi, moře a všecko, což v nich jest, a odpočinul dne sedmého; protož požehnal Hospodin dne sobotního, a posvětil ho.

[KB1613] Ex 31:13 Ty pak mluv k synům Izraelským a rci: A však sobot mých ostříhati budete. Nebo to znamením jest mezi mnou a vámi po rodech vašich, aby známo bylo, že já jsem Hospodin, kterýž vás posvěcuji. (NBK… i po všechna vaše pokolení), (…akh et-shabetotai…)

[KB1613] Ex 31:14 Protož ostříhati budete soboty, nebo svatá jest vám. Kdož by ji poškvrnil, smrtí umře; a kdo by koli dělal v ní dílo, vyhlazena bude ta duše z prostředku lidu svého. (ushmartem et-hashabat ki kodesh…)

[KB1613] Ex 31:15 Šest dní děláno bude dílo, ale v den sedmý sobota odpočinutí jest, svatost Hospodinu. Každý, kdož by dělal dílo v den sobotní, smrtí umře. (shabat shabaton kodesh lADONAI)

[KB1613] Ex 34:21 Šest dní pracovati budeš, dne pak sedmého přestaneš; v čas orání i žně přestaneš.

[KB1613] Lv 23:3 Šest dní dělati budete, dne pak sedmého sobota odpočinutí jest, shromáždění svaté bude. Žádného díla nedělejte, nebo jest sobota Hospodinova, ve všech příbytcích vašich. (sheshet yamim tease melakha uvayom hashevii shabat shabaton mikra-kodesh kol-melakha lo taasu shabat hiv lADONAI bekhol moshvotekhem)

[KB1613] Lv 23:8 Ale obětovati budete obět ohnivou Hospodinu za sedm dní. Dne také sedmého sbor svatý bude; žádného díla robotného nebudete dělati.

[KB1613] Nu 28:25 Sedmého pak dne shromáždění svaté míti budete, žádného díla robotného nebudete dělati.

[NBK] Ex 35:2 Šest dní se bude pracovat, ale sedmého dne budete mít svatou sobotu, den odpočinku pro Hospodina. Každý, kdo by v ten [den] dělal [nějakou] práci, zemře. [KB1613] Ex 35:3 Nezanítíte ohně nikdež v příbytcích svých v den sobotní.

Nemáme prodávat a nakupovat v sobotu: [KB1613] Neh 13:16 Tyrští také, kteříž bydlili v něm, nosili ryby i všelijaké koupě, a prodávali v sobotu synům Juda, a to v Jeruzalémě.

[KB1613] Neh 13:17 Protož jsem domlouval starším Judským, a řekl jsem jim: Jaká jest to nepravost, kterouž činíte, poškvrňujíce dne sobotního? Nemáme dělat co se nám zachce ani zbytečně cestovat(mimo cestování za bohoslužbou za nemocnými apod.): [CEP2001] Iz 58:12 Co bylo od věků v troskách, vybudují ti, kdo z tebe vzejdou, opět postavíš, co založila minulá pokolení. Nazvou tě tím, jenž zazdívá trhliny a obnovuje stezky k sídlům.

[KB1613] Iz 58:13 Jestliže odvrátíš od soboty nohu svou, abys nevykonával líbosti své v den svatý můj, anobrž nazůveš-li sobotu rozkoší, a svatou Hospodinu slavnou, a budeš-li ji slaviti tak, abys nečinil cest svých, ani vykonával, co by se líbilo, ani nemluvil slova:

[KB1613] Iz 58:14 Tehdy rozkoš míti budeš v Hospodinu, a uvedu tě na vysoká místa země, a způsobím to, abys užíval dědictví Jákoba otce svého; nebo ústa Hospodinova mluvila. Nemáme nosit břemena v sobotu takže např. i uhlí apod.:

[KB1613] Jr 17:24 Stane se zajisté, jestliže s ochotností mne uposlechnete, dí Hospodin, abyste nenosili břemen skrze brány města tohoto v den sobotní, ale světili den sobotní, nedělajíce v něm žádného díla,

...A nebo že se počítá alespoň jeho snažení a Bůh to oceňuje?

Potom budeme blahoslavení:
[KB1613] Iz 56:2 Blahoslavený člověk, kterýž činí to, a syn člověka, kterýž se přídrží toho, ostříhaje soboty, aby jí nepoškvrňoval, a ostříhaje ruky své, aby nic zlého neučinila.

[KB1613] Zj 22:14 Blahoslavení, kteříž zachovávají přikázaní jeho, aby měli právo k dřevu života, a aby branami vešli do města.
::bye::

Karel
Príspevky: 101
Dátum registrácie: 11 Jan 2016, 19:46
Zbor: kdysi Havirov Sucha
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa Karel »

1) V súvislosti so stvorením nemôžeš používať pojem „24 hodinový deň“.
2) Ak by si sa predsa len chcel vyjadrovať v hodinách, tak by si musel zaviesť pojem štandartnej časovej jednotky a potom dĺžku každého stvoriteľského dňa prepočítať na tento štandart. Lebo prvé 4 dni určite neboli rovnako dlhé – líšili sa v absolútnej dĺžke rádovo.
3) Vezmi láskavo na vedomie, že prvé štyri dni neexistoval čas. Takže v tejto dobe sa hovoriť o čase nám -ľuďom- nepatrí.
Bůh zjevil v Písmu spolehlivou a historickou zprávu o své stvořitelské činnosti. Stvořil vesmír a v nedávném šestidenním stvoření učinil Hospodin nebe, zemi, moře i všechno, co je v nich, a odpočinul sedmého dne. Tak ustanovil sobotu jako trvalý památník svého díla vykonaného a dokončeného v průběhu šesti doslovných dnů, které společně se sobotou představovaly stejnou jednotku času, jaká je dnes nazývána týdnem.
[Část z nově upraveného věroučného bodu číslo šest.]
Je celkem komické že navzdory rozumu a přírodě si parta strejců na generální konferenci v San Antoniu odhlasovala, že stvoření proběhlo za šest dní. Zdá se, že vyjádřit délku stvoření je stežejní. Tak tedy aby vynikla absurdita, vyjádřeno v SI jednotkách stvoření proběhlo přesně za 4 765 460 309 568 000* period záření, které odpovídá přechodu mezi dvěma hladinami velmi jemné struktury základního stavu atomu 133 Cs. Přičemž se předpokládá cesiový atom v klidu při teplotě absolutní nuly a zcela bez vnějších vlivů**.

Hup šup a každý adventista tomu teď musí věřit. Navíc se tam vloudil i údaj, že stvoření proběhlo nedávno. K tomu se vždy objeví dodatek že nejvyšší strejda***, jehož rodinu se snaží zlikvidovat satan****, věří že to bylo asi před 6 000 lety, ale není na tom shoda*****. Čisté sci-fi. Stále se mi nechce věřit, že by tohle vypadlo z někoho pod vlivem ducha svatého :) .

* 6 dní * 24 hodin * 60 minut * 60 sekund * 9 192 631 770 period záření = 4 765 460 309 568 000
** Takto je definována sekunda, jakožto jednotka času v jednotkách SI.
*** míněn Ted Wilson
**** http://www.adventistreview.org/church-n ... ist-church
***** https://news.adventist.org/en/all-news/ ... l-beliefs/

Tomáš Plechatý

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa Tomáš Plechatý »

Takže Mikime protože neustále hromadně zpochybňuješ všechno co napíšu, navrhuji, abychom vzal jeden jedinný bod - Sobotu při stvoření.
A pravdivě a upřímně si řekli, co tam tedy podle té bible stojí.
A bavím se jen a jen o bibli, ne o žádných jiných doměnkách a prorocích, nebo výkladech teologů!!!!

Od Mikim:
,,Ano niektoré predpisy platili napr. obete, a potom už nie. Sobota bola Hospodinom dána už predtým, pred Sinajom a je stále rovnaká i po ukrižovaní a žiadnů platnost´nestratila."

Moje reakce byla:

,,Podle bible se dá dočíst pouze to, že:
a) při stvoření odpočinul Bůh. O příkazu lidem tu nic není."

Tvoje Reakce:

,,Bůh nemusel odpočívat pro sebe, On odpočinul pro nás a dal nám příklad, abychom sedmý den také odpočívali, pokud tomu takto nevěříš, je to Tvoje chyba...navíc tento den jako jediný den požehnal a posvětil, jiný den nikoliv, proč by to dělal jen pro sebe, to by nedávalo žádný význam? A to nemá nic co dočinění s požehnáním lidí ani zvířat, jak jinde uvádíš, ty totiž rozhodně neposvětil."

Jestli to chápu dobře, tak jsi přesvědčený, že podle bible byla Sobota Hospodinem dána lidem už při stvoření.

Toto v bibli není!!!!!!!!!

Při stvoření je napsáno pouze to, co učinil Bůh - odpočinul, požehnal a posvětil ten den, protože v něm odpočinul.

Z tohoto textu nevyplývá, že byla dána sobota lidem!!!!!!!!!!!!

Takže tvůj komentář: ,,Bůh nemusel odpočívat pro sebe, On odpočinul pro nás a dal nám příklad, abychom sedmý den také odpočívali, pokud tomu takto nevěříš, je to Tvoje chyba...navíc tento den jako jediný den požehnal a posvětil, jiný den nikoliv, proč by to dělal jen pro sebe, to by nedávalo žádný význam? A to nemá nic co dočinění s požehnáním lidí ani zvířat, jak jinde uvádíš, ty totiž rozhodně neposvětil."

Je k výkladu tématu a určení pravdy naprosto bezcenný!!!!!
Nemáš to čím podložit, je to výklad a domněnka.
Na tomto podkladu nebude 17 milionů adventistů stavět své přesvědčení, že je stále platná sobota.
Ty to prostě z bible nevíš proč Bůh odpočinul, jestli pro sebe, nebo aby nám dal příklad, abychom také odpočívali. Nevíš to protože se to tam nepíše!!!!!
Jestliže tomu nevěřím, tak je to prý moje chyba!!!!!

Ty ...**** . Jak to můžeš myslet vážně a ještě se tvářit, že stojíš jen na bibli.

Já stojím na tom, že se to tam nepíše. Ty si to tam odůvodníš a přimyslíš výklad a proto, že já nevěřím tvé doměnce, která v bibli není, tak je to moje CHYBA????!!!!!

Ano, narozdíl od zvířat, která jen požehnal, tak sobotu i posvětil. to je rozdíl. Ale vyjadřuješ se tu k něčemu co jsem já tady na vláknu neřešil.

Ať už to posvětil znamená cokoliv, tak to není příkaz pro lidi - dělejte to!!!!

Takže proč se pořád dokola vykrucuješ a nepřiznáš už konečně, že v bibli není žádná přímá opora pro to si myslet, že nám všem lidem už od stvoření Bůh ,,dal" nebo ,,nařídil" sobotu!!!!!!!!!

Prostě tam není a je to PRAVDA a PÍSMO!!!!!

Jestli chceš, tak svou bibli přepiš, nebo roztrhej, ale stejně to tam nebude, tak se nesnaž lidem podsunout LEŽ, že sobota byla lidem dána už od stvoření, a že to učí bible.

NEUČÍ!!!!!!

A odmítám se s tebou dále bavit o všech dalších reakcích, kritice a slovíčkaření, jestliže se nejsme schopni shodnout ani na tak základní věci, jako je výklad znění 2 veršů v knize Genesis, když oba věříme překladům a nehádáme se ani o původním znění.

(vtipné/smutné je, že zrovna dnes, když to píšu tak se v sobotní škole všude na světě u CASD probírá téma na pondělí - věčná platnost soboty dokazovaná právě z Genesis :-( chjo)

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Tomáš Plechatý napísal:Takže Mikime protože neustále hromadně zpochybňuješ všechno co napíšu, navrhuji, abychom vzal jeden jedinný bod - Sobotu při stvoření.
A pravdivě a upřímně si řekli, co tam tedy podle té bible stojí.
A bavím se jen a jen o bibli, ne o žádných jiných doměnkách a prorocích, nebo výkladech teologů!!!!

Od Mikim:
,,Ano niektoré predpisy platili napr. obete, a potom už nie. Sobota bola Hospodinom dána už predtým, pred Sinajom a je stále rovnaká i po ukrižovaní a žiadnů platnost´nestratila."

Moje reakce byla:

,,Podle bible se dá dočíst pouze to, že:
a) při stvoření odpočinul Bůh. O příkazu lidem tu nic není."

Tvoje Reakce:

,,Bůh nemusel odpočívat pro sebe, On odpočinul pro nás a dal nám příklad, abychom sedmý den také odpočívali, pokud tomu takto nevěříš, je to Tvoje chyba...navíc tento den jako jediný den požehnal a posvětil, jiný den nikoliv, proč by to dělal jen pro sebe, to by nedávalo žádný význam? A to nemá nic co dočinění s požehnáním lidí ani zvířat, jak jinde uvádíš, ty totiž rozhodně neposvětil."

Jestli to chápu dobře, tak jsi přesvědčený, že podle bible byla Sobota Hospodinem dána lidem už při stvoření.

Toto v bibli není!!!!!!!!!

Při stvoření je napsáno pouze to, co učinil Bůh - odpočinul, požehnal a posvětil ten den, protože v něm odpočinul.

Z tohoto textu nevyplývá, že byla dána sobota lidem!!!!!!!!!!!!

Takže tvůj komentář: ,,Bůh nemusel odpočívat pro sebe, On odpočinul pro nás a dal nám příklad, abychom sedmý den také odpočívali, pokud tomu takto nevěříš, je to Tvoje chyba...navíc tento den jako jediný den požehnal a posvětil, jiný den nikoliv, proč by to dělal jen pro sebe, to by nedávalo žádný význam? A to nemá nic co dočinění s požehnáním lidí ani zvířat, jak jinde uvádíš, ty totiž rozhodně neposvětil."

Je k výkladu tématu a určení pravdy naprosto bezcenný!!!!!
Nemáš to čím podložit, je to výklad a domněnka.
Na tomto podkladu nebude 17 milionů adventistů stavět své přesvědčení, že je stále platná sobota.
Ty to prostě z bible nevíš proč Bůh odpočinul, jestli pro sebe, nebo aby nám dal příklad, abychom také odpočívali. Nevíš to protože se to tam nepíše!!!!!
Jestliže tomu nevěřím, tak je to prý moje chyba!!!!!

Ty ...**** . Jak to můžeš myslet vážně a ještě se tvářit, že stojíš jen na bibli.

Já stojím na tom, že se to tam nepíše. Ty si to tam odůvodníš a přimyslíš výklad a proto, že já nevěřím tvé doměnce, která v bibli není, tak je to moje CHYBA????!!!!!

Ano, narozdíl od zvířat, která jen požehnal, tak sobotu i posvětil. to je rozdíl. Ale vyjadřuješ se tu k něčemu co jsem já tady na vláknu neřešil.

Ať už to posvětil znamená cokoliv, tak to není příkaz pro lidi - dělejte to!!!!

Takže proč se pořád dokola vykrucuješ a nepřiznáš už konečně, že v bibli není žádná přímá opora pro to si myslet, že nám všem lidem už od stvoření Bůh ,,dal" nebo ,,nařídil" sobotu!!!!!!!!!

Prostě tam není a je to PRAVDA a PÍSMO!!!!!

Jestli chceš, tak svou bibli přepiš, nebo roztrhej, ale stejně to tam nebude, tak se nesnaž lidem podsunout LEŽ, že sobota byla lidem dána už od stvoření, a že to učí bible.

NEUČÍ!!!!!!

A odmítám se s tebou dále bavit o všech dalších reakcích, kritice a slovíčkaření, jestliže se nejsme schopni shodnout ani na tak základní věci, jako je výklad znění 2 veršů v knize Genesis, když oba věříme překladům a nehádáme se ani o původním znění.

(vtipné/smutné je, že zrovna dnes, když to píšu tak se v sobotní škole všude na světě u CASD probírá téma na pondělí - věčná platnost soboty dokazovaná právě z Genesis :-( chjo)



Čau Tome, navrhovat to můžeš, ale pro mne platí celé Písmo, já se nesnažím jako Ty dokázat, že sobota neplatila už od stvoření, a proto neplatila ani potom atd. atd. Takže pokud se budeme bavit o sobotě tak jen v kontextu celého Písma. Souhlasíš? Protože jiná část Písma potvrzuje, že Bůh od stvoření světa odpočívá i pracuje a žádná část Písma od začátku až do konce nepotvrzuje, že Bůh přikázání Desatera někdy zrušil nebo Ježíš sám toto učil, a že přikázání Desatera budou Jeho smrtí zrušená. Naopak je zachovával a po nás chce, abychom jednali jak jednal On a apoštolové.

...Takže Mikime protože neustále hromadně zpochybňuješ všechno co napíšu, navrhuji, abychom vzal jeden jedinný bod - Sobotu při stvoření.

...Při stvoření je napsáno pouze to, co učinil Bůh - odpočinul, požehnal a posvětil ten den, protože v něm odpočinul.
Z tohoto textu nevyplývá, že byla dána sobota lidem!!!!!!!!!!!!

[KB1613] Gn 2:3 I požehnal Bůh dni sedmému a posvětil ho; nebo v něm odpočinul Bůh ode všeho díla svého, kteréž byl stvořil, aby učiněno bylo.

Posvěcení má význam pouze ve spojitosti s lidmi, posvětit často znamená veřejně ohlásit (Ex 19x22), proto se sedmý den po stvoření týká i lidí.

EP: Exodus 19:22  Také kněží, kteří přistupují k Hospodinu, se musí posvětit, aby se na ně Hospodin neobořil."

Proto se sedmý den po stvoření týká i lidí. Slovo „posvětit“ znamená oddělit ke svatému použití. Vztahuje se k něčemu, co je svaté, nevšední. Bůh je jediný, kdo může něco posvětit. Nikde Bible nehovoří o tom, že Bůh odpočinul, požehnal a posvětil den první, třetí nebo pátý den týdne. Jediný den, který kdy oddělil a posvětil byl sedmý den!

Toto je výklad kterému věřím. Stejně jako Ty věříš jiným výkladům. O tom je víra.

Pokud z tohoto textu nevyplývá, že sobota byla dána lidem, tak komu byla dána? Bůh si ji nadělil jen jako odpočinek sám sobě? Tomu 100% nevěřím.

...Na tomto podkladu nebude 17 milionů adventistů stavět své přesvědčení, že je stále platná sobota.

No na tomto podkladu to zcela jistě ani nikdo ze 17 milionů adventistů nestaví, že je stále platná sobota. ::pleas::

...Ty to prostě z bible nevíš proč Bůh odpočinul, jestli pro sebe, nebo aby nám dal příklad, abychom také odpočívali. Nevíš to protože se to tam nepíše!!!!!
Jestliže tomu nevěřím, tak je to prý moje chyba!!!!!

Ty ...**** . Jak to můžeš myslet vážně a ještě se tvářit, že stojíš jen na bibli.

Já to nevím u Gn 2:3, ale dám vždy na dobré a logické vysvětlení a na víru, že to tak bylo, když o sobotě nebo o přikázáních mluví celé Písmo, Tobě ale evidentně víra chybí, jinak bys nepsal to co píšeš.
Není to tedy Tvoje chyba, ale spíš Tvůj problém, že tak tomu věříš. Pokud nemáš v Písmu k sobotě i ten nejmenší detail jak "nevěřící Tomáš", tak hned tomu nevěříš a vyvracíš to za každou cenu::reead:: ::ireful::

Bůh sám o sobě přece nepotřebuje odpočívat a přesto dodnes pracuje a dodnes odpočívá.

KB1613: Jan 5:17 Ježíš pak odpověděl jim: Otec můj až dosavad dělá, i jáť dělám.

ČEP: Židům 4:3 Neboť do odpočinutí vcházíme jen my, kdo jsme uvěřili, jak bylo řečeno: `Přísahal jsem ve svém hněvu: Do mého odpočinutí nevejdou!´ To řekl Bůh, ač jeho odpočinutí trvá od chvíle, kdy stvořil svět.

[CEP2001] Žd 4:9 Tak má Boží lid pravý sobotní odpočinek teprve před sebou(l).

(l) Tak musí Boží lid dosud slavit sobotu jako svátek odpočinutí. Pozn. tento podtex je nejblíže smyslu originálu!!!

Řecky: ARA APOLEÍPETAI SABBATISMÓS TOO LAOO TOU THEOU

APOLEÍPETAI- zůstává, 3 os., jedn. číslo, oznamovací způsob, přítomný čas, trpný rod
Apod. Pavlovi nejde o to, aby musel polemicky svěcení soboty hájit, toto má za samozřejmé. Spíše ukazuje její aktuální význam ve světle Božího odpočinku při stvoření, ve světle příslibu vejíti do Kanánu a především ve světle vykupitelského díla Kristova.


...Ať už to posvětil znamená cokoliv, tak to není příkaz pro lidi - dělejte to!!!!

No ale to je jen Tvůj lidský názor a třeba i výmysl a nemusím s ním vůbec souhlasit ani nesouhlasím!!!

...Takže proč se pořád dokola vykrucuješ a nepřiznáš už konečně, že v bibli není žádná přímá opora pro to si myslet, že nám všem lidem už od stvoření Bůh ,,dal" nebo ,,nařídil" sobotu!!!!!!!!!

Já nevím, připadá mi, že nečteš celou Bibli, kde později Bůh ještě před Sinajem učí všechny o sobotě atd. atd., pominuli Kaina, který věděl, že zabití je hřích, Abrahama, který dodržoval zákony a přikázání (a že by nevěděl o sobotě nevěřím), nebo Josefa, který věděl, že cizoložství je hřích.

Komu dal Hospodin sobotu? Když nelidem? Pro koho je učiněna sobota, když ne pro člověka, jak říká Ježíš?

[KB1613] Ex 16:23 Kterýžto řekl jim: Toť jest, což mluvil Hospodin: Odpočinutí soboty svaté Hospodinu bude zítra. Což byste měli péci, pecte, a což byste vařiti měli, vařte dnes; což pak koli zbude, nechte sobě a schovejte to k jitru. (…shabaton shabat-kodesh…).

[KB1613] Ex 16:25 I řekl Mojžíš: Jeztež to dnes, poněvadž sobota jest dnes Hospodinu; dnes toho nenaleznete na poli. (…shabat…).

[KB1613] Ex 16:29 Viztež, žeť Hospodin vám dal sobotu, a proto on vám dává v den šestý chleba na dva dni. Zůstaňte každý v svém, aniž kdo vycházej z místa svého v den sedmý.(…hashabat…)

[KB1613] Ex 16:30 I odpočinul lid v den sedmý.

[KB1613] Ex 16:35 Jedli pak synové Izraelští mannu za čtyřidceti let, dokudž nevešli do země, v níž bydliti měli; mannu jedli, dokudž nepřišli k končinám země Kananejské.


...A odmítám se s tebou dále bavit o všech dalších reakcích, kritice a slovíčkaření, jestliže se nejsme schopni shodnout ani na tak základní věci, jako je výklad znění 2 veršů v knize Genesis, když oba věříme překladům a nehádáme se ani o původním znění.

K čemu ti bude výklad znění 2 veršů z Genesis? Opakuji pro mne platí celé Písmo potvrzující jen sobotu a nic jiného!!! ::reead::

Tomáš Plechatý

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa Tomáš Plechatý »

Někdo staví dogmatiku a systematiku na exegezi,

druhý staví exegezi na dogmatice a systematice.
(exegezi omezuje dogmatikou a systematikou)

Kdo slyší, rozuměj.


(exegeze = výklad textu bible)
(systematika = systematická teologie = ucelený názor na Boha a další oblasti na základě mnoha textů bible)
(dogmatika = část teologie zabývající se věroučným dogma, což je neměnný výrok o Bohu, nebo o něčem, co bible učí)

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Tomáš Plechatý napísal:Někdo staví dogmatiku a systematiku na exegezi,

druhý staví exegezi na dogmatice a systematice.
(exegezi omezuje dogmatikou a systematikou)

Kdo slyší, rozuměj.


(exegeze = výklad textu bible)
(systematika = systematická teologie = ucelený názor na Boha a další oblasti na základě mnoha textů bible)
(dogmatika = část teologie zabývající se věroučným dogma, což je neměnný výrok o Bohu, nebo o něčem, co bible učí)

Stavěj si na čem chceš...
Mně zajímá Písmo jen jako celek.
::empathy::

NoDy

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa NoDy »

Celkom rozumiem Mikimovi, tiež som na to dlho pozeral takto: Niekoľko jasných textov u Mojžiša, nejaké zmienky predtým, nejaké potom, a už má človek dojem, že celá Biblia hovorí o záväznosti soboty pre všetkých vždy a všade.
Cirkev takto pristupuje k viacerým bodom, ktoré tvoria naše špecifiká (teda iní kresťania to tak nevidia) - napr. desiatky: Tá istá schéma - jasné texty u Mojžiša, nejaké zmienky predtým, nejaké potom, a už sa to chápe ako celobiblický večný princíp, ktorý sa musí dodržiavať aj dnes. Podobne abstinencia, nečisté a pod.
Ale osobne prešiel som určitou fázou uvažovania nad textami, ich štúdiom a hľadaním ich skutočného posolstva, a preto musím pochváliť Tomáša za jeho argumentáciu - plne s ním súhlasím. To, že v raji sa o príkaze pre ľudí svätiť sobotu nehovorí nič, je proste fakt. Ak to niekto vidí "v celistvosti" je to jeho vec, ale nedá sa tak argumentovať. To isté desiatky- nejasná zmienka u Abraháma a Jakoba nie je jasný príkaz pre nás dnes. Nečisté, abstinencia to isté.
Adventisti si jednoducho domýšľajú veci a učia to tak ako záväzné učenie, ktorého akceptovanie je podmienkou členstva. Takto sa dá ale zo všetkého urobiť "pevný" bod učenia. Podobne to robia Svedkovia s dôrazom na vyslovovanie Božieho mena, neprijímanie krvi ...
Myslím, že aj pre tento prístup k Biblii sme považovaní za sektu.

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

NoDy napísal:Celkom rozumiem Mikimovi, tiež som na to dlho pozeral takto: Niekoľko jasných textov u Mojžiša, nejaké zmienky predtým, nejaké potom, a už má človek dojem, že celá Biblia hovorí o záväznosti soboty pre všetkých vždy a všade.
Cirkev takto pristupuje k viacerým bodom, ktoré tvoria naše špecifiká (teda iní kresťania to tak nevidia) - napr. desiatky: Tá istá schéma - jasné texty u Mojžiša, nejaké zmienky predtým, nejaké potom, a už sa to chápe ako celobiblický večný princíp, ktorý sa musí dodržiavať aj dnes. Podobne abstinencia, nečisté a pod.
Ale osobne prešiel som určitou fázou uvažovania nad textami, ich štúdiom a hľadaním ich skutočného posolstva, a preto musím pochváliť Tomáša za jeho argumentáciu - plne s ním súhlasím.
To, že v raji sa o príkaze pre ľudí svätiť sobotu nehovorí nič, je proste fakt. Ak to niekto vidí "v celistvosti" je to jeho vec, ale nedá sa tak argumentovať.
To isté desiatky- nejasná zmienka u Abraháma a Jakoba nie je jasný príkaz pre nás dnes. Nečisté, abstinencia to isté.
Adventisti si jednoducho domýšľajú veci a učia to tak ako záväzné učenie, ktorého akceptovanie je podmienkou členstva. Takto sa dá ale zo všetkého urobiť "pevný" bod učenia. Podobne to robia Svedkovia s dôrazom na vyslovovanie Božieho mena, neprijímanie krvi ...
Myslím, že aj pre tento prístup k Biblii sme považovaní za sektu.

Pokud se nedíváš na problém soboty v rámci SZ i NZ jako celku, který neříká ani slůvko o zrušení soboty a nahrazení ji jiným svátečním dnem např. nedělí, pak můžeš lehce si začít vymýšlet nesmysly jako bývalí adventisté, kteří se za každou cenu snaží dokázat, že sobota pro nás neplatí. Ale zatím se vůbec nechytli. Chybí jim totiž víra u těch textů, kde se vyloženě neříká, že sobota platila, jako např. v době Abraháma nebo to, že Hospodin odpočinul poprvé v ráji a odpočívá dodnes a přesto dodnes pracuje, jak potvrzuje Ježíš a Písmo. A je jasné, že odpočívá v "sobotu", že i v nebi existuje jeden den a to sobota, a že i tam existuje 7-denní denní cyklus:

[CSP] Iz 66:23 A novoluní co novoluní, sobotu co sobotu bude přicházet veškeré tělo,a aby se sklánělo přede mnou, praví Hospodin.

[SEB] Iz 66:23 Stane sa, že pri každom novmesiaci a sobotu čo sobotu sa každý príde pokloniť predo mňa, hovorí Hospodin.

[DRA] Isa 66:23 And there shall be month after month, and sabbath after sabbath: and all flesh shall come to adore before my face, saith the Lord.

[Wyc+] Isa 66:23 And a month shall be of (a) month, and a sabbath of (a) sabbath; each man shall come for to worship before my face, saith the Lord

[BHSTCZ] Iz 66:23 vehaja midde-hhodeš behhadšo umidde šabbat bešabbatto javo chol-basar lehištahhavot lefanaj amar ADONAJ:

Takže i tam se budeme scházet v sobotu a navíc i každé novoluní.

Tomáš Plechatý

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa Tomáš Plechatý »

Izajáš mluví jazykem své kultury, aby byl srozumitelný.

Ano bude s scházet celá země, aby chválila a uctívala Boha.

Nicméně to neznamená, že tam nutně bude období zvané novoluní a sobota definovaná východem a západen slunce nebo 24 hodinovými dny a 7 denním cyklem.

Zjevení 21,23
To město nepotřebuje ani slunce ani měsíc, aby mělo světlo: září nad ním sláva Boží a jeho světlem je Beránek.

Zjevení 22,5
Noci tam již nebude a nebudou potřebovat světlo lampy ani světlo slunce, neboť Pán Bůh bude jejich světlem a budou s ním kralovat na věky věků.

Podle Zjevení Janova v nebi nebude počítání dne a noci, ani střídání tmy a světla, ani nepotřebuje měsíc a slunce ke světlu, sotva tam tedy najdeš novoluní, nebo týdenní soboty.

Mimochodem kdyby text z Izajáše dokazoval platnost týdenní soboty, pak by měl dokazovat také platnost novoluní, což ale adventisté neučí ani nezachovávají.
Tedy si ten text používají jen pro jeho část o sobotě a celý kontext je moc nezajímá.
.....................

Jinak už tvá počáteční věta ukazuje, že se díváš na bibli a téma soboty podivně.

Není potřeba, aby bible dokazovala, že sobota byla zrušena, nebo nahrazena nedělí.

Není to potřeba, protože SZ nikde neříkal, že sobota byla ustanovena i pro pohany.

Nejprve by musel existovat v SZ Boží příkaz pro všechny národy na zemi, aby zachovávali sobotu.
Z toho, že to existuje ty vycházíš, ale nemáš to podle mne o co opřít.

Takže pokud NZ o nařízení o sobotě pro pohany mlčí, tak platí předchozí stav - pohanů se sobota netýká.

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Tomáš Plechatý napísal:Izajáš mluví jazykem své kultury, aby byl srozumitelný.

Ano bude s scházet celá země, aby chválila a uctívala Boha.

Nicméně to neznamená, že tam nutně bude období zvané novoluní a sobota definovaná východem a západen slunce nebo 24 hodinovými dny a 7 denním cyklem.

Zjevení 21,23
To město nepotřebuje ani slunce ani měsíc, aby mělo světlo: září nad ním sláva Boží a jeho světlem je Beránek.

Zjevení 22,5
Noci tam již nebude a nebudou potřebovat světlo lampy ani světlo slunce, neboť Pán Bůh bude jejich světlem a budou s ním kralovat na věky věků.

Podle Zjevení Janova v nebi nebude počítání dne a noci, ani střídání tmy a světla, ani nepotřebuje měsíc a slunce ke světlu, sotva tam tedy najdeš novoluní, nebo týdenní soboty.

Mimochodem kdyby text z Izajáše dokazoval platnost týdenní soboty, pak by měl dokazovat také platnost novoluní, což ale adventisté neučí ani nezachovávají.
Tedy si ten text používají jen pro jeho část o sobotě a celý kontext je moc nezajímá.
.....................

Jinak už tvá počáteční věta ukazuje, že se díváš na bibli a téma soboty podivně.

Není potřeba, aby bible dokazovala, že sobota byla zrušena, nebo nahrazena nedělí.

Není to potřeba, protože SZ nikde neříkal, že sobota byla ustanovena i pro pohany.

Nejprve by musel existovat v SZ Boží příkaz pro všechny národy na zemi, aby zachovávali sobotu.
Z toho, že to existuje ty vycházíš, ale nemáš to podle mne o co opřít.

Takže pokud NZ o nařízení o sobotě pro pohany mlčí, tak platí předchozí stav - pohanů se sobota netýká.

...Nicméně to neznamená, že tam nutně bude období zvané novoluní a sobota definovaná východem a západen slunce nebo 24 hodinovými dny a 7 denním cyklem.

[KB1613] Izajáš 66:22 Nebo jakož ta nebesa nová, a země ta nová, kterouž já učiním, stane přede mnou, praví Hospodin, tak stane símě vaše a jméno vaše.
23 I stane se, že od novměsíce do novměsíce, od soboty do soboty přicházeti bude všeliké tělo, aby se klanělo přede mnou, praví Hospodin.

Myslím, že měsíc a slunce tam jistě budou, i když tam bude hlavně osvětlovat vše světlo od Boha, jinak by se nepsalo, že se tam budeme scházet každý novměsíc a každou sobotu, což je přesnější překlad...

Přicházení klanět se Bohu se děje pokaždé v určené době, tj každý novměsíc a každý sabat a nikoli nepřetržitě stále! Sabat je zde periodickým slavnostním odpočinkem, dnem bohoslužby, požehnaným skrze Boží slovo (Iz. 56x1-7, 58x13,14, L 23x52-56). Novměsíc/první den měsíce/ zde nemá smysl ceremoniálního – obřadního svátku, nýbrž zvláštního svátku zdraví. [NBK] Zj 22:2-3 Uprostřed ulice toho [města] po obou stranách řeky [je] strom života, nesoucí dvanáctero ovoce. Vydává své ovoce každý měsíc a listí toho stromu [je] k uzdravení národů. A nebude už nic prokletého. V tom [městě] bude Boží a Beránkův trůn a jeho služebníci mu budou sloužit.

...Nicméně to neznamená, že tam nutně bude období zvané novoluní a sobota definovaná východem a západen slunce nebo 24 hodinovými dny a 7 denním cyklem.

Je docela možné, že tam sobota bude častěji nebo naopak méně častěji než každých 7 dní a je také možné, že i novoluní tam bude častěji nebo méně častěji než 1x za měsíc, podle toho jak rychle tam bude měsíc obíhat. Ale vydedukovat z verše "noci už tam nebude", že tam nebudou obíhat slunce a měsíc je nesmysl.

[KB1613] Zjevení Janovo 22:1 I ukázal mi potok čistý vody živé, světlý jako křištál, tekoucí z trůnu Božího a Beránkova.
2 U prostřed pak rynku jeho a s obou stran potoka bylo dřevo života, přinášející dvanáctero ovoce, na každý měsíc vydávající ovoce své, a lístí své k zdraví národů.

podle tohoto verše tam měsíc jednoznačně bude, kolik měsíců bude tvořit rok už z toho vyčíst nelze...
Strom ponese "jen" dvanactero ovoce (to bude takový "troškař"), oproti tomu kdy mi lidé už máme zde na zemi strom, který nese 40 druhů ovoce různě po celý rok..., otázka v jaké jsou kvalitě...

http://www.reflex.cz/clanek/zajimavosti ... ovoce.html


...Mimochodem kdyby text z Izajáše dokazoval platnost týdenní soboty, pak by měl dokazovat také platnost novoluní, což ale adventisté neučí ani nezachovávají.

Dnes nemá smysl zachovávat novoluní, pokud se řídíš dnešním kalendářem, pokud chceš žít podle "biblického kalendáře" dej se k lunárním adventistům, oni slaví sobotu jen 1x za měsíc podle novoluní...


...Nejprve by musel existovat v SZ Boží příkaz pro všechny národy na zemi, aby zachovávali sobotu.
Z toho, že to existuje ty vycházíš, ale nemáš to podle mne o co opřít.

Už jsem ti ten text uvedl, ty jsi ho jen taktně přešel a nezareagoval..., zvolil jsem překlad Pavlíka pro lepší srozumitelnost:

[Pavlik_CZ] Izaiáš 56.1Toto praví Hospodin: Zachovávejte právo a jednejte spravedlivě, protože brzy přijde má záchrana a bude zjevena má spravedlnost.
2Blahoslavený je člověk, který to činí, a lidský syn, který se toho drží; který zachovává sobotu před znesvěcením a střeží svou ruku před pácháním čehokoliv zlého.
3Ať neříká cizinec, který se připojuje k Hospodinu: Hospodin mě jistě oddělí od svého lidu. A eunuch ať neříká: Hle, jsem suchý strom. 4Neboť toto praví Hospodin o eunuších, kteří zachovávají mé soboty, zvolili si to, v čem mám zalíbení, a drží se pevně mé smlouvy:
5Dám jim ve svém domě a mezi svými hradbami místo a jméno lepší než synů a dcer, dám jim věčné jméno, které nebude zmařeno.
6Také cizince, kteří se připojují k Hospodinu, aby mu sloužili a aby milovali Hospodinovo jméno, aby byli jeho otroky, kteří všichni zachovávají sobotu před znesvěcením a drží se pevně mé smlouvy,
7ty přivedu na svou svatou horu a rozradostním je ve svém domě modlitby; jejich zápaly a jejich oběti budou vystupovat pro zalíbení nad mým oltářem. Vždyť můj dům se bude nazývat domem modlitby pro všechny národy.
8Výrok Panovníka Hospodina, který shromažďuje zapuzené Izraelovy: Ještě mu k jeho shromážděným shromáždím další.

Cizinci jsou všichni ostatní než židé a jsou to ti, kteří se drží pevně mé smlouvy. Těmi cizinci jsme kromě židů i my všichni dnes.

Takže tak...

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 5 neregistrovaných