mikim napísal:Lída Rohalová napísal:Pojem "zákon" má v kontextu Bible poměrně široké využití - celý Starý Zákon, zákon vydaný na Sinaji, zákon víry atd. Zkus dát verš, který máš na mysli, abychom ho mohli konkrétně rozebrat; zda máš na mysli verš z úkolku nebo dáváš obecné otázky.ambassador napísal:Když zákon "neplatí" pak je na místě dovysvětlení, protože se na světlo derou otázky.
Co je myšleno pod výrazem zákon?
Když něco neplatí tak se "to" může porušovat, přestupovat kompletně?
Co všechno se může ze "zákona" přestupovat, nerespektovat?
Je správné používat výraz "dodržovat" v kontextu zákona?
Proč všechny křesťanské církve učí tzv. desateru, když už neplatí, vlastně bylo dočasné?
"Hraje" nějakou úlohu "zákon" v křesťanství?
Samozřejmě očekávám odpověď postavenou na židovském myšlení, protože pisatelé Bible (obou částí) byli Židé..
Předpokládám, že tě asi nejvíce zajímá "platnost" Desatera. Ale můj předpoklad může být mylný, proto se ptám.
Já si pod pojmem "zákon", o kterém teď píšu, představuji Desatero + další nařízení dané na Sinaji.
Pokud řekneme, že "zákon neplatí", nelze ho přestoupit, ani porušit. Výraz "neplatí" není podle mého názoru šťastný. Lepší je výraz "naplnit". V praxi to znamená, že Ježíš ten "zákon" výrazně převýšil a nastavil vyšší principy, které zasahují až do pohnutek lidí (nehněvat se na bratra, nehledět na ženu chtivě atd.).
V podstatě by se dalo říci, že lpění na zákonu (v pojetí adventismu Desatero) brání lidem dospět. Je to něco jako když se dospělý muž nechává stále opečovávat matkou, na které je možná finančně a psychicky závislý, a ona určuje směr jeho života. Matka mu brání "dospět" a začít se chovat jako dospělý muž. Něco, co bylo dobré do určitého věku, je už později na škodu.
Zákon je dobrý a spravedlivý, ale byl dán k tomu, aby se rozmohl hřích, a tím aby více vynikalo Ježíšovo milosrdenství.
Když jsem byla krátce po odchodu z adventismu, obdržela jsem telefonát, že jak si to teď představuji, jestli hodlám krást, vraždit atd., že co si vůbec o sobě myslím. Novozákonní učení nedovoluje ani krást, ani vraždit. Žádný bod z Desatera není dobrovolný, naopak, podmínky jsou podstatně zpřísněny, "mravní norma" je nastavena mnohem výš. Zajímavé je, že jedině zachovávání soboty je dobrovolné. Sobota byla rituální záležitost + ukazovala na Krista.
V Bibli se zdůrazňuje svoboda v Kristu, což neznamená, že si můžeme dělat co chceme. Naopak, svoboda se nemá stát záminkou pro tělo. Obrácený člověk se ptá, co po něm Ježíš chce a touží to dělat. Neobrácený člověk se ptá, co všechno "může nedodržet".
Nevím, proč "všechny" církve učí, že je Desatero stále "platné", to by bylo dobré promluvit si s faráři a zástupci těch církví. Mám za to, že je to z toho důvodu, že vnímají, že principy z Desatera jsou nadčasové a "morálně etické". Problém církví je ten, že si nevyjasnily, co je "smlouva" a zda ta "smlouva" pro ně platí a co všechno z té smlouvy platí dnes. Vybralo se z toho jen Desatero a pak jsou z toho zmatky. Další důvod, proč se to dnes učí, může být ten, že církve mají strach, že pokud odbourají Desatero, lidé se "morálně zkazí". Nebudou mít nějakou normu chování. To je myšlení, které lidem příliš nepomůže k duchovnímu dozrávání.
Zralý člověk nebude Desatero znevažovat, byla to část smlouvy, zralý člověk se k němu ale nebude upínat, bude obracet svůj zrak k Ježíši, který je nad Desaterem.
Zatím odpovídám obecně. Jestli máš zájem o konkrétní vyjádření k určitým veršům, stačí říct.
Mikim:
Každý nemá čas sedět denně na internetu 24 hod. Někdy člověk cestuje, jindy není doma, atd. Nemusíš mít dojem, že pokud neodpoví co nejdříve, nemá o to vůbec zájem. I kdyby ten člověk odpověděl až za týden, není třeba si myslet, že to musíš zachraňovat
...V praxi to znamená, že Ježíš ten "zákon" výrazně převýšil a nastavil vyšší principy, které zasahují až do pohnutek lidí (nehněvat se na bratra, nehledět na ženu chtivě atd.).
Asi jsi nečetla můj komentář, jinak bys nemohla napsat zase takovou blbost, Ježíš nenastavil vyšší principy až ve své době působení jako člověka na zemi, ty už znal před tísíci léty Job, který věděl, že se nemá dívat chtivě na pannu, takže to platilo už dávno ve SZ:
Jób 31:1 Smlouvu jsem učinil s očima svýma, a proč bych hleděl na pannu?
...V podstatě by se dalo říci, že lpění na zákonu (v pojetí adventismu Desatero) brání lidem dospět.
Zase úplná hloupost, ne nadarmo se říká ženám ať raději mlčí![]()
...Zákon je dobrý a spravedlivý, ale byl dán k tomu, aby se rozmohl hřích, a tím aby více vynikalo Ježíšovo milosrdenství.
A opět stejná blbost, myslet si, že JHWH dal lidem spolu se svým Synem Desatero, aby se rozmohl hřích, nepila jsi nic včera?
Desatero jako součást zákona nám dal, abychom vůbec hřích poznali a naopak jeho zachovávání vede k životu, jak říká sám Ježíš, něco co vede k životu nemůže být dáno současně k rozmnožení hříchu, naopak každý kdo Desatero poznal již nehřeší:
[KB1613] Mt 19:17 Ale on řekl jemu: Co mne nazýváš dobrým? Žádný není dobrý, než jediný, totiž Bůh. Chceš-li pak vjíti do života, ostříhej přikázaní. (…thrhson keep taj entolaj commandments)
[KB1613] Mt 19:18 Dí jemu: Kterých? Ježíš pak řekl: Nezabiješ, nezcizoložíš, nepokradeš, nepromluvíš křivého svědectví.
[KB1613] Mt 19:19 Cti otce svého i matku, a milovati budeš bližního svého jako sebe samého.
stejně tak to říká i zákoníkovi, říká mu, že se má řídit zákonem, aby obdržel věčný život:
[KB1613] L 10:25 A aj, jeden zákonník vstal, pokoušeje ho, a řka: Mistře, co čině, život věčný dědičně obdržím?
[KB1613] L 10:26 A on řekl jemu: V zákoně co jest psáno? Kterak čteš? (…en in tw the nomw law ti What gegraptai is written…)
[KB1613] L 10:27 A on odpověděv, řekl: Milovati budeš Pána Boha svého ze všeho srdce svého, a ze vší duše své, a ze vší síly své, i ze vší mysli své, a bližního svého jako sebe samého. (…bližního svého…stejně viz Lv 19:18)
[KB1613] L 10:28 I řekl mu: Právě (správně) jsi odpověděl. To čiň, a živ budeš.
... Zajímavé je, že jedině zachovávání soboty je dobrovolné.
Ha ha ha...
[KB1613] Ex 16:4 I řekl Hospodin Mojžíšovi: Aj, já dám vám chleba s nebe jako déšť, a vycházeti bude lid a sbírati, což by postačilo na každý den, abych ho zkusil, bude-li choditi v zákoně mém, či nebude.
[KB1613] Ex 20:10 Ale dne sedmého odpočinutí jest Hospodina Boha tvého. Nebudeš dělati žádného díla, ty i syn tvůj i dcera tvá, služebník tvůj i děvka tvá, hovado tvé i příchozí, kterýž jest v branách tvých
[KB1613] Ex 31:14 Protož ostříhati budete soboty, nebo svatá jest vám. Kdož by ji poškvrnil, smrtí umře; a kdo by koli dělal v ní dílo, vyhlazena bude ta duše z prostředku lidu svého.
Od té doby ani Bůh-JHWH ani jeho Syn Ježíš Kristus nijak zachovávání soboty nezlehčili. To si zlehčují a omlouvají na dobrovolné zachovávání až dnešní "křesťané", kteří ve skutečnosti Boha a Jeho PRAVDU nepoznali.
...Obrácený člověk se ptá, co po něm Ježíš chce a touží to dělat.
Ano, takže až bude opravdu obrácená, budeš mít v srdci a mysli zapsány dosud všechny platné Mojžíšovy zákony + přikázání Desatera, které Bůh JHWH ani Ježíš Kristus dodnes nikdy nezrušili. A co nebylo zrušeno, neustále platí.
...Zralý člověk nebude Desatero znevažovat, byla to část smlouvy, zralý člověk se k němu ale nebude upínat, bude obracet svůj zrak k Ježíši, který je nad Desaterem.
Zase totální hloupost (ta druhá část), když svůj zrak obracíš k Ježíši, chceš s láskou dodržovat všechny Jeho přikázání, protože v tom je láska jako jejich konec obsažena:
[KB1613] 1 Tm 1:5 Ješto konec přikázaní jest láska z srdce čistého, a z svědomí dobrého a z víry neošemetné.
[KB1613] 1 J 2:5 Ale kdožť ostříhá slova jeho, v pravděť láska Boží v tom jest dokonalá. Po tomť známe, že jsme v něm.
[KB1613] 1 J 2:7 Bratří, ne nějaké nové přikázaní píši vám, ale přikázaní staré, kteréž jste měli od počátku. A to přikázaní staré jestiť slovo to, kteréž jste slyšeli od počátku.
[KB1613] 1 J 5:2 Po tomť poznáváme, že milujeme syny Boží, když Boha milujeme, a přikázaní jeho ostříháme.
[KB1613] 1 J 5:3 Nebo toť je láska Boží, abychom přikázaní jeho ostříhali; a přikázaní jeho nejsou těžká.
[KB1613] 2 J 1:4 Zradoval jsem se velmi, že jsem nalezl některé z synů tvých, an chodí v pravdě, jakož jsme přikázaní vzali od Otce.
[KB1613] 2 J 1:6 A totoť jest ta láska, abychom chodili podlé přikázaní jeho. Přikázaní pak toto jest, jakž jste slýchali od počátku, abyste v něm chodili.
Od počátku jsme slyšeli DESATERO, to umí pochopit i dítě, jen bývalí adventisté a jim podobní ne!
Tvé výklady již nečtu a nehodlám na ně reagovat. Mojí reakce se dočkáš, jestliže to uznám za vhodné. Nic ve zlém
