Ellen Gould White

Diskusia o vieroučných bodoch CASD.
Milan
Príspevky: 434
Dátum registrácie: 07 Aug 2016, 05:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Ellen Gould White

Neprečítaný príspevok od používateľa Milan »

K argumentům mikima o nebeské svatyni:
Obrazy "nebeských věcí", které nám podává Písmo nejsou popisnou zprávou o zasedacím pořádku v nebi.
Kde se v Písmu píše o "Božím pohyblivém trůnu"? Není představa, že Hospodin usedá do "křesla", které mu andělé "stěhují z jednoho oddělení svatyně do druhého" směšná? Jestliže hypotézu roku 1844 dovedou vykladači až do takových podrobností, jako je stěhování Božího trůnu po nebeské svatyni, aby tím potvrdili své výkladové předpoklady, vypovídá to spíše o potřebě dokazovat tvrzení, než se nechat ovlinit poselstvím Písma.
K dílu Ellen Whiteové: Označit celé dílo pisatelky slovy "náboženská beletrie" byla nadsázka. v některém z minulých vyjádření jsem napsal:
Pokud by totiž adventisté postavili dílo Ellen Whiteové na roveň dílu Luthera, Kalvína, Patra Chelčického...rázem by bylo vše jinak. Jejich spisy jsou dobovým výkladem Písma, věřím že inspirování Duchem svatým. V dnešní době se z nich učíme, ale poměřujeme je Písmem a současným poznáním. Něco je nadčasové, něco dobové. Obdobně i v díle Ellen Whiteové je něco nadčasové, něco dobové a něco "náboženská beletrie"
To nás nezbavuje povinnosti zkoumat její dílo Písmem.

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Ellen Gould White

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Milan napísal:K argumentům mikima o nebeské svatyni:
Obrazy "nebeských věcí", které nám podává Písmo nejsou popisnou zprávou o zasedacím pořádku v nebi.
Kde se v Písmu píše o "Božím pohyblivém trůnu"? Není představa, že Hospodin usedá do "křesla", které mu andělé "stěhují z jednoho oddělení svatyně do druhého" směšná? Jestliže hypotézu roku 1844 dovedou vykladači až do takových podrobností, jako je stěhování Božího trůnu po nebeské svatyni, aby tím potvrdili své výkladové předpoklady, vypovídá to spíše o potřebě dokazovat tvrzení, než se nechat ovlinit poselstvím Písma.
K dílu Ellen Whiteové: Označit celé dílo pisatelky slovy "náboženská beletrie" byla nadsázka. v některém z minulých vyjádření jsem napsal:
Pokud by totiž adventisté postavili dílo Ellen Whiteové na roveň dílu Luthera, Kalvína, Patra Chelčického...rázem by bylo vše jinak. Jejich spisy jsou dobovým výkladem Písma, věřím že inspirování Duchem svatým. V dnešní době se z nich učíme, ale poměřujeme je Písmem a současným poznáním. Něco je nadčasové, něco dobové. Obdobně i v díle Ellen Whiteové je něco nadčasové, něco dobové a něco "náboženská beletrie"
To nás nezbavuje povinnosti zkoumat její dílo Písmem.

...Kde se v Písmu píše o "Božím pohyblivém trůnu"? Není představa, že Hospodin usedá do "křesla", které mu andělé "stěhují z jednoho oddělení svatyně do druhého" směšná?
Daniel 7:9  Hleděl jsem, až trůnové ti svrženi byli, a Starý dnů posadil se, jehož roucho jako sníh bílé, a vlasové hlavy jeho jako vlna čistá, trůn jako jiskry ohně, kola jeho jako oheň hořící.

To, že je trůn u Ezechiele je kosmická loď je zcela bez debat. Není to jen nějaký pohyblivý trůn jak v Hvězdných válkách v tamním parlamentu.

Ez. 1.1-26

Ez 1:26 [JB-2012]Nad klenbou, která byla nad jejich hlavami, bylo cosi, co vyhlíželo jako safírový kámen a mělo vzhled trůnu, a nahoře nad tím, co mělo vzhled trůnu, úplně nahoře, byla bytost, jež vypadala jako člověk.

Ez 1:27[JB-2012]A viděl jsem jakoby třpyt leštěného bronzu, vedle něho kolem dokola cosi jako oheň, počínaje tím, co vypadalo jako jeho bedra, a výše; a počínaje tím, co vypadalo jako jeho bedra, a níže jsem viděl cosi jako oheň a kolem dokola jakousi záři;

Ez 1:28[JB-2012]ta záře kolem dokola vyhlížela jako duha, jež se v deštivých dnech objevuje v mracích. Bylo to cosi, co se podobalo Jahvově slávě(1). Hleděl jsem a padl jsem tváří k zemi; a uslyšel jsem něčí hlas, jenž ke mně promlouval.

Ez 2:1[JB-2012] Řekl mi: „Lidský synu, postav se, budu k tobě mluvit.“

Ez 2:4 [JB-2012]Synové jsou tvrdohlaví a mají zatvrzelé srdce(1); já tě k nim posílám, abys jim řekl: ‘Takto mluví Pán Jahve’.

Když se kdysi procházel prorok a kněz Boží Ezechiel v době babylonského zajetí na březích řeky Chebar (asi r. 539 př. n. l.), spatřil náhle jakoby se nebe otevřelo a vstříc mu zavanul prudký vítr. Zahlédl zářící oblak, v němž uviděl náhle „ohnivý vůz“, jaký byl již dříve pozorován, např. během událostí s Eliášem a Elizeem (Ez. 1x1-4)
[KB1613] 2Kr 2:11 Takž stalo se, že když předce jdouce, rozmlouvali, aj, vůz ohnivý a koni ohniví rozdělili je na různo. I vstoupil Eliáš u vichru do nebe.
[KB1613] 2Kr 2:12 To vida Elizeus, volal: Otče můj, otče můj! Vozové Izraelští i jezdci jeho! A neviděl ho více. Potom uchopiv roucho své, roztrhl je na dva kusy.
Když Syřané oblehli Dotain, kde byl Elizeus právě hostem, vzbudil jej ráno jeho služebník a celý ustrašený hlásil, že město je kolem dokola obklopeno nepřítelem. Tentokrát se modlil Elizeus: „Pane, otevři oči jeho“ a pak pravil ulekanému služebníku: :Neboj se, protože s námi je jich mnohem více než s nimi. Tu Hospodin otevřel mládenci oči a on uviděl horu plnou ohnivých koní a vozů“ (2 Kr. 6x15.17)
V těchto ohnivých vozech byli tehdy andělé Boží, kteří na základě Elizeovy modlitby přispěchali Izraelitům na pomoc. Podívejme se tedy dále, co vypráví Ezechiel o těchto tajemných „ohnivých koních“.
Několik století potom, z přibližujícího se zářícího oblaku spatřil Ezechiel nejprve vyšlehnout malé, avšak velmi prudké blesky. Když se pak vůz přiblížil, vypadal jako obrovitá otevřená mušle, jejíž horní část – horní víko vypadalo jako miniaturní nebeská klenba. Pod tím stáli okolo prudkého jasného ohně čtyři cherubové, kteří měli každý po čtyřech křídlech a čtyřech obličejích. A když stáli na místě jim určeném, zády k onomu ohni, dotýkali se navzájem horními špičkami křídel, která měli vodorovně roztažena. Spodními křídly pak zakrývali svá těla. Křídla těchto Božích andělů byla stále v pohybu a zdálo se, jakoby jimi řídili nebeské vozidlo. Vedle každého cherubína se nacházelo také dvojité kolo („kolo v kole“), jež se při letu pohybovala a působila velmi silný a prudký vichr (rotovala).

Podstatné, co lze ještě dodat k těmto ohnivým vozům je, že Ezechiel viděl nad „nebeskou klenbou“ tohoto vozu trůn, a na něm sedící postavu živého a pravého Boha, podobného Synu člověka. Krátce řečeno, Ezechiel ve svém vidění, jako kdysi Mojžíš a apoštol Jan, uzřel majestát Boží na jeho trunním, resp. na Jeho cestovním voze. Proč by tedy nemohla i sestra Whiteová ve svých viděních, týkajících se nebeské svatyně vidět podobné obrazy? Také všichni ti, kteří se nyní posvěcují a připravují pro Novou zem, budou smět po svém proměnění spolu se vzkříšenými spravedlivými nastoupit do pro nás možná dnes nepředstavitelného obrovského létajícího nebeského „vozu“ (vesmírného plavidla) a podniknout cestu ke křišťálovému moři.

Abychom se nyní ještě více přiblížili probírané tématice, je třeba vědět, že Písmo svaté hovoří o třech různých trůnech Božích:

1. Veliký bílý trůn na křišťálovém moři, který viděl Daniel, Jan a EGW ve svých viděních. (Dan. 7x9.10.13, Zj. 4x2.9, 20x11, EW 55).
2. Trunní vůz Pána Ježíše pozorovaný Ezechielem, Danielem, Janem a jinými svědky (Ez 1x10, Zj. 14x14, Dan. 7x13, Mat. 19x28, 25x31, Žid. 1x8). Mezi trunním vozem Všemohoucího a mezi trunním vozem přicházejícího Pána Ježíše, jakožto Krále králů, je zřetelný rozdíl. Zatímco o trůnu Pána Ježíše se dovídáme, že je obsluhován čtyřmi cherubíny, z nichž každý má čtyři křídla, a síla tohoto vozu spočívá v kolech o jejichž energii Ezechiel hovoří jakožto o „vichru“, apoštol Jan mluví o trůnu Nejvyššího jako o mnohem větším, obsluhovaném čtyřmi cherubíny se šesti křídly (tedy serafíny). Energie kol tohoto vozu je definována jako „planoucí oheň“. (Ez. 1x6.10.13, Dan. 7x9b, Zj. 4x6)
3. V nebeské svatyni existuje kromě právě popsaného velikého bělostného konferenčního trůnu prvního oddělení svatyně, odkud vycházejí úradky Boží, Jeho pokyny a příkazy andělům, ještě mnohem slavnější a krásnější trůn milosti nad deskami Desatera ve svatyni svatých. (Žid. 9x4.5, 4x16). V pozemské svatyni byl tento trůn milosti nazván „kapporat“ – slitovnicí se zlatými cherubíny. Podle židovské tradice se v této pozemské svatyni nad „kapporatem“ občas zjevovala přítomnost Boží v podobě mocného jasného světla „Šekinah“. Tato skutečnost poukazuje mimo jiné i na to, že Všemohoucí v nebeské svatyni svatých není vázán na svůj trůn milosti, po nepřetržité věky, jak si to občas mnozí představují (1 Sam. 4x4, 2 Sam. 6x2, Žalm 80x2).
Plnější poznání skutečnosti o dvou trůnech v nebeském chrámu nás vede ke dvěma důležitým závěrům:
A) Nepolepšitelní, kteří nechtějí nic vědět o Bohu a Jeho smyslu pro spravedlnost a Jeho lásce, kteří přehlížejí a nedbají Desatera, nemohou být souzeni před trůnem milosti Nejvyššího ve druhém oddělení – svatyně svatých. To je totiž místo naprostého omilostnění, a toto omilostnění nepřichází v úvahu pro nekající hříšníky. Oni odmítají jakékoliv pokání a nápravu a jednou provždy se rozhodli pro neposlušnost vůči Bohu. Od dob Adamových je před velkým bělostným trůnem prvního oddělení v přítomnosti Božího majestátu pověřenými anděly veden záznam o jednom každém člověku na zemi, o jeho činech a chování. Ti, kteří vítězí nad hříšnou přirozeností a překonávají sklony ke zlému, kteří si pokáním získávají plnou milost Boží a nakonec překonají i temnosti satana, jsou zaznamenáni Pánem Ježíšem a Jeho anděly do knihy života.
B) V průběhu vyšetřujícího soudu jsou od roku 1844 jména, která se ještě nacházejí v knize života, naším Přímluvcem, Pánem Ježíšem přinášena před nejvyššího Soudce, který dlí ve svatyni svatých na trůnu milosti. K přímluvě Pána Ježíše se připojuje „lkaními nevypravitelnými“ Duch svatý. Tento soud spojený dosud s milostí Boží dojde v nejbližší době i na nás a na naše milé. Ale také i my můžeme plným posvěcením se a s nejvroucnější motlitbou dotknout se této pro nás tak osudové události. Pak nebudeme muset, tak jako přestupníci zákona lásky a Božího Dekalogu (Žid. 8x10) během milénia stanout před bělostnou soudcovskou stolicí Nejvyššího (Jan 5x24, Jak. 2x13, 1 Petr. 4x17). Před touto stolicí už potom nebude milosti pro zkroušené hříšníky a opožděné kajícníky.
Nepolepšitelní budou souzeni z bílého majestátního trůnu Božího, který se nachází v prvním oddělení svatyně, na který Bůh opět usedne po uplynutí doby milosti a milénia. S úděsem budou sledovat na obloze živé panorama ve kterém poznají své vlastní hříchy a viny. Zatímco Pán Ježíš bude v klidu se svými věrnými v Novém Jeruzalémě, nevěrní budou s úzkostí a děsem sledovat svoji sebejistou a neplodnou minulost a všechno to, co ve svém životě zapříčinili, v živém panoramatu na obloze, jakoby na „obrazovce nebeské televize“. Potom spadne od bílého trůnu Nejvyššího oheň a síra. To bude odměna za bezbožnost – druhá smrt.

Tak asi tak.

Neregistrovaný

Re: Ellen Gould White

Neprečítaný príspevok od používateľa Neregistrovaný »

Jak psal Milan:
Jestliže hypotézu roku 1844 dovedou vykladači až do takových podrobností, jako je stěhování Božího trůnu po nebeské svatyni, aby tím potvrdili své výkladové předpoklady, vypovídá to spíše o potřebě dokazovat tvrzení, než se nechat ovlivnit poselstvím Písma.

Zde to vidíme v realitě.

Dušan Seberíni
Príspevky: 366
Dátum registrácie: 18 Apr 2016, 22:35
Kontaktovať používateľa:

Re: Ellen Gould White

Neprečítaný príspevok od používateľa Dušan Seberíni »

Zdá sa, že je tu poriadny odklon od pôvodnej otázky. Otázka znela:
Dušan Seberíni 15 Mar 2017 napísal:Mám jednu otázku na úprimných písmaznalých adventistov.

Existuje niečo - čokoľvek, čo je potrebné k spaseniu - čo sa kresťan z Biblie nedozvie?
Existuje niečo - čokoľvek, čo je potrebné k spaseniu - čo sa dá dozvedieť len zo spisov EGW?

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Ellen Gould White

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Dušan Seberíni napísal:Zdá sa, že je tu poriadny odklon od pôvodnej otázky. Otázka znela:
Dušan Seberíni 15 Mar 2017 napísal:Mám jednu otázku na úprimných písmaznalých adventistov.

Existuje niečo - čokoľvek, čo je potrebné k spaseniu - čo sa kresťan z Biblie nedozvie?
Existuje niečo - čokoľvek, čo je potrebné k spaseniu - čo sa dá dozvedieť len zo spisov EGW?
Žiaden odklon sa nekoná! Vlákno nese název "Ellen Goould White". Vlastně je to tak, že ti asi nechce nikdo odpovídat. Tak to funguje na tomto webu a nejen zde. Já jsem také nedostal od tebe všechny odpovědi. Vlastně jsem nedostal i od jiných konkretní odpověď na svůj dotaz a možná jsem ani já nedal vždy odpověď.
Za sebe mohu dodat, že v Bibli je kompletní informace o Božím záměru zachránit člověka a to stačí, aby člověk tomu mohl uvěřil, ale to už je práce Ducha Svatého.

Dušan Seberíni
Príspevky: 366
Dátum registrácie: 18 Apr 2016, 22:35
Kontaktovať používateľa:

Re: Ellen Gould White

Neprečítaný príspevok od používateľa Dušan Seberíni »

ambassador napísal:Za sebe mohu dodat, že v Bibli je kompletní informace o Božím záměru zachránit člověka a to stačí, aby člověk tomu mohl uvěřil, ale to už je práce Ducha Svatého.
To je výborná, správna, dostačujúca odpoveď.

Karol Schneider
Príspevky: 357
Dátum registrácie: 01 Apr 2017, 11:56
Kontaktovať používateľa:

Re: Ellen Gould White

Neprečítaný príspevok od používateľa Karol Schneider »

Dušan Seberíni napísal:
ambassador napísal:Za sebe mohu dodat, že v Bibli je kompletní informace o Božím záměru zachránit člověka a to stačí, aby člověk tomu mohl uvěřil, ale to už je práce Ducha Svatého.
To je výborná, správna, dostačujúca odpoveď.
Suhlasim s vami.

"16 Teda nezáleží na tom, kto si praje, ani na tom, kto beží, ale na Bohu, ktorý sa zmilováva. 17 Veď Písmo hovorí faraónovi: „Práve preto som ťa ponechal, aby som ukázal v súvislosti s tebou svoju moc a aby moje meno bolo oznamované po celej zemi.“ 18 Zmiluje sa teda nad kým chce, ale koho chce, toho necháva, aby sa zatvrdil." (Rimanom 9 kap.)

"5 Cieľom tohto poverenia je láska z čistého srdca a z dobrého svedomia a z nepokryteckej viery...15 Je to spoľahlivá reč a zasluhuje si plné prijatie, že Kristus Ježiš prišiel do sveta, aby zachránil hriešnikov." (1 Timotejovi 1 kap.)

"„Zdraví nepotrebujú lekára, ale chorí. 13 Choďte teda a učte sa, čo to znamená: ‚Milosrdenstvo chcem, a nie obeť.‘ Neprišiel som povolať spravodlivých, ale hriešnikov.“" (Matus 9 kap.)

Dušan Seberíni
Príspevky: 366
Dátum registrácie: 18 Apr 2016, 22:35
Kontaktovať používateľa:

Re: Ellen Gould White

Neprečítaný príspevok od používateľa Dušan Seberíni »

VEĽMI CITLIVÁ OTÁZKA

Dodnes jedno z najspornejších tvrdení EGW je jej blud o krížení človeka so zvieraťom,
čo dávala ako príčinu potopy a vysvetlenie,
prečo musel boh proti tomuto typu „párenia“ zasiahnuť.

Pritom nešlo všeobecne o ľudstvo, ale len o čiernu rasu.
Napísala to v roku 1864 a pobúrila tým celú kresťanskú Ameriku.
A tak bolo treba niečo s tým robiť.

Na obhajobu EGW sa ozval Uriáš Šmit supervysvetlením,
že EGW nemala na mysleli všetkých černochov, ale len „krovákov“ „hotentotov“ a „divokých indiánov“...

Nuž a tak keď stretnem černocha, v mojich očiach je to človek a verím, že človeka stvoril Boh.
Ale keď stretne černocha roduverný adventista, stojí pred problémom,
  • či ide o čistokrvného černocha,
    alebo kríženca človeka so zvieraťom,
    alebo dokonca kríženca čistokrvného černocha s krížencom človeka a zvieraťa.
Tento hrozný blud EGW sa dodnes opatrne odkladá „ad acta“ a ak ho niekto vytiahne z archívnych spisov,
tak väčšina adventistických kazateľov pohotove a ochotne začne vysvetľovať,
že my tomu nerozumieme,
lebo EGW nepoužila pre danú kauzu výraz „páriť sa“ a ani žiaden synonymný výraz,
ale použila špeciálny výraz amalgamation
a my musíme zodpovedne skúmať, čo tým myslela a ako to myslela.

No a čo si o tom myslíte vy?
A čo ja?
Ja keď stretnem černocha, v mojich očiach je to človek a verím, že človeka stvoril Boh.

Dušan Seberíni
Príspevky: 366
Dátum registrácie: 18 Apr 2016, 22:35
Kontaktovať používateľa:

Re: Ellen Gould White

Neprečítaný príspevok od používateľa Dušan Seberíni »

VEĽMI CITLIVÁ OTÁZKA
Dušan Seberíni napísal:Dodnes jedno z najspornejších tvrdení EGW je jej blud o krížení človeka so zvieraťom,
čo dávala ako príčinu potopy a vysvetlenie,
prečo musel boh proti tomuto typu „párenia“ zasiahnuť.
http://www.truthorfables.com/Amalgamation.htm

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: Ellen Gould White

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

Hosť, včera, 4:51, vlákno Alfa Bio nezaplatila všetky dlhy voči cirkvi!

Dávám to sem, protože budu psát o EGW. Pro ty, co nevědí, řeč je v článku o adventismu:
Hosť napísal:Ale on už to definoval - závazné není nic! Zakladatelé casd byli i přes všechny negace natolik moudří, že do věroučných článků nechali pouze zapsat, že "v díle EGW se projevil dar proroctví". Tečka. Nic více, takže polemika o tom, co je závazné a co ne končí. Pokud se někdo chce dobrovolně zavázat k poslušnosti jejímu dílu a myšlenkám, má svobodu.
Ellen není autoritou v otázce výkladu bible, nejsou (alespoň oficiálně) podle ní formulovány věroučné body. Její dílo musí být vykládáno, obsahuje zjevné chyby a omyly. Pokud adventisté budou definovat, co v jejím díle je závazné a co ne, přestanou být protestanty.
S.Whiteové psala o desátcích na mnoha místech, sama z nich žila a dávala je, není důvod se domnívat, že "církev" učení o desátcích zapracovala do jejích spisů, to je nesmysl.
Pamatuji, jak br.Laufersweiler uveřejnil jakýsi kompilát na podobné téma-tj. že vše, co napsala je závazné.Úsměvné.
Obávám se, že polemika o závaznosti spisů EGW nekončí, protože podle mého názoru ještě ani nezačala. Nezaregistrovala jsem žádné církevní prohlášení, že spisy EGW jsou pro členy nezávazné, a zavázání se k jejímu odkazu a myšlenkám je dobrovolné. Takové prohlášení by totiž vyřešilo mnohé zmatky v hlavách věrných členů, kteří chtějí být věrní Bohu.

Když jsem vstoupila do adventismu, snažila jsem se vše dodržovat, jak EGW píše. Např. to znamená v sobotu nemluvit o planých věcech, jídlo navařit v pátek, šaty na sobotu vyžehlit v pátek, boty vyčistit v pátek. Přes zimu sobota začínala už v 16 hodin, takže jsem se snažila nebýt v práci (jednou jsem to o půl hodiny protáhla, měla jsem pak výčitky svědomí), tzn. že to žehlení a vaření se muselo uskutečnit už ve čtvrtek. Četla jsem pouze duchovní literaturu, nekoukala na televizi, comp, neposlouchala rádio, vše bylo vypnuté. Také mě nenapadlo v sobotu sportovat, chodila jsem jen na procházky do přírody. Na dovolenou jsem s cestovkou nikam nejela, abychom nemuseli cestovat přes sobotu. Snažila jsem se v sobotu po obědě nespat, aby nebyl vzácný Boží čas promrhán - ne vždy se to podařilo. Dnes je člověk přes týden tak unavený, že ho to někdy bere i při sobotním kázání.

S mládeží jsme se bavili, že kdyby se někdy stalo, že v sobotu zapomeneme na nějakou akci jídlo, nekoupíme si ho, a ten den vydržíme bez jídla.

No a pak jedeš na nějakou mládežnickou akci - konkrétně byla to knižní evangelizace - a tam mladí odpoledne hráli volejbal a koupali se v přehradě. Byla jsem z toho tehdy zděšena. Demonstrativně jsem je poučila o škodlivosti sportu v sobotním čase a nemohla jsem se zbavit pocitu, že někteří se na mě provinile koukali. Asi jsem tam byla za exota, ale já brala vážně to, co jsem se naučila i ve vyučování před křtem.

Není to chyba členů, pokud berou vážně učení EGW. Pokud vím, tak se stále rozšiřují v kolportáži knihy s jejím poselstvím, a to není dosah jen lidí ve sboru, ale i "venku".

Členové jsou pak právem zmateni, když má někdo například v otázce prožívání soboty svobodu a dělá to jinak než oni.

A ano, pokud by církev definovala, co je závazné, nebyla by protestantskou církví. Máš dobré postřehy. Ale kdyby zase uveřejnila, že není závazné nic, zhroutí se jí systém "pilířů věrouky". Proto to asi vyvažuje jakýsi nejasný balanc mezi těmito dvěma póly.

Od bratra D. L. jsem ten kompilát dostala osobně, když jsme u něj doma měli modlitební setkání, mám to dodnes.

Pokud církev vydá nějaké závazné oficiální prohlášení, bude zmatek členů u konce, skončí časté sudičství, a pozornost se bude přesouvat směrem k potřebám bližních.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 5 neregistrovaných