ambassador napísal: ↑24 Jan 2017, 12:51
Ve vlákně "Čisté a nečisté" se objevila myšlenka o Kristu v souvislosti s ženěním.Jen drobná poznámka. To jestli Ježíš byl a nebo nebyl ženatý? V tom nevidím nějaký hlavolam. Na světě bylo a stále je dost těch, kteří vztah mezi mužem a ženou neřeší.
Pohled z zidovske strany:
"Byl Ježíš ženatý? Jsem si vědom, že již tato otázka sama o sobě způsobí u mnoha křesťanů šok. Pro křesťanského myslitele je taková otázka pohoršující a nesmyslná: Jak by si mohl "bůh-člověk" jednorozený "syn boží" najít rovnocennou partnerku? Nebo jak by se mohl bůh množit, a kdo by pak byli jeho potomci? Pro pozdější křesťanské teology je vše co souvisí se sexem a erotikou plné hříchu a špatné pověsti. Zatlačil je výraz agapé "křesťanská láska". Pouze osvícený cynik 18.století Casanova si mohl ve episodě Teoložka položit následující otázku (i když nebyla docela vážně myšlena)
"Jaká by asi musela být Ježíšova manželka? Osobně kladu tuto otázku bez jakékoli frivolnosti. Tomu je na hony vzdálená. Vycházím z kulturněhistorických souvislostí.
Ježíš byl svými učedníky i velkým zástupem následovníků oslovován jako rabi. Neženatý rabi je ale sotva myslitelný. (Ježíš byl poslední generace, kde ještě tímto titulem bývali oslovováni i laici). Talmud odsuzuje neženatého muže ostrými slovy: "Kdo nemá manželku, je bez radosti, bez požehnání, bez štěstí, bez Tory, bez hradeb proti žádostem... Muž bez ženy není člověkem." Babylonský Talmud, traktát Jevamot 62b.
Uvažujme: Kdyby Ježíš nebyl ženatý, nezeptali by ho učedníci na tento nedostatek? A především jeho protivníci: v hádkách by mu nevytkli, že ve svém životě nesplnil základní povinnost rabínského katalogu povinnost?:
"Pru u:revu" - buďte plodnými a množte se!
Protivníci mu snadno a velmi rádi vyčítali, že on i jeho učedníci jsou nedbalí v zachovávání Zákona; že si jeho učedníci vždy před jídlem nemyjí ruce, že trhají v sobotu klasy, že on sám v sobotu uzdravuje - i tam, kdy nešlo o bezprostřední nebezpečí života, že sedá za jedním stolem s celníky, hříšníky a lehkými děvčaty.
Nebylo by mu jeho bezženství argumentem k vytkám ze strany žalobců? O tom nečteme ani slova.
Přiznávám, že v novozákonních spisech o nějaké Ježíšově manželce a jeho dětech také nic nečteme. To zcela koresponduje s tím, že se také nedovídáme ani slovo o manželkách jeho učedníků. Že by všichni zůstali svobodní? To by bylo proti zvyklostem oné doby i všech staletí ostatních! To nemůžeme v žádném případě přijmout. Nepřímo se dovídáme, že Petr ženatý byl.
Ježíš uzdravil jeho tchyni! A přece o Petrově ženě není přímo ani zmínka. Stejně tak nevíme nic o ženách velkých znalců Písma a mudrců v Izraeli do doby Ježíšovy, není nám nic známo o manželce Hillelově nebo Šamajově.
Čteme jen o manželce rabiho Meira Beruji. Je zvlášť uvedena jako příklad vzdělané ženy, ale i jako výstraha. O ženě rabiho Akiby víme, že byla dcerou bohatého Kalby-Sebuji.
Provdala se za chudého pastevce a dopomohla mu ke studiu. To vše jsou jen strohé výjimky, V Talmudu se objevují stovky jmen mudrců, ale žádné informace o jejich ženách, není myslitelné, aby všichni byli svobodní.
Ze všech učitelů Talmudu byl neženatý pouze jediný Ben Azaj - (2.století občanského letopočtu), kterého proto káravě žádali o vysvětlení. Viz Talmud B. traktát.Jebamot 63b.
Proč by tedy mělo být něco psáno o manželce rabi Ježíše z Nazaretu? Ale vždyť doba jeho veřejného působení byla příliš krátká. Mlčení o ní není očividné, ale dá se objasnit.
Mladá žena musela zůstat doma u dětí, zatímco ovdovělá tchyně se připojila k synovým učedníkům. Je také pravdou, že není zmínka o Ježíšově ženě pod křížem -ani to nás nesmí udivit, nebylo to v té době pravidlem, a navíc, jak už jsem se zmínil, musela se starat o početnou rodinu. Úplně stačilo, když pod křížem stanula matka. Náboženskou povinností každého (židovského) muže je zplodit minimálně jednoho syna a jednu dceru. Ale to je absolutní minimum, čím víc dětí, tím líp. Podobně je tomu i dnes u ortodoxních či chasidických rodin.
Z tohoto prostředí je znám i následující vtip: Chasidická žena se šesti děti nastupuje v New Yorku do autobusu veřejné dopravy. Do strojku zasouvá k označení jednu jízdenku za druhou. Zatímco řidič vyčkává, jeden z cestujících znervózní: "Paní, to jste nemohla nechat polovinu těch dětí doma?" Chasidská žena souhlasně přikývne a odpoví: "Však jsem taky nechala!"
Jsem tedy toho názoru. že Ježíš z Nazaretu ženatý byl, jako každý jiný rabi v Jisraeli. Jinak by učedníci i protivníci měli otázky typu proč se odchýlil od všeobecného obyčeje.
Mimo to Ježíš pronáší tak úchvatně hluboká slova o manželství! "Z té příčiny opustí muž otce svého i matku svou a přidrží se manželky své i budou jedno tělo", -a dodává: "A tak již nejsou dva ale jedno tělo, A protož,co Bůh spojil,člověk nerozlučuj!" (Matouš l9,6 srovnej Geneze 2,24)
Mluvil by tak muž, kterému bylo ideálem neženění se? Ježíš jde tak daleko, že rozvod dává jen na úroveň ústupku tvrdosti srdce. Říká: "ale od počátku nebylo tak. Proto pravím vám: Že kdokoli propustil by manželku svou-leč pro případ cizoložství a jinou pojme, cizoloží" (Mt l9,8)
Ą rozhovoru o manželství, rozvodu a svobodě jak nám uvádějí Matouš 19 a Marek 10 připouští Ježíš pouze nezpůsobilost pro manželství impotenci či eunušství.
Ježíš rád volí ve svých podobenstvích obraz ženicha, který prožívá hodiny před svatbou
I sebe označuje jako ženicha (Mt 9,15; Mk 2,19; Lk 5,34 atd.)
Také poslední kniha Nového zákona mluví o svatbě Beránkově a uzavírá: "A duch i nevěsta řkou: Pojď!"
Na to odpovídá eschatologický "Kristus": "Jistě přijdu brzo".Zjevení 22,17-22b.
Na sklonku dnů sám sebe zve ženichem, který si toužebně přeje mít nevěstu a vejít k ní. Všeohny tyto obrazy se málo hodí na neženatého Ježíše, jenž neví nic o svatební noci, souloži a manželském soužití.
Musíme se oprostit především od představy, že ženatý Ježíš by byl pro své okolí jakýmkoli způsobem pohoršující. Opak je pravdou. Také tady platí slova Julia Wellhausena v úvodu k výkladu třech synoptických evangelií (1905)
"Ježíš nebyl žádný Kristus, nýbrž Žid, nehlásal žádnou novou víru, ale učil jak plnit vůli Boží." Vůle Boží byla pro něho jakožto Žida skryta v Toře a ostatních svatých spisech. Jak by to také mohlo být jinak? Ježíš čerpal z moudrosti a z názorů Tory, potažmo celého tanachu (zkratka Tora - neviim ve chetuvim = Starý zákon, mišny, která sice ještě nebyla kompilována ale byla známa jako ústní Tora a nanejvýš ještě z palestinských apokryfů a pseudografů staršího druhu které byly již tenkrát rozšířeny především mezi vzdělanci, ale i prostým lidem.
Ony spisy byly v jeho době považovány za svaté. Nikde v nieh nenajdeme ideál bezženství. Na to nesmíme zapomenout!
Zcela závěrem bych se pokusil odpovědět, proč zejména katoličtí duchovní neradi mluví o Ježíšovových sexuálních aktivitách. Zejména v této církevní denominaci je považováno panenství a panictví za nedostižitelný ideál. Člověk, který sexuálně abstinuje je považován za duchovně čistějšího, než ten, který obcuje se ženou. Asketismus, vytrvalé modlitby, půsty, opuštění rodin - to byly podmínky různých řeholí.
Po mých zkušenostech, které mám z různých rozhovorů z křesťany, vyplývá, že na Ježíše hledí jako na křesťana a ne na žida. Dokonce mi několik z nich řeklo, že když se nechal pokřtít, tak už nemohl být židem.
Největším zlem je neznalost. Tito lidé neznají smysl a účel židovské rituální lázně mikve, neznají učení Hillele ani Šamaje a nemohou ani tušit, jak Ježíš svým učením vede s těmito školami rabínskou disputaci. "