O Dočasnosti zákona

Diskusia o všetkom ostatnom.
Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

ambassador napísal:
Lída Rohalová napísal: Byla zde zmíněna epištola Galatským, tak je debata i o tom, co znamená "zákon" v této epištole..
Všechna nařízení včetně "desatera." Nerozdělených "umělým procesem." Otázkou pak tedy je, jak diskutovat dál? Sledujeme stejný cíl, z rozdílných úhlů. Každý úhel však musí směřovat ke Kristu nikoliv k zákonu. Uctíváním a citováním slovní litery se srdce nezmění. Ap. Pavel setrváváním v liteře vraždil skutečné uctívače Boha. Dnes nemusíme doslova vraždit, ale můžeme je nějakou formou "vylučovat, odsuzovat, odhánět, zesměšňovat,............ " ze společenství kvůli neschválenému výkladu Písma.
Děkuji za odpověď.

Souhlasím s tím, že všechny úhly pohledu musí směřovat k Ježíši Kristu a zatím ve tvých ani svých výpovědích o Zákonu nenalézám opak. Je-li člověk uchvácen Kristem (to je pěkný výraz, jak to píšeš), Zákon se sám posadí v životě člověka na správné místo. A tuhle debatu vnímám jako diskusi o tom, jaké to správné místo je. Takže můžeme pokračovat dál, nebo toho nechat, záleží, co vnímáš jako důležité.

log

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Dobry vecer, takze v tomto vlakne ideme citat list Galatskym ? Vynikajuci napad. Zanechajme teda zbytocne preskakovanie po celej Biblii hore dole a miesanie piateho cez deviate.

1 Potom po štrnástich rokoch som znova šiel s Barnabášom do Jeruzalema a vzal som so sebou aj Títa. 2 Išiel som ta pohnutý zjavením a predložil som im evanjelium, ktoré hlásam medzi pohanmi; ale v súkromí tým, čo niečo znamenali, či nebežím alebo či som nebežal nadarmo. 3 Ale ani Títus, ktorý bol so mnou, hoci bol Grék, nebol donútený dať sa obrezať. 4 A to pre falošných bratov, votrelcov, čo sa vlúdili špehovať našu slobodu, ktorú máme v Kristovi Ježišovi, aby nás zotročili. 5 Ani na chvíľu sme im neustúpili a nepodriadili sme sa, aby sa vám zachovala pravda evanjelia. 6 A od tých, čo boli niečím - akí boli kedysi, to ma nezaujíma; Boh nenadŕža nijakému človekovi -, tí teda, čo niečo znamenali, nič iné mi nepridali, 7 ale naopak, keď videli, že mne je zverené evanjelium pre neobrezaných, tak ako Petrovi pre obrezaných - 8 veď ten, ktorý pomáhal Petrovi v apoštoláte medzi obrezanými, pomáhal aj mne medzi pohanmi


11 Ale keď prišiel Kéfas do Antiochie, zoči-voči som sa postavil proti nemu, lebo si zaslúžil pokarhanie. 12 Kým neprišli niektorí od Jakuba, jedával s pohanmi. Ale keď prišli, odťahoval sa a oddeľoval, lebo sa bál tých, čo boli z obriezky. 13 A s ním sa pretvarovali aj ostatní Židia, takže sa dal aj Barnabáš strhnúť ich pokrytectvom. 14 Keď som videl, že nepostupujú priamo, podľa pravdy evanjelia, povedal som Kéfasovi pred všetkými: "Keď ty, Žid, žiješ pohansky, a nie po židovsky, ako to, že nútiš pohanov žiť po židovsky?!" 15 My sme rodení Židia, nie hriešni pohania, 16 a vieme, že človek nie je ospravedlnený zo skutkov podľa zákona, ale iba skrze vieru v Ježiša Krista. Aj my sme uverili v Krista Ježiša, aby sme boli ospravedlnení z viery v Krista, a nie zo skutkov podľa zákona, lebo zo skutkov podľa zákona nebude ospravedlnený nijaký človek.

Tym je dana cela tema listu Galatskym. Otazka je nastolena takto - ci plati alebo neplati obriezka pre pohanov. Slovo "zakon" je v liste Galatskym synonymum pre obriezku. Nic ine tu nemozeme hladat !

log

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Necudujem sa, ze ak si v kontexte Galatskym niekto mylne vylozi slovo "zakon" inak ako obriezka, ze je v tomto liste absolutne strateny a nechape o akom Abrahamovi, o akej zmluve a o akom potomstve je tu rec.

My ale vieme, ze Boh uzavrel s Abrahamom ako prvym clovekom zmluvu o obriezke :

8 Tebe a tvojmu potomstvu dám krajinu, v ktorej si ako cudzinec; celú krajinu Kanaán im dám do večného vlastníctva a budem im Bohom. 9 Boh potom povedal Abrahámovi: Ty však zachovávaj moju zmluvu: ty, tvoje budúce potomstvo a všetky pokolenia. 10 Toto je moja zmluva medzi mnou, vami a tvojím budúcim potomstvom, ktorú budete zachovávať: Každá osoba mužského rodu spomedzi vás bude obrezaná. 11 Dáte si obrezať mäso svojej neobrezanej predkožky, to bude znamením zmluvy medzi mnou a vami.

log

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Sorry, som to na zaciatku poplietol, samozrejme mal som povedat ze obriezka je synonymum zmluvy. Nevadi, ideme dalej.

Od Abrahama a jeho obriezky uplynulo 430 rokov a bol dany zakon na Sinaji. Klucova otazka je - ci tento zakon nahradza zmluvu obriezky ? Nie :

16 Prisľúbenia boli dané Abrahámovi a jeho potomstvu. Nehovorí: "A potomkom," akoby šlo o mnohých, ale o jedného: "A tvojmu potomstvu," a ním je Kristus. 17 Ale hovorím toto: Zmluvu potvrdenú Bohom neruší zákon, vydaný po štyristotridsiatich rokoch, aby tak zmaril prisľúbenie. 18 Lebo ak je dedičstvo zo zákona, už nie je z prisľúbenia. Ale Abrahámovi ho Boh daroval skrze prisľúbenie.

Cize tu je ucenie, ze zmluva z viery je viac ako zakon. Pretoze zmluva plati uz od Abrahama ale zakon len od Mojzisa.A zakon zmluvu o ospravedlneni z viery nerusi.

log

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Cize doterajsie zhrnutie - zmluva bola dana Abrahamovi a jeho potomstvu - teda Zidom. Kedze Jezis bol Zid, je ucastnikom zmluvy. Pohania teda nie su ucastnikom zmluvy.

Tu vsak hovori Pavol zvlastnu myslienku, ze ked prisiel Jezis, on ako pravoplatny ucastnik zmluvy adoptoval pohanov, ktori sa tak od tohtobodu stali taktiez ucastnikom Abrahamovej zmluvy.

26 Veď skrze vieru v Kristovi Ježišovi ste všetci Božími synmi. 27 Lebo všetci, čo ste pokrstení v Kristovi, Krista ste si obliekli. 28 Už niet Žida ani Gréka, niet otroka ani slobodného, niet muža a ženy, lebo vy všetci ste jeden v Kristovi Ježišovi. 29 A keď ste Kristovi, ste Abrahámovým potomstvom a podľa prisľúbenia dedičmi.

4 Ale keď prišla plnosť času, Boh poslal svojho Syna, narodeného zo ženy, narodeného pod zákonom, 5 aby vykúpil tých, čo boli pod zákonom, a aby sme dostali adoptívne synovstvo.

log

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Tu prichadza dalsia Pavlova myslienka, ktora nie je uplne jasna, ale je asi takato: Ucast na Abrahamovej zmluve teda uz nie je skrze obriezku, ale skrze vieru v Krista.

Kto sa teda snazi byt ucastnikom zmluvy cez obriezku, je povinny zachovavat zakon, pretoze na neho neplati milost skrze vieru. Kto chce byt ucastnikom zmluvy skrze vieru, ziskava spravedlnost z milosti a nie z dodrzavania zakona.

2 Ja, Pavol, vám hovorím, že ak sa dáte obrezať, Kristus vám nič neprospeje. 3 A každému, kto sa dá obrezať, znova dosvedčujem, že je povinný zachovávať celý zákon. 4 Vy, čo chcete byť ospravedlnení zo zákona, odtrhli ste sa od Krista, vypadli ste z milosti. 5 Veď my v duchu viery očakávame nádej spravodlivosti. 6 Lebo v Kristovi Ježišovi ani obriezka nič neznamená, ani neobriezka, ale viera činná skrze lásku.

log

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Cize na konci listu je hlavny problem vyrieseny - nezavisi na tom, ci je clovek obrezany alebo nie - ale na viere v Krista.

14 No ja sa v nijakom prípade nechcem chváliť ničím, iba krížom nášho Pána Ježiša Krista, prostredníctvom ktorého je pre mňa svet ukrižovaný a ja pre svet. 15 Lebo nezáleží ani na obriezke, ani na neobriezke, ale na novom stvorení. 16 A nad všetkými, čo budú konať podľa tohto pravidla, pokoj a milosrdenstvo, aj nad Božím Izraelom.

log

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Co teda zakon ? Prvy text hovori ze zakon je pridany od Mojzisa po Krista.

19 Čo teda zákon? Bol pridaný z dôvodu previnení do čias, kým nepríde prisľúbený potomok; bol vyhlásený anjelmi a zverený ľudskému prostredníkovi. 20 Keď ide o jedného, netreba prostredníka. A Boh je jeden.

Druhy text hovori, ze po Krista ludia boli zajatci zakona.
23 Pred príchodom viery sme boli zajatci pod dozorom zákona až do toho času, keď sa mala zjaviť viera. 24 A tak zákon bol naším vychovávateľom po Krista, aby sme boli ospravedlnení z viery. 25 Ale keď prišla viera, už nepodliehame vychovávateľovi, 26 lebo vierou ste všetci Božími synmi v Kristovi Ježišovi.

Treti text hovori, ze po Krista platila kliatba zakona.
13 Kristus nás vykúpil z kliatby zákona tým, že sám sa stal kliatbou za nás, lebo je napísané: Prekliaty je každý, kto visí na dreve, 14 aby v Kristovi Ježišovi prišlo Abrahámovo požehnanie na pohanov, aby sme skrze vieru dostali prisľúbenie Ducha.

Takze to vyzera skutocne na koniec zakona v zneni ako ho pozname od Mojzisa. Hned na to vsak Pavol paradoxne nabada, ze je potrebne zachovavat nove prikazania:

Len aby sloboda nebola zámienkou pre telesnosť, ale navzájom si slúžte v láske. 14 Lebo celý zákon je zhrnutý v jednom príkaze, a to: Milovať budeš svojho blížneho ako seba samého! 15 Ale ak sa medzi sebou hryziete a žeriete, dajte si pozor, aby ste sa navzájom neskántrili.

16 Hovorím však: Žite podľa Ducha a nebudete spĺňať žiadosti tela. 17 Lebo telo si žiada proti Duchu a Duch proti telu. Navzájom si odporujú, aby ste nerobili, čo by ste chceli. 18 Ale ak vás vedie Duch, nie ste pod zákonom. 19 A skutky tela sú zjavné: smilstvo, nečistota, chlipnosť, 20 modloslužba, čary, nepriateľstvá, svár, žiarlivosť, hnevy, zvady, rozbroje, roztržky, 21 závisť, opilstvo, hýrenie a im podobné. O tomto vám vopred hovorím, ako som už skôr povedal, že tí, čo robia také veci, nebudú mať účasť na Božom kráľovstve. 22 No ovocie Ducha je láska, radosť, pokoj, zhovievavosť, láskavosť, dobrota, vernosť, 23 miernosť, sebaovládanie. Proti takýmto veciam nie je zákon.

Takze co teraz ? Stare pravidla nahradene novymi ! Respektive vyzera to tak ze principy zakona zostavaju, no meni sa jeho formulacia a styl.

Zaverom by som upozornil na jednu slabinu v celom uceni , a sice, ked zmluva viery plati nepretrzite od Abrahama po dnes, ako to ze od Mojzisa po Jezisa neplati ? Ved sam Pavol hovori, ze zakon nemoze zrusit zmluvu (?)

log

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Takze ano, podla listu Galatskym Pavlovo ucenie skutecne hovorilo, ze zakon bol zruseny.

Koniec koncov, v tejto dobe uz mal zakon za sebou stovky rokov a bol teda nanajvys neaktualny. To Pavol, ako predny zakonnik velmi dobre vedel, ze uz totiz nebolo mozne dalej trvat doslovne na Mojzisovom zakone, pretoze doba uz bola niekde uplne inde. Ak by aj Zidia este dodrzali zakon dodrziavat, urcite by bol nesplnitelny pre pohanov. Zacal teda ucit, ze zakon bol docasny, zakon ze bol iba vychovny prostriedok do doby Krista. Od doby Krista vsak uz zakon neplati.

Samozrejme narazil skoro na problem, ze ak teda uz neplati zakon co teda plati ? Jeho ucenie je, ze plati Duch. No s Duchom narazil na dalsi problem, pretoze Ducha si kazdy moze vykladat svojvolne. Ak teda nie je zakon, je sloboda. Ale ak je sloboda, moze sa naozaj vsetko ? Tu mu zrazu zakon chybal a Duch bol nejednoznacny.

Preto v listoch tu a tam vzdy pridal aj nejake to prikazanie. Respektive taxativne zacal vymenovavat "co je z Ducha" a "co je z tela". Samozrejme, tym zacal tvorit novy "zakon", ktory mal vsak tu vyhodu ze uz nebol nikde zapisany a mohol sa teda lahko prisposobovat aktualnym podmienkam.


Bohuzial nepocital s tym, ze castym vymenovavanim co je z Ducha a co z Ducha nie je "akoby zafixoval novy zakon", na ktorom niektori ludia i 2000 rokov po nom budu trvat. Tak sme sa paradoxne znovu dostali do situacie podobnej ako Pavol, ze on totiz bojoval so zafixovanym Mojzisovym zakonom a my musime bojovat so zafixovanym Pavlovym zakonom.

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

log napísal:Co teda zakon ? Prvy text hovori ze zakon je pridany od Mojzisa po Krista.

19 Čo teda zákon? Bol pridaný z dôvodu previnení do čias, kým nepríde prisľúbený potomok; bol vyhlásený anjelmi a zverený ľudskému prostredníkovi. 20 Keď ide o jedného, netreba prostredníka. A Boh je jeden.

Druhy text hovori, ze po Krista ludia boli zajatci zakona.
23 Pred príchodom viery sme boli zajatci pod dozorom zákona až do toho času, keď sa mala zjaviť viera. 24 A tak zákon bol naším vychovávateľom po Krista, aby sme boli ospravedlnení z viery. 25 Ale keď prišla viera, už nepodliehame vychovávateľovi, 26 lebo vierou ste všetci Božími synmi v Kristovi Ježišovi. (?)


Kdo je ten prostředník kterého: netreba prostredníka Co pod tím chápeš?

Kdy a jak příšla víra v dějinách? Přišla stanoveným datumem? Pakud ano, kdy se to stalo?

log píše:
Takze co teraz ? Stare pravidla nahradene novymi ! Respektive vyzera to tak ze principy zakona zostavaju, no meni sa jeho formulacia a styl.


Pokud zůstavají principy, o jaké principy se jedná? Uveď nějaký jeden příklad nejvíce duskutovaného platí neplatí.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 4 neregistrovaní