V knize Skutků čteme, že Filip křtí etiopského dvořana, který čte svitek Izaijáše, o tom, že Pavel i jeho spolupracovníci navštěvují komunity Židů a proselytů. Příběh Kornélia a Petra je také známý. To je prostředí se znalostí Starého Zákona. Apollos zvěstuje v Efezu a Korintu Krista a používá Svatá Písma, ze kterých veřejně dokazuje Ježíše Mesiáše, ku prospěchu všech, kteří uvěřili (Sk 18.kap.) Citace v Novém Zákoně ze Septuaginty ukazují, že pro řecky mluvící komunitu (původně židovskou) existuje srozumitelný a používaný překlad Staré Zákona.Než vznikla jednotná bible, která by navíc byla rozšířená po všech, tak jednotlivé sbory četly a předávaly jen učení apoštola, který je založil a předávané učení Ježíše. Nebo příslušnou epištola, kterou jim apoštol poslal.
O Dočasnosti zákona
Re: O Dočasnosti zákona
Tomáš Plechatý napsal:
Re: O Dočasnosti zákona
Lída Rohalová napsala:
Lído poslal jsem Ti kontakt na mail uvedený na "Cestách víry". Předávání osobních vzkazů na tomto webu nějak "nepremáva".Milane, ono míjení není zcela jistě záměrné. ...
-
- Príspevky: 911
- Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
- Kontaktovať používateľa:
Re: O Dočasnosti zákona
Milane, pošli mi to, prosím Tě, znovu do soukromé pošty nebo na mail pohledvzhuru@gmail.com. Na stránkách Cesta víry zase "nepremávam" já. Děkuji.Milan napísal:Lído poslal jsem Ti kontakt na mail uvedený na "Cestách víry". Předávání osobních vzkazů na tomto webu nějak "nepremáva".
-
- Príspevky: 911
- Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
- Kontaktovať používateľa:
Re: O Dočasnosti zákona
Lída Rohalová napísal:Myslím, že otázka nezní, v čem přesně se liší kodex staré smlouvy od nové, ale jestli nová smlouva ten kodex vůbec má.
Tím "kodexem" je podle mě "vnitřní proměňování" člověka působením Ducha Svatého. Tam se to láme - to, co je vevnitř, se prakticky projeví tím, co jde ven. Kdežto to, co "zachováváme" zvnějšku a co lidé mohou i obdivovat, nemusí měnit to, co je vevnitř.log napísal:A podla Teba ma alebo nema ?
Souhrn: v obou případech člověk něco "zachovává" a v obou případech se to projevuje navenek. Lidé nevědí, zda to, co "zachováváme", děláme jen naoko, nebo to opravdu vychází z našeho nitra. Čili lidé nevidí do našeho nitra/pohnutek, ale "ovoce Ducha" posuzovat můžou. Člověk zachovávající všechna nařízení, která se jen dají zachovávat, může být tvrdý, nelítostný, arogantní, vnitřně prázdný, může hlásat Krista. Může být jako dunící kov a zvučící zvon, může rozdat všechen majetek a vydat tělo ke spálení, nic mu to však neprospěje.
A jestli chceš psaný "kodex", tak ten neexistuje v souhrnu jako Desatero, ten je rozepsán v Ježíšově učení, v epištolách atd. To ale nepovažuji za nějaký kodex, to považuji za učení, které máme následovat. A kdybych si z toho měla vybrat stěžejní bod, tak je to J 13,34-35:
34 Dávám vám nové přikázání, abyste se navzájem milovali; jako já miluji vás, abyste se i vy navzájem milovali.
35 Podle toho všichni poznají, že jste moji učedníci, budete-li mít lásku jedni k druhým."
Lída Rohalová napísal: Lidé mají Boží příkazy/zákony zapsané v myslích a srdcích, mají osobní vztah s Bohem/Ježíšem skrze Ducha, oni tedy vědí, co mají dělat. Jejich vnitřek je proměněn, nemusí se jim to nařizovat zvenčí.
Řekla bych, že na Duchu to dokonce stojí. Rozdílné názory nemusí být na překážku, křesťanství je různorodé i dnes. Napadá mne "kacířská" myšlenka, že na jednom směru (samozřejmě právě na tom mém, nejlépe ortodoxnímlog napísal:To je ako teoria pekne, ale ako prax nepouzitelne. Ved dvaja s tym istym Duchom maju dva rozdielne nazory. Za Jezisom ludia chodili s konkretnou otazkou "Co mam robit aby som bol spaseny ?" A on konkretne odpovedal. Ale dnes sa ludia pytaju to iste a apostolske cirkve im davaju nekonkretne a protichodne odpovede.

Ježíš řekl: Následuj mne. Církve říkají: Následuj naše učení.
Velmi mne oslovuje tento text:
Ef 1,15-19:
Proto i já, když jsem uslyšel o vaší víře v Pánu Ježíši a o lásce ke všem svatým,
16 nepřestávám za vás děkovat, když se «o vás» zmiňuji na svých modlitbách,
17 aby vám Bůh našeho Pána Ježíše Krista, Otec slávy, dal Ducha moudrosti a zjevení v pravém poznání jeho samého
18 a osvícené oči srdce, abyste věděli, jaká je naděje v jeho povolání, jaké je bohatství slávy jeho dědictví ve svatých
19 a jak nesmírná je velikost jeho moci vůči nám, kteří věříme v souladu s působením převahy jeho síly.
Pro pohany Mojžíšův zákon zastaralý nebyl (i když jako tak byl), protože Mojžíšův zákon se na pohany nevztahoval. A pokud se Stará smlouva i Nová týká jen Židů, tak se pohanů netýká vlastně nic z toho, a vše je vyřešené, ne?log napísal:Zapas apostolov bol o to, ze Mojzisov zakon bol zastaraly pre spolocnost prveho storocia a obzvlast pre nezidov.
Ich kodex bol definovany tzv. Jeruzalemskym koncilom:
28 Lebo Duch Svätý a my sme rozhodli, že na vás nebudeme klásť nijaké iné bremeno okrem tohto, nevyhnutného: 29 Zdržiavať sa mäsa obetovaného modlám, krvi, udusených zvierat a smilstva. Ak sa tohto budete chrániť, budete konať správne. Buďte zdraví!

Prvotní církev nebyla jednotná, prolínaly se tam různé názorové proudy a zápas probíhal o to, který z nich "zvítězí". Židokřesťanské a pohanokřesťanské misie se musely od sebe oddělit, protože každá chápala jinak pozici Zákona a jeho odkazu. Evangelisté vysvětlují příběh Ježíše se svým teologickým záměrem. Ježíš i Pavel zakomponovali do svých výpovědí prvky apokalyptiky. Atd. Atd.
Jinak nevím, kolik křesťanů a adventistů se dnes řídí výsledkem Jeruzalémského koncilu a kupují si maso bez krve. Zajímavé by bylo udělat statistiku.
Ovoce Ducha je vypsáno a to je podstatné. Duch nemění svou podstatu z dobrého na zlé. Duch na nás v podstatě žádné "břemeno" z dávných časů klást nemusí už teď. Protože i kdyby Bible najednou zmizela do vzduchoprázdna, lidé vedení Duchem budou vědět, co mají dělat. Kdyby neexistovala jediná čárka v Bibli, Ježíšovu oběť a lásku k nám to nezruší. Ale věřím tomu, že Duch do Bible vede a dává porozumění duchovním věcem.log napísal:Dnes je 2017. Co ak sa Duch rozhodol ze na nas nebude klast ani nijake bremeno z cias evanjelii a epistol ?
Je to mozne ? Nie je to mozne ?
Moze Duch jedneho ucit to a ineho ono ?
Re: O Dočasnosti zákona
Pro log:
Ano další bych jim doporučil Pavlovy listy, ale jako první pokládám za důležité je seznámit s charakterem Ježíše podle záznamu o jeho životě a skutcích proto nejprve Jan/Lukáš.
Pro Milana:
Souhlasím, že byl kázán Ježíš i pro pohany a dokazován z písem (SZ) i že existoval řecký překlad SZ.
Vím, že nová smlouva je pro žida i pohana.
Už Ježíš mluví o nové smlouvě při poslední večeři.
Ale jde o to, že výraz ,,nová" smlouva má smysl pouze pro ty, pro které to není první smlouva. Tedy židy, kteří jako první smlouvu mají tu Sinajskou (nyní starou).
Zatímco pohanům (kteří nemají židovské kořeny) stačí říci, že se jim ohlašuje dobrá zvěst. Oni nemusí znát historii té první smlouvy.
Samozřejmě, že jak se časem budou setkávat s křesťany ze židů tak se začnou bavit a vyptávat a celé se to rozkryje a musí být vidět návaznost a že jde o stejného Boha židů i křesťanů.
Kromě historie v dnešním světě ale paradoxně na židy nenarážíme a tak může křesťanská komunita existovat teoreticky i bez staré smlouvy, neboť na dnešní čechy dnes ,,dokazování že kristus je zaslíbený mesiáš podle písem" není příliš úspěšnou metodou.
Tak jako to nebylo argumentem pro Athéňany, když tam kázal Pavel (Sk 17).
V tom kázání Pavel nepoužívá ani slovo hřích ani zákon ani Mesiáš.
Ano další bych jim doporučil Pavlovy listy, ale jako první pokládám za důležité je seznámit s charakterem Ježíše podle záznamu o jeho životě a skutcích proto nejprve Jan/Lukáš.
Pro Milana:
Souhlasím, že byl kázán Ježíš i pro pohany a dokazován z písem (SZ) i že existoval řecký překlad SZ.
Vím, že nová smlouva je pro žida i pohana.
Už Ježíš mluví o nové smlouvě při poslední večeři.
Ale jde o to, že výraz ,,nová" smlouva má smysl pouze pro ty, pro které to není první smlouva. Tedy židy, kteří jako první smlouvu mají tu Sinajskou (nyní starou).
Zatímco pohanům (kteří nemají židovské kořeny) stačí říci, že se jim ohlašuje dobrá zvěst. Oni nemusí znát historii té první smlouvy.
Samozřejmě, že jak se časem budou setkávat s křesťany ze židů tak se začnou bavit a vyptávat a celé se to rozkryje a musí být vidět návaznost a že jde o stejného Boha židů i křesťanů.
Kromě historie v dnešním světě ale paradoxně na židy nenarážíme a tak může křesťanská komunita existovat teoreticky i bez staré smlouvy, neboť na dnešní čechy dnes ,,dokazování že kristus je zaslíbený mesiáš podle písem" není příliš úspěšnou metodou.
Tak jako to nebylo argumentem pro Athéňany, když tam kázal Pavel (Sk 17).
V tom kázání Pavel nepoužívá ani slovo hřích ani zákon ani Mesiáš.
-
- Príspevky: 911
- Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
- Kontaktovať používateľa:
Re: O Dočasnosti zákona
Ano, není to podmíněno znalostí Staré smlouvy. Člověk uslyší evangelium, uvěří mu a je spasen. Stejně tak jako člověk na smrtelné posteli, nebo ten, koho neoslovil žádný člověk, ani Bible, ale přímo Boží zjevení. Anebo ten, kdo Ježíše vůbec nezná, ale činí sám od sebe skutky, které Zákon vyžaduje.Milan napísal:Porozumíme "Nové" smlouvě bez té "Staré"?
Re: O Dočasnosti zákona
Myslim ze absolutne nerozumiem co chces povedat. Vidim v tom vela protichodnych tvrdeni.
Prosim rozober, ako priklad, ci sukromny homosexualny styk dvoch slobodnych (nevydatych) je proti tomuto alebo nie ? Zena ako kazatelka je proti tomuto alebo nie ? Dokazes toobhajit bez Biblie iba na zaklade vyssie uvedeneho ?
To je odpoved typu ano aj nie, na jednej strane bez Biblie ano a potom zase nie. Neprizname si radsej na rovinu, ze "Duch je bez Biblie bezmocny?"
Tak je tam teda ten kodex=zakon napisany alebo nie je ?Lída Rohalová napísal: A jestli chceš psaný "kodex", tak ten neexistuje v souhrnu jako Desatero, ten je rozepsán v Ježíšově učení, v epištolách atd. To ale nepovažuji za nějaký kodex, to považuji za učení, které máme následovat.
Lída Rohalová napísal: A kdybych si z toho měla vybrat stěžejní bod, tak je to J 13,34-35:
34 Dávám vám nové přikázání, abyste se navzájem milovali; jako já miluji vás, abyste se i vy navzájem milovali.
Prosim rozober, ako priklad, ci sukromny homosexualny styk dvoch slobodnych (nevydatych) je proti tomuto alebo nie ? Zena ako kazatelka je proti tomuto alebo nie ? Dokazes toobhajit bez Biblie iba na zaklade vyssie uvedeneho ?
Lída Rohalová napísal: Protože i kdyby Bible najednou zmizela do vzduchoprázdna, lidé vedení Duchem budou vědět, co mají dělat. .. Ale věřím tomu, že Duch do Bible vede a dává porozumění duchovním věcem.
To je odpoved typu ano aj nie, na jednej strane bez Biblie ano a potom zase nie. Neprizname si radsej na rovinu, ze "Duch je bez Biblie bezmocny?"
Re: O Dočasnosti zákona
Tak Ty by si najprv predstavil Jezisa, ktory ako jediny clovek naplnil do bodky a do pismena Mojzisov zakon a potom by si mu dal Pavla,Tomáš Plechatýý napísal:Pro log:
Ano další bych jim doporučil Pavlovy listy, ale jako první pokládám za důležité je seznámit s charakterem Ježíše podle záznamu o jeho životě a skutcích proto nejprve Jan/Lukáš.
ktory Mojzisov zakon zrusil.

Ja nehovorim, ze je to zly pristup alebo ze je to nemozne, ale je to pristup, ktory hned na zaciatku otvori jeden obrovsky problem ! A sice, ako dat do suladu tych dvoch ? Ved Pavlovi sa to dari iba za cenu tych najzlozitejsich myslienkovych konstrukcii, ktore vobec sa daju v Biblii najst.
Re: O Dočasnosti zákona
Otazka koncilov by si zasluzila nove vlakno. Mam za to, ze apostoli ukazali urcitu cestu, ze ak je nejaka aktualizacia ucenia potrebna, tak musi byt vysledkom zhody. "Duch a my sme sa rozhodli".Lída Rohalová napísal: Jinak nevím, kolik křesťanů a adventistů se dnes řídí výsledkem Jeruzalémského koncilu a kupují si maso bez krve. Zajímavé by bylo udělat statistiku.
Vieme, ze od tej doby sa ucenie vzdy vyvijalo a aktualizovalo na (katolickych) konciloch. Adventisti predsa maju svoje generalne konferencie ako obdobu. Neda sa popriet, ze sa jedna o "biblicky model"
Dam dve provokativne otazky.
1) Nemaju snad koncily / konferencie pravo rusit a menit ucenie, rovnako ako napriklad Pavol zrusil Mojzisa a nahradil ucenim milosti ?
2) Nie je mozne aj dnes ze Duch prejavuje svoju volu na konciloch skor ako v individualnom vyklade ? Davate rovnaku vahu svojmu osobnemu vykladu ako oficialnej konferencii ci koncilu ? Alebo vacsiu ci mensiu ? Je v poriadku ze Duch vedie koncil katolikov k inym zaverom ako konferenciu adventistov ? Su obidve viery rivnako Bohom prijate a teda rovnocenne ?
Re: O Dočasnosti zákona
Pavel píše Timoteovi (II Tim 3:15-17):Od dětství znáš svatá Písma, která ti mohou dát moudrost ke spasení, a to vírou v Krista Ježíše.
Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha a je dobré k učení, k usvědčování, k nápravě, k výchově ve spravedlnosti, aby Boží člověk byl náležitě připraven ke každému dobrému činu.
O jakém Písmu Pavel hovoří?
Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha a je dobré k učení, k usvědčování, k nápravě, k výchově ve spravedlnosti, aby Boží člověk byl náležitě připraven ke každému dobrému činu.
O jakém Písmu Pavel hovoří?
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 5 neregistrovaných