Čisté a nečisté

Diskusia o vieroučných bodoch CASD.
Member
Príspevky: 300
Dátum registrácie: 27 Sep 2016, 19:13
Kontaktovať používateľa:

Re: Čisté a nečisté

Neprečítaný príspevok od používateľa Member »

mikim napísal:Ak sa ukrižovaním nestalo všetko nečisté, čo Boh v prikázaniach spomenul už čistým, prečo Božie prikázania o nečistom, od ukrižovania už neplatia?
poslechni si přednášku Dr. Veighta kde to přehledně vysvětluje
Ak chceš odpovedať, odpovedaj Bibliou, inak nemáš odpoveď na to čo si písal predtým.
mikim napísal:Má 100% věčnou platnost, protože některá z přikázání znali už dávno předtím Kain (nezabiješ), Abraham (znal možná všech 10), Josef (nezcizoložíš), národ Izraelský (sobota - manna) a to ještě vše před Sinají.
Špekulácia. Desatoro ako zbierka bola vydaná na Sinaji. Čo bolo predtým, v akej zostave, v akom znení, ako vydané a kto čo poznal a od koho, je len špekulácia. Nebiblické.
mikim napísal:Sobotu navíc musel znát i Adam a Eva, protožě museli vědět od Boha, že tento den požehnal a posvětil.
Špekulácia. Nebiblické.
mikim napísal:Důležité je obojí a pokud nemáš i víru pak jsi asi jen ateista, ti všechno potřebují něčím doložit a víru neuznávají.
Dôležité je veriť tomu čo v Biblii je a nie tomu čo tam nie je. Biblia sama nabáda ku tomu, aby sme skúmali písma, nie si zostavovali vlastné výklady vo vlastnej múdrosti a šírili ich ako Biblickú pravdu o tom, čo v nej nie je.
mikim napísal:Neexistencia výkladu zachovania štvrtého prikázania vylučuje jeho zachovanie ako podmienky spasenia.
[KB1613] 1 J 5:2 Po tomť poznáváme, že milujeme syny Boží, když Boha milujeme, a přikázaní jeho ostříháme.
[KB1613] Zj 22:14 Blahoslavení, kteříž zachovávají přikázaní jeho, aby měli právo k dřevu života, a aby branami vešli do města.
V uvedených veršoch nie je výklad zachovania štvrtého prikázania. Alebo podľa týchto veršov vieš definovať ako sa má ostríhať štvrté prikázanie?

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Čisté a nečisté

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Member napísal:
mikim napísal:Ak sa ukrižovaním nestalo všetko nečisté, čo Boh v prikázaniach spomenul už čistým, prečo Božie prikázania o nečistom, od ukrižovania už neplatia?
poslechni si přednášku Dr. Veighta kde to přehledně vysvětluje
Ak chceš odpovedať, odpovedaj Bibliou, inak nemáš odpoveď na to čo si písal predtým.
mikim napísal:Má 100% věčnou platnost, protože některá z přikázání znali už dávno předtím Kain (nezabiješ), Abraham (znal možná všech 10), Josef (nezcizoložíš), národ Izraelský (sobota - manna) a to ještě vše před Sinají.
Špekulácia. Desatoro ako zbierka bola vydaná na Sinaji. Čo bolo predtým, v akej zostave, v akom znení, ako vydané a kto čo poznal a od koho, je len špekulácia. Nebiblické.
mikim napísal:Sobotu navíc musel znát i Adam a Eva, protožě museli vědět od Boha, že tento den požehnal a posvětil.
Špekulácia. Nebiblické.

mikim napísal:Důležité je obojí a pokud nemáš i víru pak jsi asi jen ateista, ti všechno potřebují něčím doložit a víru neuznávají.
Dôležité je veriť tomu čo v Biblii je a nie tomu čo tam nie je. Biblia sama nabáda ku tomu, aby sme skúmali písma, nie si zostavovali vlastné výklady vo vlastnej múdrosti a šírili ich ako Biblickú pravdu o tom, čo v nej nie je.
mikim napísal:Neexistencia výkladu zachovania štvrtého prikázania vylučuje jeho zachovanie ako podmienky spasenia.
[KB1613] 1 J 5:2 Po tomť poznáváme, že milujeme syny Boží, když Boha milujeme, a přikázaní jeho ostříháme.
[KB1613] Zj 22:14 Blahoslavení, kteříž zachovávají přikázaní jeho, aby měli právo k dřevu života, a aby branami vešli do města.
V uvedených veršoch nie je výklad zachovania štvrtého prikázania. Alebo podľa týchto veršov vieš definovať ako sa má ostríhať štvrté prikázanie?
Vysvětlení o čistém a nečistém se kterým 100% souhlasím je toto:

aneb O čistém a nečistém v Novém zákoně

Naši přátelé a známí z různých denominací a církví často tvrdí, že Nový zákon zrušil platnost starozákonních předpisů o rozlišování mezi čistou a nečistou stravou. Je tomu skutečně tak?


Je nabíledni, že Kristův kříž jednoznačně zrušil ceremoniální zákon, tzn. všechny kultické předpisy (Ef 2,14-18). Jak jsme však studovali v minulém článku, zákony o čisté a nečisté stravě nejsou součástí kultických předpisů, protože jejich povaha je jiná. Souvisejí s teologií stvoření a novým stvořitelským řádem po potopě. Protože Bůh je náš Stvořitel (a to platí jak ve Starém, tak v Novém zákoně) a navíc i náš Vykupitel, respektujeme jeho stvořitelský řád. Proto přijímáme jeho doporučení ohledně vhodné stravy (přičemž ideálem zůstává situace ráje) a vzdáváme se toho, co podle jeho rozhodnutí k jídlu vhodné není. Protože víme, jak je moudrý, dobrý, laskavý a spravedlivý a že nám zaručuje pravou svobodu, podřizujeme se dobrovolně pod jeho nadvládu. Tím, že něco jíme nebo nejíme, vlastně vyznáváme, že Boha uznáváme za svého svrchovaného Pána. Akt jedení se tak stává vyznáním naší víry.

Podívejme se však trochu blíže na dvě až tři místa v Novém zákoně, která se nejčastěji citují v souvislosti s tvrzením, že starozákonní předpisy o čistém a nečistém jídle v novozákonní době již neplatí.

„Co Bůh prohlásil za čisté, nepokládej za nečisté." (Sk 10, 9-23)

Petr měl vidění. Z nebe sestupovala veliká plachta, v níž byla nejrůznější zvířata, i divoká zvěř, plazi a ptáci. Tu uslyšel hlas, který mu přikázal: „Vstaň, Petře, zabíjej a jez!" Petr s rozhodností odpověděl, že ještě nikdy nejedl nic, co „poskvrňuje" (koinos) a „znečišťuje" (akathartos). Na to mu hlas řekl: „Co Bůh prohlásil za čisté (katharidzó), nepokládej za nečisté (koinoó)." Tato scéna se opakovala třikrát (viz Sk 10,9-16).

Petr okamžitě nepochopil, co toto vidění znamená. Čteme, že o tom „úporně přemýšlel". Proč se Petr zdráhal jíst „čistá zvířata" z plachty? V čem byl pro něj kámen úrazu? Abychom pochopili jeho problém, je třeba se podívat do originálního řeckého textu, protože překlady často nevystihují důležité významové odstíny jednotlivých slov.

Klíčem ke správnému pochopení zmíněného biblického oddílu je povšimnutí si rozdílu v užívání termínů „koinos" a „akathartos". Ačkoli mají podobný význam, nejsou to synonyma (slova stejného významu), jak by se na první pohled mohlo zdát. Zatímco akathartos znamená „nečistý", koinos má význam „obecný", „znečištěný", „poskvrněný".

Aniž bychom se pouštěli do hlubokých jazykových rozborů těchto biblických výrazů, je třeba vědět, že slovo koinos označovalo specifickou kategorii znečištění v judaismu. Podle této rabínské koncepce, „obecného", nebo „znečištěného" se „čistá věc" nebo „čistý člověk" stali „znečištěnými" kontaktem s nějakou kulticky nečistou věcí nebo nečistým člověkem, tj. pohanem. T. C. Smith píše: „Oddělování se v judaismu stalo tak striktním, že od pohanů se nemohl kupovat olej, chléb, mléko a maso. Jíst pohanské jídlo bylo ohavností, avšak ještě horší bylo jíst v domě pohana." Tato judaistická koncepce, vytvořená v intertestamentální době (tj. v období mezi sepsáním poslední starozákonní a první novozákonní knihy, ovšem nemá nic společného s biblickým starozákonním učením o čistém a nečistém, podle něhož se člověk ani čisté zvíře nestali nečistými nebo znečištěnými běžným kontaktem s nečistým zvířetem (pouze zdechlina znečišťovala). (Septuaginta, řecký překlad hebrejského starozákonního textu, nepoužívá pro překlad hebrejského „chol" („obecný", „znečištěný") výraz koinos, nýbrž slovo s obdobným významem bebélos.) Podle rabínské představy však byla čistá zvířata, která se dostala do kontaktu se zvířaty nečistými, znečištěná, obecná (koinos). Co to znamená v příběhu, který čteme ve Sk 10?

Podstatu problému velmi trefně vystihuje významný britský novozákoník F. F. Bruce: „Petr byl pohoršen nesvatou směsicí čistých a nečistých zvířat." Podle tradičního židovského chápání nemohl jíst žádné ze zvířat v plachtě, protože i čistá zvířata byla nyní znečištěna kontaktem s nečistými živočichy a stala se poskvrněnými (koinos).

Co Petr považoval za „poskvrněné", „znečištěné", a tudíž nevhodné k jídlu? Byla to čistá zvířata, která přišla do styku se zvířaty nečistými. Pouze „čisté" se mohlo stát „znečištěným" (koinos), a to jen prostřednictvím nečistého zvířete. Je významné, že hlas z nebe ignoroval Petrovo chápání (tuto judaistickou kategorii) o „znečištění čistého prostřednictvím styku s nečistým". Kdyby Kristův kříž odstranil rozdíl mezi čistými a nečistými zvířaty, musel by znít biblický text jinak. Hlas z nebe by musel říct: „Co Bůh prohlásil za čisté, nepokládej za nečisté (akathartos)." Jenže v textu není použité slovo akathartos, nýbrž koinos! Proto jedině správný překlad Sk 10,15b zní: „Co Bůh prohlásil za čisté, nepokládej za poskvrněné (znečištěné)" - tedy ne „za nečisté", jak nesprávně uvádí jak český ekumenický překlad, tak i Bible kralická. Pro Petra nebylo snadné pochopit tuto Boží lekci. Čistá zvířata ve vidění představovala židy, nečistá pak pohany. Židé si mysleli, že už pouhým stykem s pohany se znečišťují, a tak se společenskému kontaktu s nimi vyhýbali. Proto když římský setník Kornélius (pohan) poslal k Petrovi své služebníky (pohany), Petr nebyl připraven je přijmout. Bůh musel přesvědčit první křesťany, kteří byli židé, že Kristus zbořil lidské bariéry ve vztazích mezi lidmi, a že se žid může svobodně stýkat s nežidem. (Něco jiného je přijímat hříšné pohanská zvyky!) Po usilovném zvažování Petr porozuměl naučení, které mu Bůh musel několikrát opakovat, aby byl s to je přijmout. Teprve když se stal svědkem toho, jak Duch svatý naplnil pohany, byl ochoten se s nimi plně ztotožnit (Sk 10,44-48; 11,17.18)

Následujícího dne po vidění šel Petr do Cesareje navštívit Kornélia, jeho příbuzné a přátele. Na uvítanou jim řekl: „Dobře víte, že židům není dovoleno stýkat se s pohany a navštěvovat je. Mně však Bůh ukázal, abych si o žádném člověku nemyslel, že styk s ním poskvrňuje nebo znečišťuje." (Sk 10,28) Takto vysvětlil, jak si své vidění vyložil. Bůh mu zjevil, že styk s pohany ho nemůže znečistit. Když chtěli slyšet poselství o pravém Bohu, Petr prohlásil: „Nyní skutečně vidím, že Bůh nikomu nestraní, ale v každém národě je mu milý ten, kdo v něho věří, a činí, co je spravedlivé." (Sk 10,34.35)

Později Petr vysvětloval apoštolům v Jeruzalémě, jak pohané přijali Boží slovo na základě toho, že mu Duch svatý řekl, aby „bez rozpaků šel s nimi" (Sk 11,13). Teprve po této mimořádné Boží intervenci se prvokřesťanská církev, kterou tvořili zpočátku jen křesťané židovského původu, otevřela misii a byla ochotna zvěstovat evangelium pohanům, protože prostřednictvím tohoto názorného poučení první křesťané pochopili, že Bůh přijal pohany, a proto je i oni mají přijímat. To je pravý smysl Petrova vidění, jak mu porozuměl sám apoštol a spolu s ním i celá církev. Netýká se stravy, nemluví o tom, že by Bůh prohlásil v novozákonní době nečistá zvířata za čistá, a tedy vhodná k jídlu. Bůh použil hluboce zakořeněnou judaistickou představu o znečišťování čistého při styku s nečistým (alegorický výklad čistých a nečistých zvířat byl poprvé uveden na začátku 2. století př. Kr. v Aristeově dopise Filokratovi) k tomu, aby ukázal, že židé se mohou svobodně stýkat s pohany a vytvářet s nimi společenství. Problémem byla směsice čistých a nečistých zvířat. Tuto kategorii v symbolickém užití evangelium jednoznačně škrtá. Očištění se netýkalo nečistých zvířat, jejichž přirozenost by pak musela být změněna, nýbrž čistých zvířat, která byla znečištěna stykem se zvířaty nečistými. Tuto lekci mohl Petr pochopit jen díky tomu, že rozdíl mezi čistým a nečistým existoval i v novozákonní době. Důsledkem bylo, že ačkoli Žid zůstane Židem a Říman Římanem, od této chvíle se mohou svobodně stýkat a pěstovat sociální a náboženské kontakty, aniž by se tím věřící ze židů poskvrnili. Tento společenský styk umožnil začátek zcela nové fáze v dějinách křesťanské církve.

„Nic, co zvenčí vchází do člověka, nemůže ho znesvětit." (Mk 7,1-23)

Abychom správně pochopili tento oddíl Písma, musíme si uvědomit souvislosti Ježíšovy diskuze s učiteli zákona. Ježíšův spor se zákoníky a farizey popsán v Mt 15,1-20 a Mk 7,1-23 se týkal legalistických kultických skutků. Kristus nediskutuje o čistých a nečistých zvířatech/jídle. Jeho učedníci nejsou nařčeni z toho, že jedí nečistý pokrm. Jídlo, které jedli, bylo čisté. Problémem zde není otázka jedení masa. Řecký text jasně říká, že učedníci jedli chléb (artos). Později se v textu mluví o pokrmech (brómata). Podle Bible slovo „pokrm" (bróma) odkazuje na jakýkoli druh jídla, masité i nemasité. Pouze kontext rozhoduje o tom, o jaký pokrm se jedná (viz např. Mt 14,15; L 3,11; 9,13; J 4,34; Ř 14,15.20; 1 K 3,2; 6,13; 8,8; 10,3; 1 Tm 4,3; Žd 9,10 atd.). Otázkou tedy není, zda se má rozlišovat mezi čistým a nečistým masem, nýbrž jaká je funkce jídla jako takového, kdy je zahrnut jakýkoli druh pokrmu (maso čistých zvířat i potrava nemasitá).

Znečištěné (koinos) byly ruce učedníků, nikoli jejich pokrm. Celý spor se točil kolem tradice starších (Mk 7,5.7-9). Jídlo, ačkoli čisté, bylo podle jejich představy znečištěno, protože učedníci si před ním obřadně neumyli ruce. Kristus zde nemluví proti hygienické zásadě, že před jídlem je třeba umýt si ruce. V sázce tu nebyla zdravotní zásada, nýbrž lidská rabínská tradice, která nařizovala „obřadní umývání rukou", na které někdy stačila voda, která se vešla do ořechové skořápky.

Ježíš odmítá tato lidská ustanovení a nařízení. Tvrdí, že jedení „znesvěcujícíma, to jest neumytýma rukama", (Mk 7,2) člověka neznečišťuje a neposkvrňuje. Dotyčný člověk zůstává čistý. Ceremoniální umývání rukou nemá pro věřícího význam, protože nebylo nikdy požadováno Bohem. Podle evangelisty Matouše Ježíš celou diskusi uzavírá slovy: „Jíst neumytýma rukama člověka neznesvěcuje." (Mt 15,20)

Zákoníci a farizeové byli posedlí strachem z vnějšího, rituálního znečištění. Jejich náboženství bylo formální, založené na skutcích. Snažili se „dělat věci". Ježíš se je snaží vést k nitru. Obrací jejich náboženství naruby, když prohlašuje: „Nic, co zvenčí vchází do člověka, nemůže ho znesvětit, poněvadž mu nevchází do srdce, ale do břicha... Co vychází z člověka, to ho znesvěcuje. Z nitra totiž, z lidského srdce vycházejí zlé myšlenky, smilství, loupeže, vraždy, cizoložství, chamtivost, zlovolnost, lest, bezuzdnost, závistivý pohled, urážky, nadutost, opovážlivost. Všechno toto zlé vychází z nitra a znesvěcuje člověka." (Mk 7,18-23) Vnější, fyzická, kultická nečistota není smrtelná, ale vnitřní nečistota dokáže zabíjet a duchovně opravdově znečišťovat. Nejvíce záleží na životním postoji.

Ježíš volá k náboženství srdce. Nejpodstatnější v životě není to, co člověk jí (třebaže je to důležité, nikoli však prvořadé), nýbrž to, co je v jeho srdci. Jeho vlastní mysl, nikoli obsah jeho žaludku, je opravdovým nebezpečím pro člověka. Hřích pochází z člověka samotného, z jeho nitra, a ne z jeho okolí. Nezáleží tolik na druhu jídla, jako na vztahu k němu. Tuto pravdu Ježíš vysvětluje. Nehovoří o fyzickém či rituálním znečištění. Netvrdí, že člověk může jíst (a pít) cokoliv. Fyzicky nám mohou některé „nečisté" věci uškodit nebo dokonce zapříčinit naši smrt (např. jedovaté plody nebo houby či zkažené potraviny). To však není předmětem Ježíšova rozhovoru. Kristus mluví naopak o nečistotě morální či duchovní, která má svůj původ v našem myšlení. Zlo, hřích se rodí v srdci, v mysli člověka. Proto skutečným nebezpečím pro člověka je nečistá mysl a nečisté srdce.

„Tak prohlásil všechny pokrmy za čisté" (Mk 7,19b)

Jak máme rozumět výroku, který je v českém ekumenickém překladu přeložen obratem „Tak prohlásil všechny pokrmy za čisté"? (Mk 7, 19b) Takto totiž toto místo překládají mnozí moderní překladatelé. Ovšem aby to mohli udělat, musí originální řecký text „katharizón panta ta brómata" doplnit a pozměnit. Tato řecká věta doslova přeložena zní: „Očišťujíc všechny pokrmy." Věrohodný je tedy kralický překlad „čistěci všeliké pokrmy", nebo text pod čárou v českém ekumenickém překladu „Tak se očišťují všechny pokrmy", i když je v něm přidáno slůvko „tak". Aby se řecký text dal přeložit „Tak prohlásil všechny pokrmy za čisté", musí se v něm provést tyto úpravy: (1) celé souvětí se musí ukončit za slovem „hnůj", (2) musí se přidat slůvko "takto", (3) musí se změnit význam slova „očišťujíc" (což je v řečtině přítomné participium) za „prohlásit za čisté" a (4) musí se změnit předcházející podmět (to znamená, že jím nebude obrazně vyjádřený proces trávení ( „zvenčí vchází... do břicha a jde do hnoje"), nýbrž Ježíš ze začátku 18. verše). To jsou poměrně velké zásahy do biblického textu, které moderní překladatelé provádějí, aby uvedený výrok dali do souladu se svou teologií a porozuměním.

S tím souvisí i otázka, kdo vlastně tuto větu pronesl. V případě překladu „Takto prohlásil všechny pokrmy za čisté" by se jednalo o vysvětlující poznámku evangelisty Marka, nikoli o součást Kristova výroku. Vykladači se přou o správné pochopení tohoto textu. Profesor Pokorný ve svém komentáři k evangeliu Marka zastává moderní překlad, i když připouští druhou možnou variantu: „Pravděpodobně jej musíme chápat tak, jak to naznačil ekumenický překlad: tak (tj. svým vysvětlením) očistil Ježíš všechny pokrmy... Chápat jako ironické pokračování Ježíšovy přímé řeči ve smyslu: tak se -očišťují- všechny pokrmy, je především z gramatických důvodů nepravděpodobné." Významný holandský novozákoník Herman Ridderbos však jednoznačně píše: „Někteří autoři překládají Mk 7,19b -Tak prohlásil všechny pokrmy za čisté-, avšak katharizón (očišťujíc) se musí vzít jako pokračování ekporeusthai (ven vychází). Proces trávení je současně očišťováním pokrmů!"

Překlad „Tak se očišťují všechny pokrmy" není v rozporu se starozákonním učením o čistém a nečistém a evangelisté Matouš a Marek jsou v tomto případě v harmonii. Avšak ani když přijmeme moderní překlady, nedostaneme se, pokud jde o učení o čistém a nečistém jídle, při výkladu do úzkých, protože souvislost tohoto výroku se nedá přehlédnout. Jeho záměr je jednoznačný. Nic z toho, co přichází zvnějšku, člověka duchovně neposkvrňuje. Znečišťuje ho jen to, co je uvnitř. Ježíš jasně mluví proti kultickému, vnějšímu znečištění, i když to neznamená, že by byl proti zdravotním principům, jakým je např. umývání rukou před jídlem. Markovu poznámku bychom pak měli chápat ve smyslu: „Tak Ježíš prohlásil všechny pokrmy za (kulticky) čisté." Pokrm sám nemůže poskvrnit. Znečistit může jen nesprávný vztah k němu. Kristus nehovoří o jídle jako takovém, ale o způsobu jedení. Novozákoník R. Alan Cole ve výkladu Markova evangelia píše, že Ježíšovo učení je namířeno přímo proti rabínskému učení, že pro každé znečištění musí být vnější zdroj. Pro Krista však „zdroj nečistoty nebyl vnější, ale byl uvnitř člověka. Mezi těmito teologiemi existuje velká propast, tak jako mezi dvěma pohledy na hřích."

Co poskvrnilo (udělalo nečistým) Adama a Evu v ráji? Vlastní zakázané ovoce? Nikoli, i když bylo zakázané (nečisté). Znesvětil je jejich nedůvěřivý postoj vůči Bohu, jejich nesprávný vztah k tomu, co řekl Hospodin. To neznamená, že mohli jíst zakázané ovoce. Vždyť měli být totálně poslušní. Vnější čin je vždy výsledkem vnitřního postoje. Je to ovoce srdce. Není to nečisté jídlo, co způsobuje, že je člověk nečistý, ale je to jeho vztah, jeho postoj k němu.

Kristus jasně ruši rituální nečistotu, která vychází z věcí. Pravá nečistota vychází ze srdce. Nesprávný vztah k Bohu poskvrňuje. Hřích je ve své podstatě narušený vztah k Bohu. Ježíš takto posouvá myšlení zákoníků a farizeů z kultického zajetí k pochopení podstaty: zlo, duchovní znečištění pochází z nesprávného myšlení, z nesprávného vztahu, z narušeného postoje. Tam, kde je nesprávná životní orientace, je pak i nesprávná praxe a nevyvážený život.

„Nic není nečisté samo v sobě." (Ř 14,14)

Pavlovo učení o čistém a nečistém je v naprostém souladu s Ježíšovými postoji. Svým výrokem v Ř 14,14 „Vím a jsem přesvědčen v Pánu Ježíši, že nic není nečisté samo o sobě, ale tomu, kdo něco pokládá za nečisté, je to nečisté" Pavel neprotiřečí Kristu a nepopírá platnost starozákonních předpisů o rozlišování mezi čistými a nečistými zvířaty. Když říká, že nic není nečisté samo o sobě, nepoužívá slovo akathartos („nečisté") - jak je nesprávně uvedeno v českém ekumenickém překladu i v Bibli kralické -, nýbrž slovo koinos („znesvěcené", „poskvrněné", „obecné"). Používá zde tedy stejný slovník jako evangelisté Matouš, Marek a Lukáš, pisatel Sk 10. Správný překlad Pavlova výroku zní: „.. nic není poskvrněné (znečištěné) samo o sobě..."

Jaký problém Pävel ve skutečnosti v Ř 14 řeší? Nejednalo se zde o maso nečistých zvířat, ale o maso čistých zvířat, která byla podle představ některých věřících znečištěna stykem s modlami nebo s nečistými zvířaty (která byla v pohanských kultech také obětována modlám). Pavel netvrdí, že žádné jídlo není nečisté (akathartos). Píše, že žádné jídlo není „poskvrněné" (koinos), tj. znečištěné kontaktem s nečistými zvířaty. Pavel takto odmítá judaistický princip znečištění stykem s modlami, a nikoli zákony o čisté a nečisté stravě. (O Pavlově učení na toto téma by ovšem bylo nutné pojednat mnohem obšírněji, než je v možnostech tohoto článku.)

V Novém zákoně nemáme žádné svědectví o tom, že by Kristus svou obětí na kříži zrušil zákony o čisté a nečisté stravě. Profesor Loyolské univerzity v Chicagu John J. Kilgallen ve svém článku „Všechno jídlo je čisté" tvrdí, že „nejprostší předpoklad, že Ježíš... přímo a explicitně zrušil (učení Lv 11 o čistém a nečistém), není opodstatněný". Na základě textů, které jsme prošli, se můžeme s tímto jeho výrokem ztotožnit (i když on sám se snaží nalézt alespoň nějaké nepřímé zdůvodnění pro všeobecně přijímaný názor, že v novozákonní době již není třeba se držet předpisů z Lv 11). Skutečně neexistují žádné teologické důvody, pro které bychom se měli vzdát rozlišování mezi čistou a nečistou stravou. Bůh je náš Stvořitel a zákony o čistých a nečistých zvířatech nespadají do kategorie ceremoniálních zákonů, protože neobsahují ceremoniální prvky očišťování, nečistota zvířat je přirozená a trvalá, tyto zákony neodkazují obrazně na Kristovu pozemskou službu a jejich počátek je ještě před Mojžíšem.

Apoštol Petr nabádá věřící k poslušnému následování Krista. Tuto svou výzvu zdůvodňuje přímou citací Lv 11,45, výroku, který uzavírá Boží poučení o čisté a nečisté stravě (!), v němž se hovoří o svatosti: „Jako poslušné děti nedejte se opanovat žádostmi, které vás ovládaly předtím, v době vaší nevědomosti; ale jako je svatý ten, kdo vás povolal, buďte i vy svatí v celém způsobu života. Vždyť je psáno: -Svatí buďte, neboť já jsem svatý.- (1 Pt 1,14-16)

Kristus je nejen naším Stvořitelem, ale i naším Vykupitelem. Proto nás Pavel na základě celé teologie jídla (což je součást mnohem širší teologie stvoření) vyzývá: „Ať tedy jíte či pijete či cokoli jiného dělate, všecko čiňte k slávě Boží." (1 K 10,31)

ThDr. Jiří Moskala; Advent 10/97

Realista
Príspevky: 256
Dátum registrácie: 23 Sep 2016, 18:23
Kontaktovať používateľa:

Re: Čisté a nečisté

Neprečítaný príspevok od používateľa Realista »

Member napísal: Ježiš nemal ženu a sex
Jak to víš? Odkud čerpáš tyto informace? Pokud vím, tak evangelia na toto téma mlčí.

Member
Príspevky: 300
Dátum registrácie: 27 Sep 2016, 19:13
Kontaktovať používateľa:

Re: Čisté a nečisté

Neprečítaný príspevok od používateľa Member »

Realista napísal:Jak to víš? Odkud čerpáš tyto informace? Pokud vím, tak evangelia na toto téma mlčí.
Máš pravdu, toto s istotou neviem, v Biblii to nie je. Diskutoval som ale s mikim a preto som použil argumentáciu analogicky tiež tak, ako argumentuje on. Ja som uviedol, že niečo čo v Biblii nie, nebolo - nestalo sa a mikim uviedol, že niečo čo v Biblii rovnako nie je, bolo - stalo sa.

Preto tak, ako ja nemôžem tvrdiť, že Pán Ježiš nemal ženu a sex, lebo o tom evanjeliá mlčia a správne si ma napomenul svojou otázkou, nemôže mikim tvrdiť, že Desatoro bolo už v raji a je od večnosti, pretože o tom SZ tiež mlčí. Ale keď to napísal mikim, tak si na to nereagoval, podobnou otázkou: "Jak to víš? Odkud čerpáš tyto informace?" ;)

Member
Príspevky: 300
Dátum registrácie: 27 Sep 2016, 19:13
Kontaktovať používateľa:

Re: Čisté a nečisté

Neprečítaný príspevok od používateľa Member »

Podľa mikima a asi adventistov sa ukrižovaním Pána Ježiša skončila platnosť Božích prikázaní o čistom a nečistom a platí už len Desatoro. ALE zo všetkého čistého a nečistého ostalo platiť čisté a nečisté mäso ale, napríklad jeho príprava, už nie.

Pretože sme v téme "Čisté a nečisté", vysvetlite mi, adventisti, prosím, prečo po ukrižovaní a zmŕtvyvstaní Pána Ježiša sa Izraelita už mohol napríklad dotknúť malomocného? Prečo po smrti Pána Ježiša už Izraelita mohol spať so ženou, ktorá má pravidelnú nečistotu, alebo prečo potom už nezakryté nádoby neboli nečisté? Prečo všetko, čo Boh určil prikázaniami za nečisté už nečisté nebolo?

Realista
Príspevky: 256
Dátum registrácie: 23 Sep 2016, 18:23
Kontaktovať používateľa:

Re: Čisté a nečisté

Neprečítaný príspevok od používateľa Realista »

Member napísal: Ale keď to napísal mikim, tak si na to nereagoval, podobnou otázkou: "Jak to víš? Odkud čerpáš tyto informace?" ;)
Jen mě zaujalo to tvrzení, že není vlastně ničím doložené a vlastně netuším proč křesťané mají takový problém s možností, že by Ježíš byl ženatý. Sex patří mezi normální lidské potřeby. Pokud vím, tak křesťanská víra nepokládá manželský sex za hřích. Pokud měl Ježíš lidskou přirozenost, tak se s tím také musel vyrovnat. Pokud se s tím vyrovnat nemusel, pak neměl lidskou přirozenost a celý koncept dokonalého bohočlověka stojí na vodě.

Proč jsem nereagoval na mikima? Otázka je zda by něco takového mělo smysl. A navíc nejsem místní policajt. ::hi::

Member
Príspevky: 300
Dátum registrácie: 27 Sep 2016, 19:13
Kontaktovať používateľa:

Re: Čisté a nečisté

Neprečítaný príspevok od používateľa Member »

Nemyslel som tú výtku na tvoju nereakciu v zlom!
Iba som ťa chcel "podpichnúť".
A nemalo by to zmysel.

Tvoja úvaha je, podľa mňa, správna. Nič to na tom ale nemení, že ani ja a ani ty, teda obaja nevieme ako to je, hlavne bolo, lebo v Biblii nič ku tomu nemáme. Viem ale o rôznych špekuláciách ohľadom toho, že údajne mal Ježiš za ženu Máriu, ktorá údajne preto bola pri kríži a údajne, že mali aj deti a údajne to a údajne aj hento ... atď.

Podobne môžeme uvažovať aj o tom, čo údajne, pravdepodobne bolo vtedy a ako to a to Boh urobil a bla, bla, bla... a o všetkom, čo v Biblii nie je môžeme špekulovať, lebo to v Bibllii doložené nie je.

A tak som sa v tomto prípade, zachoval ako mikim.
Uznávam.

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Čisté a nečisté

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Member napísal:Podľa mikima a asi adventistov sa ukrižovaním Pána Ježiša skončila platnosť Božích prikázaní o čistom a nečistom a platí už len Desatoro. ALE zo všetkého čistého a nečistého ostalo platiť čisté a nečisté mäso ale, napríklad jeho príprava, už nie.

Pretože sme v téme "Čisté a nečisté", vysvetlite mi, adventisti, prosím, prečo po ukrižovaní a zmŕtvyvstaní Pána Ježiša sa Izraelita už mohol napríklad dotknúť malomocného? Prečo po smrti Pána Ježiša už Izraelita mohol spať so ženou, ktorá má pravidelnú nečistotu, alebo prečo potom už nezakryté nádoby neboli nečisté? Prečo všetko, čo Boh určil prikázaniami za nečisté už nečisté nebolo?
Můžeš to prosím tě více osvětlit? Tučně jsem ti to zvýraznil! Z jakého zdroje takto usuzuješ?

Neregistrovaný

Re: Čisté a nečisté

Neprečítaný príspevok od používateľa Neregistrovaný »

Dobrý večer.
Väčšina premýšľajúcich čitateľov Biblie, a nepredpokladá to automaticky iba veriacich, nevypozoruje v textoch dotýkajúcich sa čistého a nečistého primárne kultický zámer autora. Oveľa väčšmi v nich vystupuje na povrch snaha oboznámiť tých, ktorým sú tieto pravidlá určené s nevhodným, zdravie poškodzujúcim vplyvom ich požívania na ľudský organizmus. Podobne ako zákaz používania tuku a krvi, bolo jedenie nečistého Bohom v starozmluvnej dobe zakázané predovšetkým zo zdravotných dôvodov, inak by tieto príkazy postrádali Božskú logiku. Úplne iná situácia nastala v prípade, ak išlo o kultickú čistotu, vtedy sa jednalo o predobrazné vyjadrenie nepoškvrnenosti budúceho Spasiteľa. Oboje, zdravotné i kultické požiadavky sa často prelínali, čo dodnes spôsobuje nezasväteným čitateľom Biblie nemalý zmätok. Zámer bol jasný, kultické nariadenie malo naplnením v smrti Spasiteľa stratiť význam, kým zdravotné malo naďalej pretrvávať a chrániť zdravie človeka ako tvora stvoreného na Boží obraz, v ktorom prebýva Duch Svätý. Biblia o tom jasne hovorí. Náboženskými tradíciami a uprednostňovaním ľudských názorov na úkor Božích sa pôvodný zámer zjavne vytratil. Po celé stáročia servírovalo falošné kresťanstvo presiaknuté pohanskými zvykmi svojim veriacim pohodlné náboženstvo plného brucha, pre ktoré Bohom jasne zakázané požívanie zdraviu škodlivých, nečistých druhov zvierat ako potravy nestalo ani za povšimnutie. Z drobných ústupkov vyrástla mohutná hradba pretrvávajúca dodnes. Vedecká revolúcia posledných dvoch storočí priniesla človeku významné poznanie v oblasti zdravia potvrdzujúce zmysel Božích opatrení. Žiaľ, doba, v ktorej žijeme vyústila do stavu takého nerešpektu k sebe samým, že i napriek poznaniu škodlivosti mnohých, nie len biblický označených nečistôt, ich aj naďalej považujeme z hľadiska moderného, nad Boha sa vyvýšujúceho človeka za nepodstatné. Všetko to zvyčajne trvá do času, kým sa jednotlivec nestretne zoči-voči s problémom, ktorý je už neriešiteľný. Len malá skupina ľudí, mnoho ráz nemajúcich s kresťanským náboženstvom nič spoločné, vníma súvislosti medzi stravovacími návykmi a zdravím a podľa možnosti toto poznanie aplikuje v živote. Jediná skupina, ktorá tento princíp prevzala priamo z posolstva Biblie a zdieľa ho nie len vo svojom náboženskom súkromí sú Adventisti siedmeho dňa. Na stránkach tohoto fóra s prekvapením čítam, že namiesto vďaky za ich prínos, dostáva sa týmto ľuďom kritiky, a to v dobrej, natrasenej miere. Pochopiteľne, že ako každý človek, môžu aj členovia tohoto kresťanského spoločenstva spraviť sem-tam nejakú chybu. Prínos ich vplyvu na poli osvety je s takým drobným zlyhaním zanedbateľný. Omnoho ťažším prečinom, a to najmä proti vlastnému zdraviu, je ľahkovážne zastávanie názoru tých, ktorí tvrdia, že telo má ísť do hrobu zhumpľované a žijeme len raz, preto si treba užívať ako sa len dá. Bezuzdná ľudská požívačnosť začína drobnými krokmi nestriedmosti a v našich končinách máme ku nečistému vybudovanú obrovskú tradíciu. Ďakujem všetkým Adventistom siedmeho dňa, že v tejto desivej prevahe prívržencov konzumácie všetkého, čo slina na jazyk prinesie, nevzdali doposiaľ svoje úsilie a i napriek prevahe zostávajú Bohu verní v jeho požiadavke strániť sa toho, čo človeku škodí, ubližuje a svoje poznanie šíria ďalej. Nech im Všemohúci Dizajnér ľudského rodu pomáha v ich úsilí. A kto so mnou nesúhlasí, pretože miluje rozkoše svojich chutí viac ako svoje vlastné zdravie (Boha zámerne nespomínam), prvý hoď do mňa kameňom.

Váš brat v Kristu.

Neregistrovaný

Re: Čisté a nečisté

Neprečítaný príspevok od používateľa Neregistrovaný »

Podobne ako zákaz používania tuku a krvi, bolo jedenie nečistého Bohom v starozmluvnej dobe zakázané predovšetkým zo zdravotných dôvodov, inak by tieto príkazy postrádali Božskú logiku.
Bible myslím nevysvětluje, proč neměli Izraelci používat tuk a krev. Zdravotní důvody se budou asi hledat v "Písmu těžko a na Boží logiku bych nesázel, je úplně jiná, než lidská.(např. ukládejte si poklady v nebi, ne na zemi...)
Zámer bol jasný, kultické nariadenie malo naplnením v smrti Spasiteľa stratiť význam, kým zdravotné malo naďalej pretrvávať a chrániť zdravie človeka ako tvora stvoreného na Boží obraz, v ktorom prebýva Duch Svätý. Biblia o tom jasne hovorí.
Je "kultické nařízení" zákaz požívání pokrmů z nečistých zvířat nebo se jedná o zdravotní nařízení? "Je "kultické nařízení" pravidlo pro šestinedělí (3M 12:2) nebo zdravotní ? A co posuzování malomocenství (3 M 13) ?
Len malá skupina ľudí, mnoho ráz nemajúcich s kresťanským náboženstvom nič spoločné, vníma súvislosti medzi stravovacími návykmi a zdravím a podľa možnosti toto poznanie aplikuje v živote.
Ano, to je pravda, těchto lidí je menšina a většinou jsou ovlivněni východními filosofiemi.
Jediná skupina, ktorá tento princíp prevzala priamo z posolstva Biblie a zdieľa ho nie len vo svojom náboženskom súkromí sú Adventisti siedmeho dňa. Na stránkach tohoto fóra s prekvapením čítam, že namiesto vďaky za ich prínos, dostáva sa týmto ľuďom kritiky, a to v dobrej, natrasenej miere.
ASD nejsou jediní, když pomineme Židy, např. Dvanáct kmenů nejen, že to praktikují, ale i žijí dle rad EGW na venkově, pěstují si svoje potraviny. Někteří křesťané nejedí zvířata z humanitních důvodů, který v bibli není uveden.
Myslím, že většina kritiky je namířena proti praxi církve, která vyžaduje zdravý životní styl v křestním slibu a v některých sborech či jednotlivci jsou považování ti, kteří jedí maso, za odpadlíky.
Podle všeho sněm apoštolů nezavázal křesťany z pohanů pravidly kultické či zdravotní nečistoty z Pentateuchu. Chybí průkazné biblické texty.
Jinak považuji principy zdravého způsobu života za užitečné.(New start)
A kto so mnou nesúhlasí, pretože miluje rozkoše svojich chutí viac ako svoje vlastné zdravie (Boha zámerne nespomínam), prvý hoď do mňa kameňom.
Profesor Schafenberg řekl, že náš problém je, že jíme mnoho dobrých věcí. Není to tedy pouze o chutě na nezdravé věci, ale i o přejídání se dobrými věcmi, necvičení, málo pití, ponocování...nemohu s Tebou plně souhlasit, není to o tom, že miluji rozkoše, ale za léta v církvi vnímám velkou nevyváženost v oblasti zdraví.
Spíš než emoce, zkus reagovat na biblické texty, které použili "odpůrci" k popření závaznosti zákazu nečistého masa pro keřsťany z pohanů.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 5 neregistrovaných