… Nikde v Písme niet ani najmenšieho náznaku o tom, že sa Šabbát dodržiaval od Adama po Mojžiša. .
Adam těžko pracoval pořád a nikdy neodpočíval, to si nemůže normální člověk myslet. Ještě neznamená, že když není v Písmu přímo uvedeno, že Adam a po něm i ostatní vč. Abraháma v sobotu odpočívali, že to tak nemohlo být. Zvlášť, když již znali některá přikázání Desatera, je zcela nemožné, aby Bůh Abrahámovi sdělil všechny zákony, přikázání a ustanovení, ale ty nejdůležitější přikázání Desatera vč. soboty ne. Zvlášť když tento den pro lidi požehnal a posvětil (jen pro sebe určitě ne).
[KB1613] Gn 26:5 Protože uposlechl Abraham hlasu mého, a ostříhal nařízení mých, přikázaní mých, ustanovení mých a zákonů mých. (mishmarti mitzvotai hhukotai vetorotai, Transliterated Biblia Hebraica-EN)
… Nech Izraeliti zachovávajú sobotu a nech ju svätia z pokolenia na pokolenie ako večnú povinnosť zmluvy. Nech je ona na večné znamenie medzi mnou a Izraelitami, lebo za šesť dní Pán stvoril nebo a zem, v siedmy deň však odpočíval a oddychoval!” (2 Mojžišova 31:16–17).
Jestliže Izraeliti zachovávají sobotu dodnes jako věčné znamení, platí to i pro nás ostatní, kteří jsme duchovním Izraelem, i když nedodržujeme jako oni Mojžíšův Zákon, ale pouze Desatero, které máme Bohem, kterého jsme přijali, zapsané v mysli a v srdci, obsah Desatera se nijak v NS nezměnil, ale ještě dokonce i zpřísnil. My nejsme Izraelité, kteří byli otroky v Egyptě, proto si nepřipomínáme sobotu jako vyvedení z Egypta, ale připomínáme si ji jako památník stvoření světa:
[KB1613] Gn 2:2 A dokonal Bůh dne sedmého dílo své, kteréž dělal; a odpočinul v den sedmý ode všeho díla svého, kteréž byl dělal.
[KB1613] Gn 2:3 I požehnal Bůh dni sedmému a posvětil ho; nebo v něm odpočinul Bůh ode všeho díla svého, kteréž byl stvořil, aby učiněno bylo.
Bůh vyučoval izraelity o sobotě ještě před Sinajem, sobota tak byla známá dříve než byla vyhlášena jako součást Desatera na Sinaji:
[KB1613] Ex 16:23 Kterýžto řekl jim: Toť jest, což mluvil Hospodin: Odpočinutí soboty svaté Hospodinu bude zítra. Což byste měli péci, pecte, a což byste vařiti měli, vařte dnes; což pak koli zbude, nechte sobě a schovejte to k jitru.
[KB1613] Ex 16:26 Po šest dní budete to sbírávati, den pak sedmý sobota jest; nebude bývati manny v ní.
[KB1613] Ex 16:29 Viztež, žeť Hospodin vám dal sobotu, a proto on vám dává v den šestý chleba na dva dni. Zůstaňte každý v svém, aniž kdo vycházej z místa svého v den sedmý.
[KB1613] Ex 16:30 I odpočinul lid v den sedmý.
… Jeden prieskum Novej zmluvy nám ukazuje 4 dôležité body: 1) Kedykoľvek sa Kristus zjavil vo svojom vzkriesenom tele, a keď by sa spomínal nejaký deň, vždy sa to jednalo o prvom pracovnom dni v týždni (Matúš 28:1, 9, 10; Marek 16:9; Lukáš 24:1, 13, 15; Ján 20:19, 26).
Všechny zde uvedené verše se týkají jen jedné události a to Ježíšova vzkříšení v neděli a to, takže se jim ukázal jen a pouze v tu neděli, kdy byl vzkříšen, když se jim ukazoval později tak není nikde psáno, nebo aspoň o tom nevím, že by to bylo jen a opět v neděli.
…Židovský Šabbát bol zrušený na kríži, kde Kristus „Zotrel dlžobný úpis, ktorý bol svojimi nariadeniami proti nám a prekážal nám, a odstránil ho tým, že ho pribil na kríž.“ (Kolosenským 2:14).
Šabbat těžko mohl být zrušený na kříži nebo naplněný, když nebyl nikdy proti nám!!! Stejně jako ostatních 9 přikázání Desatera!!!
[CSP] Ko 2:14 a vymazal (rukou psaný záznam),t13 který svými ustanoveními svědčil proti nám a který nám byl nepřátelský; podstranil jej z našeho středu stím, sže jej spřibil na kříž.a t13 ř.: rukopis; v pozdější ř. se používalo ve významu ‚dlužní úpis‘ a
[KJV+] Col 2:14 Blotting out the handwriting of ordinances that was against us, which was contrary to us, and took it out of the way, nailing it to his cross;
Ve verši 14 výraz: „vymazal rukou psaný záznam, který svými ustanoveními svědčil proti nám” pochází z řeckého výrazu, který má význam “závazek zadluženosti”. Odpovídá tedy našemu “dlužnímu úpisu”. A stejně tak dlužíme dluh dokonalé spravedlnosti Božímu zákonu. Naše neschopnost žít podle Božího zákona znamená smrt (Řím 6x23). Ale Ježíš žil dokonalým životem – životem, jakým bychom měli žít my. Zemřel take hroznou smrtí – smrtí, kterou jsme si zasloužili zemřít my. Jinými slovy splatil náš dluh. Vyplatil náš dlužní úpis. Tímto způsobem jsme osvobozeni od rozsudku zákona, který jsme přestoupili (Řím. 8x1). Obětní systém Starého zákona s obětmi beránka byl viditelným znázorněním tohoto dlužního úpisu – cesta přes svatyni potříštěná krví (Žid 9x22, 3 Moj. 17x11). Pavel však píše, že “v Kristu” došel obětní systém svého naplnění (Kol 2x16-17). Všechna obětní nařízení ukazující na příchod Krista pominula. Pavel zdůrazňuje: „To všechno je jen stín budoucích věcí…“(verš 17). Takže soboty, o kterých Pavel píše ve verši 16, se vztahují k tomu, co je stínem věcí, které mají přijít. Logická otázka potom tedy zní: O jakých sobotách mluví Pavel? Existují dva druhy sobot? Je určitá sobota nějakým zvláštním předobrazem? Jak jsme již odhalili dříve, sobota, sedmý den Božího zákona, není stínem něčeho, co má teprve přijít. Naopak – je památníkem něčeho, co již proběhlo – stvoření (2Moj. 20x8-11). Sedmý den, sobota, je stálou připomínkou pravdy o stvoření. Připomíná nám, že jsme nevznikli evolucí. Stvořil nás Bůh. Zaslouží si naší úctu proto, že On je stvořitel, a my jsme stvoření. /Mark A. Finley, Téměř zapomenutý den/
… Táto myšlienka sa opakuje viac ako raz v Novej zmluve: „Lebo niekto robí rozdiel medzi dňom a dňom, iný nerozlišuje dni; len nech je každý úplne presvedčený o svojom. Kto zachováva deň, zachováva ho kvôli Pánovi; kto je, je kvôli Pánovi, veď vzdáva vďaky Bohu;“ (Rimanom 14:5–6a).
Ř 14,5.6 dle kontextu odkazuje na postní dny a ne na soboty (Argumenty Dr. Desmonda Forda pro platnost soboty)
Ale to už jsem vysvětlil minule…
…„Ale teraz, keď ste poznali Boha, alebo skôr, keď Boh pozná vás, ako to, že sa znova vraciate k slabým a úbohým živlom a chcete im zasa slúžiť ako predtým?! Zachovávate dni, mesiace, obdobia a roky!“ (Galanťanom 4:9–10).
[NBK] Ga 4:9 Avšak nyní, když jste Boha poznali (spíše jste však byli poznáni Bohem), jak to, [že] se znovu obracíte k těm chabým a ubohým principům a chcete jim znovu začít otročit?
[NBK] Ga 4:10 Dbáte na dny, měsíce, časy a roky!
Mnozí vysvětlují Pavlovu zmínku o "dnech, měsících, obdobích a letech" jako protest nebo námitku nejen proti ceremoniálnímu zákonu, ale i proti sobotě. Pavel zde však jasně říká, že to, co Galatští dělají, je vede od svobody v Kristu k otroctví. "Pokud zachovávání sedmého dne, soboty, přivádí člověka do otroctví, pak by muselo platit i to, že sám Stvořitel vstoupil do otroctví, když zachoval první sobotu v dějinách tohoto světa!" (E. G. Whiteová, 6BC 967).
Odkazuje na dny v mn. č. a nikoli na sedmý den (jednotné č.),( Argumenty Dr. Desmonda Forda pro platnost soboty)
… Napríklad, Skutky 20:7 hovorí: „v prvý deň týždňa sa zišli na lámanie chleba“ v 1 Korinťanom 16:2 Pavel prosí veriacich v Korinte: „Nech si každý z vás v prvý deň týždňa u seba odloží, čo môže.“ Pretože Pavel určil toto dávanie ako „službu“ v 2 Korinťanom 9:12 taká zbierka iste bola spojená so službou v nedeľu, kedy sa kresťania stretávali. Historicky, nedeľa a nie sobota, bol deň, kedy sa zvyčajne kresťania stretávali v cirkvi, a táto prax siaha do prvého storočia.
2300 let před tím, než vznikl židovský národ dal Bůh lidem jejich cíle a uložené časy!
[KB1613] Sk 17:26 A učinil z jedné krve všecko lidské pokolení, aby přebývalo na tváři vší země, vyměřiv jim uložené časy a cíle přebývání jejich,
[NBK] Sk 18:4 Každou sobotu však promlouval v synagoze a přesvědčoval Židy i Řeky.
[NBK] Sk 20:7 A když se učedníci prvního dne po sobotě sešli k lámání chleba, Pavel k nim mluvil, protože měl nazítří jít pryč, a protáhl [svou] řeč až do půlnoci.
Skutky apoštolské 20:8 A bylo mnoho světel tu na té síni, kdež byli shromážděni.
Skutky apoštolské 20:11 A vstoupiv zase na síň, lámal chléb a jedl, a kázání jim učiniv dlouho až do svitání, tak odšel pryč.
Oblíbený verš zastánců neděle. Tento verš je jediným záznamem v Novém zákoně o tom, že se první den v týdnu konalo shromáždění. Autor píše, že shromáždění bylo svoláno proto, že Pavel chtěl druhý den odejít. Z tohoto důvodu svolal Pavel věřící na večerní shromáždění, když už byla tma, tedy první den v týdnu. Toto shromáždění se tedy konalo v noci prvního dne týdne. Ve Starém i Novém zákoně se čas počítá od jednoho západu slunce do druhého západu slunce. Toto shromáždění se tedy konalo v sobotu v noci! Věřící spolu často zůstávali pohromadě, aby slavili Večeři Páně (Sk 2x42-46). Symbol Kristovy oběti byl pro ně vším. Proto ji znovu slavili i před Pavlovým odchodem. Podle Skutků 20x11-14 prožil Pavel vlastní den na cestě do Assu. Je jasné, že tomuto dni nepřikládal žádný význam. Závěrem tedy lze říci, že v Novém zákoně není žádný příkaz světit neděli ani žádný příkaz o tom, že by nám učedníci zanechali nějaký příklad pro zachovávání neděle. /Mark A. Finley, Téměř zapomenutý den, str. 79/
… Ale Šabbát je súčasťou Staro zmluvného zákona a kresťania sú slobodní od toho, aby slúžili zákonu (Galanťanom 4:1-26; Rimanom 6:14).
[KB1613] Ř 6:14 Nebo hřích nebude panovati nad vámi; nejste zajisté pod zákonem, ale pod milostí. (…upo under nomon the law…)
[KB1613] Ř 6:15 Což pak? Hřešiti budeme, když nejsme pod zákonem, ale pod milostí? Nikoli. (…upo under nomon the law…)
Člověk, který činí dobré a zdržuje se zlého, protože zákon nabádá k jednomu a odrazuje od druhého, není důkazem toho, že se nachází pod zákonem, ani toho, že se nachází pod milostí.
Pavel říká, že nejsme pod zákonem, ale pod milostí. Myslí tím, že už nepodléháme trestu podle zákona, protože Kristus nás zachránil před trestem. Když jsme tedy zachráněni od trestu, neznamená to, že můžeme svobodně porušovat zákon. Znamená to, že jsme vysvobozeni od trestu smrti. Někteří si to vykládají tak, že když nejsou pod zákonem, mohou porušovat zákon. Hlásají to však jen pokud jde o sobotu. Ještě nikdy jsem neslyšel žádného kazatele říkat: „Můžete se všichni volně dopouštět smilstva. Nejste pod zákonem. Klidně něco ukradněte. Nejste pod zákonem. Můžete svobodně lhát. Nejste pod zákonem.“ Takto to nepoužívají, dokud nezaslechnou pravdu o sobotě. „Ne, ne. My nejsme pod zákonem, jsme pod milostí.“
… Prvý deň týždňa, nedeľa, Pánov deň (Zjavenie 1:10) oslavuje Nové stvorenie s Kristom ako našou vzkriesenou Hlavou.
[KB1613] Zj 1:10 A byl jsem u vytržení ducha v den Páně, i uslyšel jsem za sebou hlas veliký jako trouby, (…en th the kuriakh Lord's hmera day…)
Den Páně není a nikdy nebyla neděle, to je řkokatolický výmysl. Naopak Ježíš je Pánem i soboty, proto den Páně je SOBOTA!!! O tom, že by byl Ježíš Pánem prvního dne týdne se v Písmu nepíše ani 1x.
… Apoštol Pavel hovorí, že každá osoba sa má sama rozhodnúť či bude dodržiavať Šabbátový oddych: „Lebo niekto robí rozdiel medzi dňom a dňom, iný nerozlišuje dni; len nech je každý úplne presvedčený o svojom.“ (Rimanom 14:5). Boha máme oslavovať každý deň a nie iba v sobotu či nedeľu.
Já jsem se rozhodl dodržovat sobotu, ale o tom, že máme oslavovat každý den není v Písmu vůbec nic. Jedině tam je, že se první křesťané scházeli v chrámě a po domech a lámali chléb každý den. To dnes můžou praktikovat jedině důchodci, kteří nechodí do práce, ale to e menšina, většina to praktikovat nemůže, a proto Bůh nám dal sobotu, abychom se v ní mohli sejít všichni.