Chapem, ze si to myslis, ale neviem, preco si to vlastne myslis. Jezis Kristus sa narodil az stovky, tisice rokov po tom, ako JHVH dal na znamenie zachrany Izraelu sobotu a bdel nad jej dodrziavanim. Naco by JHVH stovky rokov karal lud za porusovanie soboty, keby, ako tvrdis, nebolo by mozne ju dodrziat, lebo ako tvrdis, hovoril o Jezisovi, ktory vsak vtedy neexistoval ? Ani Mojzis, ani Jozue, ani Ezechiel nikdy v zivote nepoculi nic o Jezisovi. Je teda absurdne tvrdit, ze stvrte prikazanie hovori o Jezisovi, kedze pre to neexistuje ziaden podklad v Tore a vlastne ani ziadna dedukcia, ktora by tomu co len trochu nasvedcovala. Naproti tomu mame desiatky textov v Tore, ze islo presne o sobotny den. Tato tema sa objavuje znovu a znovu skoro u vsetkych prorokov a vzdy ide o den zasveteny Bohu.Hosť napísal: ↑17 Aug 2018, 10:40 Netvrdím, že nie je možné dodržiavať desatoro, to som nepovedal (aj ak nám to Duch nedá, tak ho nie sme schopní). Myslím si, že prikázanie o sobote nie je o presnom čase, ale odpočinku, ktorý môžeme zažívať jedine v Ježišovi Kristovi .
Obavam sa, ze to nie je take jednoduche. V skutocnosti tu ide bud o dalsiu bravurnu Pavlovu manipulaciu alebo jeho nevedomost, ked poplietol casove poradie veci. Podme si to rozobrat. Pavol hovori:Hosť napísal: ↑17 Aug 2018, 10:40 Jozua a Izraelský národ dodržiavali presný čas a napriek tomu nedodržali prikázanie o sobote. Žid 4 kapitola: 8 Veď keby ich bol Jozua voviedol do odpočinku, nebol by už potom hovoril o inom dni. 9 A tak ostáva sobotný odpočinok pre Boží ľud; 10 lebo kto vošiel do jeho odpočinku, ten si odpočinul od svojich diel tak ako Boh od svojich.
Lebo kdesi povedal o siedmom dni: V siedmy deň si Boh odpočinul od všetkých svojich diel. A tu zasa: Nevojdú do môjho odpočinku
Vidime teda dva krat slovo odpocinok, ale znamena to to iste ? Obavam sa, ze nie, ze Pavol poplietol dve veci s rovnakym menom. Naozaj totiz vieme, ze v siedmy den si Boh odpocinul od vsetkych svojich diel a teda i cloveku ulozil v siedmy den odpocivat. To je jasne. No potom tu mame citat "Nevojdu do mojho odpocinku". Hovori sa tu skutocne o sobote, ako si to Pavol poplietol ? Urcite nie, ked sa pozrieme na to, kam sa vlastne Pavol odkazuje, a sice na Zalm 95:
Veď on je náš Boh, my sme ľud jeho pastvy, ovce, čo jeho ruka vedie. Kiežby ste dnes počuli jeho hlas: Nezatvrdzujte si srdce ako v Meribe, ako na púšti v deň Massy, kde ma vaši otcovia pokúšali a skúšali, hoci videli moje činy. Štyridsať rokov sa mi protivilo toto pokolenie. Povedal som: Je to ľud, čo blúdi srdcom, nepozná moje cesty. V hneve som teda prisahal: Nevojdú do môjho pokoja!
A co sa vlastne stalo v Meribe ?
Izraelci pod vedenim Mojzisa reptali na pusti, ze nemaju vodu. Mojzis udrel do skaly a vyvrela voda.
Mojžiš zodvihol ruku a palicou dvakrát udrel skalu. Vyrazil z nej silný prúd vody, takže sa napila celá pospolitosť i dobytok. Hospodin povedal Mojžišovi a Áronovi: Pretože ste neuverili, keď ste mali pred očami Izraelitov dosvedčiť moju svätosť, neuvediete toto zhromaždenie do krajiny, ktorú mu dám. Sú to vody Meriby, kde sa Izraeliti protivili Hospodinovi a kde im on prejavil svoju svätosť
Co teda jasne citame ? Ze v Meribe JHVH povedal Mojzisovi, ze nevstupi do krajiny Kanaan. Ked teda Boh v Meribe hovori o odpocinku, nehovori o dni, ale o mieste. Teda Pavol sa tu poplietol a pomiesal dve rozne veci, sobotny den a krajinu Kanaan.
Ale to nie je jedine, kde sa Pavol zmylil (asi ho, ako kazdeho z nas, zradila pamat), poplietol si totiz aj poradie, v akom sa veci odohrali. Lebo v case udalosti v Meribe Boh hovoril s Mojzisom a Aronom. Teda toto sa stalo este na pusti. Pavol vsak tvrdi, ze sa to stalo az potom, co Jozue doviedol lud do Kanaanu, ale lahko vidime, ze to nie je pravda.
Vidime teda, ze nemozme verit vsetkemu, co citame v liste Zidom a ze musime skumat, ci je toto slovo pravdive alebo nie.