Duchovenské preukazy
Duchovenské preukazy
V tomto období sú vybraným členom cirkvi doručované Duchovenské preukazy, pozrite prílohu. Ich úlohou je údajne ochrániť čistotu učenia hlásaného laikmi spoza našich kazateľníc. Čo si o tom myslíte?
Re: Duchovenské preukazy
Ten průkaz je pro laiky a ne zaměstnance/kazatele církve?
Jaké z toho průkazu plynou oficiální pravomoci? A jaká je jeho působnost (rozsah oblasti)?
Kdo k tomu zmocňuje a jaký je nad pracovníkem s průkazem kontrolní mechanismus?
Pokud má údajně chránit čistotu učení mělo by to být někde oficiálně zveřejněné vyjádření.
A jakým způsobem má ,,ochraňovat" čistotu učení od laických kazatelů? To jim bude kontrolovat a schvalovat kázání před tím, než ho přednesou?
Nebo je bude zvát na kobereček po kázání a dávat jim zpětnou vazbu co už příště říkat nemají?
Nebo je snad bude přerušovat už přikázání, sboru vysvětlovat jak je to správně a pak se bude moci v kázání pokračovat?
Má běžný člen laik nějakou povinnost tohoto ,,pracovníka" poslouchat nebo se mu podřizovat? Kde je to zakotvené?
Jaké z toho průkazu plynou oficiální pravomoci? A jaká je jeho působnost (rozsah oblasti)?
Kdo k tomu zmocňuje a jaký je nad pracovníkem s průkazem kontrolní mechanismus?
Pokud má údajně chránit čistotu učení mělo by to být někde oficiálně zveřejněné vyjádření.
A jakým způsobem má ,,ochraňovat" čistotu učení od laických kazatelů? To jim bude kontrolovat a schvalovat kázání před tím, než ho přednesou?
Nebo je bude zvát na kobereček po kázání a dávat jim zpětnou vazbu co už příště říkat nemají?
Nebo je snad bude přerušovat už přikázání, sboru vysvětlovat jak je to správně a pak se bude moci v kázání pokračovat?
Má běžný člen laik nějakou povinnost tohoto ,,pracovníka" poslouchat nebo se mu podřizovat? Kde je to zakotvené?
Re: Duchovenské preukazy
Duchovenský průkaz slouží k prokázání pověření církve k určité práci. Obvykle se s tím pojí povolení kázat. Není to o "pravověrnosti", je to pouze doklad toho, že dotyčný není "samozvaným kazatelem". Zatímco pověření vysvěceného kazatele je platné celosvětově, pověření kazatele bez vysvěcení je platné lokálně (Unie), pověření laického kazatele se vztahuje obvykle pouze na místní sbor a uděluje jej výbor sboru. Kázat mohou například také starší sboru (ve svém sboru), z titulu služebnosti.
A jak je to s "čistotou učení"? I v adventismu existují "hereze", nebo lidé, jejichž ego se dožaduje "výsady" kázat. Jiným případem mohou být lidé, kteří mají schopnosti i vzdělání, ale svým jednáním "mimo kazatelnu" se diskreditují.
To, že v naší Unii (alespoň já mám ten dojem) je míra "tradicionalismu" nebo "progresivismu" dána velikostí a geografickou polohou sboru, je zjevné. Nevypovídá to však nic o osobní zbožnosti a "víře, jednající skrze lásku". A také nic o "čistotě učení".
Konec konců, co je to "čisté učení"? (II Tim 2:3)
A jak je to s "čistotou učení"? I v adventismu existují "hereze", nebo lidé, jejichž ego se dožaduje "výsady" kázat. Jiným případem mohou být lidé, kteří mají schopnosti i vzdělání, ale svým jednáním "mimo kazatelnu" se diskreditují.
To, že v naší Unii (alespoň já mám ten dojem) je míra "tradicionalismu" nebo "progresivismu" dána velikostí a geografickou polohou sboru, je zjevné. Nevypovídá to však nic o osobní zbožnosti a "víře, jednající skrze lásku". A také nic o "čistotě učení".
Konec konců, co je to "čisté učení"? (II Tim 2:3)

Re: Duchovenské preukazy
Takže je to fáma?
Ten průkaz neopravňuje nositele k ,,ochraňování" čistoty učení, ale naopak dává veřejně najevo, že se za toho člověka staví jako staršího ve víře, který má důvěru kázat a vyučovat?
Duchovenské průkazy ale přece nejsou v CASD nic nového!
Gusto můžeš nám to nějak blíže vysvětlit, cos tím myslel?
Narážíš na zavedení něčeho nového, nebo šlo jen o duchovenské průkazy, které mají už delší dobu v církvi svůj účel?
Jinak o těch průkazech si myslím, že to je téměř nevyhnutelně nutný produkt snahy církve se organizovat a mít nějakou oficiální strukturu.
Nelíbí se mi to slovo průkaz a hlavně slovo povolení. Zní to jakoby vlastně ostatní měli zakázáno.....
doplňte si sami.
Ale pověřovací/doporučující listy měli už ve skutcích apoštolů a mělo to svůj smysl.
Jinak pojistka proti bludům v kázání by měla být v tom, že mezi posluchači jsou i nějací zralí křesťané kteří dávají pozor a případně se ozvou a své společenství potom při nějakém setkání informují, spíš než že někdo zamává nějakým průkazem a tím je odbyto.
Průkaz je tedy jen takový první obranný filtr, ale sám o sobě nestačí.
Navíc to zavání presumpcí viny. Kdokoliv nemá průkaz, tak není věrohodný, takže poselství/kázání pronést nemůže.
Možná by to spíš chtělo si vést seznam lidí, kteří prokazatelně před svědky hlásali/ zastávali bludy a nezřekli se jich. A takovýto seznam sdílet s ostatními sbory.
V církevních dějinách, myslím, v době, kdy římané chtěli mezi křesťany vmísit špehy, se křesťané poznávali podle tajemství, které bylo sdělováno při křtu a které jinak nikdo nevěděl. Takže také existovala obezřetnost před přijetím nového neznámého člověka, který se hlásil ke Kristu odjinud.
Na druhou stranu podle dopisu Pavla do Korintu, by mělo být normální, aby ve shromáždění mohlo mít slovo / kázání / vyučování/ prorokování i více lidí, když promlouvali popořadě bez chaosu.
(1 Kor 14,26-33)
Tam se ale děly i zásadní projevy, které bylo nutné následně rozsuzovat. Protože se ale charismat se v CASD co si pamatuji dodnes spíše bojí, tak si myslím, že nebude lehké přesvědčit členy sboru, aby se tímto způsobem změnil průběh shromáždění.
Vlastně i bez charismat bývá těžké prosadit v liturgii nějakou výraznější a trvalou změnu.
Ale když už v té církvi setrváváte, proč to vzdávat a nesnažit se ji proměňovat k lepšímu že
Tedy neumím si naopak představit, že by ti s průkazem rozlišovali čistotu učení hlavně učením Nového zákona.
Ve světle nové smlouvy padá z kazatelen v CASD ústy horlivých konzervativních laických i ordinovaných kazatelů mnoho nepravd.
Ten průkaz neopravňuje nositele k ,,ochraňování" čistoty učení, ale naopak dává veřejně najevo, že se za toho člověka staví jako staršího ve víře, který má důvěru kázat a vyučovat?
Duchovenské průkazy ale přece nejsou v CASD nic nového!
Gusto můžeš nám to nějak blíže vysvětlit, cos tím myslel?
Narážíš na zavedení něčeho nového, nebo šlo jen o duchovenské průkazy, které mají už delší dobu v církvi svůj účel?
Jinak o těch průkazech si myslím, že to je téměř nevyhnutelně nutný produkt snahy církve se organizovat a mít nějakou oficiální strukturu.
Nelíbí se mi to slovo průkaz a hlavně slovo povolení. Zní to jakoby vlastně ostatní měli zakázáno.....
doplňte si sami.
Ale pověřovací/doporučující listy měli už ve skutcích apoštolů a mělo to svůj smysl.
Jinak pojistka proti bludům v kázání by měla být v tom, že mezi posluchači jsou i nějací zralí křesťané kteří dávají pozor a případně se ozvou a své společenství potom při nějakém setkání informují, spíš než že někdo zamává nějakým průkazem a tím je odbyto.
Průkaz je tedy jen takový první obranný filtr, ale sám o sobě nestačí.
Navíc to zavání presumpcí viny. Kdokoliv nemá průkaz, tak není věrohodný, takže poselství/kázání pronést nemůže.
Možná by to spíš chtělo si vést seznam lidí, kteří prokazatelně před svědky hlásali/ zastávali bludy a nezřekli se jich. A takovýto seznam sdílet s ostatními sbory.
V církevních dějinách, myslím, v době, kdy římané chtěli mezi křesťany vmísit špehy, se křesťané poznávali podle tajemství, které bylo sdělováno při křtu a které jinak nikdo nevěděl. Takže také existovala obezřetnost před přijetím nového neznámého člověka, který se hlásil ke Kristu odjinud.
Na druhou stranu podle dopisu Pavla do Korintu, by mělo být normální, aby ve shromáždění mohlo mít slovo / kázání / vyučování/ prorokování i více lidí, když promlouvali popořadě bez chaosu.
(1 Kor 14,26-33)
Tam se ale děly i zásadní projevy, které bylo nutné následně rozsuzovat. Protože se ale charismat se v CASD co si pamatuji dodnes spíše bojí, tak si myslím, že nebude lehké přesvědčit členy sboru, aby se tímto způsobem změnil průběh shromáždění.
Vlastně i bez charismat bývá těžké prosadit v liturgii nějakou výraznější a trvalou změnu.
Ale když už v té církvi setrváváte, proč to vzdávat a nesnažit se ji proměňovat k lepšímu že

V tomto bodě si umím představit jak CASD bdí nad čistotou učení pouze ve smyslu, zda se káže v souladu se 28 věroučnými články a také v souladu s knihami EGW především v souladu s knihou velký spor věků, kde je velmi zhuštěná podstatná část teologie adventismu.A jak je to s "čistotou učení"? I v adventismu existují "hereze",.......
Tedy neumím si naopak představit, že by ti s průkazem rozlišovali čistotu učení hlavně učením Nového zákona.
Ve světle nové smlouvy padá z kazatelen v CASD ústy horlivých konzervativních laických i ordinovaných kazatelů mnoho nepravd.
Re: Duchovenské preukazy
Tomáš, nie je to fáma ani nič čo tu už bolo v minulosti, ale aktuálna novinka v Slovenskom združení. Neviem, či sa to zavádza aj v Čechách (a na Morave), ale teda asi nie, ak o tom vy bratia z CZ neviete. Je to určené len pre laikov, ktorí občas kážu. Schvaľuje to miestny kazateľ, vydáva to združenie. Ale priznám sa, neviem, komu a kedy sa vlastne má jeho nositeľ preukázať. Vo vlastnom zbore sa asi nemusí, a do rozpisu kázania iného zboru sa aj tak dostane len po dohode kazateľov, ako predtým. Takže fakt neviem, čo tým bratia vo vedení sledujú. Nám to kazateľ odôvodnil tým sledovaním čistoty učenia, ale to predsa jedna kartička nerieši. Kto mal sklony k nebiblickým kázňam, asi bude kázať rovnako aj naďalej. Podľa mňa, ak by vedenie naozaj chcelo kontrolovať "čistotu" laických kázaní, tak by asi muselo schvaľovať kompletné texty ešte pred tým, než budú prednesené. To sa robiť nechystajú, tak neviem. Osobne to považujem za zbytočnú formalitu.
Re: Duchovenské preukazy
Slovenské združenie sa rozhodlo zaviesť duchovenské preukazy len z jediného dôvodu, a tým je fakt, že sa stále nevedia vysporiadať s bývalým kazateľom F. Vargom, s ktorého kázaniami sa nestotožňujú.
Už ho síce zbavili kazateľského poverenia, ale on má stále veľký vplyv a káže. A keďže sa k veci nedokážu chlapsky postaviť a priamo ju vyriešiť, tak to riešia cez tento preukaz.
Základná myšlienka je v tom, že ak F. Varga nebude mať preukaz, nebude môcť kázať. Aspoň dúfajú.
A aby ju F. Vargovi náhodou nevydal nejaký spriaznený kazateľ, tak ju vydáva priamo združenie.
Takže desiatky, možno stovky ochotných a obetavých členov je teraz zbytočne zaťažovaných, aby poskytovali vedeniu svoje údaje a fotografie, niekto na združení to musí prácne evidovať a v budúcnosti aktualizovať (preukaz platí iba rok), platí sa výroba plastových kartičiek, vymýšľajú sa dôvody o ochrane učenia a pod.
Stojí to teda veľa námahy aj peniaze, pričom výsledok nie je zaručený. Sympatizantom F. Vargu pravdepodobne nebude prekážať, že nemá nejaký preukaz.
Duchovenské preukazy nie sú v skutočnosti ničím iným než fyzickým dôkazom neschopnosti súčasného vedenia riešiť základné personálne problémy.
Už ho síce zbavili kazateľského poverenia, ale on má stále veľký vplyv a káže. A keďže sa k veci nedokážu chlapsky postaviť a priamo ju vyriešiť, tak to riešia cez tento preukaz.
Základná myšlienka je v tom, že ak F. Varga nebude mať preukaz, nebude môcť kázať. Aspoň dúfajú.
A aby ju F. Vargovi náhodou nevydal nejaký spriaznený kazateľ, tak ju vydáva priamo združenie.
Takže desiatky, možno stovky ochotných a obetavých členov je teraz zbytočne zaťažovaných, aby poskytovali vedeniu svoje údaje a fotografie, niekto na združení to musí prácne evidovať a v budúcnosti aktualizovať (preukaz platí iba rok), platí sa výroba plastových kartičiek, vymýšľajú sa dôvody o ochrane učenia a pod.
Stojí to teda veľa námahy aj peniaze, pričom výsledok nie je zaručený. Sympatizantom F. Vargu pravdepodobne nebude prekážať, že nemá nejaký preukaz.
Duchovenské preukazy nie sú v skutočnosti ničím iným než fyzickým dôkazom neschopnosti súčasného vedenia riešiť základné personálne problémy.
Re: Duchovenské preukazy
Zavádzať preukazy len aby som eliminoval Vargu je smiešne a pripomína mi to totalitu. Len totalita zavádza reštrikciu !!!
Re: Duchovenské preukazy
...Sympatizantom F. Vargu pravdepodobne nebude prekážať, že nemá nejaký preukaz.TriQ napísal: ↑08 Júl 2018, 21:23 Slovenské združenie sa rozhodlo zaviesť duchovenské preukazy len z jediného dôvodu, a tým je fakt, že sa stále nevedia vysporiadať s bývalým kazateľom F. Vargom, s ktorého kázaniami sa nestotožňujú.
Už ho síce zbavili kazateľského poverenia, ale on má stále veľký vplyv a káže. A keďže sa k veci nedokážu chlapsky postaviť a priamo ju vyriešiť, tak to riešia cez tento preukaz.
Základná myšlienka je v tom, že ak F. Varga nebude mať preukaz, nebude môcť kázať. Aspoň dúfajú.
A aby ju F. Vargovi náhodou nevydal nejaký spriaznený kazateľ, tak ju vydáva priamo združenie.
Takže desiatky, možno stovky ochotných a obetavých členov je teraz zbytočne zaťažovaných, aby poskytovali vedeniu svoje údaje a fotografie, niekto na združení to musí prácne evidovať a v budúcnosti aktualizovať (preukaz platí iba rok), platí sa výroba plastových kartičiek, vymýšľajú sa dôvody o ochrane učenia a pod.
Stojí to teda veľa námahy aj peniaze, pričom výsledok nie je zaručený. Sympatizantom F. Vargu pravdepodobne nebude prekážať, že nemá nejaký preukaz.
Duchovenské preukazy nie sú v skutočnosti ničím iným než fyzickým dôkazom neschopnosti súčasného vedenia riešiť základné personálne problémy.
No to zcela jistě u nás ve Slezsku a jistě i v mnohých sborech na Slovensku nebude překážet pokud někdo nebude mít nějaký pos.aný církevní průkaz, který je dobrý akorát tak pro hlupáky co si hrají na kazatele, ti opravdoví kazatelé jako je i nejlepší slovenský kazatel F. Varga takový cár papíru opravdu nepotřebují. Těch nejlepších kazatelů, kteří vedou a připravují své ovečky na 2PJK a hlásají pravdu Boží se církev adventistů, která je s ekumenou a řkc. jedna ruka, evidentně sprostě zbavuje. Všem kazatelům, kteří mají podíl na odebrání být kazatelem na Slovensku jednomu z nejpravdivějších kazatelů F. Vargovi, přeji za sebe všechno nejlepší v jejich pozemských životech a pevně věřím i podle EGW, že budou jako kazatelé na tříbícím předadventním soudu souzeni 10 přísněji a následně samotným Bohem Otcem skrze Pána Ježíše Krista na skleněném moři před trůnem Božím i spravedlivě odsouzeni.
Kázání br. Vargy si opět a vždy rád poslechnu. Jsou důležité pro mé spasení. Kázání ostatních bratrů kazatelů vykládajících nepodstatné příběhy ze SZ a často i vtipy v kázání mně příliš nezajímají a nejsou k ničemu ani k poučení. Co s takovými kazateli, kteří mně nevedou k 2PJK a nekáži o něm?
VYHODIT!!!
Re: Duchovenské preukazy
...budou jako kazatelé na tříbícím předadventním soudu souzeni 10 přísněji a následně samotným Bohem Otcem skrze Pána Ježíše Krista na skleněném moři před trůnem Božím i spravedlivě odsouzeni....
Mám za to, že stačí li na "obyčejného hříšníka" prostá milost, tak pro "hříšného kazatele" bude stačit desetinásobná milost. Jen si nejsem jistý kdo je kdo, jako adventisté totiž učíme o "všeobecném kněžství věřících"...

Re: Duchovenské preukazy
Už samotný fakt, že nejde o opatrenie na úrovni divízie alebo aspoň únie,
ukazuje na to, že Slovenské združenie vydáva preukazy účelovo, a s "duchovnosťou" to nemá nič spoločné.
F.Vargu treba riešiť inak a preukazy treba okamžite stiahnuť.
Združenie by nemalo z členov robiť pajácov a rukojemníkov vlastnej neschopnosti.
ukazuje na to, že Slovenské združenie vydáva preukazy účelovo, a s "duchovnosťou" to nemá nič spoločné.
F.Vargu treba riešiť inak a preukazy treba okamžite stiahnuť.
Združenie by nemalo z členov robiť pajácov a rukojemníkov vlastnej neschopnosti.
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 0 neregistrovaných