...Slovo „přikázání“ ze Zjevení 12,17 a 14,12: (používám j. č., jinak je to samozřejmě množné č.)
Jinde je to takto:
Slovník NZ prf. Tichého
Slovo: ἐντολή, ῆς, ἡ
Strong#: G1785
1. příkaz, přikázání 2. pokyn; výnos; nařízení; předpis 3. nauka; zákon [67]
Revised Websters Greek Lexicon
Word:εντολη
Pronounc:en-tol-ay'
Strong: G1785
Transliter:entole
entole (en-tol-ay') 71
commandment, 42 Mat.15:3, Mat.15:6, Mat.22:36, Mat.22:38, Mar.7:8, Mar.7:9, Mar.12:28, Mar.12:30, Mar.12:31, Luk.15:29, Luk.23:56, Joh.10:18, Joh.11:57, Joh.12:49, Joh.12:50, Joh.13:34, Joh.15:12, Act.17:15, Rom.7:8, Rom.7:9, Rom.7:10, Rom.7:11, Rom.7:12, Rom.7:13, Rom.13:9, Eph.6:2, 1Ti.6:14, Heb.7:5, Heb.7:16, Heb.7:18, 2Pe.2:21, 2Pe.3:2, 1Jo.2:7(3), 1Jo.2:8, 1Jo.3:23(2), 1Jo.4:21, 2Jo.1:4, 2Jo.1:5, 2Jo.1:6
commandments, 27 Mat.5:19, Mat.19:17, Mat.22:40,
Mar.10:19, Mar.12:29, Luk.1:6, Luk.18:20, Joh.14:15, Joh.14:21, Joh.15:10(2), 1Co.7:19, 1Co.14:37, Eph.2:15, Col.4:10, Tit.1:14, 1Jo.2:3, 1Jo.2:4, 1Jo.3:22, 1Jo.3:24, 1Jo.5:2, 1Jo.5:3(2), 2Jo.1:6,
Rev.12:17, Rev.14:12, Rev.22:14
precept, 2 Mar.10:5, Heb.9:19
Jak vidíš přikázání Desatera jako např. u Mar. 10.19 jsou zde myšlená stejná jako u Zjevení 12.17., 14.12. apod.
[KB1613] Mk 10:19 Přikázaní umíš: Nezcizoložíš, nezabiješ, neukradneš, nevydáš falešného svědectví, neoklamáž, cti otce svého i matku. (taj the entolaj commandments oidaj Thou knowest…)
…Podle čeho si vybíráš k Desateru pár přikázání z knihy Mojžíšova zákona? Zákon byl jeden celek. Platí všechno, nebo nic (Mt 5,17). Křesťan není povinen stát se Židem. To by se musel i obřezat. (Ga 5,3)
Byl zákon Boží – Desatero napsaná prstem samotného Boha a byla kniha Mojžíšova zákona napsána rukou Mojžíše, byly to ustanovení, přikázání, soudy nadiktované později buď samotným Bohem nebo anděly. Pokud chceš považovat zákon za jeden celek, pak můžeš pouze knihu Mojžíšova zákona. Desatero je nezničitelné a bude trvat min. do tisícího kolena a v tisícím kolenu ještě zdaleka ani dnes nejsme. Jedno koleno-pokolení trvá cca 20 let a přikázání Bůh dal s věčnou platností.
[KB1613] Dt 7:9 I zvíš, že Hospodin Bůh tvůj jest Bůh, Bůh silný a pravdomluvný, ostříhající smlouvy a milosrdenství těm, kteříž ho milují a ostříhají přikázaní jeho, až do tisícího kolena,
[CEP2001] Ž 111:5 (Tet) Dal potravu těm, kdo se ho bojí, (Jod) navěky je pamětliv své smlouvy.
[KB1613] Ž 111:7 Skutkové rukou jeho pravda a soud, a nepohnutelní všickni rozkazové jeho.
[KB1613] Ž 111:8 Upevnění na věčnou věčnost; učiněni jsou v pravdě a v pravosti.
[KB1613] Ž 111:9 Vykoupení poslav lidu svému, přikázal na věky smlouvu svou; svaté a hrozné jest jméno jeho.
[KB1613] Ž 119:21 Vyhlazuješ pyšné, zlořečené, kteříž bloudí od přikázaní tvých. (…mimitzvotekha)
[KB1613] Ž 119:29 Cestu lživou odvrať ode mne, a zákon svůj z milosti dej mi.
[Bible21] Ž 119:96 Vidím, že vše dokonalé má své hranice - ve tvém přikázání je však svoboda bez konce! (…mitzvatekha…)
…Matouš 5:17 Nedomnívejte se, že bych přišel rušiti Zákon anebo Proroky. Nepřišelť jsem rušiti, ale naplniti.
Ano celý Mojžíšův zákon ani Desatero přikázání Ježíš nikdy nezrušil. Přibil na kříž pouze ustanovení týkající se obětí a případně ještě obřízky. Vše ostatní platilo i nadále a apoštolové z Mojžíšova zákona i nadále vyučovali. Jistě nevyučovali již nikoho min. třetinu až polovinu všech zákonů z knihy zákona Mojžíšova, které hovořili o obětech.
Jediné co Ježíš naplnil, byly právě ony ustanovení o obětech a nic jiného.
…Galatským 5:3 A zase osvědčuji všelikému člověku, kterýž se obřezuje, že jest povinen všecken Zákon naplniti.
Všechen zákon je zde zase myšlena kniha Mojžíšova zákona. Obřezavávají se dnes jen někteří židé, ale ani ti nedodržují všech 613 přikázání ani nemůžou, protože oběti se v chrámu, který neexistuje, nedělají. Různí židé dodržují různé množství ze zbylých 613 zákonů knihy Mojžíšova zákona, už jsem uváděl u čisté-nečisté, tak jen zopakuji odkazy.
http://zidvpraxi.blogspot.com/2015/09/micvot.html
http://www.chewra.com/keshetnew/kweb/ka ... spx?kid=66
A jak apod. Pavel potvrzuje na obřízce dnes už vůbec nezáleží:
[NBK] 1 K 7:19 Obřízka nic není a neobřízka nic není. [Záleží] přece [na] zachovávání Božích přikázání.
Ap. Pavel tím říká, kdo chce, ať se obřeže, kdo nechce, nemusí, vůbec na tom totiž nezáleží a kdo to dělá, dělá to dodnes jen dobrovolně.
Podle čeho si vybírám další přikázání, zakázání apod. z Mojžíšova zákona jako platná pro mne dodnes?
Kniha Mojžíšova zákona není dostupná už více než 2000 let a nikdo neví, co v ní vlastně bylo a jak přesně zapsáno. Existují jen to, co sepsal rabi Maimonides ve cca 12st., jak by to mohlo být v knize uvedeno, všech 613 přikázání a zakázání v přehledné tabulce, jak už jsem v čisté-nečisté uvedl zde:
https://app.box.com/shared/arxdvd4up2
Z těchto 613 př. a zak. asi 10-30% platí i dnes pro nás křesťany jako obecně závazná přikázání pro člověka, nikoliv jen pro žida. Ale která bych vybral to až někdy jindy v dalším článku.
…Adventisté sedmého dne věří, str. 288
Zákon existoval již dlouhou dobu před tím, než Bůh dal Izraeli Desatero. Pokud by tomu tak nebylo, neexistoval by před vydáním zákona na hoře Sínaj hřích, protože „hřích je porušení zákona" (1 J 3,4)……………………….Později Bůh řekl o Abrahamovi: „Uposlechl mého hlasu a dbal na to, co jsem mu svěřil: na má přikázání, nařízení a zákony." (Gn 26,5)
Z toho můžeš vidět, že adventismus bere jako fakt, o čem Písmo nehovoří. Spekulace se v jeho pojetí stává pravdou.
Adventismus to bere jako fakt zcela logicky, bylo by totiž nemyslitelné, aby Hospodin dal Abrahámovi všechna přikázání, nařízení a zákony, ale nedal mu to úplně nejhlavnější ze všech zákonů přikázání ten základ Desatera, tomu fakt může věřit jen ten kdo tomu nechce za žádnou cenu věřit, slušně řečeno.
…Desatero bylo vydáno v Ex 20. Na základě čeho se domníváš, že se zde jedná o přikázání Desatera?
[CEP2001] Ex 20:1 Bůh vyhlásil všechna tato přikázání(s): (s) Dosl.: slova (vayidaber elohim et kol-hadevarim haele lemor)
Atd.
[CEP2001] Dt 4:12 I promluvil k vám Hospodin zprostředku ohně. Slyšeli jste zvuk slov, avšak žádnou podobu jste neviděli; slyšeli jste jen hlas.
[CEP2001] Dt 4:13 Oznámil vám svou smlouvu, kterou vám přikázal dodržovat, desatero přikázání(d), a napsal je na dvě kamenné desky. (d) Dosl.: slov (…hadevarim vayikhtevem al-shene luhhot avanim)
[CEP2001] Dt 4:14 A mně Hospodin v oné době přikázal učit vás nařízením a právům, abyste je dodržovali v zemi, do které táhnete a kterou máte obsadit. (…hhukim umishpatim…)
Všimněte si prosím, jak Mojžíš jasně oddělil desatero přikázání, která Bůh přikázal lidu dodržovat, od nařízení, která Bůh oznámil jemu, aby je předal lidu. Nyní je před námi důležitá otázka. Byla tato nařízení a práva, která Mojžíš předal lidu, myšlena jako oddělený a odlišný „zákon“?
…V sobotu nepracovat máš asi na mysli padání many a zachování soboty - Ex 16,23. Hospodin zde komunikuje s Izraelci na poušti, ne s křesťany. Šestého dne měli Izraelci nasbírat dvakrát tolik many, protože podle Hospodinových slov bude zítra šabat šabaton (výkladová poznámka v ČSP uvádí, že tento výraz zdůrazňuje mimořádný význam soboty (Lv 23,3) nebo označuje zvláštní, mimořádnou sobotu, která byla svěcena zvláštním způsobem (Ex 31,15; 35,2; Lv 16,31; 23,32).
K prostudování posílám toto, nechce se mi to vypisovat, když už je to výstižně popsáno jinde:
http://adventismus.cz/?p=465
A nic to stále nemění na tom, že Desatero bylo vydáno až v Ex 20. Pokud adventismus tvrdí, že zákon již existoval od ráje, spekuluje.
Předně Hospodin zde komunikuje se všemi, kteří se přidali k židům a to byli, tzv. proselyté, pohané, kteří se přidali k židům a vyšli s nimi z Egypta a postupně spolu se židy přijímali od Hospodina vše, co jim přikázal. Proselyté nebyli židé, ale nejspíše hlavně Egypťané když uvěřili jako židé.
Vysvětlení Ex. 16.23 jsi trošku popletla, tady to je celé správně:
[CSP] Ex 16:23 51Odpověděl jim: To je to, co promluvila Hospodin: Zítra bude odpočinutít11 -- svatá sobota Hospodinova. To, co máte napéct, napečte a to, co máte uvařit, uvařte a vše, co bude přebývat, si uložte a 7uchovejteb do rána.
t11 přesněji: „přestání“; [tak jako Hospodin sedmého dne přestal se svým dílem, i člověk by měl přestat se svým dílem, aby se uvolnil pro obecenství s Bohem; srv. Gn.2:2n; Žd.4:4. Žd.4:10]; výraz šabat šabátôn zdůrazňuje mimořádný význam soboty ( Lv.23:3) nebo označuje zvláštní, mimořádnou sobotu, která byla svěcena zvláštním způsobem ( Ex.31:15; Ex.35:2; Lv.16:31; Lv.23:32); překládáme jej „nejsvětější sobota“ nebo „sobota odpočinutí“ ( Lv.25:4)
nebo vysvětlení Pavlík:
[Pavlik_CZ] Ex 16:23 i řekl k nim: To 34 je, co promluvil Hospodin: Zítra bude odpočívání svaté soboty 574 1219 Hospodinu. Co chcete 93 péci, pečte, a co chcete 93 vařit, vařte, a všechen přebytek si uložte k uchování 372 do jitra. [34] D. „on“, „ono“, „ona“, podle mluvnického rodu a pádu podstatného jména, k němuž se zájmeno vztahuje, příp. prostě „ono“, zastupuje-li podstatné jméno. Dále obdobně. [574] Vl. „odpočinku“, „klidu“, „přestání“, viz Gn.2:2, pozn. 49, „dne odpočinku“ (n. „klidu“, „přestání“), dále obdobně, hebr. „šabbath“, souvisí s předcházejícím „odpočívání“ („šabbathón“) a značí v podstatě totéž; příbuznost výrazů zde má opět zdůrazňující význam („veliké n. slavné odpočívání“). Ve v. Ex.16:29 je, domnívám se, smysl spíše jako v textu (n. „den odpočinku“ atd.); v témž smyslu lze tento výraz chápat i ve vv. Ex.16:25n. Podobně „odpočinku“ v Ex.31:16. [1219] D. „roucha svatosti“, Ex.3:5 a dále obdobně. [93] Viz Gn.2:16, pozn. 74. [372] N. „hlídat“, „střežit“, „opatrovat“, „na ně dohlížet“, D. „bude 13 162 vám k chování“ n. „stane se vám předmětem chování“ atd., viz Gn.26:5, pozn. 673. Dále obdobně.
…
Anděl se staví na roveň s Janem. Podle anděla mají Janovi bratři Ježíšovo svědectví, tj. každý křesťan má Ježíšovo svědectví (svědectví o Ježíši). Každý křesťan mluví o evangeliu! Ve verši 22,9 se už rozlišuje: Jsem spoluotrok tvůj a tvých bratrů proroků a těch, kdo zachovávají slova tohoto svitku. Jinak prorok není jen ten, kdo předpovídá pouze budoucnost.
Ano v té době byli proroci…a ano prorok nepředpovídal jen budoucnost, stejně jako EGW.
Ve starověku byl prorok člověk, považovaný za Bohem inspirovaného, aby svou řečí poskytoval lidem vhled do budoucích událostí a do skrytých stránek přítomnosti. V tomto smyslu prorokoval či vyslovoval proroctví.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Prorok
… Joel píše, že bude prorokovat veškeré tělo.
Ano, ale zatím se to nestalo, ale věřím, že brzo v době konce ve které žijeme se to bude dít…
… I dnes jsou křesťané, kteří mají sny a vidění, prorokují do budoucnosti. Jsou to např. zcela běžní křesťané ve svých církvích, kteří mají Ducha. Jsou to matky, otcové, soused od vedle… Není třeba se upínat k jedné osobě E. G. W. a představovat si, že na ní vše stojí!
Od doby EGW ale téměř nikdo neměl od Boha sny a vidění a neprorokoval do budoucnosti jako EGW. Myslím, že Bůh nám už skrze Písmo i EGW vše podstatné co potřebujeme pro spasení znát sdělil. Neznám nikoho, komu by Bůh dal vidění a ten dotyčný to měl od Boha, naplnil všechny fyzické znaky při viděních jako EGW podle Písma a napsal o tom minimálně alespoň jednu knihu, kterou by někdo po celém světě vůbec znal.
… Kdo je kritériem „odvážného" tvrzení, že je to „zmetek" a číselných údajů?
Odborníci, kteří porovnávali všechny dostupné řecké texty, fragmenty, rukopisy, 85% nalezených textů nesouhlasí se Sinajským, Vatikánským, Alexandrijským kodexem, které tvoří jen 5% nálezů, zbylých 5% je určeno jako neutrální text. Na internetu to najdeš.
… A opět, kdo určil, že jde o „špatné překlady Bible“? Kdopak je tím kritériem? A na porovnávání veršů nemusíš složitě Zjevení nebo kteroukoli jinou knihu procházet, existuje něco jako kritický aparát nebo PC program. Tvrzení, že jde o přikázání Desatera, je nepodložené, je to spíš zbožné přání.
85% řeckých nalezených textů versus 5% zmetků je tím kritériem pravosti. Bůh by nám nezamlčoval Biblickou pravdu ve zmetku až do roku 1842, kdy ji Tischendorf objevil v koši u kamen v podobě Sinajského codexu, ale dal ji už např. v roce 120 n. l. Valdenským, kteří měli snad jako první na světě Písmo, které souhlasí i s TR i KJV 1611 zjednodušeně řečeno.
… Existuje více výkladů knihy Zjevení a více přístupů k výkladům. Např.
http://www.rozhlas.cz/nabozenstvi/krest ... ava/767517
Dík, ale mně osobně stačí naše adventistické výklady, které jsou nejlepší a nejpřesnější.
Zbytek snad příště.