Member napísal:mikim napísal:Do srdce a do mysli obrácených lidí Bůh zapsal přikázání Desatera...
Uveď Biblický text!
[KB1613] Jr 31:31 Aj, dnové jdou, dí Hospodin, v nichž učiním s domem Izraelským a s domem Judským smlouvu novou. jakouž jsem učinil s otci jejich v ten den, v kterýž jsem je ujal za ruku jejich, abych je vyvedl z země Egyptské. Kteroužto smlouvu mou oni zrušili, a já abych zůstati měl manželem jejich? dí Hospodin.
[KB1613] Jr 31:33 Ale tatoť jest smlouva, kterouž učiním s domem Izraelským po těchto dnech, dí Hospodin: Dám zákon svůj do vnitřnosti jejich, a na srdci jejich napíši jej; i budu Bohem jejich, a oni budou mým lidem.
Nová smlouva, hebrejsky 'berit chadaša'. 'Chadaša' znamená nová, ve smyslu obnovená.
…
mikim napísal:+ 2 "novo-stará" přikázání Miluj svého Boha a Miluj Bližního svého...
Uveď Biblický text!
1-3. přikázání vyjadřuje náš vztah k Bohu jak se k němu máme chovat, 4-5 přikázání k Bohu i k sobě navzájem a 6-10 přikázání vyjadřuje náš vztah mezi lidmi.
Všechna tato přikázání říkají to samé co 2 největší přikázání Miluj Boha svého a Miluj bližního svého.
Text z Písma není k bližšímu zdůvodnění vůbec důležitý i kdyby nějaký byl.
…
mikim napísal:+ navíc další 4 přikázání pro pohany:
Skutky apoštolské 21:25 Pokud jde o pohany, kteří přijali víru, těm jsme písemně oznámili své rozhodnutí, že nemají jíst pokrmy, obětované modlám, ani krev, ani maso zvířat nezbavených krve, a že se mají vyvarovat smilstva.
Uveď Biblický text!
Text jsem uvedl, neumíš číst?
…
mikim napísal:Vše ostatní co se píše v Písmu a co je přínosné dnešnímu člověku je možno dobrovolně kýmkoliv dodržovat, tzn. např. Boží nařízení o čistém a nečistém, aj. zákony dané národu Izraelskému, které pro nás platí i v dnešní době.
To, o čom píšeš, podľa tvojich vlastných slov filozofie zrušenia všetkého okrem Desatora na kríži je zrušené a neplatí.
…To ozaj nemusíš, ukazuje to iba to, že o nijakom rozdelení a Biblickom posúdení kategórií prikázaní nevieš a ani to nevieš z Biblie preukázať. Doporučenie cirkvi o zachovávaní soboty nie je Biblická pravda a dodržiavanie doporučení cirkvi o zachovávaní soboty je len poslušnosť ľudskému učeniu a hodnotám nastavovaným ľuďmi, tendenčne podľa doby a kultúry. Podľa zachovania doporučení cirkvi predsa nebude nikto súdení.
Co ještě platí nebo neplatí z 613 přikázání (a zakázání) je uvedeno zde:
O micvot jsem se už několikrát zmínila, bez nějakého bližšího vysvětlování a myslím, že je tedy na čase zkusit vysvětlit, o co vlastně jde. Micva (v množném čísle micvot) znamená přikázání a podle Talmudu jich Tóra obsahuje přesně 613. Z toho je 248 příkazů (třeba o ctění otce a matky nebo svěcení šabatu) a 365 zákazů (nepokradeš, nezabiješ a tak dál...). Velká část z nich se vztahovala k obětní bohoslužbě v jeruzalémském Chrámu, který ovšem roku 70 občanského letopočtu zbořili Římané, takže nám zbývá 77 příkazů a 194 zákazů. Z nich ovšem 26 lze aplikovat pouze v Izraeli, některé se vztahují pouze na koheny (potomky Mojžíšova bratra Árona, kteří byli kněžími v Chrámu) a některé mohou z biologických důvodů dodržovat pouze muži (obřízka) nebo ženy (rituální lázeň po menstruaci a porodu). Navíc ženy tradičně nejsou povinné (ale mohou) dodržovat časově vázané micvot (rituální záležitosti spojené s modlitbou-tefilin, cicit atd., víc někdy příště). Je tedy nasnadě, že nikdo nemůže dodržovat všechny micvot.
Micvot lze různě dělit-na ta mezi člověkem a Bohem a na ta mezi člověkem a člověkem, nebo třeba podle „logičnosti“ na mišpatim (zákony)-to jsou přikázání, která se objevují v jakékoliv civilizaci hodné toho jména-nezabiješ, nepokradeš a tak dál. Pak na edut (svědectví)-přikázání, která nám mají něco připomínat, rituální micvot, k nimž Tóra poskytuje vysvětlení (jako třeba šabat, jako připomínka stvoření světa a zároveň vyvedení z egyptského otroctví) a nakonec chukim(nařízení)-rituální přikázání, ke kterým Tóra neposkytuje žádné vysvětlení a my se můžeme jen dohadovat, co tím chtěl Nejvyšší říct. Sem patří například kašrut, o kterém brzy také něco napíšu.
Celé k prostudování zde:
http://zidvpraxi.blogspot.com/2015/09/micvot.html
nebo kousek odjinud podobně:
Micwa – příkaz, zákaz, pokyn ?
Není tajemstvím, že Židé dodržují spoustu jakýchsi přikázání -- *micwot. Zběžným pohledem na jednotlivé z nich zjistíme, že dobrá třetina ze sbírky šesti set třinácti tarjag micwot se vztahuje na záležitosti chrámové služby (ačkoli chrám již téměř dva tisíce let neexistuje), další se týkají výhradně Erec Jisroel, která ovšem v biblickém slova smyslu zatím neexistuje.
Další částka „sbírky“ se zase týká zemědělského cyklu v průběhu roku (desátky z prvotin úrod apod.) -- ale kdo je dnes skutečně tak bytostně závislý a současně natolik přirozeně spjatý se zemědělským cyklem, aby zavnímal i jeho do jisté míry duchoví rozměr? Určité procento obyvatel této planety sice pořád „v potu tváři své“ dobývá svůj chléb v tzv. zemědělské výrobě, ale právě samo sousloví „zemědělská výroba“ dostatečně naznačuje, jak neuvěřitelně se celý svět industrializoval, že se nakonec i toto procento chová k půdě a přírodě především jako k výrobnímu prostředku, prefabrikátu a komoditě. Bez zásadní změny vztahu k „Roku chleba“ (k přirozenému cyklu: setí – zrání – sklizeň – zpracování) by se patřičné micwot daly leda plnit, ale rozhodně ne naplnit.
Smířil by se dnes někdo s levirátními ustanoveními? Vždyť jsou nedemokratická a proti zdravému rozumu i přírodě! A soudit ne podle civilního, ale halachického práva? Kdo by na něco takového přistoupil? Možná hrstka pejzatých ortodoxů? A k čemu jim to bude? Posouvá je to někam dál? Sotva ...
Znamená to tedy, že všechny tyto micwot dnes již pro svoji nepoužitelnost neplatí, jak tvrdí reformní judaismus a také křesťanství? Anebo platí a nepřestanou platit, neboť i ve „starém“ (nejen v Novém) zákoně nacházíme odkazy, že ze zákonů H-spodinových „nepomine ani jediný punktík“? /dt 12:32 [454/r.313] a prv 30:5-6 [455/r.314]/
Křesťanská tradice si zase na druhou stranu (naštěstí ne vždy) dává práci s tvrzením, že roztržením chrámové opony v okamžiku Ježíšovy smrti přestaly židovské zákony platit. Což je ale tvrzení troufalé a do značné míry sporné. A neslouží k dobrému ani jedné ze stran. Křesťanství se jím totiž zbytečně, lehkomyslně a nebiblicky odřezává od svých přirozených kořenů, čímž - díky tomuto „odkrojení“ - mívají zase židé občas tendenci chápat samy sebe poněkud fundamentalisticky. Jak to vlastně s tarjagem, oněmi 613 přikázáními tóry, je? Platí dnes už pouhé Ježíšovo „Miluj bližního svého...“ /mimochodem podle Sefer Ha-Chinuch micwa [243] / nebo celé desatero B-žích přikázání (kde se ale mluví o svěcení šabatu nikoli neděle!) anebo nakonec všech šest set třináct židovských micwot ? Co to tedy židé vlastně žijí, dodržují a proč?
Celé k prostudování zde:
http://www.chewra.com/keshetnew/kweb/ka ... spx?kid=66
všech 613 přikázání podle Maimonidese uvedeno v tabulce ke stažení zde:
https://app.box.com/shared/arxdvd4up2
613 přikázání (Mitzvot), zákon, právo, rozdělen na 265 pozitívních přikázání aseh mitzvot (jako kostí v těle) a 365 negatívních přikázání mitzvot lo taaseh (jako dní v roce). To prý znamená, že na každý den roku připadá jedno přikázání, aby pomáhalo člověku odolávat pokušení, a pro každou část lidského těla také připadá jedno přikázání, aby to člověku připomínalo, že by měl Boha poslouchat celou svojí bytostí.
Všechny tyto přikázání jsou v různém pořadí uvedeny v 1. až 5. knize Mojžíšové. Např. jsou uspořádany v seznamu Maimonides na dvanáct rodin přikázání, do nichž byl zákon kategorizován, odpovídá údajně dvanácti kmenům Izraele. Tyto se pak dále dělí na dvanáct rodin pozitivních přikázání a dvanáct rodin negativních přikázání.
Pozitivní zahrnují: (1) Bůh a jeho uctívání, (2) svatyně a kněţství, (3) oběti, (4) čisté a nečisté, (5) almužny a desátky, (6) co se má jíst, (7) velikonoce a další svátky, (8) pravidla a soudy, (9) pravdy a učení, (10) ţeny a manželství, (11) kriminální činy a tresty, (12) civilní zákony.
Negativní pak zahrnují: (1) falešné uctívání, (2) oddělení se od pohanů, (3) svaté věci, (4) oběti a kněží, (5) maso, (6) pole a úrodu, (7) nauky, (8) spravedlnost a soudy, (9) svátky, (10) zdrženlivost, náklonnost a čistota, (11) manželství, (12) království.
…
Do akej kategórie patrí toto prikázanie?
- Povedz Izraelitom, aby si všetky budúce pokolenia robili strapce na okraji šiat a nad ne dávali purpurovo-fialovú stuhu. Strapce vám budú na toto: kedykoľvek sa na ne pozriete, pripomenú vám, že máte plniť všetky Hospodinove príkazy, aby ste nepodliehali žiadostiam svojho srdca a svojich očí, ktorým podliehajú smilníci, aby ste si pripomínali a plnili všetky moje príkazy a boli ste svätí pre svojho Boha. Ja som Hospodin, váš Boh, ktorý vás vyviedol z Egypta, aby som vám bol Bohom. Ja som Hospodin, váš Boh.
Jedno z přikázání Mojžíšova zákona, vysvětlení podrobně zde, měli stuhy nosit od neděle až pátek, v sobotu (šabat) nikoliv:
https://613.cz/2015/12/22/sh-kapitola-6/
Do akej kategórie patrí toto prikázanie?
- Nesmieš obcovať s mužom, ako sa obcuje so ženou. To je ohavnosť.
Mojžíšův zákon podle Maimonida, část taharot we-nidot, nedoporučení, zákaz č. 348
https://app.box.com/shared/arxdvd4up2
…
Do akej kategórie patrí toto prikázanie?
- Prekliaty, kto bude obcovať so svojou sestrou, dcérou svojho otca alebo s dcérou svojej matky. Všetok ľud nech povie: Amen!
Mojžíšův zákon,podle Maimonida část taharot we-nidot, nedoporučení, zákaz č. 332, 333, 334
…
Do akej kategórie patrí toto prikázanie?
- Šesť dní budeš pracovať a konať všetku svoju prácu. Siedmy deň je deň sobotného odpočinku pre Hospodina, tvojho Boha. Nebudeš konať nijakú prácu ani ty, ani tvoj syn, ani tvoja dcéra, ani tvoj sluha, ani tvoja slúžka, ani tvoj dobytok, ani cudzinec, ktorý je v tvojich bránach.
Úplné znění jen v Desatero Božích přikázání, 4. přikázání, a nebo Mojžíšův zákon podle Maimonida část taharot –u-nidot, nedoporučení, zákaz č. 320
...
Do akej kategórie patrí toto prikázanie?
- Nepomsti sa a neprechovávaj hnev voči príslušníkom svojho ľudu, ale miluj svojho blížneho ako seba samého. Ja som Hospodin.
Mojžíšův zákon podle Maimonida, Micvot „ase“ – pozitivní pokyny, bejn i šle-makom, č.3
…
Do akej kategórie patrí toto prikázanie?
- Musíte robiť rozdiel medzi posvätným a všedným, medzi čistým a nečistým
Mojžíšův zákon podle Maimonida, kohanim, nedoporučení, zákaz č. 172
…
Do akej kategórie patrí toto prikázanie?
- Desiaty deň toho istého siedmeho mesiaca bude Deň zmierenia. Budete mať bohoslužobné zhromaždenie. Budete sa kajať a prinášať Hospodinovi ohňovú obetu. V ten istý deň nebudete konať nijakú prácu, lebo je to Deň zmierenia. Za vás sa bude konať obrad zmierenia pred Hospodinom, vaším Bohom.