Úbytkom tmy, začiatkom vzostupu svetla, ránom sa začínal nový deň.NOmikim napísal:Úbytkom tmy, začiatkom vzostupu svetla, ránom.
Sobota - šabat
Re: Sobota - šabat
Oprava:
Re: Sobota - šabat
Ambassador napsal:
Jak tuto zkušenost prožívat ve druhém století putování? Je stále aktuální, že Ježíš je ten, který „byl a je a přijde opět“? Je věrnost Ježíši a život podle Božích přikázání stále závazkem? Máme stále poslání, šířit tuto zvěst ve společnosti, tam , kde žijeme?
Kudy vede cesta, abychom naplnili poslání a dostáli slibu, který jsme vyslovili? Nejen na stránkách tohoto fóra je možné sledovat, jak se nám, adventistům, v prostředí Slovenska, Moravy (se Slezskem) a Čech daří nebo nedaří hledat, formulovat a prožívat odpověď. Hledáme snad odpovědi na otázky, keré si jiní nekladou? (neberte mne za slovo, jde mi o to, co je v hloubi, z čeho otázky pramení).
Proč se jmenujeme Adventisté sedmého den? Zakladatelé církve tím chtěli postihnout dva významné důrazy poslání, které adventisté mají: Kristův II. příchod je blízko, je třeba připravit nejen sebe, ale i ostatní lidi na tuto událost. Příprava na setkání s Kristem spočívá následování jeho příkladu, životě podle Božích přikázání. Uvědomme si přitom, že se pohybujeme v 2. polovině 19. století v prostředí většinově protestantských Spojených států a ve společenství křesťanů, které prožilo velké náboženské probuzení a následně zklamání z toho, že se nenaplnila jejich očekávání.CASD má za sebou ještě krátkou vývojovou dráhu a v současné době prožívá zápas o vyjití z 19 stol.
Jak tuto zkušenost prožívat ve druhém století putování? Je stále aktuální, že Ježíš je ten, který „byl a je a přijde opět“? Je věrnost Ježíši a život podle Božích přikázání stále závazkem? Máme stále poslání, šířit tuto zvěst ve společnosti, tam , kde žijeme?
Kudy vede cesta, abychom naplnili poslání a dostáli slibu, který jsme vyslovili? Nejen na stránkách tohoto fóra je možné sledovat, jak se nám, adventistům, v prostředí Slovenska, Moravy (se Slezskem) a Čech daří nebo nedaří hledat, formulovat a prožívat odpověď. Hledáme snad odpovědi na otázky, keré si jiní nekladou? (neberte mne za slovo, jde mi o to, co je v hloubi, z čeho otázky pramení).
-
- Príspevky: 2689
- Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
- Kontaktovať používateľa:
Re: Sobota - šabat
Milan napísal:Ambassador napsal:Proč se jmenujeme Adventisté sedmého den? Zakladatelé církve tím chtěli postihnout dva významné důrazy poslání, které adventisté mají: Kristův II. příchod je blízko, je třeba připravit nejen sebe, ale i ostatní lidi na tuto událost. Příprava na setkání s Kristem spočívá následování jeho příkladu, životě podle Božích přikázání. Uvědomme si přitom, že se pohybujeme v 2. polovině 19. století v prostředí většinově protestantských Spojených států a ve společenství křesťanů, které prožilo velké náboženské probuzení a následně zklamání z toho, že se nenaplnila jejich očekávání.CASD má za sebou ještě krátkou vývojovou dráhu a v současné době prožívá zápas o vyjití z 19 stol.
Jak tuto zkušenost prožívat ve druhém století putování? Je stále aktuální, že Ježíš je ten, který „byl a je a přijde opět“? Je věrnost Ježíši a život podle Božích přikázání stále závazkem? Máme stále poslání, šířit tuto zvěst ve společnosti, tam , kde žijeme?
Kudy vede cesta, abychom naplnili poslání a dostáli slibu, který jsme vyslovili? Nejen na stránkách tohoto fóra je možné sledovat, jak se nám, adventistům, v prostředí Slovenska, Moravy (se Slezskem) a Čech daří nebo nedaří hledat, formulovat a prožívat odpověď. Hledáme snad odpovědi na otázky, keré si jiní nekladou? (neberte mne za slovo, jde mi o to, co je v hloubi, z čeho otázky pramení).
Jak se to projevuje, to zachovávání v praxi? Co to znamená, že je to "závazek"?
Re: Sobota - šabat
Nezačínal, sobota začínala v pátek večer:
[KB1613] Lukáš 23:53 A složiv je, obvinul v kment, a pochoval je v hrobě vytesaném, v kterémž ještě nikdy nebyl žádný pochován. 54 A byl den připravování, a sobota se začínala.
Slova "sobota se začínala, jsou trochu zavádějící, z nichž vyplývá doba ranní. Jednak, Židé na začátku dne poznávali západ slunce a v citované pasáži se jedná o večer. Ale jak se večerem může den rozjasňovat?
Biblia Tysiąclecia překládá takto: 54 Był to dzień Przygotowania i szabat się rozjaśniał (Łk 23, 54 - Światłami zapalanymi w wieczór piątkowy. ) Sabat začínal západem slunce v pátek a rozjasňuje se od světla, které podle zvyklostí Židé zapálili s příchodem noci.
Daniel Rops píše o tomto zvyku:
Protože se hebrejský den začal včerejšího dne večerem, proto v pátek za soumraku následoval začátek soboty. Oficiálně začal o "noci", ale kdy vlastně začínala noc? Když bylo vidět na obloze tři hvězdy - řekl rabín. Mezi "první a třetí hvězdou ": hazzan vylezl na střechu nejvyššího domu v dané Obci, bral sebou "sabatovou trubku“ ze skříně, která byla umístěna v synagoze. Měl troubit třikrát po dvě noty. Někteří tvrdili, že potřebují troubit šestkrát, ale byla to věc diskutabilní. Poprvé, aby se upozornili zemědělci na polích, že se má přestat pracovat, podruhé, aby se nařídilo uzavření obchodů obchodníkům, potřetí, aby všem oznámili, že nastala hodina rozsvícení lamp. A v tu chvíli se ve všech židovských domech zapaloval malý žlutý plamínek jako znamení modlitby a tiché přítomností. Existovalo krásné rčení: "Sabat začíná zářit". (Daniel Rops, Życie codzienne w Palestynie w czasach Chrystusa, Poznań – Warszawa – Lublin 1965, s. 494-495.)
[Pavlik_CZ]A byl den Přichystávání 1588 a nastával sobotní soumrak 1589. [1588] Viz Mt. 27:62. [1589] Soumrak večerní, jako u Mt.28:1, zde ovšem jde o začátek soboty.
[KB1613] LV 23.32 Sobotu odpočinutí míti budete, když ponižovati budete duší svých, devátého dne téhož měsíce u večer; od večera až do druhého večera držeti budete sobotu svou.
To by byla pěkná blbost ze strany od Boha, kdyby jednu sobotu (velkou sobotu jednu z mnoha takových sobot, která mohla být a byla pokaždé v jiný den v týdnu, v době Ježíšova ukřižování byla ve čtvrtek) požadoval od židů zachovávat od večera do večera, ale tu pravidelnou každotýdenní v sedmý den, od rána do rána. Tato veliká sobota byla svým obsahem stejná jako běžná sobota, takže pro ni platilo to samé.
28 Žádného díla nebudete dělati v ten den; nebo den očišťování jest, k očišťování vás před Hospodinem Bohem vaším.
29 A všeliká duše, kteráž by neponižovala se toho dne, vyhlazena bude z lidu svého.
30 Kdož by koli dílo nějaké dělal toho dne, zatratím člověka toho z lidu jeho.
31 Žádného díla nedělejte. Ustanovení to bude věčné v pronárodech vašich, ve všech příbytcích vašich.
Kdy začínají židé světit šabat?
http://www.rozhlas.cz/nabozenstvi/judai ... ava/370057
https://cs.wikipedia.org/wiki/Šabat
[KB1613] Lukáš 23:53 A složiv je, obvinul v kment, a pochoval je v hrobě vytesaném, v kterémž ještě nikdy nebyl žádný pochován. 54 A byl den připravování, a sobota se začínala.
Slova "sobota se začínala, jsou trochu zavádějící, z nichž vyplývá doba ranní. Jednak, Židé na začátku dne poznávali západ slunce a v citované pasáži se jedná o večer. Ale jak se večerem může den rozjasňovat?
Biblia Tysiąclecia překládá takto: 54 Był to dzień Przygotowania i szabat się rozjaśniał (Łk 23, 54 - Światłami zapalanymi w wieczór piątkowy. ) Sabat začínal západem slunce v pátek a rozjasňuje se od světla, které podle zvyklostí Židé zapálili s příchodem noci.
Daniel Rops píše o tomto zvyku:
Protože se hebrejský den začal včerejšího dne večerem, proto v pátek za soumraku následoval začátek soboty. Oficiálně začal o "noci", ale kdy vlastně začínala noc? Když bylo vidět na obloze tři hvězdy - řekl rabín. Mezi "první a třetí hvězdou ": hazzan vylezl na střechu nejvyššího domu v dané Obci, bral sebou "sabatovou trubku“ ze skříně, která byla umístěna v synagoze. Měl troubit třikrát po dvě noty. Někteří tvrdili, že potřebují troubit šestkrát, ale byla to věc diskutabilní. Poprvé, aby se upozornili zemědělci na polích, že se má přestat pracovat, podruhé, aby se nařídilo uzavření obchodů obchodníkům, potřetí, aby všem oznámili, že nastala hodina rozsvícení lamp. A v tu chvíli se ve všech židovských domech zapaloval malý žlutý plamínek jako znamení modlitby a tiché přítomností. Existovalo krásné rčení: "Sabat začíná zářit". (Daniel Rops, Życie codzienne w Palestynie w czasach Chrystusa, Poznań – Warszawa – Lublin 1965, s. 494-495.)
[Pavlik_CZ]A byl den Přichystávání 1588 a nastával sobotní soumrak 1589. [1588] Viz Mt. 27:62. [1589] Soumrak večerní, jako u Mt.28:1, zde ovšem jde o začátek soboty.
[KB1613] LV 23.32 Sobotu odpočinutí míti budete, když ponižovati budete duší svých, devátého dne téhož měsíce u večer; od večera až do druhého večera držeti budete sobotu svou.
To by byla pěkná blbost ze strany od Boha, kdyby jednu sobotu (velkou sobotu jednu z mnoha takových sobot, která mohla být a byla pokaždé v jiný den v týdnu, v době Ježíšova ukřižování byla ve čtvrtek) požadoval od židů zachovávat od večera do večera, ale tu pravidelnou každotýdenní v sedmý den, od rána do rána. Tato veliká sobota byla svým obsahem stejná jako běžná sobota, takže pro ni platilo to samé.
28 Žádného díla nebudete dělati v ten den; nebo den očišťování jest, k očišťování vás před Hospodinem Bohem vaším.
29 A všeliká duše, kteráž by neponižovala se toho dne, vyhlazena bude z lidu svého.
30 Kdož by koli dílo nějaké dělal toho dne, zatratím člověka toho z lidu jeho.
31 Žádného díla nedělejte. Ustanovení to bude věčné v pronárodech vašich, ve všech příbytcích vašich.
Kdy začínají židé světit šabat?
http://www.rozhlas.cz/nabozenstvi/judai ... ava/370057
https://cs.wikipedia.org/wiki/Šabat
Re: Sobota - šabat
NOmikim napsal:
Obyčej začínat den večerem, při setmění, má jeden půvabný účinek-v přirozeném rytmu času jej "nezaspíte". Můžete nový den přivítat, i se s ním rozloučit, sami, s blízkými, s Bohem. Nevyžaduje to ani noční bdění, ani časné vstávání...
Docela by mne zajímalo vysvětlení, proč tedy židé sláví sobotu od východu prvních tří hvězd na obloze? A, například, také vysvětlení textu Jan 20:1 (První den po sobotě, když ještě byla tma...). Pokud den začíná příchodem světla, rozedněním, jak může jít Marie k hrobu v novém dni, ještě za tmy?To je správne, pretože to je prechodový stav do tmy. Tým sa končí deň. Úbytkom tmy, začiatkom vzostupu svetla, ránom. Boh tvoril a stvoril niečo každý deň a ten každý deň, okrem siedmeho sa skončil ránom. Bol večer a bolo ráno X-tý deň. A Boh začal opäť za svetla, cez ďaľší deň tvoriť a čo stvoril bolo dobré a svoje stvorenie v daný deň ukončil tým, že sa zvečerilo, prichádzala tma a keď tma skončila, večerom a ránom, skončil deň. Ďaľší deň začal novým príchodom Svetla a Boh tvoril počas svetlej časti dňa. Veď aj Pán Ježiš povedal, či nemá deň 12 hodín? Tak je tomu aj v Lukášovi 23:54-56. Prišlo svitanie, prišiel prírastok svetla do tmy vládnucej v noci a šabat sa skončil.
Obyčej začínat den večerem, při setmění, má jeden půvabný účinek-v přirozeném rytmu času jej "nezaspíte". Můžete nový den přivítat, i se s ním rozloučit, sami, s blízkými, s Bohem. Nevyžaduje to ani noční bdění, ani časné vstávání...
-
- Príspevky: 2689
- Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
- Kontaktovať používateľa:
Re: Sobota - šabat
To je omyl. Koniec šabatu = ráno = nedeľa ráno, skoro za svitania. Je to veľmi dobrý text. Šabat končil svitaním, lebo deň začínal svitaním. Používa sa tam v gréckom origináli termín epiphōskō, ktorý znamená:NOmikim napísal:Guy napísal:konec soboty večer...Luk 23:54-56
-o-
Vzhledem k tomu, že překlady jsou více výklady "postižené" před porozuměním překladatele, to je dáno počtem překladů, tak ten omyl mi "hlava nebere".
Re: Sobota - šabat
VLC videa jsou ale asi nejlepší zpracovaná videa co jsem kdy viděl, i když nemusí a nemají ve všem pravdu, viz 7 troubení, podle videa 5 troubení nás budou trýznit mimozemšťané.Tomáš Plechatý napísal:Tak podle stránek českých karaitů nepovažují týdenní sobotu za odvozovanou od nového měsíce.
Nevím jak moc je ta stránka důvěryhodná, ale zatím jí věřím, ikdyž mě to překvapilo, myslel jsem že to je obráceně.
http://www.karaitskyjudaismus.estranky. ... sabat.html
Takže VLC videa na youtube neuváději pravděpodobně správný údaj jako důkaz lunární soboty.
Což, přiznávám, mě mrzí, lépe by mi to zapadalo, ale co, budu to respektovat.

Co, chceš se jako bývalý adventista přidat k lunárním?
Re: Sobota - šabat
Ambassador píše:
Nemohu mluvit za druhé: Pravdivý pohled na vlastní jednání není procházkou růžovým sadem. Doufám, že milost Boží v mém životě nebude promarněna...
Otázkou po "závazku" v souvislosti s věrností Ježíši a Božím přikázáním mířím na "řád života". Víra není (jen) přesvědčení, ale také život v souladu s poznáním a vztah k poznanému. Principy přetváříme do pravidel a podle nich se snažíme, více či méně, uspořádat svůj život, své jednání. Je důležité ptát se vždy znovu, zda konkrétní jednání respektuje pravidla, i zda tím neporušuje principy...Stačí to? Jakou hodnotu má jednání, v souladu s principy i pravidly, pokud jej nenaplňuje láska? Žádnou (jak to krásně vyjádřil Pavel v listu do Korintu).
Jak bych mohl odpovědět krátce a stručně, když tuto odpověď hledáme už druhé století (já tedy o něco kratší dobu)?Jak se to projevuje, to zachovávání v praxi? Co to znamená, že je to "závazek"?

Nemohu mluvit za druhé: Pravdivý pohled na vlastní jednání není procházkou růžovým sadem. Doufám, že milost Boží v mém životě nebude promarněna...
Otázkou po "závazku" v souvislosti s věrností Ježíši a Božím přikázáním mířím na "řád života". Víra není (jen) přesvědčení, ale také život v souladu s poznáním a vztah k poznanému. Principy přetváříme do pravidel a podle nich se snažíme, více či méně, uspořádat svůj život, své jednání. Je důležité ptát se vždy znovu, zda konkrétní jednání respektuje pravidla, i zda tím neporušuje principy...Stačí to? Jakou hodnotu má jednání, v souladu s principy i pravidly, pokud jej nenaplňuje láska? Žádnou (jak to krásně vyjádřil Pavel v listu do Korintu).
-
- Príspevky: 2689
- Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
- Kontaktovať používateľa:
Re: Sobota - šabat
Snad jen tolik: že převádění do pravidel není jádrem evangelia. Převádění do pravidel se může stát vězením z něhož není úniku, bez zásahu z hora.Milan napísal:Ambassador píše:Jak bych mohl odpovědět krátce a stručně, když tuto odpověď hledáme už druhé století (já tedy o něco kratší dobu)?Jak se to projevuje, to zachovávání v praxi? Co to znamená, že je to "závazek"?![]()
Nemohu mluvit za druhé: Pravdivý pohled na vlastní jednání není procházkou růžovým sadem. Doufám, že milost Boží v mém životě nebude promarněna...
Otázkou po "závazku" v souvislosti s věrností Ježíši a Božím přikázáním mířím na "řád života". Víra není (jen) přesvědčení, ale také život v souladu s poznáním a vztah k poznanému. Principy přetváříme do pravidel a podle nich se snažíme, více či méně, uspořádat svůj život, své jednání. Je důležité ptát se vždy znovu, zda konkrétní jednání respektuje pravidla, i zda tím neporušuje principy...Stačí to? Jakou hodnotu má jednání, v souladu s principy i pravidly, pokud jej nenaplňuje láska? Žádnou (jak to krásně vyjádřil Pavel v listu do Korintu).
Někdo únik řeší odchodem z církve, jiný " rebeluje" a další se utvrzuje v sebeklamu.
Re: Sobota - šabat
Dobře, okolo byli skutečně zřejmě pouze židé. Pokud nechceš přijmout univerzální platnost těchto slov, tak v jeho době, pokud pohan přijal judaismus, který byl pravým náboženstvím, začal také zachovávat šabat.Na Ježišovych slovách, že použil označenie človek nie je nič výnimočné, čo by naznačovalo všeobecnú platnosť. Keby Ježiš používal označenie žid 20 či 30 krát a iba teraz by použil termín človek, mohlo by to niečo znamenať. Slová ktoré hovoril však boli adresované židom a boli to židia, čo stáli okolo Neho
Těm z cizinců, kteří se připojili k Hospodinu, aby mu sloužili a z lásky k jeho jménu se stali jeho služebníky, praví: „Všechny, kdo dbají na to, aby neznesvěcovali den odpočinku, kdo se pevně drží mé smlouvy, Iz 56:6
Židé pak mají šabat jako platné nařízení doposud, což také ukazuje na univerzálnost soboty.
Na tuto otázku dostatečně odpověděli bratři ve vláknu diskuse (Milan, Mikim). Šabat skutečně začíná večer a tak to i praktikují Židé.To je omyl. Koniec šabatu = ráno = nedeľa ráno, skoro za svitania. Je to veľmi dobrý text. Šabat končil svitaním, lebo deň začínal svitaním.
Ne, pouze jsem zmiňoval cyklus dní, které začínaly večerem.Cyklus zachovávania šabatu bol zmienený už pri stvorení?
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 5 neregistrovaných