Sobota - šabat

Diskusia o vieroučných bodoch CASD.
NOmikim

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa NOmikim »

Ale prvý pár zachovával aspoň šabat od večera do večera ::mocking:: ::mocking:: ::mocking::

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

NOmikim napísal:Ale prvý pár zachovával aspoň šabat od večera do večera ::mocking:: ::mocking:: ::mocking::
Já to nevím, nebyl jsem u toho.
Ta správa v Bibli není o tom co člověk, ale o tom co Bůh.
Mé vyjádření k sobotě je o výpovědní hodnotě, ne o tom co kdo má dělat a nedělat.

Member
Príspevky: 300
Dátum registrácie: 27 Sep 2016, 19:13
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa Member »

ambassador napísal:"Prolomit" zažitá tvrzení není jednoduché. Vzpomínám si, že na jedné unijní konferenci jsme v sobotu utvořili kroužky a diskutovali jsme nad tématem Desatera. Jen jeden kazatel spolu se mnou jsme řekli, že není možné, aby desatero bylo už v ráji. Potom jsme se těch druhých ptali na některé otázky. Např: "Jak mohli porušit některá jednotlivá přikázání?" 5.6. Zvláště 7. a 9.10.
Členění Desatera je rozdílné, ale o to nejde. Je nemožné, aby první pár znal Desatero ze Sinajského vrchu.
Vykonštruovať sa dá kadečo a ľudská fantázia či ideológia má temer neobmedzené hranice. Hlavne sa dá ľahko vykonštruovať to, čo v Biblii nie je. Pre podporu vlastnej pravdy to často mnohým poslúži.

Ambassador, keby bolo viac takých adventistov siedmeho dňa ako ty. Nech by vás Boh požehnal. ::bye::
Naposledy upravil/-a Member v 24 Okt 2016, 09:15, upravené celkom 1 krát.

Realista
Príspevky: 256
Dátum registrácie: 23 Sep 2016, 18:23
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa Realista »

Guy napísal:
Pravděpodobně byl původně propojen s kultem měsíce jak je vskutku naznačeno pravidelnými zmínkami sabatu a novoluní v jedné větě. Staří Semité uctívali měsíc a hvězdy.
Mohl by jsi doložit tvrzení o propojení s kultem Měsíce biblickými texty ?
Já Ti předložím text, který to vyvrací:
abys nepovznášel své zraky k nebesům, a když bys viděl slunce, měsíc a hvězdy, všechen nebeský zástup, nedal se svést a neklaněl se jim a nesloužil tomu Deut 4:19
Ano, některé semitské národy uctívaly měsíc a hvězdy, ale Izraelité to nebyli. Jen tehdy, když od Hospodina odpadli, tak se to dělo.
Avšak měsíc má 4 fáze během přibližně 28 dní a zdánlivě se zastaví na obloze každých 7 dní. Dny, pří kterých toto měsíční "božstvo" odpočinulo (zastavilo) byly pokládány za tabu nebo špatné znamení.
V dobách, kdy byli Izraelci nomády to na základě pozorováni fází měsíce nemohl být pevně stanovený den. Když se Izraelci usadili v zemi a začali obdělávat půdu, pak jejich nový způsob života vyžadoval, aby sabat přicházel v pravidelných intervalech a tato změna byla mnohem snadnější jakmile opustili původní lunární náboženství.
Měsíční cyklus trvá přes 29 dní, tedy jde o dobu, kdy se měsíc dostane např. z úplňku znovu do opozice, tedy úplňku. Nejde tedy o 28 dní a nějaké 4 fáze po 7-mi dnech. Zajímavé je, že předkládáš nebiblický původ šabatu. Bible jasně říká, že šabat zachovávali už na poušti, tedy před usídlením a obděláváním půdy. Navíc v bibli nic není o lunárním náboženství, které by bylo původním náboženstvím Izraele.

Nejde o mé tvrzení, ale o přeložený text z Universální židovské encyklopedie (což je nejobsáhlejší židovské encyklopedické dílo - 12 svazků a 15000 hesel, stále je to hlavní zdroj pro porozumění židovskému náboženství, historii atd... žel není přeložena do češtiny) Takže takto rozumí této problematice židovští odborníci a vědci. Pro mě to má výraznou hodnotu. Bible není historická učebnice ani encyklopedie. Je to teologické zdůvodnění a obhajoba jistých konceptů. Genesis pracuje s látkou, která je starší než židovský národ a prokazatelně mytologického původu. Navíc je to zaujatá reportáž z pohledu vyvoleného národa. Pokud tyto texty chápeš doslovně, tak je pak hledání pravdy těžké. Mě zajímají ověřená historická fakta, autentická tradice, dobová svědectví. Pokud mluvíš například o nepřetržitém sedmidenním týdenním cyklu od stvoření, tak bys to měl umět nějak prokázat. Bible o ničem takovém nehovoří. Já důkazy pro lunární sabat předložil...například z Filona, který narozdíl od nás v daném období skutečně žil a byl praktikujícím židem. Stejný názor mají přední židovští odborníci, kteří studiu této látky zasvětily celé své životy. Židovský monoteismus se postupně vyvinul z nomádských náboženských představ doby bronzové. Nejsou žádné doklady o tom, že by byl tento systém spadl z nebe jako hotové zjevení. Někdo by v tom mohl vidět záměr prozřetelnosti či boží vedení, proč ne. Následně se jako nový náboženský systém musel vyhranit proti předchozím představám, což je naprosto přirozené a vlastně se to opakuje v průběhu celých dějin. Každý nový systém se snaží zahladit stopy po tom předchozím, ale nikdy se to nepodaří dokonale. Možná by ses divil, ale i v bibli jsou odkazy, které naznačují, že židovské náboženství má lunární původ.

Dávám k dobru další citaci s mým neumělým překladem:

http://www.jewishencyclopedia.com/artic ... -festivals

(SLAVNOSTI, SVÁTKY)

—Critical View:
When the Hebrews were still nomadic shepherds they could not have observed festivals having an agricultural background. Nor before the establishment and recognition of one central sanctuary, and the development of the sacerdotal and sacrificial ritual, could fixed and well-defined sacrifices have been the prominent feature of the festal celebration. The laws in the Pentateuch that bear on the festivals are, therefore, posterior to the invasion and conquest of Palestine; and the analysis of their contents and the comparison of their provisions, with allusions to and descriptions of the festivals in other Biblical books, demonstrate that the festal cycle as finally regulated is the outcome of a long process of growth in which the successive domination of various social and religious influences may be clearly differentiated. Of the pastoral period, the Sabbath, the New Moon, and Pesaḥ as the festival of the slaughtering of the young firstling of the flock, are survivals, displaying even in their adaptation to later social and theological circumstances the traces of an anterior pastoral connection.

Pastoral Feasts.
The moon was the beneficent deity of the shepherds in the region and climate where ancient Israel had its ancestral home. Hence the many traces of lunar institutions in even the latest Israelitish cult and its phraseology; e.g., the "horn" (crescent), the "face" (of Yhwh) in the benedictions, etc. The Sabbath, as marking the end of the week, reveals its lunar origin; the phases of the moon having taught the shepherds, whose weal or wo depended so largely upon the benevolence or malevolence of the night season, to divide the period elapsing between two new moons into four equal groups (weeks), the last day of each—in imitation of the moon's coming to rest, as it were—becoming the day of rest. Indications are not wanting that at first the New Moon festival was not counted among the seven days of the week (see Week); but after 7✗4 (=28) days had elapsed, one or two days were intercalated as New Moon days, whereupon a new cycle of four weeks began, so that the Sabbath was a movable festival. Later the week and the Sabbath became fixed; and this gradually resulted in taking away from the New Moon festival its popular importance.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Když byli Židé stále kočovnými pastevci, nemohli dodržovat svátky se zemědělským pozadím. Ani nemohly být před ustavením a uznáním centrální svatyně a rozvinutím kněžského a obětního rituálu zafixované a dobře definované oběti předním rysem svátečních oslav. Zákony v pentateuchu, které se týkají svátků, jsou proto až z doby, která následuje po dobyti Palestiny. Analýza jejich konceptů a porovnání jejich opatření s narážkami na popis těchto svátků v jiných biblických knihách ukazuje, že konečný sváteční cyklus je výsledkem dlouhého procesu růstu, v kterém může být jasně odlišeno dominantní postavení po sobě jdoucích sociálních a náboženských vlivů. Sabat, novoluní a pesach jsou jedinými svátky, které přetrvaly z tohoto pasteveckého období a ukazují dokonce ve svém přizpůsobení pozdějším sociálním a teologickým souvislostem stopy napojení na předchozí nomádské období.

Měsíc byl dobročinným božstvem pastýřů v regionu a klimatu, kde starobylý Izrael měl svůj dědičný domov. Z toho důvodu máme mnoho stop na lunární instituce dokonce v pozdějším izraelském kultu a jeho frazeologii. Například "roh" (půlměsíc), obličej/tvář (boží/hospodinova) v požehnáních atd. Sabat, označující konec týdne, prozrazuje svůj lunární původ. Fáze měsíce naučily pastevce (jejichž blaho převážně záviselo na přízni nebo nepřízni noční doby) rozdělit období plynoucí mezi dvěma novoluními na 4 stejné skupiny (týdny) jejichž poslední den se stal dnem odpočinku jako napodobení odpočinutí/zastavení měsíce na obloze. Jsou průkazné náznaky, že novoluní nebylo nejprve počítáno mezi sedm dní týdne, ale po 4x7 (28) uplynuvších dnech byly 1 nebo 2 dny vsunuty jako dny Novoluní, od nichž se započal další cyklus 4 týdnů, takže sabat byl pohyblivým svátkem. Později byly týden a sabat zafixovány a to postupně mělo za následek oslabení důležitosti Novoluní jako svátku.

Realista
Príspevky: 256
Dátum registrácie: 23 Sep 2016, 18:23
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa Realista »

Diskutuje se zde nad tím zda podle bible začíná den večerem anebo ránem, ale uniká vám všem klíčový aspekt. Izraelci byli původně nomádským národem a tyto národy považují vzhledem k tamějšímu podnebí noc za příznivou dobu a den za nepříznivou dobu. Pro pastevce je to životně důležitá okolnost, proto staví noc vždy před den. Nemá to co dělat s Bohem. Je to kulturní vliv, který je vetkaný do biblického textu lidmi, kteří ho sepsali. Někdy je třeba znát dobový kontext.

Neregistrovaný

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa Neregistrovaný »

Realista píše:
Genesis pracuje s látkou, která je starší než židovský národ a prokazatelně mytologického původu.
Abych pravdu řekl, myslím si, že Genesis s žádnou látkou nepracuje. Samozřejmě jde o autora či autory Genesis, Kristus považoval text nejen Genesis za pravdivý, tedy od Boha.Neber to prosím zle, ale podle všeho nejsi člověk, který má bibli jako autoritu, svědčí o tom Tvůj celý příspěvek. Zde se těžko domluvíš s lidmi, kteří bibli jako autoritu Božského původu s lidským prvkem berou.
Mě zajímají ověřená historická fakta, autentická tradice, dobová svědectví.
Nevím jak tyto věci chceš praktikovat v oblasti náboženství, alespoň křesťanského, která vyžaduje také víru. Někteří lidé se vydali touto cestou, podávají "důkazy" o všem možném -potopě, přechodu Rudého moře, Sodomě, Bohu...ale je to nakonec slepá ulička.
Každý má ale právo na svůj přístup, nakonec Tvoje přezdívka vyjadřuje i Tvůj přístup, asi to není náhodný výběr.
Pokud mluvíš například o nepřetržitém sedmidenním týdenním cyklu od stvoření, tak bys to měl umět nějak prokázat.
Bible jasně říká, že v šesti dnech Bůh učinil Zemi a sedmý odpočinul, to je věc víry. Šabat je na památku stvoření. Diskuse nebyla o nepřetržitosti, vůbec jsem o tom nemluvil, ale o tom, zda je šabat na stejném místě, jako jej měli v úctě starověcí židé a nakonec i o tom, zda jej mají zachovávat křesťané dnešní doby. Pro mne je třeba důkazem i to, že tento sedmidenní cyklus funguje dodnes.
Pokud tyto texty chápeš doslovně, tak je pak hledání pravdy těžké.
Výklad bible má svá pravidla, jedno z nich je, že pokud není text zřetelně symbolický, je třeba ho brát tak, jak je. Dalším aspektem je, jak chápal text Kristus a apoštolové. Pokud si někdo udělá pravidlo, že bude chápat symbolicky to, co tak být chápáno nemá, tak si může podat ruku s otcem alegorie Origenem.
Stejný názor mají přední židovští odborníci...Nejde o mé tvrzení, ale o přeložený text z Universální židovské encyklopedie...Já důkazy pro lunární sabat předložil...například z Filona
Trochu mi to připomíná židovství Ježíšovy doby, kdy židovští "odborníci" totálně selhali a nepoznali v Kristu Spasitele světa. A tak dále bádají a sepisují, jak to mohlo všechno vzniknout. Lunární sabat možná někteří zachovávali či zachovávají, ale není to biblický model.

Member
Príspevky: 300
Dátum registrácie: 27 Sep 2016, 19:13
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa Member »

Sedemdenný cyklus už funguje aj dnes. Nefunguje však nepretržite až do dnes. Ak adventisti siedmeho dňa nevedia preukázať nepretržitosť pôvodného sedemdenného cyklu bez zmeny a akéhokoľvek posunu, nemôžu tvrdiť, že Boh odpočíva každú sobotu, iba v tento jediný deň, ktorý sa v našom kalendári volá sobota a že Boh odpočíva od večera do večera. Nemôžu ani tvrdiť, že Boh odpočíva každý siedmy deň nepretržite ako stroj od počiatku stvorenia, lebo šabat bol pre židov, aby odpočívali oni, šabat bol zákon.

Keď Boh odpočinul siedmeho dňa, odpočíval v deň alebo tentokrát odpočíval aj v noci, pretože po iné predošlé noci neodpočíval? Niečo 6 predošlých nocí tvoril? Čo tvoril predošlých šesť nocí. Je úplne bežné, že adventisti siedmeho dňa úplne normálne "vedia" aj to, čo v Biblii nie je. Lebo sa mi zdá, že adventisti siedmeho dňa pripisujú Bohu ich ľudské vlastnosti a myslenie. Šabat mali židia na pamiatku ich vyvedenia z Egypta. Je to mladší a aktuálnejší zápis účelu šabatu, ako staršie slová v Exoduse o pamiatke na stvorenie.

Cyklom 6 + 1 si židia pripomínali vyvedenie z Egypta, adventisti siedmeho dňa si pripomínajú stvorenie a kresťania Ježišovo zmŕtvychvstanie: Veď tým, že Ho Otec Nebeský vzkriesil porazil smrť a hriech. Božie stvorenie sveta si tak všetci môžeme pripomínať dnešným sedemdenným cyklom, ale len židia mali v Slove Božom šabat nariadený Zákonom a trestom, za nedodržanie šabatu, ako znamenia Božej zmluvy s Izraelom bola smrť.
Smrť bude trestom pre každého človeka, žida, adventistu siedmeho dňa aj kresťana, ktorí neuverí v Syna Božieho, Pána Ježiša Krista, ak ho Boh Otec ku Kristovi nepritiahne a ak Pán Ježiš za neho nezomrel.
Naposledy upravil/-a Member v 24 Okt 2016, 09:16, upravené celkom 3 krát.

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Původní význam je "přestal". některé překladové termíny snižují Boha na lidskou úroveň.

Member
Príspevky: 300
Dátum registrácie: 27 Sep 2016, 19:13
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa Member »

Asi sa mýliš!
Dušan Seberíni vo videu jasne niekoľkonásobne opakuje, že odpočíva Boh. A nezabúdaj, že jemu tú pravdu zjavil sám Boh.
Takouto "pravdou" sú sýtení adventisti siedmeho dňa.
Takže si vedľa ::nea::
Naposledy upravil/-a Member v 24 Okt 2016, 09:12, upravené celkom 1 krát.

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Adventista je každý kdo věří v II příchod Ježíše Krista a očekává HO - J.K každý den v týdnu - sedm dní.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 2 neregistrovaní