Šetríme cirkevné peniaze
Re: Šetríme cirkevné peniaze
Cirkev má dostatok interných predpisov určujúcich, na aký účel sa desiatky môžu a nemôžu používať.
Svedectvá EGW:
„Desiatok je svätý; Boh si ho vyhradil pre seba. Má byť prinesený do jeho pokladnice a použitý na podporu pracovníkov evanjelia v jeho diele.“ (9T 249)
„Boh dal konkrétne smernice, ako sa majú desiatky použiť. Nechce, aby jeho dielo brzdil nedostatok prostriedkov. Aby sme nekonali náhodilo a nedopúšťali sa chýb, určil naše povinnosti v tejto otázke veľmi jasne. Časť, ktorú Boh rezervoval pre seba, sa nemá použiť na iný účel než na ten, ktorý určil Boh. Nech sa nikto necíti slobodný nedávať desiatky alebo ich používať podľa vlastného uváženia. Človek nemá právo ani v naliehavých prípadoch použiť tieto prostriedky pre seba, ako to sám považuje za vhodné, aj keby to bolo niečo, čo pokladá za Božie dielo.“ (9T 247)
„Pán mi dal pre náš ľud veľmi jasné a zreteľné posolstvo. Bola som vyzvaná, aby som im vytkla chybu, ktorej sa dopúšťajú tým, že desiatky používajú na rôzne účely, ktoré, aj keď samy osebe sú dobré, nie sú tým účelom, na ktorý Pán povedal, že sa desiatky majú používať. Tí, čo takto používajú desiatky, opúšťajú Pánove nariadenia. Boh ich bude za to súdiť.“ (9T 248)
Cirkevný poriadok:
Ako sa majú desiatky používať – Desiatky sa majú pokladať za sväté prostriedky určené na službu evanjelia a zvestovanie biblického posolstva, na udržiavanie administratívy združenia, starostlivosť o zbory a na misijnú činnosť. Desiatky sa nemajú používať na iné účely, ako napríklad na platenie dlhov zborov a inštitúcií alebo na stavebnú činnosť, okrem špecifických výnimiek určených Pracovnými
predpismi Generálnej konferencie. (str. 127)
Ústava:
Čl. 34, (3) Desiatky musia byť podľa zásady prijatej cirkvou používané na plnenie základného misijného poslania cirkvi.
A aké je základné poslanie cirkvi?
Čl. 2, (2) Základnou úlohou, právom a povinnosťou cirkvi je zvestovať večné evanjelium nášho Pána a Spasiteľa, vyzývať všetkých ľudí, aby prijali Ježiša Krista za svojho osobného Spasiteľa a pripojili sa k jeho cirkvi. Viesť ich, aby sa pripravovali na jeho skorý druhý príchod, ako je to symbolicky vyjadrené v posolstve troch anjelov v 14. kapitole knihy Zjavenie.
Finančný řád:
Desátek má být považován za svatý příspěvek na kazatelskou službu, evangelizaci a biblické vyučování, včetně administra-tivní činnosti organizací, které jsou v péči církve, a na misijní práci.
(vyd. 2014, str. 37)
Kniha Adventisti s.d. veria:
20.kap Správcovstvo: b) Použitie desiatkov. Desiatky sú posvätné a treba ich použiť len na posvätné zámery.
Na základe týchto textov sa dá ťažko odôvodniť, že prenájom salónika neďaleko prázdnych zborov bol nevyhnutný na podporu šírenia evanjelia v stredoslovenskom okrsku. Možno by sa jednoduchšie dalo doložiť, že šlo o účel, na ktorý desiatky určené nie sú.
Svedectvá EGW:
„Desiatok je svätý; Boh si ho vyhradil pre seba. Má byť prinesený do jeho pokladnice a použitý na podporu pracovníkov evanjelia v jeho diele.“ (9T 249)
„Boh dal konkrétne smernice, ako sa majú desiatky použiť. Nechce, aby jeho dielo brzdil nedostatok prostriedkov. Aby sme nekonali náhodilo a nedopúšťali sa chýb, určil naše povinnosti v tejto otázke veľmi jasne. Časť, ktorú Boh rezervoval pre seba, sa nemá použiť na iný účel než na ten, ktorý určil Boh. Nech sa nikto necíti slobodný nedávať desiatky alebo ich používať podľa vlastného uváženia. Človek nemá právo ani v naliehavých prípadoch použiť tieto prostriedky pre seba, ako to sám považuje za vhodné, aj keby to bolo niečo, čo pokladá za Božie dielo.“ (9T 247)
„Pán mi dal pre náš ľud veľmi jasné a zreteľné posolstvo. Bola som vyzvaná, aby som im vytkla chybu, ktorej sa dopúšťajú tým, že desiatky používajú na rôzne účely, ktoré, aj keď samy osebe sú dobré, nie sú tým účelom, na ktorý Pán povedal, že sa desiatky majú používať. Tí, čo takto používajú desiatky, opúšťajú Pánove nariadenia. Boh ich bude za to súdiť.“ (9T 248)
Cirkevný poriadok:
Ako sa majú desiatky používať – Desiatky sa majú pokladať za sväté prostriedky určené na službu evanjelia a zvestovanie biblického posolstva, na udržiavanie administratívy združenia, starostlivosť o zbory a na misijnú činnosť. Desiatky sa nemajú používať na iné účely, ako napríklad na platenie dlhov zborov a inštitúcií alebo na stavebnú činnosť, okrem špecifických výnimiek určených Pracovnými
predpismi Generálnej konferencie. (str. 127)
Ústava:
Čl. 34, (3) Desiatky musia byť podľa zásady prijatej cirkvou používané na plnenie základného misijného poslania cirkvi.
A aké je základné poslanie cirkvi?
Čl. 2, (2) Základnou úlohou, právom a povinnosťou cirkvi je zvestovať večné evanjelium nášho Pána a Spasiteľa, vyzývať všetkých ľudí, aby prijali Ježiša Krista za svojho osobného Spasiteľa a pripojili sa k jeho cirkvi. Viesť ich, aby sa pripravovali na jeho skorý druhý príchod, ako je to symbolicky vyjadrené v posolstve troch anjelov v 14. kapitole knihy Zjavenie.
Finančný řád:
Desátek má být považován za svatý příspěvek na kazatelskou službu, evangelizaci a biblické vyučování, včetně administra-tivní činnosti organizací, které jsou v péči církve, a na misijní práci.
(vyd. 2014, str. 37)
Kniha Adventisti s.d. veria:
20.kap Správcovstvo: b) Použitie desiatkov. Desiatky sú posvätné a treba ich použiť len na posvätné zámery.
Na základe týchto textov sa dá ťažko odôvodniť, že prenájom salónika neďaleko prázdnych zborov bol nevyhnutný na podporu šírenia evanjelia v stredoslovenskom okrsku. Možno by sa jednoduchšie dalo doložiť, že šlo o účel, na ktorý desiatky určené nie sú.
Re: Šetríme cirkevné peniaze
Laymane, nevíme ale to nejdůležitější - odkud se na tento účel vzaly peníze. Sdružení má různé fondy, mohly se použít peníze, které skutečně nebyly desátkami.Na základe týchto textov sa dá ťažko odôvodniť, že prenájom salónika neďaleko prázdnych zborov bol nevyhnutný na podporu šírenia evanjelia v stredoslovenskom okrsku. Možno by sa jednoduchšie dalo doložiť, že šlo o účel, na ktorý desiatky určené nie sú.
Nejlepší by bylo zjistit použití peněz od účetní Slovenského sdružení, ale k tomu nedojde, protože ten, kdo by to zjišťoval by riskoval problémy. A anonymně se to nedá asi zjistit, naopak účetní by riskoval, že prozradil něco, co neměl.
K některým věcem je třeba velká odvaha (i odvaha víry), tj. zeptat se třeba přímo toho, kdo to zorganizoval, kde na to vzali peníze? Jak to je s financováním takových akcí?
Mně se třeba líbí, jak jeden obyčejný šestnáctiletý kluk dal pěkně zabrat státní správě, když nechtěli dát informace, kolik kdo bere peněz na městském zastupitelstvu, na což je ze zákona nárok:
https://www.youtube.com/watch?v=Fgi9epngGMg
Představte si, že by se našel takový člen církve, který by měl odvahu různé věci prověřovat !
PS: Jsem zvědav, za kolik se prodá nepotřebný areál bývalého TS v Sázavě, do kterého se investovalo desítky milionů a taky desítky milionů stál...nebo kdyby z toho alespoň udělali něco užitečného.
Re: Šetríme cirkevné peniaze
Ďakujem za zaujímavý podnet. Aby som povedal pravdu, uvažujem nad tým už dlhšie. Len na tomto fóre sa poukázalo na mnohé veci, ktorá sú očividne pravdivé a ktoré by sa mali riešiť, v záujme celej cirkvi. Dať vedeniu na vedomie, že ľuďom v cirkvi záleží na tom, ako sa veci riešia. Ale je tu ten problém anonymity, na ktorú väčšina kazateľov nechce reagovať. Čiastočne to chápem, čiastočne si myslím, že im to slúži ako dobrá výhovorka, aby sa k problému nemuseli vyjadriť. Súhlasím s tebou, že by sa mali nájsť ľudia, ktorí sa nebudú báť postaviť sa za dobrú vec pod svojím menom, aj keď s rizikom, že tradičnejšie založení spoluveriaci ich môžu za to kritizovať alebo odsudzovať. Aj reakcia vedenia nie je veľmi istá. Ale myslím, že ak sa vec bude komunikovať slušne a fakticky, tak budú musieť reagovať, a nebude dôvod na nejaké postihy.Hosť napísal:Nejlepší by bylo zjistit použití peněz od účetní Slovenského sdružení, ale k tomu nedojde, protože ten, kdo by to zjišťoval by riskoval problémy.
...
K některým věcem je třeba velká odvaha (i odvaha víry), tj. zeptat se třeba přímo toho, kdo to zorganizoval, kde na to vzali peníze? Jak to je s financováním takových akcí?
...
Představte si, že by se našel takový člen církve, který by měl odvahu různé věci prověřovat !
Za seba hovorím, že by som bol ochotný sa na také niečo dať. Ak budem vedieť, že ide o dobrú vec, o správne položenú otázku, ktorá môže posunúť cirkev dopredu, tak prečo nie. Možno to je práve to, čo môžem pre dobro cirkvi vykonať ja. Ak by sa našlo viac ľudí, ktorí by sa dokázali v tomto nejako spojiť a spolupracovať, môže to len pomôcť. Nebude to záležitosť len jedného, ale viacerých, a to má hneď väčšiu váhu ...
Re: Šetríme cirkevné peniaze
Zaujímalo by ma, či si vedenie pred každým schvaľovaným výdajov kladie otázku, či ide o účel, na ktorý sú desiatky určené ... Asi by to bolo vhodné, ale nie som si tým úplne istý ...Layman napísal: Ústava:
Čl. 34, (3) Desiatky musia byť podľa zásady prijatej cirkvou používané na plnenie základného misijného poslania cirkvi.
Re: Šetríme cirkevné peniaze
Ak hovoríme o „šetrení“ v podaní vedenia CASD, tak asi najvýznamnejší prípad sa stal v nedávnej minulosti, v čase éry rôznych nebankových spoločností. Vedenie cirkvi vtedy riadne zariskovalo, a s vidinou rýchleho zbohatnutia investovalo do jednej z nebankoviek vysokú sumu peňazí. Nebankovka skrachovala, cirkev o peniaze prišla. Teda my všetci. Všetko sa tak nejako ututlalo.
Re: Šetríme cirkevné peniaze
Otázkou je, ako k niečomu takému vôbec mohlo dôjsť. Vidím tam dve možnosti:
1. Interné smernice cirkvi o zaobchádzaní s financiami sú také nedokonalé, že umožňujú takéto pochybné prevody a investície. Potom je nutné ich zmeniť (ak už medzitým k zmene nedošlo).
2. Interné smernice sú dobré, ale došlo k ich porušeniu zo strany vedenia cirkvi. Potom je dôležité urobiť kroky, aby k niečomu takému v budúcnosti nedošlo znovu. Zrejme treba posilniť kontrolu (to je asi vec únie), ale treba aj postihnúť vinníkov (aby budúci možní páchatelia nemali pocit, že ako kresťanom im to len tak prejde), a v rámci možností požadovať náhradu škody (predsa len bola poškodená celá cirkev, t.j. všetci jej členovia).
1. Interné smernice cirkvi o zaobchádzaní s financiami sú také nedokonalé, že umožňujú takéto pochybné prevody a investície. Potom je nutné ich zmeniť (ak už medzitým k zmene nedošlo).
2. Interné smernice sú dobré, ale došlo k ich porušeniu zo strany vedenia cirkvi. Potom je dôležité urobiť kroky, aby k niečomu takému v budúcnosti nedošlo znovu. Zrejme treba posilniť kontrolu (to je asi vec únie), ale treba aj postihnúť vinníkov (aby budúci možní páchatelia nemali pocit, že ako kresťanom im to len tak prejde), a v rámci možností požadovať náhradu škody (predsa len bola poškodená celá cirkev, t.j. všetci jej členovia).
Re: Šetríme cirkevné peniaze
Savere, to co jsi napsal, je takové neurčité. Dokonce si myslím, že to snad ani není pravda. Investice do nebankovní společnosti ? Jaké? Kdo by měl na této transakci zbohatnout? Církev? Činovníci? Pokud nenapíšeš něco konkrétnějšího, budu to považovat za zprávu typu "jedna paní povídala".Ak hovoríme o „šetrení“ v podaní vedenia CASD, tak asi najvýznamnejší prípad sa stal v nedávnej minulosti, v čase éry rôznych nebankových spoločností. Vedenie cirkvi vtedy riadne zariskovalo, a s vidinou rýchleho zbohatnutia investovalo do jednej z nebankoviek vysokú sumu peňazí. Nebankovka skrachovala, cirkev o peniaze prišla. Teda my všetci. Všetko sa tak nejako ututlalo.
Re: Šetríme cirkevné peniaze
Když tvůj bratr zhřeší, jdi a pokárej ho mezi čtyřma očima; dá-li si říci, získal jsi svého bratra.Otázkou je, ako k niečomu takému vôbec mohlo dôjsť. Vidím tam dve možnosti:
1. Interné smernice cirkvi o zaobchádzaní s financiami sú také nedokonalé, že umožňujú takéto pochybné prevody a investície. Potom je nutné ich zmeniť (ak už medzitým k zmene nedošlo).
2. Interné smernice sú dobré, ale došlo k ich porušeniu zo strany vedenia cirkvi. Potom je dôležité urobiť kroky, aby k niečomu takému v budúcnosti nedošlo znovu. Zrejme treba posilniť kontrolu (to je asi vec únie), ale treba aj postihnúť vinníkov (aby budúci možní páchatelia nemali pocit, že ako kresťanom im to len tak prejde), a v rámci možností požadovať náhradu škody (predsa len bola poškodená celá cirkev, t.j. všetci jej členovia).
Re: Šetríme cirkevné peniaze
1. Timoteovi 5, 19Saver napísal:Ak hovoríme o „šetrení“ v podaní vedenia CASD, tak asi najvýznamnejší prípad sa stal v nedávnej minulosti, v čase éry rôznych nebankových spoločností. Vedenie cirkvi vtedy riadne zariskovalo, a s vidinou rýchleho zbohatnutia investovalo do jednej z nebankoviek vysokú sumu peňazí. Nebankovka skrachovala, cirkev o peniaze prišla. Teda my všetci. Všetko sa tak nejako ututlalo.
Stížnost proti starším nepřijímej, leda na základě výpovědi dvou nebo tří svědků.
Možná to byla pravda možná ne, ale já bych měl postupovat opatrně, než ztratím důvěru v křesťany, kteří se rozhodli sloužit na plný úvazek.
Takže Savere asi bys měl jít nejprve za nimi, případně si vzít svědky a teprve když tě odmítnou, tak se obracet jinam.
Já také dělám podobné chyby, že neřeším problém u kořene, ale stěžuji si ostatním. Je to špatně a musím se to odnaučit.
Český výraz ďábel je z řeckého Diabolos, což znamená pomlouvač. Pomlouvat je tedy opravdu ďábelské. A i kdyby to byla pravda, tak to nebude pomluva, ale donašečství. I to bible zná jako špatné.
2. Korintským 12, 20
Obávám se totiž, abych vás při svém příchodu neshledal, jakými bych vás mít nechtěl, a abych také já nebyl shledán, jakým vy mne mít nechcete – aby nepovstaly sváry, řevnivost, vášně, neurvalost, pomluvy, donašečství, nadutost, zmatky.
Re: Šetríme cirkevné peniaze
Je to už zopár rokov, čo na Slovensku vznikli nebankové spoločnosti s podozrivo vysokým % výnosu z investície, občania sa nechali zblbnúť, dokonca aj niektorí politici do toho investovali, ale každému normálnemu ekonómovi aj triezvemu občanovi muselo byť jasné, že je to podvod, pyramída (alebo Ponziho schéma) a že skôr či neskôr to spadne. Tí "hore" čo boli lepšie informovaní sa dobre nabalili, lebo stihli včas peniaze vybrať a potom sa to zosypalo ako domček z kariet. No a keď o tom hovoríme, tak niekto zo Slov.združenia neodolal pokušeniu a nástrahám satana, a s vidinou zisku (alebo Božieho požehnania?) sa rozhodol peniaze zo SZ investovať (neviem či do toho nebola zatiahnutá aj ČS únia). Podľa agentúry JPP tam vraj boli tlaky zo strany podnikateľov zo zboru BB, aby sa do toho išlo, veď aj oni sami investovali, keď sú takí úspešní podnikatelia, tak sa predsa nemôžu mýliť. A keď lietadielko spadlo, tak sa to ututlalo, akoby sa nič nestalo.Hosť napísal:Savere, to co jsi napsal, je takové neurčité. Dokonce si myslím, že to snad ani není pravda. Investice do nebankovní společnosti ? Jaké? Kdo by měl na této transakci zbohatnout? Církev? Činovníci? Pokud nenapíšeš něco konkrétnějšího, budu to považovat za zprávu typu "jedna paní povídala".Ak hovoríme o „šetrení“ v podaní vedenia CASD, tak asi najvýznamnejší prípad sa stal v nedávnej minulosti, v čase éry rôznych nebankových spoločností. Vedenie cirkvi vtedy riadne zariskovalo, a s vidinou rýchleho zbohatnutia investovalo do jednej z nebankoviek vysokú sumu peňazí. Nebankovka skrachovala, cirkev o peniaze prišla. Teda my všetci. Všetko sa tak nejako ututlalo.

Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 0 neregistrovaných