Ste Trinitariáni? Veríte v Trojicu? Sú jeden alebo sú jedno?

Diskusia o vieroučných bodoch CASD.
mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Ste Trinitariáni? Veríte v Trojicu? Sú jeden alebo sú jedno?

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Karol Schneider napísal:
log napísal:
Karol Schneider napísal:http://jedinyboh.webnode.sk/clanky/
Po kliknuti na link ma oblial studeny pot, stovky versov povytrhanych bez ladu a skladu z roznych casov od roznych autorov, to vsetko pomlete dokopy.
Okrem toho pochybne argumenty typu : "bolo by nelogicke", "bolo by divne". Jasne ze by to bolo nelogicke a divne, ale to je predsa sama podstata nabozenstva !
A pritom s Tebou v podstate v tejto veci suhlasim. Kristus je podla Pavla primluvca, velknaz I obet zaroven (a to je Ti logicke ? Pochybujem, pritom je to biblicke, vid list Zidom)
To je specifikum krestanstva, ze uz od zaciatku nevieme vlastne co je Jezis zac
Je priznacne ze vacsinu polemiky vedu Jehovisti neuspesne s Janom, lebo ako som pisal vyssie, Jan si zjavne ide svoje ucenie o vteleni sa Slova, pricom toto nema obdoby u inych evanjelistoch a apostoliv. Tomasove vyznanie u Jana je vsak jednoznacne neodskriepitelne.

Preco ta oblial studeny pot a ktore verse vidis ty sam ako povytrhane z kontextu ? Vies odpovedat vecne a konkretne a lebo sa obmedzujes len na prazdne slova a vyhlasenia ?

Uvedeny odkaz nie je oficialnym ucenim Svedkov Jehovovych aj ked SJ vo velkej miere pod vedenim Bozieho svateho ducha a svojim poctivym skumanim pravdy v danej veci dospeli k rovnakemu poznaniu a nedovolili, aby ich kdokolvek z ludi vratane rimskej sekty ovlyvnoval v pochopeni tejto veci. Neprijimaju neskorsie nebiblicke ucenie o trojjedinom bohu vytvorene az v neskoresej dobe odpadlickymi krestanmi a poprvykrat v jej konecnej podobe definovanom az ucencom Atanasom, ktory sa usiloval o priazen pohanskeho rimskeho cisara Konstantina I. Velkeho.

Jemu ako zjednotitelovi rima politicky v danej chvili taketo ucenie vyhovovalo lebo po definovani Krista ako Boha rovneho OTCOVI sa on sam mohol miesto KRISTA postavit do pozicie JEDINEHO PROSTREDNIKA medzi BOHOM a LUDMI ako najvyssi knaz s pohanskym titulom PONTIFEX MAXIMUS, ktory potom po nom prevzali i Rimsky papezi prenasledujuci kazdeho krestana co dalej ako prostrednika vo vztahu k NAJVYSSIMU BOHU JHVH OTCOVI a ako hlavu krestanskeho zboru uznaval len samotneho Krista a neprijal vo vedeni cirkvi ziadnu autoritu nedokonaleho cloveka zavadajuceho z pozicie moci sektarske nebiblicke ucenie urcene na ovladanie ostatnych.

V evanieliu aj listoch Jana aj sam Kristus nejlepsie hovori o jeho Bozskom postaveni vo vztahu k OTCOVI a sam svojho OTCA nazyva SVOJIM a JEDINYM PRAVYM BOHOM, ktoremu aj on sam sluzi a poslusne se podriaduje jeho svatej voli.

Az chces teda konkretne hovorit o niecom uved Biblicky text a mozme ho pokojne do hlbky preskumat, co z neho skutocne vyplyva v uvedenom kontexte ale i vo vztahu k dalsim textom Bozieho slova kde su pouzite rovnake alebo podobne slova.

Ježíš je stvořitel a Bůh vždy byl a bude. Pouze na zemi byl člověk s Boží podstatou (původem bez Slávy), bez Boží Slávy nejsi Bůh.

1. Ježíš je stejný stvořitel jako Jeho Otec:

Jan 1:1 Na počátku bylo Slovo, a to Slovo bylo u Boha, a to Slovo byl Bůh.
2 To bylo na počátku u Boha.
3 Všecky věci skrze ně učiněny jsou, a bez něho nic není učiněno, což učiněno jest.
4 V něm život byl, a život byl světlo lidí.

Ježíš je stvořitel a Bůh:

Židům 3:1 A protož, bratří svatí, povolání nebeského účastníci, spatřujte apoštola a nejvyššího kněze vyznání našeho, Krista Ježíše,
2 Věrného tomu, kdož jej ustanovil, jako i Mojžíš byl věrný ve všem domě jeho.
3 Tím větší zajisté slávy tento nad Mojžíše jest hoden, čím větší má čest stavitel nežli sám dům.
4 Nebo všeliký dům ustaven bývá od někoho, ten pak, kdož všecky tyto věci ustavěl, Bůh jest.

Židům 1:8 O Synovi však: `Tvůj trůn, Bože, je na věky věků a žezlo práva je žezlem tvého království,
9 Miluješ spravedlnost a nenávidíš nepravost, proto pomazal tě, Bože, Bůh tvůj olejem radosti nad všechny tvé druhy.´

10 A dále: `Ty, Pane, jsi na počátku založil zemi, i nebesa jsou dílem tvých rukou.

Koloským 1:15 Kterýž jest obraz Boha neviditelného a prvorozený všeho stvoření.
16 Nebo skrze něho stvořeny jsou všecky věci, kteréž jsou na nebi i na zemi, viditelné i neviditelné, buďto trůnové nebo panstva, buďto knížatstva nebo mocnosti; všecko skrze něho a pro něho stvořeno jest.

17 A on jest přede vším a všecko jím stojí.

Židům 2:9 Ale toho maličko nižšího andělů, vidíme Ježíše, pro utrpení smrti slávou a ctí korunovaného, aby z milosti Boží za všecky okusil smrti.
10 Slušeloť zajisté na toho, pro kteréhož jest všecko, a skrze kteréhož jest všecko, aby mnohé syny přiveda k slávě, vůdce spasení jejich skrze utrpení dokonalého učinil.

Matouš 28:18 A přistoupiv Ježíš, mluvil jim, řka: Dána jest mi všeliká moc na nebi i na zemi.

log

Re: Ste Trinitariáni? Veríte v Trojicu? Sú jeden alebo sú jedno?

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

mikim napísal: Ježíš je stvořitel a Bůh vždy byl a bude. Pouze na zemi byl člověk s Boží podstatou (původem bez Slávy), bez Boží Slávy nejsi Bůh.
Hovoris teda, ze v na zemi bol Jezis clovek a nie Boh ? Aj to je jedna z moznych teorii - za zivota clovek, po smrti boh (?)

Zatial co je niekolko uceni o Jezisovi ako o Bohu a Stvoritelovi (ktore si vyssie citoval), vsetky su neskorsieho data ako evanjelia. Je pravda aj to, ze Jezis, podla evanjelii nikdy o sebe nepovedal, ze je Boh a to ani na priamu otazku ci je Bohom, hoci tychto otazok dostal vela. Jediny krat, kedy to potvrdil (ale sam nepovedal) bolo Tomasovo svedectvo u Jana.

Takisto v evanjeliach Jezis hovori o stvoreni a Stvoritelovi, na niekolkych miestach, ale nikdy nie vo vyzname ze by nim bol on.

Ja z toho usudzujem, ze on sam sa nikdy za Boha nepokladal, minimalne podla zapisov Matus, Marek, Lukas. Jedine Jan ma mysticke (malo zrozumitelne) ucenie, ktore sa od tohto odklana.

Naviac nezabudajme, ze minimalne Mojzis a Elias, ale pravdepodobne aj ini ("Boh je Bohom zivych", viz Abraham) boli podla ucenia Jezisa "na nebi". Takze fakt, ze aj on bol nanebovzaty este nie je v tomto smere nijako zvlastny.

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Ste Trinitariáni? Veríte v Trojicu? Sú jeden alebo sú jedno?

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

log napísal:
mikim napísal: Ježíš je stvořitel a Bůh vždy byl a bude. Pouze na zemi byl člověk s Boží podstatou (původem bez Slávy), bez Boží Slávy nejsi Bůh.
Hovoris teda, ze v na zemi bol Jezis clovek a nie Boh ? Aj to je jedna z moznych teorii - za zivota clovek, po smrti boh (?)

Zatial co je niekolko uceni o Jezisovi ako o Bohu a Stvoritelovi (ktore si vyssie citoval), vsetky su neskorsieho data ako evanjelia. Je pravda aj to, ze Jezis, podla evanjelii nikdy o sebe nepovedal, ze je Boh a to ani na priamu otazku ci je Bohom, hoci tychto otazok dostal vela. Jediny krat, kedy to potvrdil (ale sam nepovedal) bolo Tomasovo svedectvo u Jana.

Takisto v evanjeliach Jezis hovori o stvoreni a Stvoritelovi, na niekolkych miestach, ale nikdy nie vo vyzname ze by nim bol on.

Ja z toho usudzujem, ze on sam sa nikdy za Boha nepokladal, minimalne podla zapisov Matus, Marek, Lukas. Jedine Jan ma mysticke (malo zrozumitelne) ucenie, ktore sa od tohto odklana.

Naviac nezabudajme, ze minimalne Mojzis a Elias, ale pravdepodobne aj ini ("Boh je Bohom zivych", viz Abraham) boli podla ucenia Jezisa "na nebi". Takze fakt, ze aj on bol nanebovzaty este nie je v tomto smere nijako zvlastny.
...Hovoris teda, ze v na zemi bol Jezis clovek a nie Boh ? Aj to je jedna z moznych teorii - za zivota clovek, po smrti boh (?)

Ano, od věčnosti kde byl pravděpodobně zplozen Otcem byl Bůh (z Boha se může narodit jedině Bůh stejně jako z člověka se může narodit jedině člověk) a stejně jako Otec je i On nazýván Otec věčnosti cca u Izaiáše?), potom se narodil jako člověk a byl nazýván Syn člověka (s Boží podstatou či původem, proto byl i nazván zde na zemi jako Syn Boží, aby mohl spasit lidstvo či usmířit lidstvo s Otcem, což by jako člověk bez Božího původu (podstaty) ani jakýkoliv anděl nemohl nikdy učinit. Jako člověk musel "ochutnat" veškerou bolest stejně tak mohl kdykoliv zhřešit, a přece ve všem vytrval a nezhřešil jako člověk ani 1x. Po vzkříšení odešel do nebe kde přijal znovu svou Božskou Slávu a stal se opět 100% Bohem jako Jeho Otec.

Marek 13:34  Syn člověka zajisté jest jako člověk, kterýž daleko odšel, opustiv dům svůj, a poručiv služebníkům svým vladařství, a jednomu každému práci jeho, vrátnému přikázal, aby bděl.

Marek 15:39  Viděv pak to centurio, kterýž naproti stál, že tak volaje, vypustil duši, řekl: Jistě člověk tento Syn Boží byl.

Lukáš 23:47  A vida centurio, co se stalo, velebil Boha, řka: Jistě člověk tento spravedlivý byl.

Jan 5:12  I otázali se ho: Kdo jest ten člověk, kterýž tobě řekl: Vezmi lože své a choď?

1 Korintským 15:47  První člověk byl z země zemský, druhý člověk jest sám Pán s nebe.

Filipským 2:8  A v způsobu nalezen jako člověk, ponížil se, poslušný jsa učiněn až do smrti, a to do smrti kříže.

1 Timoteovi 2:5  Jedenť jest zajisté Bůh, jeden také i prostředník Boží a lidský, člověk Kristus Ježíš,

...Takisto v evanjeliach Jezis hovori o stvoreni a Stvoritelovi, na niekolkych miestach, ale nikdy nie vo vyzname ze by nim bol on.

v těch verších co jsem už uvedl to je jasně uvedeno, všechno co kdy bylo kdekoliv stvořeno, stvořil Ježíš Kristus, to nemůže nikdo nikdy popřít, pokud je to tak zcela bez pochyb a jasně v Pásmu uvedeno např. zde:

Koloským 1:15 Kterýž jest obraz Boha neviditelného a prvorozený všeho stvoření.
16 Nebo skrze něho stvořeny jsou všecky věci, kteréž jsou na nebi i na zemi, viditelné i neviditelné, buďto trůnové nebo panstva, buďto knížatstva nebo mocnosti; všecko skrze něho a pro něho stvořeno jest.

17 A on jest přede vším a všecko jím stojí.


...Ja z toho usudzujem, ze on sam sa nikdy za Boha nepokladal, minimalne podla zapisov Matus, Marek, Lukas. Jedine Jan ma mysticke (malo zrozumitelne) ucenie, ktore sa od tohto odklana.

On neříkal nic a o neznamená že se za Boha vůbec nepokládal, za to jiní o něm na několika místech v Písmu řekli, že je Bůh.

log

Re: Ste Trinitariáni? Veríte v Trojicu? Sú jeden alebo sú jedno?

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Member napísal: Ja v Trojicu neverím a myslím si, že bez predpojatia alebo nejakého predporozumenia náuky a terminológie by normálny človek pri čítaní Biblie na to neprišiel.
S tym sa da suhlasit, ze zo samotnej Biblie sa na to prist neda. Priamo to tam napisane nie je, da sa to len nejakou zlozitou uvahou mozno odvodit.
Member napísal: A nemyslím tým iba to, že termín "trojica" sa Písme nevyskytuje. Myslím si, že trojica je konštrukcia, ktorá padá na mnohých textoch aj princípe spásy samotnom.
Ja zase beriem ucenici o trojici ako "sice neskodnu, ale zbytocnu vec". Ak niekto chce uvazovat v pojme trojica, tak moze. Ale zbytocne si tym vytvara strasne komplikovane otazky, na ktore neexistuju odpovede.
mikim napísal: Já jako historický adventista stejně jako EGW v žádnou smýšlenou římskokatolickou "trojici" nevěřím, ještě 15 let po úmrtí EGW by si nikdo v církvi adventistů nedovolil věřit v nebiblickou "trojici". Teprve až v roce 1930 to v církvi zavedli noví členové, kteří přišli z řkc a církev to přijala. Takže je to přesně satanský blud, který nikdy nebyl součástí řeckých textů, ale objevil se až u latinských katolických opisovačů, známý také jako Janovská vsuvka, kteří ho do Bible přidali.
Neviem, co EGW, ale ak v "katolicku" trojicu neverila, moze jej to len sluzit ku cti :) Historiu adventismu velmi nepoznam, ale je mozne ze to bolo tak, ako popisujes. Janova vsuvka (Traja svedcia na nebi, Duch, Otec a Slovo) je pravdepodobne naozaj asi neskora vsuvka. Zostava nam vsak este vysporiadat sa s Matusovym textom "krstit v meno Otca, Ducha i Syna", ktory ako jediny spomina takuto formu krstu.
mikim napísal: Takže věřím jako první adventisté v jediného a nejvyššího Boha Otce a jediného Pána Ježíše Krista a jejich ducha Svatého, který z nich jako mocná síla a moc vychází, není tudíž žádná osoba, jak obhajují řkatolíci.
Ja si zase myslim, ze podla Biblie, Boh je iba jeden Boh. On posiela Ducha (ako nehmotnu osobu) a Syna (ako hmotnu osobu), ale tito dvaja su len "zosobnenim Boha", su len jeho poslom, jeho prejavom na planete Zem.

Zaujal (i pobavil) ma v poslednej dobe tento text:

1 Práve vtedy, keď bol Apollo v Korinte, Pavol prešiel hornatým vnútrozemím a prišiel do Efezu, kde našiel niekoľkých učeníkov. 2 Spýtal sa ich: Keď ste uverili, prijali ste Ducha Svätého? Odpovedali mu: Ani sme len nepočuli, že jestvuje Duch Svätý. 3 Na to povedal: Akým krstom ste teda boli pokrstení? Oni odpovedali: Jánovým krstom. 4 Pavol im povedal: Ján krstil krstom pokánia a hovoril národu, aby verili v toho, ktorý prichádza po ňom, to znamená v Ježiša. 5 Keď to počuli, dali sa pokrstiť v mene Pána Ježiša. 6 Keď na nich Pavol položil ruky, zostúpil na nich Duch Svätý a hovorili jazykmi i prorokovali.

Takze niektori ani len nepoculi, ze je Duch :)))

Kazdopadne, krsti sa v mene Pana Jezisa, nie v mene trojice (ako je zvlastne a mozno ako dalsia "vsuvka" u Matusa uvedene).

log

Re: Ste Trinitariáni? Veríte v Trojicu? Sú jeden alebo sú jedno?

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Milan napísal: „Věřím v Boha, Otce všemohoucího, Stvořitele nebe i země.
I v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho;
jenž se počal z Ducha svatého, narodil se z Marie panny, trpěl pod Pontiem Pilátem,
ukřižován umřel i pohřben jest; sestoupil do pekel, třetího dne vstal z mrtvých;
vstoupil na nebesa, sedí po pravici Boha, Otce všemohoucího, odtud přijde soudit živé i mrtvé.
Věřím v Ducha svatého, svatou církev obecnou, společenství svatých, odpuštění hříchů, vzkříšení těla
a život věčný. Amen.
Absolutny suhlas, pod to sa podpisem (asi kazdy, alebo ?)
Milan napísal: Nadto vyznává, že jsem byl na vyznání víry a podle příkazu Pána Ježíše pokřtěn ve jméno Otce, Syna i Ducha svatého
.
Tu podla mna doslo k omylu a k vytvoreniu zbytocneho ucenia o trojici, ktorm bola neskor Biblia (u Matusa) zmanipulovana, ale dokaz na to nemam :acute:

budaj

Re: Ste Trinitariáni? Veríte v Trojicu? Sú jeden alebo sú jedno?

Neprečítaný príspevok od používateľa budaj »

Trojjediný Bůh - to je pozůstatek katolicizmu v protestantských církvích.

Member
Príspevky: 300
Dátum registrácie: 27 Sep 2016, 19:13
Kontaktovať používateľa:

Re: Ste Trinitariáni? Veríte v Trojicu? Sú jeden alebo sú jedno?

Neprečítaný príspevok od používateľa Member »

A vyznane veľké je tajomstvo pobožnosti: Bôh zjavený v tele, ospravedlnený v Duchu, zjavený anjelom, kázaný pohanom, uverené mu na svete, hore vzatý v sláve.
1Ti 3,16

log
Príspevky: 1712
Dátum registrácie: 06 Nov 2017, 06:51
Kontaktovať používateľa:

Re: Ste Trinitariáni? Veríte v Trojicu? Sú jeden alebo sú jedno?

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Member napísal: 30 Nov 2017, 20:53
A vyznane veľké je tajomstvo pobožnosti: Bôh zjavený v tele, ospravedlnený v Duchu, zjavený anjelom, kázaný pohanom, uverené mu na svete, hore vzatý v sláve.
1Ti 3,16
Ano, Pavol prisiel s teoriou (alebo ju od niekoho prevzal), ze Jezis je Boh. Evanjelisti Matus, Marek a Lukas zaznamenavajuci udalosti Jezisovho zivota necituju ziadne Jezisove priznanie alebo prehlasenie sa ci uz za Boha alebo za Krala.

Jezis sa povazoval sam za cloveka ("syn cloveka") na ktoreho zostupil duch od Boha. On sam sa vsak nestavia na vyssiu uroven:

Preto vám hovorím: Každý hriech a rúhanie bude ľuďom odpustené, ale rúhanie proti Duchu nebude odpustené. A kto by povedal slovo proti Synovi človeka, tomu bude odpustené. Kto by však hovoril proti Duchu Svätému, tomu nebude odpustené ani v tomto veku, ani v budúcom.

Realista
Príspevky: 256
Dátum registrácie: 23 Sep 2016, 18:23
Kontaktovať používateľa:

Re: Ste Trinitariáni? Veríte v Trojicu? Sú jeden alebo sú jedno?

Neprečítaný príspevok od používateľa Realista »

V kontextu prvnich dvou prikazani desatera je pro pravoverneho Zida myslenka o vteleni Boha do cloveka neprijatelna. Rani synoptici Marek a Matous jsou opatrnejsi a priznavaji Jezisovi mesiasstvi, ale nikoliv "Bozstvi". Mesiasem mohl byt pro zidy treba kral (dokonce i pohansky/ napr. Kyros) atd... Az pozdnejsi Jan " gnosticky" hovori o "Slovu" a pridava i dalsi obdobne myslenky (napr. Tomasovo vyznani "Muj Pan a muj Buh") a vyklady. A teologie zastupne obeti je pro prvni krestany vubec pojetim zcela neznamym (rozvinulo se jako dogma na zapade az kolem roku 1000, na vychode vubec az podnes... poptejte se pravoslavnych...) Buh je samozrejme neuchopitelny pro cloveka, je skrytou prirozenosti sveta. Ani Mojzis nespatril Boha, ale Boziho posla (dle tradice andel Metatron). SZ proto z nutnosti (!) " znazornuje" Boha figurativne jako bytost, osobu... Je to vzdy jen snaha o priblizeni moznostem lidskeho pochopeni.

log
Príspevky: 1712
Dátum registrácie: 06 Nov 2017, 06:51
Kontaktovať používateľa:

Re: Ste Trinitariáni? Veríte v Trojicu? Sú jeden alebo sú jedno?

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

log napísal: 01 Sep 2017, 14:23

Je jedine miesto v Biblii, kde by sa dalo uvazovat o trojici, ale v skutocnosti ide o trojice dve. A nie su to trojice boha, ale trojice svedkov:

7 Pretože traja sú, ktorí svedčia na nebi: Otec, Slovo a Svätý Duch. A tí traja sú jedno. 8 A traja sú, ktorí svedčia na zemi: Duch, voda a krv. A tí traja sú v jedno.

Takze ziaden Otec-Syn-Duch Svaty sa este v Biblii neobjavuje
Janov text o troch na nebi sa ukazal byt velmi neskorou vsuvkou do Biblie. Ziaden preklad az do 16 storocia tento vers neobsahuje. Kto ho tam neskor pridal a preco ? Katolici aby legitimizovali nebiblicke ucenie o trojici ?

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 0 neregistrovaných