BOŽIE MENO

Diskusia o vieroučných bodoch CASD.
Tomáš Plechatýý

Re: BOŽIE MENO

Neprečítaný príspevok od používateľa Tomáš Plechatýý »

Chjo na tomto vláknu najít vyváženost je vzácnost.

Buď tlačíte na pilu výslovnosti Božího jména, nebo to zkusíte nějak zrelativizovat, že jméno vlastně ani neexistuje.

Samozřejmě, že když každé nové stvoření teprve dostane jméno (adam pojmenoval zvířata a rodiče pojmenovávají své děti) a předtím, teoreticky žádné neměli a přesto existovali že není jméno potřeba.

Ale přece křesťanstký Bůh ve kterého tu všichni věříme je jedinný ten Věčný!!! On tu byl vždycky.

Byl první kdo kdy myslel kdo kdy mluvil, kdo dal věcem smysl a slovům význam.
Jestliže tedy on sám si dal nějaké jméno, tak je trochu blbost tvrdit, že jméno nemá a že si ho nedal.
Je trochu odvážné říkat, že tím jménem o sobě prozradil vše, pravou podstatu, veškerou svou podstatu, atd.
Ale řekl ho lidem s nějakým záměrem zrovna takto a nechal ho zapsat do bible velmi mnohokrát. Takže já bych to nepopíral.
V SZ bychom za to byli asi vyobcování z národa a možná i zabiti. Jen proto, že dnes Bůh nepožaduje tresty smrti není myslím dobré začít zkoušet co všechno nám ještě projde čistě ze zvědavosti.

Na druhou stranu máme slova Boží k Mojžíšovi a dalším zapsaná v lidském jazyce/písmu vyjadřované fonetikou, kterou používal ten národ. To vůbec neznamená, že takovou fonetiku (=znění) Bůh používal když mluvil, nebo že ten samotný zvuk a jeho znění je potřeba petrifikovat a uchovat navěky netknutý. Podle mne jde o význam toho slova v tom jazyce pro pochopení lidí.

Sám Bůh lidem zmátl jazyky aby si nerozuměli a možná ani, aby mu nerozuměli. Když potom jednomu národu řekne své jméno, ale přitom díky jeho zásahu je po světě mnoho lidí ras a národů které neznají ten jazyk a někdy neumí ani taková písmena/zvuky vydat, tak jak po nich může chtít aby to všichni vyslovovali zrovna podle hebrejců?

Napadlo vás zastánce jména ,,Jehova" že může být kultura/nářečí, kde je tento pojem přiřazen už něčemu jinému třeba i neuctivému.

My se v čechách zeptáme ,,Fakt?" a angličan slyší ,,fucked?" (sprosté nebudu překládat)

Znáte tu nárážku/vtip/rouhání o tom: ,,co se tak Ježíš?" :-DDD

Nebo že v angličtině je nejzbožnější hudební akord G-sus (čte se ,,dží-zs" stejně jako ,,Jesus")

Zkrátka rozmanitost.
Co když někde ,,jehova" znamená třeba ,,špinavý zadek"?
Chtěli byste přijít k takovému kmeni jako misionáři a trvat na tom, že je naučíte pravé Boží jméno?

Přece je potřeba respektovat kulturní a jazykové představy toho etnika aby pochopili správně význam poselství o Bohu o tom jaký je a co učinil ne vnějšími projevy ale co tím dal najevo za lásku a oběť.

Prosím nelpěte na ,,doslovném" zvuku/znění Božího jména. Nikdo neznáme jakým jazykem andělé a Ježíš k ,,Jehovovi" mluví a jak mu říkají.

log

Re: BOŽIE MENO

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Dušan Seberíni napísal:
log napísal:Pri horiacom kry bola pre neho otazka "ake je tvoje meno" prirodzena, pretoze predpokladal celu plejadu bohov a potreboval identifikovat, ktory konkretne z bohov na neho hovori. Napriek tomu vidime, ze sa ziadnej odpovede nedockal, pretoze proste monoteisticky boh ziadne meno nema.
A Mojžiš povedal Bohu: Hľa, ja prijdem k synom Izraelovým a poviem im: Bôh vašich otcov ma poslal k vám. A keď mi povedia: Aké je jeho meno? Čo im poviem? A Bôh riekol Mojžišovi: SOM, KTORÝ SOM. A ďalej riekol: Takto povieš synom Izraelovým: SOM ma poslal k vám.



Boh na otazku Mojzisa - ake je Tvoje meno - neodpovedal ziadnym menom. Namiesto toho povedal "som, ktory som" (som existujuci), co je zapisane ako jhvh.

Synom Izraelovym mal teda povedat - ten, ktory existuje - ma poslal k vam.

Ak chces, mozes to povazovat za meno. Ale ja to vidim predovsetkym ako privlastok, popis, definiciu.

Pokial ide o niektore dalsie verse, kde sa pise o mene, ide tu o slovny obrat - pojem meno tu znamena "sa" alebo "seba". Napriklad "pre svoje meno" znamena "pre seba". Tieto verse nie su teda ziadnym potvrdenim existencie mena:

19 Kým budeš žiť vo svojej krajine, chráň sa opustiť levitu. 20 Keď Hospodin, tvoj Boh, rozšíri tvoje územie, ako ti sľúbil, a ty si povieš: Chcel by som jesť mäso a zatúžiš po ňom, jedz mäso, koľko sa ti žiada. 21 No ak miesto, ktoré si Hospodin, tvoj Boh, vyvolí pre svoje meno, bude od teba ďaleko, môžeš podľa môjho príkazu zo svojho dobytka alebo oviec, čo ti dal Hospodin, zabiť zviera a môžeš jesť vo svojich mestách, koľko sa ti žiada.


Alebo si myslis ze sa tu hovori o mieste pre meno ? Ja si to nemyslim.

Jediny vers je tu problematicky - prikazanie "nevezmes meno". Obavam sa, ze tomuto prikazaniu nikto nerozumie. Pravdepodobne "nevezmes meno nadarmo" je tiez nejaky slovny obrat, ktory nieco urcite znamena, ale dnes uz to nevieme rozklucovat. Inymi slovami, musi tu byt nejaky vyznam, nieco dolezite co toto prikazanie zakazuje. Nemyslim si, ze zmysel tohto prikazania je proste nevyslovovat meno.

log

Re: BOŽIE MENO

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Tomáš Plechatýý napísal: Jestliže tedy on sám si dal nějaké jméno, tak je trochu blbost tvrdit, že jméno nemá a že si ho nedal.
A preco by si on sam mal davat nejake meno ? Nikto a nic si nedava meno sam od seba. Snad okrem nejakych vladcov a spisovatelov - ktori si ale davaju meno tak, ze sa oni sami chcu za nieco povazovat alebo im zalezi na tom aby ostatni urcitym konkretnym sposobom na nich pozerali.

log

Re: BOŽIE MENO

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

log napísal:
Tomáš Plechatýý napísal: Jestliže tedy on sám si dal nějaké jméno, tak je trochu blbost tvrdit, že jméno nemá a že si ho nedal.
A preco by si on sam mal davat nejake meno ? Nikto a nic si nedava meno sam od seba. Snad okrem nejakych vladcov a spisovatelov - ktori si ale davaju meno tak, ze sa oni sami chcu za nieco povazovat alebo im zalezi na tom aby ostatni urcitym konkretnym sposobom na nich pozerali.
No aj pri tychto vladcoch a spisovateloch plati, ze svoje povodne meno dostali od inych. Oni si iba potom dotvorili vlastne. To je peknou ukazkou toho, ze meno nie je priamo vlastnost danej veci, ale vonkajsia okolnost. Ved jeden clovek ci vec, moze mat desiatky, stovky mien, podla toho kto a za akych okolnosti ich vymysli.

Ved aj Zidia z Biblie vycitali sedem (I viac) Bozich "mien".

log

Re: BOŽIE MENO

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

A ako si vysvetlit fakt, ze zakladatel krestanstva, Pavol, uz nepouziva JHVH ? Hadam to nezrusil spolu so zakonom ::mocking::

Tomáš Plechatýý

Re: BOŽIE MENO

Neprečítaný príspevok od používateľa Tomáš Plechatýý »

Nevezmeš jméno Boží nadarmo není doslovné znění hebrejského jazyka.

Nás učil hebrejštinář Jiří Beneš.

,,Neneseš jméno Boží nadarmo/zbytečně."

Proč by si měl Bůh dávat nějaké jméno?
Věřím tomu, že je to proto, že Izrael ani Mojžíš ho neznají a v té době celkově není dostatečné pochopení toho jaký Bůh je a jak jedná.

Proto si před nimi dává jméno, které z něho před nimi něco pro ně důležitého odkrývá.

Zákon také neodhalil v té době o Bohu všechno. Ale byl svatý. I když to byl dočasný dozorce, který je měl vychovat, ohlídat, než přijdou k dospělosti.

Takže ano trochu jako ti spisovatelé bych to chápal.
A ano nevystačil si s jedním jménem, měl různé přívlastky, kde každý ukazoval nějakou jeho vlastnost, ale měl ten kořen kterým se představil původně. (Jehova rafa - Hospodin lékař/uzdravitel např.)

A Pavel nepoužívá to slovo za prvé proto, že píše řecky za druhé od počátku je vybrán aby zvěstoval celému světu i pohanům a nechce je zatěžovat věcmi méně důležitými než je Ježíš Kristus jako syn Boží a tedy Bůh je pro něj především Otec Ježíše Krista.
Dále židé nebyli zvyklí používat to jméno nahlas - říkali přece adonaj.
A nakonec my přece nevíme, jestli v běžné mluvě mezi svými (izraelci) to jméno nepoužíval stejně jako oni.

1. Korintským 9, 20 Židům jsem byl židem, abych získal židy.

Skutky 22,1-3
„Bratří a otcové, vyslechněte, co vám chci nyní říci na svou obhajobu.“
Když uslyšeli, že k nim mluví hebrejsky, úplně se uklidnili a Pavel pokračoval:
„Já jsem Žid a narodil jsem se v Tarsu v Kilikii, ale vychován jsem byl zde v Jeruzalémě. V Gamalielově škole jsem byl přesně vyučen zákonu našich otců. Byl jsem právě tak plný horlivosti pro Boha, jako jste dnes vy všichni,

Jaké slovo asi Pavel použil v hebrejštině, když mi tam máme v řečtině Boha. (řecky theos, ne kyrios)

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: BOŽIE MENO

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Re: Fórum "A čo s tým?" REKAPITULÁCIA od Dušana Seberíniho
Poslaťod Dušan Seberíni » Včera, 23:58
post8093.html#p8093

"Pár slov pred odchodom
Na všetky kresťanské fóra dávam dve témy: BOŽIE MENO a ŠABAT.
Je to preto, lebo Boh Jehovah mi dal poznať pravdu a ja to vnímam ako poverenie
túto pravdu šíriť ďalej všetkými dostupnými spôsobmi."

-------------------------------------------

To co se jeví, že je statisticky nejzajímavější, muže být dáno "napětím" v obsahu.
Dokazovat jedinou variantu Božího "jména" je právě to co vtahuje do diskuze. Jiný úhel pohledu na "pojmenování" Boha může ukazovat, že to není tak jednoznačné.a právě tím se pouze jeví velký zájem.
Spíše se tam projevuje nesouhlas s jednostranným tvrzením.

Někdy je dobré přemýšlet jestli je to skutečně pověření od Boha a nebo jen zaujatost pro nějaký názor, který se "podpírá" textem Bible. Přiznat, že se člověk mohl mýlit je obtížné, ale uzdravující.

Karol Schneider
Príspevky: 357
Dátum registrácie: 01 Apr 2017, 11:56
Kontaktovať používateľa:

Re: BOŽIE MENO

Neprečítaný príspevok od používateľa Karol Schneider »

ambassador mas problem s pouzivanim a posvecovani Boziho jmena JeHoVaH ? Proc ?

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: BOŽIE MENO

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Bůh nemá jméno. to vyplývá ze souvislosti čteného textu v nějaké dané pasáži.
To co vypadá jako jméno jsou v podstatě atributy nebo lépe řečeno je to zástupné vyjádření jeho nepřenosného bytí na cokoli a kdekoliv.
Potíž a nedorozumění je v tom, že velká část křesťanů "veršuje" a to je to, co vede ke špatnému pochopení sdělení v daném oddíle Písma.
Je-li napsáno: Ex. 3
13Ale Mojžíš Bohu odvětil: Hle, přijdu k synům Izraele a řeknu jim: Bůh vašich otců mě k vám poslal. Až se mě zeptají, jaké je jeho jméno, co jim odpovím? 14Bůh Mojžíšovi odpověděl: JSEM, KTERÝ JSEM. A pokračoval: Toto řekneš synům Izraele: JSEM mě poslal k vám. 15Bůh ještě Mojžíšovi řekl: Toto řekneš synům Izraele: Hospodin, Bůh vašich otců, Bůh Abrahamův, Bůh Izákův a Bůh Jákobův mě poslal k vám. Toto je mé jméno navěky, toto je mé připomenutí z generace na generaci.

Významově je tam myšlenka: "Jsem Ten co bude zajišťovat vaši existenci" , "Já budu vaše existence" , "Já jsem vaše existence", atp.
To naše počeštěné vysvětlení má ještě potřebu uvést do souladu s hebrejským vyjadřovacím způsobem.

Na jiných místech se již pracuje s tou existenční jistotou v souvislosti jaký je Bůh, nikoliv jak se jmenuje.
Jméno bylo v té dávné době hodně důležité, proto na jiném místě tento Bůh nepřipustí, aby Jeho jméno bylo "dáno" jiným bůžkům......Nepřipouští, že existence je zajištěna dřevěným bůžkem a to je znesvěcení skutečného živého Boha.


Pokud z toho hebrejského textu někdo dělá dogma bez pochopení hlavní existenční jistoty v tomto samoexistujícím Bohu....
to je už jiný problém.

Neregistrovaný

Re: BOŽIE MENO

Neprečítaný príspevok od používateľa Neregistrovaný »

Na všetky kresťanské fóra dávam dve témy: BOŽIE MENO a ŠABAT.
Je to preto, lebo Boh Jehovah mi dal poznať pravdu a ja to vnímam ako poverenie
túto pravdu šíriť ďalej všetkými dostupnými spôsobmi."
Myslím, že to na všechna křesťanská fóra nedáváš. Pověření skutečně Kristus církvi dal, je napsáno např. Jděte ke všem národům a získávejte mi učedníky, křtěte je ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého a učte je, aby zachovávali všecko, co jsem vám přikázal. A hle, já jsem s vámi po všecky dny až do skonání tohoto věku.“
O šíření jména Jehova v Písmu nečtu, rozhodně ano o šíření jména Ježíše Krista, takže si myslím, že Tvůj pocit šířit tuto "pravdu" je klamný.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 0 neregistrovaných