Víra versus věda
Re: Víra versus věda
Představa, že by se dal Bůh nějak exaktně rozumově dokázat je úsměvná. Tzv. důkazy Boží existence již dávno podrobil drtivé kritice Kant...
Na druhou stranu svět nepoznáváme výhradně rozumově a empiricky. Scientismus je stejně omezený přístup jako sektářské doslovnictví.
Za mě tedy... Bůh je označení pro původní jednotu, ze které povstala veškerá rozmanitost bytostí a světů. V člověku jakoby si Vesmír uvědomoval sám sebe, což je při hlubším zamyšlení obrovské tajemství a "zázrak". Toto kosmické dobrodružství se dá nazírat z mnoha úhlů. Ponechme druhým svobodu pro jejich pohledy, i když je nesdílíme.
Na druhou stranu svět nepoznáváme výhradně rozumově a empiricky. Scientismus je stejně omezený přístup jako sektářské doslovnictví.
Za mě tedy... Bůh je označení pro původní jednotu, ze které povstala veškerá rozmanitost bytostí a světů. V člověku jakoby si Vesmír uvědomoval sám sebe, což je při hlubším zamyšlení obrovské tajemství a "zázrak". Toto kosmické dobrodružství se dá nazírat z mnoha úhlů. Ponechme druhým svobodu pro jejich pohledy, i když je nesdílíme.
-
- Príspevky: 2689
- Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
- Kontaktovať používateľa:
Re: Víra versus věda
To je zajímavé vyjádření. Jednota nevzniká sama od sebe je produktem Toho kdo to jednotí. Jednota je neosobní, je to jen vyjádření k nějakému stavu. Pak Bůh pro mě není jen nějaký stav.Realista napísal:.
Za mě tedy... Bůh je označení pro původní jednotu, ze které povstala veškerá rozmanitost bytostí a světů..
Re: Víra versus věda
Jednota je pocatecnim i konecnym stavem vseho. Dovolim si tvrdit, ze i stavem jedinym, ac se to pri povrchni analyze muze jevit jinak. Osobni buh je uzitecne zjednoduseni, ale vede casto k absurdnim predstavam. Kazdy tu mate sveho osobniho boha, ktery je vasim vernym obrazem. Otiskem. Neni to podezrele? Hledat pravdu znamena pokusit se o reflexi a to nejde bez prezkoumani stereotypu a zazitych predstav. Je nutne oddelit nabozensky prozitek od filosoficke reflexe a to je obtizne a mozna i bolestne.
Jednota nevznika. Vznika mnohost (z jednoty). Otazka po jednotiteli jednoty nic neresi, jen zaklada rekurzi. Proto nema smysl takto uvazovat, k nicemu to nevede a to je urcity ukazatel.
Buh neni osobni nebo neosobni. Zly nebo dobry. To jsou jen nase abstrakce.
Vsichni hledame Boha aniz bychom si to uvedomovali. Kdyz jime, hledame Boha skrze jidlo. Buh se manifestuje (projevuje) touto zvlastni formou. Kdyz milujeme, hledame Boha skrze lasku. Kdyz poslouchame hudbu, hledame Boha skrze harmonii a melodii. I v moci hledame Boha, touzime byt silni a mocni jako on. Ve vede hledame Boha, abychom vedeli to co vi on. V cistote, jednoduchosti, vznesenosti, dokonalosti. Ve vsech techto nescetnych formach se On projevuje a ve vsem ho muzeme najit. Ale mimo tyto manifestace nemame zadne pojeti o Bohu.
Jednota nevznika. Vznika mnohost (z jednoty). Otazka po jednotiteli jednoty nic neresi, jen zaklada rekurzi. Proto nema smysl takto uvazovat, k nicemu to nevede a to je urcity ukazatel.
Buh neni osobni nebo neosobni. Zly nebo dobry. To jsou jen nase abstrakce.
Vsichni hledame Boha aniz bychom si to uvedomovali. Kdyz jime, hledame Boha skrze jidlo. Buh se manifestuje (projevuje) touto zvlastni formou. Kdyz milujeme, hledame Boha skrze lasku. Kdyz poslouchame hudbu, hledame Boha skrze harmonii a melodii. I v moci hledame Boha, touzime byt silni a mocni jako on. Ve vede hledame Boha, abychom vedeli to co vi on. V cistote, jednoduchosti, vznesenosti, dokonalosti. Ve vsech techto nescetnych formach se On projevuje a ve vsem ho muzeme najit. Ale mimo tyto manifestace nemame zadne pojeti o Bohu.
-
- Príspevky: 101
- Dátum registrácie: 11 Jan 2016, 19:46
- Zbor: kdysi Havirov Sucha
- Kontaktovať používateľa:
Re: Víra versus věda
Jestli to byla reakce na mě, tak tyto ambice jsem vůbec neměl.Realista napísal:Představa, že by se dal Bůh nějak exaktně rozumově dokázat je úsměvná.
Nikomu svobodu neberu, to snad ani přes diskuzní fórum nejde.Realista napísal:Ponechme druhým svobodu pro jejich pohledy, i když je nesdílíme.
Chtěl jsem Boha "vyhnat" z míst, kam ho kdosi vložil z nevědomosti. Taky jsem chtěl aby lidé začali přemýšlet, odkud vlastně své názory vzali. Čas od času není na škodu zrevidovat své postoje. K čemu dojdou je na nich.
Nezdá se mi, že bych byl pochopený. Možná jsem to špatně napsal. Co už...
Na jednoho jsem si vzpomněljá -> ambassadorovi - napísal:Ukažte mi, že nejsou všichni stejní. Kde nic tu nic. Jako vždy
.

Re: Víra versus věda
Můj komentář nebyl doufám příliš útočný vůči nikomu, to bych nerad. Snažím se pochopit i pohledy ostatních, vždy si ale ponechávám právo nesouhlasit. Ano, když čtu některé "výplody" tak se neudržím a uklouznu i do osobní roviny. Snad se to nestává příliš často. Problémem je když lidé naslouchají učitelům, kteří je nevedou k samostatnému myšlení, což by měl být základ, ale ke slepému následování. Náboženství je přiliš často v zajetí metody cukru a biče, ale umožní tato metoda jedinci duchovní rozvoj?
-
- Príspevky: 2689
- Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
- Kontaktovať používateľa:
Re: Víra versus věda
Ještě nějaká podobná vyjádření konkrétně a jsme v panteismu. Dobře se to čte, ale vysledek je uctívání přírody co by boha. Náboženský ateismus.Realista napísal:Jednota je pocatecnim i konecnym stavem vseho. Dovolim si tvrdit, ze i stavem jedinym, ac se to pri povrchni analyze muze jevit jinak. Osobni buh je uzitecne zjednoduseni, ale vede casto k absurdnim predstavam. Kazdy tu mate sveho osobniho boha, ktery je vasim vernym obrazem. Otiskem. Neni to podezrele? Hledat pravdu znamena pokusit se o reflexi a to nejde bez prezkoumani stereotypu a zazitych predstav. Je nutne oddelit nabozensky prozitek od filosoficke reflexe a to je obtizne a mozna i bolestne.
Jednota nevznika. Vznika mnohost (z jednoty). Otazka po jednotiteli jednoty nic neresi, jen zaklada rekurzi. Proto nema smysl takto uvazovat, k nicemu to nevede a to je urcity ukazatel.
Buh neni osobni nebo neosobni. Zly nebo dobry. To jsou jen nase abstrakce.
Vsichni hledame Boha aniz bychom si to uvedomovali. Kdyz jime, hledame Boha skrze jidlo. Buh se manifestuje (projevuje) touto zvlastni formou. Kdyz milujeme, hledame Boha skrze lasku. Kdyz poslouchame hudbu, hledame Boha skrze harmonii a melodii. I v moci hledame Boha, touzime byt silni a mocni jako on. Ve vede hledame Boha, abychom vedeli to co vi on. V cistote, jednoduchosti, vznesenosti, dokonalosti. Ve vsech techto nescetnych formach se On projevuje a ve vsem ho muzeme najit. Ale mimo tyto manifestace nemame zadne pojeti o Bohu.
Všichni zřejmě nehledají Boha a v podstatě to hledání není v naši moci, pokud by se nám nedal poznat.
oooo
Karel píše: já -> ambassadorovi - píše:
" Ukažte mi, že nejsou všichni stejní


Na jednoho jsem si vzpomněl

Docela jsi jich hodně vynechal.
Re: Víra versus věda
Panteismus je mnohem blíže realitě než ortodoxní křesťanský teismus. Pochopitelně to slovíčko, ta škatulka funguje pro většinu křesťanů jako tabu, nicméně zdaleka ne pro všechny.ambassador napísal:Ještě nějaká podobná vyjádření konkrétně a jsme v panteismu. Dobře se to čte, ale vysledek je uctívání přírody co by boha. Náboženský ateismus.
To je právě velký omyl. Hledají, ale ne vědomě. Už jsem popsal jakým způsobem. Bůh se dává poznat každému neustále, ale většinou nám brání naše předsudky a představy o tom jak by měl takový Bůh "vypadat". Lhostejno zda křesťanské, židovské nebo pohanské.ambassador napísal:
Všichni zřejmě nehledají Boha a v podstatě to hledání není v naši moci, pokud by se nám nedal poznat
-
- Príspevky: 2689
- Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
- Kontaktovať používateľa:
Re: Víra versus věda
[quote="Realista"
Panteismus je mnohem blíže realitě než ortodoxní křesťanský teismus. Pochopitelně to slovíčko, ta škatulka funguje pro většinu křesťanů jako tabu, nicméně zdaleka ne pro všechny.
To je právě velký omyl. Hledají, ale ne vědomě. Už jsem popsal jakým způsobem. Bůh se dává poznat každému neustále, ale většinou nám brání naše předsudky a představy o tom jak by měl takový Bůh "vypadat". Lhostejno zda křesťanské, židovské nebo pohanské.[/quote]
Panteismus je také jen hypotéza. Je to kult v něm jsou věci, lidi, příroda ztotožněna s Bohem. Pokud by tomu tak bylo, pak Bůh podle této hypotézy je i v odpadcích, hnijících věcech, navzájem se požírajících tvorech, atd.
Panteismus má své klíčové slabiny. Jednou z nich je, že člověk je také bohem, nepřímo řečeno. Tím oni ospravedlňují zlo, ale jen to co se jich osobně, bytostně nedotýká. To, že někdo přijímá panteismus - je to jeho volba a případně jeho omyl.
Ano částečně jsou i lidé nevědomky hledající Boha. Jsou však i lidé, kterým je to fuk jestli je nebo není. Tato skupina by se dala také konkrétně popsat.
Jinak na světě jsou dvě skupiny lidí, jedni se Boha snaží stále nějak zobrazovat-představovat-zhmotňovat. Jinou skupinu tvoří ti co tu potřebu nemají, jde jim jen o to představit Boha, JEHO vztah k člověku ve správnějším světle. Do první skupiny patří žel i panteismus, který má také patřičnou "nevědeckou" koncovku - je to tedy také jen věření.
Panteismus je mnohem blíže realitě než ortodoxní křesťanský teismus. Pochopitelně to slovíčko, ta škatulka funguje pro většinu křesťanů jako tabu, nicméně zdaleka ne pro všechny.
To je právě velký omyl. Hledají, ale ne vědomě. Už jsem popsal jakým způsobem. Bůh se dává poznat každému neustále, ale většinou nám brání naše předsudky a představy o tom jak by měl takový Bůh "vypadat". Lhostejno zda křesťanské, židovské nebo pohanské.[/quote]
Panteismus je také jen hypotéza. Je to kult v něm jsou věci, lidi, příroda ztotožněna s Bohem. Pokud by tomu tak bylo, pak Bůh podle této hypotézy je i v odpadcích, hnijících věcech, navzájem se požírajících tvorech, atd.
Panteismus má své klíčové slabiny. Jednou z nich je, že člověk je také bohem, nepřímo řečeno. Tím oni ospravedlňují zlo, ale jen to co se jich osobně, bytostně nedotýká. To, že někdo přijímá panteismus - je to jeho volba a případně jeho omyl.
Ano částečně jsou i lidé nevědomky hledající Boha. Jsou však i lidé, kterým je to fuk jestli je nebo není. Tato skupina by se dala také konkrétně popsat.
Jinak na světě jsou dvě skupiny lidí, jedni se Boha snaží stále nějak zobrazovat-představovat-zhmotňovat. Jinou skupinu tvoří ti co tu potřebu nemají, jde jim jen o to představit Boha, JEHO vztah k člověku ve správnějším světle. Do první skupiny patří žel i panteismus, který má také patřičnou "nevědeckou" koncovku - je to tedy také jen věření.
Re: Víra versus věda
Nečekal jsem, že budu příliš pochopen, ale ještě jednou to přece jenom zkusím:
Nikoliv. Hypotézy náleží vědě. Žádný náboženský systém nelze empiricky vyvrátit nebo potvrdit. Lze pouze říci, zda tato výpověď (pokud vstupuje na pole vědy) se závěry vědy koliduje nebo ne. Například doslovné stvoření v 7 dnech před 6000 lety a mnohé další... A to je pro mě hodnotný ukazatel. Panteismus není v žádném závažném rozporu s vědou. Křesťanské pravověří ano. Je škoda, že křesťanství obecně v tomto ohledu nemá velké ambice někam se posunout, i když má velký potenciál s ohledem na duchovní rozvoj člověka. Žel Krista totálně nepochopili už jeho učedníci.ambassador napísal:Panteismus je také jen hypotéza.
Nikoliv. Kultem je až praktická aplikace některých principů/myšlenek ne samotný světonázor. Ale to se děje v rámci každého náboženství. Tento argument hodnotím jako manipulativní. Také přece netvrdím, že křesťanství je kultem, i když vyprodukovalo celou řadu kultů.ambassador napísal:Je to kult
To je velmi lidová představa o panteismu, která bere křesťanskou představu Boha, roubuje na ni panteistické myšlenky a výsledný "produkt" prodává jako šokující protiargument. To, že se Bůh manifestuje ve svém stvoření neznamená, že je fyzicky obsažen v kompostu jako chemický prvek. Nakonec i toto tvrzení o výkalech je šokující jen na první pohled. Vždyť tlení vytváří prostor pro nový život a dodává nezbytné živiny. Je to proces, který je součástí dokonalého světa jenž je projevem dokonalého Stvořitele. Křesťané vidí svět jako nedokonalý a viní člověka, že uvrhl svět do nedokonalosti. Absurdní? Šelmy a potravní řetězec tu byl dávno před člověkem.ambassador napísal: příroda ztotožněna s Bohem. Pokud by tomu tak bylo, pak Bůh podle této hypotézy je i v odpadcích, hnijících věcech, navzájem se požírajících tvorech, atd.
Takže opět se vezme křesťanská představa Boha a... Opravdu panteisté nevěří, že člověk je Bohem v křesťanském pojetí. Bůh je Existence, Jednota veškerého bytí. Člověk je jen součástí této Existence, není celkem! V tom je obsažena pokora ke všemu co nás obklopuje. Židokřesťanský světonázor násilně vydělil člověka z přirody a tím zadělal na katastrofu současného světa (duchovní i materiální). Společnosti a kultury postavené na panteistických myšlenkách si z přírody braly jen nezbytně nutné. Moderní západní společnost, která vyrostla z křesťanského podhoubí ve svém přebujelém individualismu vydrancovala a zaneřádila celou planetu. Proč se zabývat matičkou Zemí, když nás čeká nebeské království. Po ovoci je poznáte...ambassador napísal:Panteismus má své klíčové slabiny. Jednou z nich je, že člověk je také bohem, nepřímo řečeno. Tím oni ospravedlňují zlo, ale jen to co se jich osobně, bytostně nedotýká. To, že někdo přijímá panteismus - je to jeho volba a případně jeho omyl.
To je odvážné hodnocení, se kterým nesouhlasím. Asi se míjíme v chápání významu sousloví nevědomé hledání.ambassador napísal:Ano částečně jsou i lidé nevědomky hledající Boha. Jsou však i lidé, kterým je to fuk jestli je nebo není. Tato skupina by se dala také konkrétně popsat.
Kéž je jich více než duchovních rasistů, kteří se považují za ty jediné vyvolené. K Bohu vede tolik cest, kolik je jeho projevů ve světě.ambassador napísal:jde jim jen o to představit Boha, JEHO vztah k člověku ve správnějším světle.
Re: Víra versus věda
Mám za to, že se realista pustil na tenký led kritiky křesťanství a obhajoby panteismu, aniž by připusti, že se jedná o jeho osobní filosofický názor, který má platnost právě jako jeho osobní názor. Nic univerzálního, obecně platného, ověřitelného v jeho podání panteismu není. Na základě předporozumění, které je zamlčeno, se autor snaží dokazovat, jak vše do sebe zapadá, a jak židovtví i křesťanství idylický obraz světa zkazilo. Každý z nás si vytváří určitý obraz světa a z něj odvozuje nároky pro své jednání i očekávání. Snad je tedy panteismus pro jeho nositele náboženstvím míru, pokoje a snášenlivosti, ale také odvahy odporovat zlu a stavět se na stranu pravdy a práva.
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Google [Bot] a 2 neregistrovaní