Ďalšia prednáška proti Vianociam (Michal Fulier, Pod povrchom, 20.12.2017)

Založte diskusiu o kázni, ktorú ste si vypočuli. (Bolo by dobre, ak by názov obsahoval meno kazateľa a názov kázne, príp. dátum a miesto, kde bola prednesená. Dôležité je, aby bol v príspevku uvedený aj odkaz, kde sa dá kázeň vypočuť - archív na zborových stránkach, youtube, vimeo, ...)
Richi

Ďalšia prednáška proti Vianociam (Michal Fulier, Pod povrchom, 20.12.2017)

Neprečítaný príspevok od používateľa Richi »

Kazateľ Cirkvi adventistov Michal Fulier rozbehol projekt Pod povrchom, v ktorom sa venuje štúdiu biblickej knihy Zjavenie Jána.
V jednom z videí sa zameral na tému Vianoc. (Môžete si ho pozrieť tu: https://www.youtube.com/watch?v=Faa5PkF2X2k )

Posolstvom tejto jeho prednášky je, že kresťania by Vianoce sláviť nemali, lebo ide o skrz-naskrz pohanský sviatok a pohanské zvyky, na ktorých by sme sa ako kresťania nemali zúčastňovať.

Dovolím si trochu s týmto názorom, ako aj jeho zdôvodnením, polemizovať.

Zaujala ma hneď prvé „biblické“ zdôvodnenie, ktoré Michal použil. Hovorí totiž o tom, že v Novom Zákone nenachádzame žiadny pokyn sláviť Vianoce. A pokračuje hlbokou myšlienkou: „Ak Písmo o niečom nehovorí, je to taktiež zvesť o Božom názore.“
Aj by som s tým možno súhlasil, ale uvedomme si, že v Novom Zákone nemáme žiadny pokyn na svätenie soboty alebo na platenie desiatkov. Buď teda nebudeme robiť ani tieto veci a vyhlásime ich podľa Michalovho pravidla za nebiblické, alebo tento argument nemôžeme použiť ani pri Vianociach.
(Na jeho ospravedlnenie však musím dodať, že Michal je len dobré dieťa svojej cirkvi. Takýto selektívny a účelový prístup k argumentom je totiž v učení CASD bežný.)

Podstatnú časť prednášky Michal venuje poukazovaniu na konkrétne podoby a spôsoby slávenia tohto sviatku rôznymi pohanskými národmi v minulosti (ľudské obete, komunikácia s mŕtvymi, atď) a z toho vyvodzuje: „My si ani neuvedomujeme, ako sa zúčastňujeme pohanských slávností.“
S týmto sa tiež nedá súhlasiť. Nemôžem sa zúčastniť oslavy pohanského sviatku, ak o tom neviem, dokonca ak to ani nechcem robiť. Oslava (niekoho alebo niečoho) je vedomá činnosť. Keď dvaja robia to isté, nie je to to isté. Ľudí treba posudzovať (ak to vôbec môžeme) podľa pohnútok, zmýšľania, životných priorít, nie podľa vonkajších prejavov.

To je ako keby ti niekto povedal, že by si nemal nosiť topánky tejto farby, lebo také nosí jedna extrémistická skupina v Rwande. Ak ich nosíš, tak sa hlásiš k ich presvedčeniu. Dobrá hlúposť, nie? Tak ani ja, ak si doma urobím sviatočnú atmosféru, nemôžem sa tým automaticky hlásiť k nejakým pohanom, čo prinášali ľudské obete. To je choré, Michal. To je manipulácia, s používaním ktorej má CASD tiež bohaté skúsenosti.

V Biblii existuje pekný príklad na to, že P. Boh neposudzuje skutok, ale pohnútky. Keď sa uzdravený Náman pýtal na to, či nevadí, že sa skloní pred bôžikom v pohanskom chráme, keďže musí podopierať svojho pána, ktorý sa tam chodí klaňať, Elizeus nemal žiadne námietky.

Záverom ale Michal dáva „dobré“ rady, ako sa so slávením Vianoc vysporiadať, ak to v rozdelenej rodine proste nemôžete zatrhnúť. Konkrétne on to robil tak, že svojim príbuzným čítal pred večerou z Biblie tak dlho, že to už všetkým išlo na nervy, ale on vytrvalo pokračoval. (Nezúčastniť sa večere totiž nepovažoval za správne, tak im ju radšej všetkým pokazil.) Veľmi pekný príklad citlivého, tolerantného a kresťanského prístup, Michal.

Počas prednášky za Michalom celý čas svietil nápis Štúdium Biblie Zjavenie Jána. V celej prednáške však žiadny text z tejto knihy nebol použitý. Aj to je teda určitým podvodom na poslucháčoch, pretože tak sa navodzuje dojem, že v knihe Zjavenie Jána sa zakazuje slávenie Vianoc.

Michal sa v prednáške snažil dokázať, že akékoľvek prepojenie náboženského sviatku s pohanským je pre P. Boha neprijateľné. Niektorí biblickí bádatelia sa ale odôvodnene domnievajú, že niektoré sviatky, ktoré P. Boh prikázal izraelitom zachovávať, boli ekvivalentom, príp. náhradou už existujúcich sviatkov bežne zachovávaných v tej dobe inými národmi. Historické zdroje tiež uvádzajú, že napr. aj obriezka, ktorú Boh prikázal Izraelu, bola známe už v starovekom Egypte. Michal sa mýli, keď tvrdí, že kresťanský sviatok alebo zvyk treba zavrhnúť, ak je akokoľvek odvodený od pohanského.

Je povšimnutiahodné, že Michal pri tejto téme nepoužil citáty od EGW. Možno to neurobil, pretože chcel, aby jeho prednáška bola čisto „biblická“. Ale aj keby to urobiť chcel, nedalo by sa to. EGW totiž vôbec nebola proti sláveniu Vianoc, dokonca ani proti vianočnému stromčeku. Práve naopak, opakovane to odporúčala. Možno to znie neuveriteľne, ale dokonca žiadala, aby vianočné stromčeky boli aj vo zboroch. Súčasne vyzývala k štedrosti počas vianočných sviatkov.
Napríklad: „Mali by sme mať vianočný stromček? Boh by bol skutočne potešený, ak na Vianoce bude vianočný stromček v každom zbore. ... Nepripodobníme sa tým svetu? Môžete to robiť ako svet, ale môžete to robiť aj odlišne ako svet. Hriech nie je v tom, že budete mať voňavý zelený strom. Hriech leží v motivácii, prečo to robíte a prečo ste zavesili na strom darček. “ (AH 482.1)
„Nie len v deň narodenín, ale aj na Vianoce či Nový rok môžu rodičia viesť svoje deti k tomu, aby si spomínali na milosť Pána, Stvoriteľa a Vykupiteľa.“ (CS 296.3)
Z iných jej zápiskov je vidieť, že mnohí veriaci práve na Vianoce venovali cirkvi veľké finančné dary.

EGW sa vyjadrovala k Vianociam aj kriticky, to ale hlavne ku spôsobu, akým ich prežívajú neveriaci, ktorí sa sebecky zameriavajú len sami na seba.

Ak si teda máme zodpovedať otázku, či sláviť alebo nesláviť Vianoce, odpoveď je jasná – sláviť, a to aj so stromčekom vo zbore. Máme ich sláviť ako kresťania, s myšlienkami zameranými na Boha.

Vzniká skôr iná otázka – kde sa vzal ten silný radikálny protivianočný názorový smer, ktorý je medzi adventistami v našich zemepisných šírkach tak hojne rozšírený? Pretože adventisti z iných častí sveta takýto vyhranený názor nezastávajú, napr. v amerických zboroch sú bežne na Vianoce stromčeky – podľa EGW, samozrejme. Pri začiatkoch šírenia adventistického učenia v Európe to zaviedli prví priekopníci, v dobrej viere, že tým poukážu na odlišnosť vznikajúceho hnutia od tradičných kresťanských cirkví. Podarilo sa im to tak dobre, že aj keď neskôr zistili, že to nebol najlepší nápad, už sa s tým nedalo nič robiť. Učenie o nutnosti ignorovať Vianoce sa medzi adventistami šírilo ako lavína.

Je len škoda, že Michal, ktorý sa predstavuje ako vzdelaný človek, sa touto lavínou tiež nechal strhnúť a prednáškami ako táto sa podieľa na úplne zbytočnom, a dokonca škodlivom, rozdeľovaní adventistov od iných kresťanov, ako aj na rozdeľovaní samotných adventistov medzi sebou. Michalovi by som na záver poradil, aby túto tému prekonzultoval so vzdelanejšími a skúsenejšími kolegami a predmetnú prednášku čo najskôr stiahol z obehu. To by bol jeho najlepší príspevok k téme Vianoc.

log
Príspevky: 1712
Dátum registrácie: 06 Nov 2017, 06:51
Kontaktovať používateľa:

Re: Ďalšia prednáška proti Vianociam (Michal Fulier, Pod povrchom, 20.12.2017)

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Richi napísal: 24 Dec 2017, 11:08

Posolstvom tejto jeho prednášky je, že kresťania by Vianoce sláviť nemali, lebo ide o skrz-naskrz pohanský sviatok a pohanské zvyky, na ktorých by sme sa ako kresťania nemali zúčastňovať.

Aj to je vec interpretacie. Niekto by mohol za prve Vianoce povazovat napr. Tento zapis


A hľa, hviezda, ktorú videli na východe, išla pred nimi, až zastala nad miestom, kde bolo dieťatko. 10 Keď uvideli hviezdu, naplnila ich veľmi veľká radosť. 11 Vošli do domu, uvideli dieťatko s jeho matkou Máriou. Padli na zem a klaňali sa mu. Otvorili svoje klenotnice a obetovali mu dary: zlato, kadidlo a myrhu.

Karol Schneider
Príspevky: 357
Dátum registrácie: 01 Apr 2017, 11:56
Kontaktovať používateľa:

Re: Ďalšia prednáška proti Vianociam (Michal Fulier, Pod povrchom, 20.12.2017)

Neprečítaný príspevok od používateľa Karol Schneider »

Je viac ako zrejme, ze este do 3 storocia nikdo z krestanov ziadne vianoce neslavil a uz vobec sa nikdo z veriacich krestanov nepodielal na rimskych oslavach SOL INVICTUS 25.12 (dnes nie zrodenie slnka ale narodenie KRISTA) a ani na SATURNALIACH ktoru v Rime boli oslavou pohanskych bohov SOLA a SATURNA a az neskor v 4 storoci za vlady cisara Konstantina. I. Velkeho dostali krestansku podobu. Rovnako sa v 4 storoci zacala slavit aj NEDELA ako 7 den a toto rovnako suviselo s pohanskou oslavou boha slnka SOLA uz ale ako krestansky sviatok.

Komu teda vyhovuje oslava demonov nech si kludne tieto sviatky slavi dalej, ale mal by vediet, ze podporovanim tohto nabozenskeho synkretizmu psenica zmiesana s burinou - vplyv demonskeho babylonskeho uctievania, nech si nemysli, ze ho za to nas nebesky Otec a nebo Kristus pri svojom 2 prichode aj pochvali.

"...hovorím, že veci, ktoré obetujú národy, obetujú démonom, a nie Bohu; a nechcem, aby ste sa stali podielnikmi s démonmi." (1 Kor. 10:20)

"14 Nedajte sa nerovne spriahnuť s neveriacimi. Lebo čo má spoločné spravodlivosť s nezákonnosťou? Alebo aký má podiel svetlo s tmou? 15 A aký je súlad medzi Kristom a Beliálom? Alebo aký ma podiel veriaci s neveriacim? 16 Či je v zhode Boží chrám s modlami? Veď sme chrámom živého Boha; tak ako povedal Boh: „Budem bývať medzi nimi a prechádzať sa medzi [nimi] a budem ich Bohom a oni budú mojím ľudom.“ 17 „‚Preto vyjdite spomedzi nich a oddeľte sa,‘ ..." (2 Korintskym 6 kap.)

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Ďalšia prednáška proti Vianociam (Michal Fulier, Pod povrchom, 20.12.2017)

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Karol Schneider napísal: 01 Jan 2018, 06:42 Je viac ako zrejme, ze este do 3 storocia nikdo z krestanov ziadne vianoce neslavil a uz vobec sa nikdo z veriacich krestanov nepodielal na rimskych oslavach SOL INVICTUS 25.12 (dnes nie zrodenie slnka ale narodenie KRISTA) a ani na SATURNALIACH ktoru v Rime boli oslavou pohanskych bohov SOLA a SATURNA a az neskor v 4 storoci za vlady cisara Konstantina. I. Velkeho dostali krestansku podobu. Rovnako sa v 4 storoci zacala slavit aj NEDELA ako 7 den a toto rovnako suviselo s pohanskou oslavou boha slnka SOLA uz ale ako krestansky sviatok.

Komu teda vyhovuje oslava demonov nech si kludne tieto sviatky slavi dalej, ale mal by vediet, ze podporovanim tohto nabozenskeho synkretizmu psenica zmiesana s burinou - vplyv demonskeho babylonskeho uctievania, nech si nemysli, ze ho za to nas nebesky Otec a nebo Kristus pri svojom 2 prichode aj pochvali.

"...hovorím, že veci, ktoré obetujú národy, obetujú démonom, a nie Bohu; a nechcem, aby ste sa stali podielnikmi s démonmi." (1 Kor. 10:20)

"14 Nedajte sa nerovne spriahnuť s neveriacimi. Lebo čo má spoločné spravodlivosť s nezákonnosťou? Alebo aký má podiel svetlo s tmou? 15 A aký je súlad medzi Kristom a Beliálom? Alebo aký ma podiel veriaci s neveriacim? 16 Či je v zhode Boží chrám s modlami? Veď sme chrámom živého Boha; tak ako povedal Boh: „Budem bývať medzi nimi a prechádzať sa medzi [nimi] a budem ich Bohom a oni budú mojím ľudom.“ 17 „‚Preto vyjdite spomedzi nich a oddeľte sa,‘ ..." (2 Korintskym 6 kap.)

A víš o tom, že ř.katolíci si "našli" žida na univerzitě, který jim z Kumránských svitků dokázal, že se Ježíš narodil 25. 12. v roce -1?

http://www.radiovaticana.cz/clanek.php?id=15695

a že jim lezou do zadku s tím, že tam byli pastevci i v zimě venku i jiní proti SJ bojující "křesťané"?
http://www.4jehovah.org/cs/co-by-svedko ... -vanocich/

jako nejlepší mi zatím přijde opravdu výklad tento:
http://www.bjbjablonec.cz/news/kdy-se-narodil-jezis/

log
Príspevky: 1712
Dátum registrácie: 06 Nov 2017, 06:51
Kontaktovať používateľa:

Re: Ďalšia prednáška proti Vianociam (Michal Fulier, Pod povrchom, 20.12.2017)

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Karol Schneider napísal: 01 Jan 2018, 06:42 Je viac ako zrejme, ze este do 3 storocia nikdo z krestanov ziadne vianoce neslavil a uz vobec sa nikdo z veriacich krestanov nepodielal na rimskych oslavach SOL INVICTUS 25.12 (dnes nie zrodenie slnka ale narodenie KRISTA) a ani na SATURNALIACH ktoru v Rime boli oslavou pohanskych bohov SOLA a SATURNA a az neskor v 4 storoci za vlady cisara Konstantina. I. Velkeho dostali krestansku podobu. Rovnako sa v 4 storoci zacala slavit aj NEDELA ako 7 den a toto rovnako suviselo s pohanskou oslavou boha slnka SOLA uz ale ako krestansky sviatok.

Komu teda vyhovuje oslava demonov nech si kludne tieto sviatky slavi dalej, ale mal by vediet, ze podporovanim tohto nabozenskeho synkretizmu psenica zmiesana s burinou - vplyv demonskeho babylonskeho uctievania, nech si nemysli, ze ho za to nas nebesky Otec a nebo Kristus pri svojom 2 prichode aj pochvali.
Je viac ako zrejme, ze este do 3 storocia nikdo z krestanov ziadnym vlakom nejazdil a uz vobec sa nikdo z veriacich krestanov nepodielal na jazde Intercity (dnes nie vlak ale lietadlo). Krestania jazdili na oslikovi a az neskor v 19 storoci presedlali na zeleznicu.

Komu teda vyhovuje vlakova doprava nech si kludne tymto jazdi dalej, ale mal by vediet, ze podporovanim tohto synkretizmu zvieracia sila zmiesana s motorovou silou - vplyv demonskej babylonskej vedy, nech si nemysli, ze ho za to nas nebesky Otec a nebo Kristus pri svojom 2 prichode aj pochvali.

Milan
Príspevky: 434
Dátum registrácie: 07 Aug 2016, 05:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Ďalšia prednáška proti Vianociam (Michal Fulier, Pod povrchom, 20.12.2017)

Neprečítaný príspevok od používateľa Milan »

Argumentace tradicionalistů (CASD, Svědků…) proti Vánocům je založena na pohanském (předkřesťanském) původu oslav zimního slunovratu a domněnce, že tím je předznačen význam Vánoc jednou provždy.
Zajímavé srovnání nám nabízí apoštol Pavel, v textech o jídle, obětovaném modlám. Ti kteří nevěří v modly, mají jasno, že „bohové“ neexistují a tudíž je jídlo nesvádí k úctě pohanským bůžkům, se tím nemusí trápit a mohou je klidně jíst. Pouze v přítomnosti „slabých ve víře“, které by takové jednání svádělo ke hříchu, mají být ohleduplní.
Z toho plyne: Jestliže je pro nás zvěst o Ježíši, dítěti z Betléma, nosným tématem Vánoc a nepoddáváme se obžerství, ani konzumnímu stylu věcí, a nechceme slavit slunovrat, můžeme si Vánoce užít.
Nemá význam přesvědčovat ty, kteří to vnímají jinak. Pozvání k slavnostní tabuli, nebo na bohoslužbu by je nejspíše pokoušelo, jejich svědomí je vedeno touhou po svatosti a vědomí možné modloslužby jim neumožňuje prožít nic jiného.
Pro jedny i druhé platí - nesnažme se být za každou cenu svědomím pro druhé.
Mám za to, že nám spíše hrozí „modloslužba konzumu a povrchního života“, než účast na pohanských oslavách Slunce. Nejen o Vánocích.

Guy
Príspevky: 136
Dátum registrácie: 28 Jan 2016, 17:53
Kontaktovať používateľa:

Re: Ďalšia prednáška proti Vianociam (Michal Fulier, Pod povrchom, 20.12.2017)

Neprečítaný príspevok od používateľa Guy »

Argumentace tradicionalistů (CASD, Svědků…) proti Vánocům je založena na pohanském (předkřesťanském) původu oslav zimního slunovratu a domněnce, že tím je předznačen význam Vánoc jednou provždy.
Zajímavé srovnání nám nabízí apoštol Pavel, v textech o jídle, obětovaném modlám. Ti kteří nevěří v modly, mají jasno, že „bohové“ neexistují a tudíž je jídlo nesvádí k úctě pohanským bůžkům, se tím nemusí trápit a mohou je klidně jíst. Pouze v přítomnosti „slabých ve víře“, které by takové jednání svádělo ke hříchu, mají být ohleduplní.
Z toho plyne: Jestliže je pro nás zvěst o Ježíši, dítěti z Betléma, nosným tématem Vánoc a nepoddáváme se obžerství, ani konzumnímu stylu věcí, a nechceme slavit slunovrat, můžeme si Vánoce užít.
Nemá význam přesvědčovat ty, kteří to vnímají jinak. Pozvání k slavnostní tabuli, nebo na bohoslužbu by je nejspíše pokoušelo, jejich svědomí je vedeno touhou po svatosti a vědomí možné modloslužby jim neumožňuje prožít nic jiného.
Pro jedny i druhé platí - nesnažme se být za každou cenu svědomím pro druhé.
Mám za to, že nám spíše hrozí „modloslužba konzumu a povrchního života“, než účast na pohanských oslavách Slunce. Nejen o Vánocích.
Mně se Tvoje odpověď líbí, žel, vánocebijcem je v tomto případě kazatel, podle mne "cedí komára a spolkne velblouda". Mého kamaráda, bratra ve víře vychovávali rodiče proti Vánocům, vždy s ním odjeli na hory, aby je to nepokoušelo, žádný stromeček, dárky, betlémy. Ve škole si pak vymýšlel, co dostal pod stromeček...dnes má Vánoce se stromečkem, dárky pro vlastní děti a přesto není uctívačem Slunce, je to prostě folklór, něco, co patří do naší kultury. Za chvíli by nás mohl někdo začít obviňovat, že nosíme hodinky s ciferníkem, rozděleným na 60°, což vymysleli v Babylóně.

Member
Príspevky: 300
Dátum registrácie: 27 Sep 2016, 19:13
Kontaktovať používateľa:

Re: Ďalšia prednáška proti Vianociam (Michal Fulier, Pod povrchom, 20.12.2017)

Neprečítaný príspevok od používateľa Member »

Guy napísal: ...přesto není uctívačem Slunce, je to prostě folklór, něco, co patří do naší kultury...
Podľa Dušana Seberíniho a jeho teórie o stvorení, Slnko nie je zdroj svetla, len vyžaruje svetlo, ktorým je Ježiš Kristus, teda Slnko je akoby tienidlo na žiarovke ale zdrojom svetla je žiarovka. Preto uctievať Slnko nie je nič zlé, veď Slnko len vyžaruje Svetlo Pána Ježiša ::dash::

Mischko

Re: Ďalšia prednáška proti Vianociam (Michal Fulier, Pod povrchom, 20.12.2017)

Neprečítaný príspevok od používateľa Mischko »

http://www.reformace.cz/reformace-c-42/osklivost-vanoc

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Ďalšia prednáška proti Vianociam (Michal Fulier, Pod povrchom, 20.12.2017)

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Část církve adventistů vede zbytečný boj proti vánocům. Vmontovat do kázání myšlenku o "ošklivosti vánoc" nemusí být přínosné pro zvěstování evangelia. Ztrácíme drahocenný čas zbytečným bojem proti vánocům. Co se zlepší na člověku, který si zoškliví vánoce?
V samotné Bibli jsou některé pohanské rituály přeznačeny a vůbec nepocházejí z nebe od Boha.
Tu samou myšlenku by bylo možné vmontovat do Večeře Páně - ošklivost umývání nohou.
Kristus se také snížil na úroveň toho nejnižšího otroka dané společnosti. Přesto praktikujeme
při VP právě to umývání.
Br. Michal Fulier je "žákem" br Ferdinanda Vargu.
Stále budou kazatelé, kteří si vylepšují svůj profil bojem proti vánocům.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 0 neregistrovaných