Izraelci určovali sabaty zcela jednoduše dle novoluní, což je přírodní úkaz. Takže určování sabatu se řídilo astronomickým pozorováním, každé novoluní se vyhlašovalo
Viem, že šabat bol spojený so Židovským náboženstvom aj o tom, že bol spojený s lunárnym cyklom
Myslím, že to tak není a šabat ani nemůže být určen dle novoluní. Nemá s ním totiž žádnou spojitost.Pokud by někdo dnes chtěl světit židovský sabat, tak by se musel také řidit jejich kalendářem a určovat sabaty dle novoluní,
Astronomicky je den otočka Země okolo osy+pootočení Země do polohy stejné, jako předešlá vůči Slunci (protože mezitím Země trochu popojela vůči Slunci na roční dráze). Otočka je 23hod.56min.
Novoluní (nov) je fáze Měsíce, kdy je Měsíc mezi Sluncem a Zemí, kdy přivrácená část Měsíce není osvětlována Sluncem.
Novoluní je přírodní úkaz a vyhlašovalo se, to je pravda, je totiž někdy obtížné určit časový okamžik novoluní.V moderní době jsou na to přesné přístroje, ale ve starověku na to měli své zvyky.
Ale šabat se neurčoval dle novoluní, není o tom v bibli jediná zmínka, tento cyklus není odvozen od fází Měsíce ani od pohybů Slunce. Byl prostě dán Bohem. Maximálně byl šabat spojen s lunárním cyklem společnou zmínkou, že se jedná o svátky Izraele.
Výraz "novoluní" a "den odpočinku" je vždy v Písmu oddělen a nenavazuje na sebe tak, že by měli jinou souvislost než tu, že se jedná o svátky.
sabatemSobota v současném kalendáři je římským dnem boha Saturna a ne starým židovským
Pokud věříš, že Řím a jeho bohové zde byli před Izraelem, tak ano, ale sobota pronikla do jazyků národů starověku právě z judaismu, protože je starší. Že si Římané později určili ke dnům 5 tehdejších známých planet je jiná otázka. Takže dnešní sobota je stále starým židovským šabatem.
I když o této změně nic nevím, určitě se nejednalo o přesunutí šabatu na jiný den týdne, to jsem přesvědčen.Židovský patriarcha Hilel prosadil změnu kalendáře ve 4. století po Kristu, protože židé v Palestině prakticky přestali existovat a již nebylo možné vyhlašovat novoluní tradičním způsobem z Izraele. Navíc tam byla snaha sladit původně lunisolární židovský kalendář s tehdejším světským římským solárním kalendářem (neboť se příliš rozcházely).
Napadnout to nikoho ani nemohlo, protože šabat v přímé souvislosti s novoluním není. Jak jsem už uvedl, žádná z 29-ti zmínek v Písmu o novoluní ani v náznaku neříká, že by se šabat určoval od novoluní, takže kde vidíš tu souvislost ?proto sobota v solárním kalendáři zpravidla neodpovídá sabatu v lunisolárním systému. Proč lunisolární? Protože měsíce se (nejen) ve starém Izraeli (ale prakticky ve všech starověkých kulturách) určovaly podle luny (měsíce). Nikdy nikoho nenapadlo proč se v bibli často hovoří o sabatu v souvislosti s novoluním? Prosím nepřenášejte současný systém a současný způsob chápání a měření času do starověku. To je velký problem (nejen) adventistů!
Navíc, po praktické stránce by bylo velmi obtížné, aby šabat připadal na různé neperiodické cykly...třeba s mezerou až 13 dní apod.
Víš o nějakém historickém zdroji, že by takto někdo cyklus šabatuv Izraeli praktikoval ?
Takže se domnívám, že sedmidenní cyklus chápou dobře Židé, adventisté i drtivá většina křesťanů.