2300 večerů a jiter ve světle starožidovského poznání + Počátek vyšetřujícího soudu v roce 1844

Rozsiahlejšie články s diskusiou.
mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: 2300 večerů a jiter ve světle starožidovského poznání + Počátek vyšetřujícího soudu v roce 1844

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Tomáš Plechatý napísal:
ambassador napísal:
mikim napísal: ...........Pouze tuto část Mojžíšova zákona Ježíš přibil na kříž,..........
Kristus nic na kříž nepřibil, ON sám byl přibit na kříž za naše hříchy. Tím se stalo, že část Moj. zákona přestala mít didaktickou potřebu. Současně Zákon - Desatero ztratilo výkonnou odsuzující, trestající moc nad člověkem. Vzhledem k tomu, že člověku byla udělana Milost.
Z evangelií sice nemáme žádnou zprávu, že by umírající Ježíš ještě fyzicky vytáhl nějakou část zákona a přibil ji tam spolu se sebou.

Ale v listu Koloským s o tom byť asi ne doslovně mluví.
,,Když jste ještě byli mrtvi ve svých vinách a duchovně neobřezáni, probudil nás k životu spolu s ním a všechny viny nám odpustil.
Vymazal dlužní úpis, jehož ustanovení svědčila proti nám, a zcela jej zrušil tím, že jej přibil na kříž." (Kol 2,13-14)

Otázka může znít, to je (byl) zač ten dlužní úpis. Podle Mikima to byl pouze ceremoniální zákon.
Já tvrdím, že úpis jehož ustanovení svědčila proti nám sedí na celý zákon, možná na desatero obzvláště. Protože stručné znění desatera obsahuje ustanovení, která nejvíce svědčí proti nám.
Navíc je to list Koloským - tedy původem pohanům. Pochopím, když proti nim svědčí ustanovení ,,nezabiješ" ,,nebudeš mít jiného Boha přede mnou". Nepochopím ale proč by mělo proti zákona neznalým Kolosanům svědčit např. ,,budeš slavit svátek stánků" nebo ,,nebudeš osívat pole dvojím druhem obilí"
...Otázka může znít, to je (byl) zač ten dlužní úpis. Podle Mikima to byl pouze ceremoniální zákon.

ne podle Mikima, ale podle Bible:

[KB1613] Dt 31:24 Stalo se pak, když napsal Mojžíš slova zákona tohoto v knize, a dokonal je, (vayihi kekhalot moshe likhtov et-divre hatora-hazot al-sefer ad tumam)

[KB1613] Dt 31:26 Vezměte tu knihu zákona a vložte ji v straně truhly smlouvy Hospodina Boha vašeho, ať jest tam proti vám na svědectví. (akoahh et sefer hatora haze…)

Z uvedených veršů se dovídáme, že kniha, do které Mojžíš napsal nařízení a řády, byla uložena po straně truhly smlouvy. Naproti tomu, zákon napsaný samotným Bohem na kamenné desky byl vložen přímo do truhly smlouvy. Bůh řekl Mojžíšovi: Do schrány uložíš svědectví, které ti dám. (Ex 25:16 nebo Dt 10:2)


...Já tvrdím, že úpis jehož ustanovení svědčila proti nám sedí na celý zákon, možná na desatero obzvláště. Protože stručné znění desatera obsahuje ustanovení, která nejvíce svědčí proti nám.

Desatero neobsahuje ani jedno ustanovení , ale obsahuje 10 přikázání a nebylo nikdy proti nám, pokud ano dej verše, kde se o tom píše, dík (nenajdeš). Mezi ustanoveními v knize Mojžíšova zákona a přikázáními Hospodina je očividně rozdíl. O Desateru se v Písmu ani 1x nepíše jako o ustanoveních!!!

Tomáš Plechatý

Re: 2300 večerů a jiter ve světle starožidovského poznání + Počátek vyšetřujícího soudu v roce 1844

Neprečítaný príspevok od používateľa Tomáš Plechatý »

Mikime ostatním přikázáním se také říká přikázání.

Bible sama nerozlišuje ceremoniální zákon od morálního. V knize zákona jsou i morální přikázání v deskách zákona je i ceremoniální přikázání (právě o sobotě). Bible ani neříká, co přesně znamenal ten dlužní úpis. Takže je to tvoje (byť převzatá) konstrukce. Smiř se s tím.

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: 2300 večerů a jiter ve světle starožidovského poznání + Počátek vyšetřujícího soudu v roce 1844

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Na Golgatě Kristus zvolal "tetelestai" což je přeloženo "je dokonáno". Tento výraz se psal přes dlužní úpis.
Veškeré "povídání" o Bohu se děje na pozemských fyzických a číselných termínech, které jsou metaforou k pochopení toho co Bůh pro nás dělá (čas minulý, přítomný, budoucí). Bůh není vázaný časovostí. Tím, že nám unikne myšlenka v daném podání lidským jazykem, dochází k polidšťování Boha a to se dostáváme někam do pohanství.
Skutečná Pravda nás předchází a člověk se dívá jen na "její záda". Vždy bude před námi, nikdy ji nebudeme vlastnit, ale mužeme ji následovat "Ona nás Povede". Chceme -li ji následovat nemůžeme zůstat, stagnovat, dogmatizovat. Pravda je v pohybu.to jen člověk se ji snaží udržet v nehybnosti aby mohl manipulovat s jinými lidmi.

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: 2300 večerů a jiter ve světle starožidovského poznání + Počátek vyšetřujícího soudu v roce 1844

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Čo je hriech?
Biblia (1Ján 3,4) napísal:Každý, kto pácha hriech, porušuje zákon, lebo hriech je porušenie zákona.
Porušenie ktorého zákona bol hriech? Porušenie ktorého zákona nebol hriech?[/quote]
Význam slova "hřích" je "minuti se cile".
Opět je to technický výraz, který má člověku pomoci pochopit, že s jeho životem není "něco v pořádku". Kristus tomu našemu minutí se cile dává nový začátek. Vrací nás na start.
http://www.vira.cz/Texty/Glosar/Hrich-s ... oveku.html

Member
Príspevky: 300
Dátum registrácie: 27 Sep 2016, 19:13
Kontaktovať používateľa:

Re: 2300 večerů a jiter ve světle starožidovského poznání + Počátek vyšetřujícího soudu v roce 1844

Neprečítaný príspevok od používateľa Member »

Nebudem sa prieť o to, čo znamená termín hriech a je úplne možné, že znamená minúť sa cieľa. Ale Písmo používa termín "hriech" a používa ho aj v súčinnosti s termínom "zákon", pretože zákon objasňuje čo je hriech a možno minutie sa cieľa?
Pretože zo skutkov zákona nebude pred ním ospravedlnený nijaký človek. Veď zo zákona pochádza poznanie hriechu.
Potom to znamená, že zo zákona pochádza poznanie minutia sa cieľa.
Hriech bol totiž vo svete už aj pred zákonom, ale ak niet zákona, hriech sa neráta.
Minutie sa cieľa bolo potom ešte pred zákonom, ale dokiaľ nebol zákon, minutie cieľa sa nepočítalo.

Až vydaním ktorého zákona sa začal rátať hriech? Izraeliti mali povinnosť prinášať obety za svoje hriechy a Bohom daný systém obetovania a očisťovania jednotlivcov aj Božieho Izraelského ľudu. Za hriechy definované ktorým zákonom Izraeliti obetovali Bohu obete a za ktoré prestúpenia zákona nemuseli Bohu obetovať, lebo to hriech nebol?

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: 2300 večerů a jiter ve světle starožidovského poznání + Počátek vyšetřujícího soudu v roce 1844

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Tomáš Plechatý napísal:Mikime ostatním přikázáním se také říká přikázání.

Bible sama nerozlišuje ceremoniální zákon od morálního. V knize zákona jsou i morální přikázání v deskách zákona je i ceremoniální přikázání (právě o sobotě). Bible ani neříká, co přesně znamenal ten dlužní úpis. Takže je to tvoje (byť převzatá) konstrukce. Smiř se s tím.
Zase samé bludy ::noo:: z Tvé strany:

Bible naprosto přesně rozlišuje přikázání Boží od dalších přikázání, zákonů, ustanovení apod. z knihy Mojžíšovy a také je od sebe odděluje:

1. [CEP2001] Dt 4:13 Oznámil vám svou smlouvu, kterou vám přikázal dodržovat, desatero přikázání(d), a napsal je na dvě kamenné desky. (d) Dosl.: slov

[CEP2001] Dt 4:14 A mně Hospodin v oné době přikázal učit vás nařízením a právům, abyste je dodržovali v zemi, do které táhnete a kterou máte obsadit.

2. [KB1613] Joz 22:5 Toliko hleďte pilně zachovávati a plniti přikázaní a zákon, kterýž přikázal vám Mojžíš, služebník Hospodinův, a milovati Hospodina Boha svého a choditi po všech cestách jeho, a zachovávajíce přikázaní jeho, přídržeti se ho, a sloužiti jemu celým srdcem svým a celou duší svou.

3. [KB1613] 2 Kr 21:8 Aniž více dopustím, aby se pohnula noha Izraele z země, kterouž jsem dal otcům jejich, jen toliko budou-li skutečně ostříhati všeho, což jsem jim přikázal, a všeho zákona, kterýž jim vydal Mojžíš služebník můj.

4. [KB1613] Da 9:11 Nýbrž všickni Izraelští přestoupili zákon tvůj a odvrátili se, aby neposlouchali hlasu tvého; protož vylito jest na nás to prokletí a klatba, kteráž jest zapsána v zákoně Mojžíše služebníka Božího, nebo jsme zhřešili proti němu.

Znovu vidíme „tvůj zákon“ (Boží) a „zákon Mojžíšův“. Tentokrát je poukázáno na to, že se od sebe liší svým obsahem.V desateru přikázání, které napsal Bůh, nejsou zaznamenány žádné kletby, ale zákon, který napsal Mojžíš, obsahuje spoustu takovýchto kleteb a soudů.

[KB1613] Dt 5:29 Ó kdyby bylo jejich srdce takové, aby se báli mne a ostříhali přikázaní mých po všeliký čas, aby jim dobře bylo i synům jejich na věky!

...V knize zákona jsou i morální přikázání v deskách zákona je i ceremoniální přikázání (právě o sobotě).

Ano, ale to vůbec nic neznamená, že Mojžíš přepsal vlastními slovy přikázání Desatera do své knihy zákona, protože Desatero bylo uloženo uvnitř schrány smlouvy jako ten nejdůležitější zákon, který platí na věky, narozdíl od knihy Moj. zákona, která byla umístěna jen vedle jako přidaný zákon do doby ukřižování JK na svědectví proti Vám!!!

A tento zákon, jehož ustanovení byly proti nám, Ježíš přibil na kříž, žádné další zákony, přikázání a ustanovení, které nebyly proti nám Ježíš nepřibil na kříž a platili dokud byl Izrael národ či platí jako Desatero dodnes (jsou to právě ty zákony Desatera v nové smlouvě zapsány v mysli a v srdci), dokud bude trvat nebe a země. Pokud bys to chtěl zpochybnit, stavíš se přímo proti Bohu.

Máme dodržovat Jeho přikázání až do tisícího kolena (jedno "koleno" trvá cca 10-20let), takže to platí i pro nás:

[KB1613] Dt 7:9 I zvíš, že Hospodin Bůh tvůj jest Bůh, Bůh silný a pravdomluvný, ostříhající smlouvy a milosrdenství těm, kteříž ho milují a ostříhají přikázaní jeho, až do tisícího kolena,

[KB1613] Mt 5:18 Amen zajisté pravím vám: Dokudž nepomine nebe i země, jediná literka aneb jeden puňktík nepomine z zákona, až se všecky věci stanou.

Matouš 5:19  Protož zrušil-li by kdo jedno z přikázání těchto nejmenších a učil by tak lidi, nejmenší slouti bude v království nebeském. Kdož by pak koli činil i jiné učil, ten veliký slouti bude v království nebeském.

Z jakého zákona? Mojžíšův zákon Ježíš následně přibil na kříž nebo přestal platit, jakmile se židé rozpadli. Takže je jasné, že se zde jedná pouze o zákon Desatera. Komu to Ježíš pravil? Všem přítomným, židům i pohanům!!! Matouš 5:1  Vida pak Ježíš zástupy, vstoupil na horu; a když se posadil, přistoupili k němu učedlníci jeho.
Zrušíš 4. přikázání a budeš-li v nebeském království, pokud se tam dostaneš, protože lháři tam nebudou, třeba jako nejmenší tam utírat "we-cka" :) A to chceš?

Matouš 5:20  Nebo pravím vám: Nebude-liť hojnější spravedlivost vaše nežli zákoníků a farizeů, nikoli nevejdete do království nebeského.
21  Slyšeli jste, že řečeno jest od starých: Nezabiješ. Pakli by kdo zabil, povinen bude státi k soudu.

A to samé platí i pro svatou sobotu a ostatní přikázání Desatera, budeš za její přestupování stát u soudu. Ve SZ by tě Bůh za její přestoupení rovnou zabil (nechal zabít).

[KB1613] Ex 31:14 Protož ostříhati budete soboty, nebo svatá jest vám. Kdož by ji poškvrnil, smrtí umře; a kdo by koli dělal v ní dílo, vyhlazena bude ta duše z prostředku lidu svého. (ushmartem et-hashabat ki kodesh…)

... Bible ani neříká, co přesně znamenal ten dlužní úpis.

[CSP] Ko 2:14 a vymazal (rukou psaný záznam),t13 který svými ustanoveními svědčil proti nám a který nám byl nepřátelský; podstranil jej z našeho středu stím, sže jej spřibil na kříž.a t13 ř.: rukopis; v pozdější ř. se používalo ve významu ‚dlužní úpis‘ a

Ve verši 14 výraz: „vymazal rukou psaný záznam, který svými ustanoveními svědčil proti nám” pochází z řeckého výrazu, který má význam “závazek zadluženosti”. Odpovídá tedy našemu “dlužnímu úpisu”. A stejně tak dlužíme dluh dokonalé spravedlnosti Božímu zákonu. Naše neschopnost žít podle Božího zákona znamená smrt (Řím 6x23). Ale Ježíš žil dokonalým životem – životem, jakým bychom měli žít my. Zemřel take hroznou smrtí – smrtí, kterou jsme si zasloužili zemřít my. Jinými slovy splatil náš dluh. Vyplatil náš dlužní úpis. Tímto způsobem jsme osvobozeni od rozsudku zákona, který jsme přestoupili (Řím. 8x1). Obětní systém Starého zákona s obětmi beránka byl viditelným znázorněním tohoto dlužního úpisu – cesta přes svatyni potříštěná krví (Žid 9x22, 3 Moj. 17x11). Pavel však píše, že “v Kristu” došel obětní systém svého naplnění (Kol 2x16-17). Všechna obětní nařízení ukazující na příchod Krista pominula. Pavel zdůrazňuje: „To všechno je jen stín budoucích věcí…“(verš 17). Takže soboty, o kterých Pavel píše ve verši 16, se vztahují k tomu, co je stínem věcí, které mají přijít. Logická otázka potom tedy zní: O jakých sobotách mluví Pavel? Existují dva druhy sobot? Je určitá sobota nějakým zvláštním předobrazem? Jak jsme již odhalili dříve, sobota, sedmý den Božího zákona, není stínem něčeho, co má teprve přijít. Naopak – je památníkem něčeho, co již proběhlo – stvoření (2Moj. 20x8-11). Sedmý den, sobota, je stálou připomínkou pravdy o stvoření. Připomíná nám, že jsme nevznikli evolucí. Stvořil nás Bůh. Zaslouží si naší úctu proto, že On je stvořitel, a my jsme stvoření. /Mark A. Finley, Téměř zapomenutý den/

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: 2300 večerů a jiter ve světle starožidovského poznání + Počátek vyšetřujícího soudu v roce 1844

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Member napísal:Dlh nie je metafora na hriech?
Konkrétny dlh v dlžnom úpise, ako metafora, nie je dlh z hriechu ako prestúpenia zákona?
"Dluh" - "hřích" - "sejití z cesty" - "minout se cíle" je metaforou mnohem závažnějšího stavu člověka.
Metafory jsou konkrétní, realně se dějící "situace", které poslouží biblickému pisateli k přiblížení mnohem hlubší myšlenky. Mezi tím není rovnítko. Je to připodobňování, slouží to jako "model".
Např. SZ svatyně je modelem hlubší myšlenky, není to zmenšenina nějaké svatyně v nebesích.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 2 neregistrovaní