Dušan Seberíni napísal:Mt24 nie je proroctvo o páde Jeruzalema, ale proroctvo o totálnej skaze Jeruzalema pri skonaní sveta.
Dnes Jeruzalem stojí a skvie sa v celej svojej turistickej kráse. Ale Ján nehovorí o reparovanom Jeruzaleme, ale o NOVOM Jeruzaleme.
To je věc výkladu. Já se přikláním k tomu, že Mt 24 (
minimálně verš 15-20) mluví o pádu chrámu, potažmo Jeruzaléma. Jeruzalém byl dobyt a pádem chrámu se tehdejším účastníkům zhroutil svět. Když Ježíš mluví učedníkům o zničení chrámu, je to pro ně jako konec světa.
A že Jeruzalém dnes stojí, přece neznamená, že se v roce 70 n. l. nic nestalo! Proroctví se tehdy naplnilo. A při skonání světa skoná všechno, nejen dnešní Jeruzalém.
Dušan Seberíni napísal:Lebo súženia boli všelijaké, ale ... vtedy bude veliké súženie, akého nebolo od počiatku sveta až doteraz, ani už nikdy viac nebude.{Mt 24:21}
Doba soužení už odstartovala. Myslím, že nemusím popisovat hrůzy (kanibalismus, mučení apod.), které se děly při obležení Jeruzaléma, zaznamenané např. J. Flaviem.
Dušan Seberíni napísal:To čo píšeš sú nevyplavené zbytky zo Sázavy - injektáže EGW pri výklade histórie.
Vedela by si aj bez „sázavských“ podkladov o tej „záchrane“? Uvedom si láskave že výklad CASD k 24. kapitole Matúša hrubo ignoruje základné exegetické princípy a nedáva priestor ani pre dialóg, ani pre kontrolu BEREJSKÉHO TYPU.
Berejčania neprikyvovali Pavlovi „ŽE JE TAK“ ale Písmom ho kontrolovali „ČI JE TAK“!
Mt 24,15 odkazuje na Daniele, na to nepotřebuji "injektáž EGW", to se píše v Bibli. Kdo četl, respektive kdo
předčítal, tomu měl rozumět. Mám za to, že jejich myšlení bylo Danielovi blíže než dnes naše.
V podstatě záznam historiků také podléhá naší víře...
K záchraně: Podle Eusebia tehdy křesťané utekli do Pelly. (Někteří to mají za mýtus). Nemám důvodu tomu nevěřit.
K ignoraci exegetických principů: Také nesouhlasím s výkladem CASD některých věroučných bodů, zvláště proto, že se do nich promítá pohled EGW, který CASD ještě nerevidovala (co je dobré, co není).
Právě proto jsem v minulém příspěvku srovnala 3 verše ze synoptických evangelií. Jen připomínám:
CSP Mt 24,20 Modlete se, aby k vašemu útěku nedošlo v zimě nebo v sobotu.
CSP Mk 13,18 Modlete se, aby «k vašemu útěku» nedošlo v zimě.
CSP Lk 21,36 Bděte a proste v každý čas, abyste měli sílu uniknout všemu tomu, co se má dít, a postavit se před Syna člověka."
Každý evangelista měl s textem určitý záměr a oslovuje jinou skupinu lidí. Místo toho, aby to CASD napsala do knížky ASD věří, tak se tam píše k Mt 24,20 na str. 304 toto: "Kristus natolik dbal na posvátnost soboty, že když mluvil o době pronásledování, která nastane po jeho nanebevstoupení, radil svým učedníkům: „Modlete se, abyste se nemuseli dát na útěk v zimě nebo v sobotu.“ (Mt 24,20) To jasně ukazuje, jak poznamenává Jonathan Edwards, „že i tehdy byli křesťané vázáni důsledným dodržováním soboty."
Proč CASD nezdůrazní Markovo nebo Lukášovo podání? Markovo podání je blíže křesťanům z pohanů a Lukášovo podání je podle mě nejkomplexnější - síla uniknout všemu tomu, co se má dít atd.
A k důslednému zachovávání soboty viz vlákno Definícia zachovania/dodržania šabatu. Jaké problémy, než se ta definice stanoví. A když už se stanoví, zase odporuje adventismu, protože adventismus je přísnější než čtvrté přikázání.
Dušan Seberíni napísal:V zmysle takejto kontroly nemáme dôvod skákať na Mt 24:15, pretože
CELÁ 24. KAPITOLA Matúšovho evanjelia
HOVORÍ O DRUHOM PRÍCHODE PJ a o SKONANÍ SVETA :
A keď sedel na Olivovom vrchu, pristúpili k nemu učeníci osobitne a riekli:
Povedz nám, kedy to bude, a čo bude znamením tvojho príchodu a skonania sveta?
A Ježiš odpovedal a riekol im: {Mt 24:3-4a}
A pokračuje v 25. kapitole až do 30. verša!
Takže, Liduška, ak to chceš ignorovať, tak je to tvoja vec.
Ale TVOJ respektíve SÁZAVSKÝ výklad stojí proti písmu!
Lebo koniec sveta ešte nebol !!!
Nesouzním. V kapitole se popisuje začátek porodních bolestí, něco se už stalo, něco se teprve stane.
A zvláštností Bible je to, co se děje TEĎ. Když si pustím televizní zprávy, vždycky najdu něco, co do těch událostí bude pasovat. Někdo hlídá papeže, někdo hlídá islám, a někdo BDÍ. Slovo BDĚJTE shrnuje celé poselství posledních věcí - i v 25 kapitole.
Když to uvidíme, máme se radovat, že naše vykoupení je blízko. Budu upřímná a říkám, že u těch lidí, kteří byli Mt 24 příliš fascinováni, jsem nezaznamenala radost z toho, že by byl Pán Ježíš blízko, ale strach, jestli vůbec obstojím. A já sama jsem se kdysi také moc neradovala z těch soužení. Strach z toho posledního (jak jsem tehdy věřila) velkého soužení byl větší než radost z příchodu JK. To je dané věroučným důrazem. Kde není místo pro Ježíše, je místo pro věrouku. Kde není místo pro věrouku, je místo pro Ježíše. Ve správném poměru má být věrouka jen jakýmsi podpůrným bodem, které nezastiňuje Pána JK.
Bible je úžasná v tom, že je NADČASOVÁ. Vyplnění proroctví v minulosti může předznamenávat nějakou jinou budoucí událost. Bible neslouží k tomu, abychom si ji jednou přečetli a pak s ní skončili, protože je něco minulost. Když to čteme, může nás to oslovit nově do naší situace.
Ignorace je pro mě ale ignorování naplnění minulých událostí a hlavní naplnění adresovat do vzdálené budoucnosti.
Dušan Seberíni napísal:Ak by si chcela odsunúť podsunutý sázavský výklad, tak v súvislosti s Mt 24:15 vyvstáva otázka
o akú pustošiacu ohavnosť ide. Nie o ohavnosť, ale o pustošiacu ohavnosť!
To je taká ohavnosť, s ktorou kráča aj pustošenie. Daniel to spomína na troch miestach.
To čo spôsobil Antiochus Epiphanes, keď zo svätyne urobil maštaľ, netýka sa Ježišových slov, lebo vtedy ešte nebolo evanjelium vôbec známe:
A toto evanjelium kráľovstva bude hlásané po celom svete
na svedoctvo všetkým národom, a vtedy prijde koniec. {Mt 24:14}
Tak o čo ide?
Keď tedy uvidíte ohavnosť spustošenia, o ktorej hovoril prorok Daniel, že stojí na svätom mieste
(Kto čítaš, rozumej!),{Mt 24:15}
Ohavnosť spustošenia na svätom mieste stojí už cca 1326 rokov (Chrámová hora - vrch Morija).
Takže čítam, čítam, a priznám sa, že nerozumiem ...
Ohavnost způsobující zpustošení nebo pustošící modla hodná opovržení mohlo být znesvěcení chrámu Antiochem IV. Epifanem, který tam postavil oltář Diovi Olympskému, r. 167 př. K. V knihách Makabejských je použit stejný výraz.
Křesťané měli studovat Daniele a zařídit se podle toho.
Podle EGW budou muset ti, kdo zachovávají sobotu, do budoucna také utíkat kvůli nedělnímu zákonu. Adventismus tímto způsobem čeká další budoucí naplnění proroctví o pádu chrámu. Dokonce byl o tom nafilmován, myslím, brazilský film. Je to postavené na výkladu EGW, ne na mém.
To, co píšeš k hlásání evangelia, tomu moc nerozumím. Evangelium se hlásalo, hlásá a bude hlásat. A že by byl na hlásání evangelia "závislý" konec světa? To je k zamyšlení. V 2. příchod věřím.