Ambassador, dávaš mi zvyčajne dobré otázky a ja zvyčajne na ne neviem odpovedať. Môj problém a si aj ostatných neadventistov je v tom, če čisté a nečisté neriešime. Neviem, kto okrem adventistov a židov túto oblasť má vo vierouke. Ešte moslimovia asi? Neviem. Rozdiel však vidím v tom, že židia sú (podľa mňa iba) na tom lepšie, pretože si v tejto oblasti menej SZ prekrúcajú a nerobia si takú lego vieroučnú skladačku ako adventisti. Židia, podľa toho, čo je mi známe oblasť čistého a nečistého, čistoty a nečistoty chápu ako komplex. Mám tým na mysli to, že ak mám od niekoľkých správne info, chápu čistotu tak, že nečisté je aj to, čo je inak čisté ale môže byť znečistené.
Lv 5,2 alebo ak sa niekto dotkne niečoho nečistého, či zdochliny nečistej divej zveri, alebo zdochliny nečistého domáceho zvieraťa, alebo zdochliny nečistého plaza, aj keď o tom nevedel, je nečistý a previní sa;
Lv 5,3 alebo ak sa dotkne ľudskej nečistoty, či akejkoľvek nečistoty, ktorou sa môže poškvrniť, aj keď o tom nevie, no potom sa to dozvie, previní sa;
Lv 7,19 Ani mäso, ktoré sa dostalo do styku s niečím nečistým, sa nesmie jesť, musí sa spáliť. Čo sa týka mäsa, môže ho jesť každý, kto je čistý.
Lv 7,20 Kto by však jedol mäso z Hospodinovej obety spoločenstva ako nečistý, bude vylúčený spomedzi svojho ľudu.
Lv 7,21 Keby sa niekto dotkol niečoho nečistého, či ľudskej nečistoty, či nečistého zvieraťa alebo čohokoľvek nečistého, čo je ohavnosťou, a jedol by z mäsa Hospodinovej obety spoločenstva, bude vylúčený spomedzi svojho ľudu.
Lv 10,10 Musíte robiť rozdiel medzi posvätným a všedným, medzi čistým a nečistým,
Lv 11,4 Z prežúvavcov a tých, čo majú rozdvojené kopytá, sa nesmie jesť: ťava, ktorá hoci prežúva, no nemá rozdvojené kopytá, bude pre vás nečistá;
Lv 11,5 daman , ktorý síce prežúva, ale nemá rozdvojené paprčky, bude pre vás nečistý;
Lv 11,6 zajac, ktorý tiež prežúva , ale nemá rozdvojené paprčky, bude pre vás nečistý;
Lv 11,7 ošípaná, ktorá síce má paprčky rozdvojené úplne, ale neprežúva, bude pre vás nečistá.
Lv 11,8 Z ich mäsa nesmiete jesť, ich zdochliny sa nedotýkajte; budú pre vás nečisté.
Lv 11,24 Tým by ste sa znečistili. Každý, kto sa dotkne ich zdochliny, bude do večera nečistý
Lv 11,25 a každý, kto by z ich zdochliny niečo niesol, musí si oprať šaty a do večera bude nečistý.
Lv 11,26 Každé zviera, ktoré má rozdvojené kopytá, no nemá ich rozdvojené úplne, a ktoré neprežúva, bude pre vás nečisté. Každý, kto sa ich dotkne, bude nečistý.
Lv 11,27 Aj všetko zo štvornohých živočíchov, čo má chodidlá, bude pre vás nečisté. Každý, kto sa dotkne zdochliny, bude do večera nečistý.
Lv 11,28 Kto by niesol zdochlinu, musí si vyprať šaty a do večera bude nečistý.
Lv 11,29 Z drobných zvierat, čo sa hmýria po zemi, budú pre vás nečisté: lasica, myš a rozličné druhy jašteríc,
Lv 11,31 Tie sú pre vás nečisté spomedzi drobných zvierat. Každý, kto sa ich dotkne alebo ich zdochlín, bude do večera nečistý.
Lv 11,32 Nečisté bude aj všetko to, na čo spadne niečo z uhynutého, či to spadne na drevený predmet, šaty, kožu, vrecovinu alebo na ktorékoľvek pracovné náradie. Treba to ponoriť do vody a bude to až do večera nečisté, ale potom bude čisté.
Lv 11,33 Keď niečo z toho spadne do hlinenej nádoby, znečistí sa všetko, čo je v nej a nádobu treba rozbiť.
Lv 11,34 Ak sa z takej nádoby dostane voda na niektorý dovolený pokrm, znečistí sa. Aj každý nápoj, čo sa pije z takej nádoby, bude nečistý.
Lv 11,35 Všetko, na čo padne niečo z ich zdochlín, bude pre vás nečisté; pec a ohnisko treba rozbiť, lebo budú nečisté; budú pre vás nečisté.
Lv 11,36 Vodný prameň a vodná nádrž budú však čisté. Kto sa dotkne zdochlín v nich, bude nečistý.
Lv 11,38 Ak sa však na osivo naleje voda a padne naň niečo zo zdochlín, bude pre vás nečisté.
Lv 11,39 Ak uhynie niektoré zo zvierat, ktoré môžete jesť, ten, kto sa dotkne jeho zdochliny, bude do večera nečistý.
Lv 11,40 Kto z tej zdochliny niečo zje, musí si oprať šaty a do večera bude nečistý. Aj ten, kto by zdochlinu takého zvieraťa zdvihol, musí si oprať šaty a do večera bude nečistý.
Lv 11,43 Neznečisťujte sa ničím, čo sa hmýri po zemi a nepoškvrňujte sa tým, aby ste sa nestali nečistými.
Lv 11,44 Lebo ja, Hospodin, som váš Boh. Posväťte sa a buďte svätí, lebo ja som svätý. Neznečisťujte sa ničím, čo sa hmýri a plazí po zemi,
Lv 11,47 aby ste robili rozdiel medzi čistými a nečistými, medzi živočíchmi, ktoré sa môžu jesť, a tými, ktoré sa nesmú jesť.
Lv 12,2 Povedz Izraelitom: Ak žena počne a porodí chlapca, bude nečistá sedem dní ako v dňoch svojej mesačnej nečistoty.
Lv 12,5 Ak porodí dievča, bude nečistá dva týždne ako pri svojej mesačnej nečistote a ostane doma ešte šesťdesiat dní v očisťovaní od krvácania.
Lv 13,3 Kňaz prezrie postihnuté miesto na pokožke. Ak chĺpky na postihnutom mieste obeleli a ak postihnuté miesto je hlbšie než ostatná pokožka, potom je to príznak malomocenstva. Keď to kňaz zbadá, vyhlási ho za nečistého.
Lv 13,8 Kňaz ho prezrie. Ak sa vyrážka na pokožke rozšírila, kňaz ho vyhlási za nečistého. Je to malomocenstvo.
Lv 13,11 je to pokročilé malomocenstvo na pokožke. Kňaz ho vyhlási za nečistého. Nedá ho najprv oddeliť, je totiž nečistý.
Lv 13,14 Ak sa však na ňom objaví živé mäso, bude nečistý.
Lv 13,15 Keď kňaz vidí na ňom živé mäso, vyhlási ho za nečistého. Živé mäso je nečisté, je to malomocenstvo.
Lv 13,20 Kňaz ho prezrie. Ak zistí, že to miesto je hlbšie než okolitá koža a že chĺpky na nej obeleli, kňaz ho vyhlási za nečistého. Je to malomocenstvo, ktoré sa rozšírilo z vredu.
Lv 13,22 Ak sa to však na pokožke značne rozšíri, kňaz ho vyhlási za nečistého. Je to malomocenstvo.
Lv 13,25 kňaz ho prezrie. Ak vidí, že chĺpky na škvrne obeleli a miesto je hlbšie než okolitá pokožka, je to malomocenstvo, ktoré vzniklo z popáleniny. Kňaz ho vyhlási za nečistého, je postihnutý malomocenstvom.
Lv 13,27 Na siedmy deň ho kňaz prezrie. Ak sa škvrna na koži rozšírila, vyhlási ho za nečistého; je to malomocenstvo.
Lv 13,30 nech ho kňaz prezrie. Ak miesto bude hlbšie než okolitá pokožka a vlasy na ňom zožltli a stenčili sa, kňaz ho vyhlási za nečistého. Je to prašivina, istý druh malomocenstva na hlave alebo na brade.
Lv 13,36 kňaz ho prezrie. Keďže sa mu prašivina na pokožke rozšírila, kňaz už nebude zisťovať, či chĺpky zožltli; postihnutý je nečistý.
Lv 13,44 postihnutý je malomocný; je nečistý. Kňaz ho musí vyhlásiť za nečistého. Je to znak malomocenstva na hlave.
Lv 13,45 Malomocný, postihnutý touto chorobou, bude mať roztrhnuté šaty, vlasy na hlave neupravené, bradu zakrytú a bude volať: Nečistý, nečistý!
Lv 13,46 Po celý čas zostane nečistý. Je nečistý, bude bývať oddelene, bydlisko bude mať mimo tábora.
Lv 13,51 Na siedmy deň zasiahnuté miesto prezrie. Ak sa zasiahnuté miesto na odeve alebo na utkanej či upletenej látke, na koži alebo na nejakom koženom výrobku rozšírilo, je to zhubné malomocenstvo. Je to nečisté.
Lv 13,55 Po vypraní kňaz látku so zasiahnutým miestom prezrie, a ak usúdi, že sa zasiahnuté miesto nezmenilo, aj keď sa nerozšírilo, je nečisté. Treba to spáliť, či je vec zasiahnutá na vnútornej alebo na vonkajšej strane.
Lv 13,59 Toto je zákon o príznakoch malomocenstva na vlnených alebo ľanových odevoch, či na utkanej alebo upletenej látke, alebo na nejakom koženom predmete. Podľa neho treba tieto veci vyhlásiť za čisté alebo nečisté.
Lv 14,19 Kňaz pripraví obetu za hriech a vykoná obrad zmierenia za toho, kto sa očisťuje zo svojej nečistoty. Potom zareže zviera na spaľovanú obetu.
Lv 14,36 Skôr ako sa kňaz príde pozrieť na príznak, rozkáže vyprázdniť dom, aby sa neznečistilo nič, čo je v ňom. Potom kňaz príde prezrieť dom
Lv 14,40 rozkáže kamene s príznakom choroby vybrať a vyhodiť na nečisté miesto za mestom.
Lv 14,41 Vnútro domu dá zo všetkých strán zoškrabať a zoškrabanú omietku vysypú na nečisté miesto za mestom.
Lv 14,44 kňaz opäť príde. Ak uvidí, že príznak choroby sa na dome rozšíril, ide o zhubné malomocenstvo na dome; je nečistý.
Lv 14,45 Dom treba zbúrať, kamene, drevo a všetku hlinu z domu vyniesť na nečisté miesto za mestom.
Lv 14,46 Kto by vošiel do takéhoto domu, kým bol zatvorený, bude do večera nečistý.
Lv 14,57 na poučenie o tom, kedy je niečo nečisté a kedy čisté. To je zákon o malomocenstve.
Lv 15,2 Povedzte Izraelitom toto: Ak niektorý muž trpí na výtok z tela, jeho výtok je nečistý.
Lv 15,3 Nečistota jeho výtoku spočíva v tomto: či jeho telo výtok vylučuje, alebo ho zadržuje, ide o nečistotu.
Lv 15,4 Nečisté bude každé lôžko, na ktorom by ležal muž trpiaci na výtok, a nečistý bude aj každý predmet, na ktorom by sedel.
Lv 15,5 Každý, kto sa dotkne jeho lôžka, musí si vyprať odev a umyť sa vodou; nečistý bude do večera.
Lv 15,6 Kto si sadne na predmet, na ktorom sedel muž trpiaci na výtok, musí si vyprať odev a umyť sa vodou; nečistý bude do večera.
Lv 15,7 Kto by sa dotkol tela toho, kto trpí na výtok, musí si vyprať odev a umyť sa vodou; nečistý bude do večera.
Lv 15,8 Keby trpiaci na výtok opľul čistého, ten si musí vyprať odev a umyť sa vodou; nečistý bude do večera.
Lv 15,9 Každé sedlo, na ktorom sedel trpiaci na výtok, bude nečisté.
Lv 15,10 Aj každý, kto by sa dotkol čohokoľvek, čo bolo pod trpiacim na výtok, bude do večera nečistý. Kto by to prenášal, musí si vyprať odev a umyť sa vodou; nečistý bude do večera.
Lv 15,11 Každý, kto by sa dotkol trpiaceho na výtok bez toho, aby si ruky opláchol vodou, musí si vyprať odev a umyť sa vodou; nečistý bude do večera.
Lv 15,16 Muž, ktorý mal výron semena, musí si vodou umyť celé telo a do večera bude nečistý.
Lv 15,17 Každý odev a každý kožený predmet, na ktorý sa dostalo semeno, treba vyprať vo vode a bude to nečisté až do večera.
Lv 15,18 Ak muž obcoval so ženou a pritom mal výron semena, musia sa obaja umyť vodou a budú nečistí až do večera.
Lv 15,19 Ak má žena výtok, svoj pravidelný výtok krvi z tela, zostane vo svojej nečistote sedem dní. Každý, kto sa jej dotkne, bude nečistý až do večera.
Lv 15,20 Všetko, na čo si v čase svojej pravidelnej nečistoty ľahne, bude nečisté; a nečisté bude všetko, na čo si sadne.
Lv 15,21 Každý, kto by sa dotkol jej lôžka, vyperie si odev a umyje sa vodou a bude nečistý do večera.
Lv 15,22 Každý, kto by sa dotkol čohokoľvek, na čom sedela, vyperie si odev, umyje sa vodou a bude nečistý do večera.
Lv 15,23 Ak sa dotkne niečoho, čo bolo na lôžku alebo na tom, na čom sedela, bude nečistý do večera.
Lv 15,24 Keby muž s ňou predsa obcoval a dostala by sa naňho jej nečistota, bude nečistý sedem dní. Nečisté bude aj každé lôžko, na ktoré si ľahne.
Lv 15,25 Ak má žena dlhšie trvajúci krvotok pred časom svojho mesačného krvácania, alebo ak trpí na výtok aj po mesačnom krvácaní, bude po celý čas svojho výtoku nečistá ako pri mesačnej nečistote.
Lv 15,26 Každé lôžko, na ktoré si v období svojho výtoku ľahne, bude ako lôžko počas jej krvácania. Každý predmet, na ktorý si sadne, bude nečistý ako pri nečistote jej krvácania.
Lv 15,27 Každý, kto by sa ich dotkol, bude nečistý, musí si oprať odev, umyť sa vodou a nečistý zostane do večera.
Lv 15,30 Kňaz pripraví jedno na obetu za hriech a druhé na spaľovanú obetu. Tým kňaz za jej nečistý výtok vykoná za ňu obrad zmierenia pred Hospodinom.
Lv 15,31 Tak budete upozorňovať Izraelitov, aby sa neznečisťovali a pre svoju nečistotu nezomreli, keby poškvrnili môj príbytok, ktorý je uprostred nich.
Lv 15,32 Toto je zákon, ktorý sa týka toho, kto má výtok alebo výron semena, ktorý ho znečisťuje.
Lv 15,33 Týka sa aj tej, ktorá má mesačný výtok, i toho, kto je postihnutý výtokom, či je to muž, alebo žena, aj toho, kto s nečistou obcuje.
Lv 16,16 Tým vykoná obrad zmierenia svätyne za nečistoty Izraelitov, za ich priestupky a za všetky ich hriechy. Tak nech urobí aj pri stane stretávania, ktorý je medzi nimi, uprostred ich nečistôt.
Lv 16,19 Trochou krvi ho prstom sedemkrát pokropí. Tým ho očistí od nečistôt Izraelitov a posvätí ho.
Lv 17,15 Ktokoľvek by jedol zdochlinu alebo roztrhané zviera, či domorodec, alebo cudzinec, vyperie si šaty, umyje sa vodou a bude nečistý až do večera. Potom bude čistý.
Lv 18,19 Nepribližuj sa k žene, aby si mal s ňou pomer v období nečistoty jej obvyklého krvácania.
Lv 18,27 Všetkých týchto ohavností sa dopúšťal ľud tejto krajiny, ktorý bol pred vami, takže krajina bola znečistená.
Lv 18,28 Aj vás vyvrhne krajina, ak ju znečistíte, ako vyvrhla národy, ktoré boli pred vami.
Lv 20,18 Ak niekto bude súložiť so ženou v čase jej nečistoty, zneuctí jej nahotu, obnaží prameň jej krvi a aj ona obnaží prameň svojej krvi, preto budú obaja odstránení spomedzi svojho ľudu.
Lv 20,25 Robte teda rozdiel medzi čistými a nečistými zvieratami, ako aj medzi nečistými a čistými vtákmi, aby ste neupadli do opovrhnutia pre zvieratá, pre vtákov, ani pre rôzne zemské plazy, čo som oddelil, aby ste ich pokladali za nečisté.
Lv 21,1 Hospodin oslovil Mojžiša: Povedz kňazom, Áronovým synom, toto: Nech sa nikto z vás neznečistí mŕtvolou niekoho zo svojho ľudu,
Lv 21,3 a slobodná sestra, ktorá zostáva jeho blízkou príbuznou, lebo sa nevydala; tou sa môže znečistiť.
Lv 22,3 Povedz im: Keby sa niekto z celého vášho potomstva v budúcich pokoleniach priblížil k svätým darom, ktoré Izraeliti zasvätili Hospodinovi, a bol by nečistý, taký človek musí byť odstránený spred mojej tváre. Ja som Hospodin.
Lv 22,4 Ktokoľvek by z Áronovho potomstva bol malomocný, alebo by trpel výtokom, nesmie jesť z posvätných darov, kým sa neočistí. Keby sa dotkol hocičoho znečisteného mŕtvolou, alebo človeka, ktorý má výron semena,
Lv 22,5 alebo by sa dotkol niektorého z drobných zvierat, ktorého nečistotou by sa poškvrnil, alebo by sa dotkol človeka, ktorým sa poškvrní pre akúkoľvek nečistotu,
Lv 22,6 teda každý, kto by sa dotkol niečoho takého, bude nečistý až do večera a nesmie jesť z posvätných darov, len keď sa celý umyje vodou.
Lv 27,11 Ak pôjde o akékoľvek nečisté zviera, ktoré sa neprináša Hospodinovi ako obetný dar, nech postaví zviera pred kňaza.
Lv 27,27 Ak je to nečisté zviera, nech ho vyplatí podľa tvojho ohodnotenia a pridá pätinu ceny. Ak ho nevyplatí, predá sa podľa tvojho ohodnotenia.
Nm 9,7 a povedali im: Znečistili sme sa dotykom mŕtvoly. Prečo by sme mali byť ukrátení a nemohli priniesť obetný dar Hospodinovi v stanovenom čase spolu s ostatnými Izraelitmi?
Nm 18,15 Všetko, čo otvára materinské lono všetkých živých tvorov, teda z ľudí i z dobytka, čo je prinášané Hospodinovi, bude tvoje. Prvorodené z ľudí musíš však bezpodmienečne vykúpiť. Vykúpiť musíš aj prvorodené z nečistého dobytka.
Nm 19,7 Kňaz môže vkročiť do tábora len potom, keď si opral šaty a celý sa umyl. No aj tak zostane do večera nečistý.
Nm 19,8 Vyprať si šaty a umyť sa musí aj ten, kto ju spálil, no aj tak zostane do večera nečistý.
Nm 19,10 Aj ten, kto z kravy pozhŕňa popol, musí si oprať šaty, no aj tak zostane do večera nečistý. To bude trvalo platné ustanovenie pre Izraelitov i pre cudzinca, ktorý sa zdržiava medzi vami.
Nm 19,11 Kto by sa dotkol mŕtvoly ktoréhokoľvek človeka, bude nečistý sedem dní.
Nm 19,13 Ktokoľvek by sa dotkol mŕtvoly človeka a neočistil by sa od hriechu, poškvrní Hospodinov príbytok. Ten bude odstránený z Izraela, lebo nebol pokropený očistnou vodou. Bude nečistý a jeho nečistota zostane na ňom.
Nm 19,14 V prípade, že niekto zomrie v stane, potom platí zákon, podľa ktorého každý, kto vojde do stanu, i ten, kto už v stane je, bude sedem dní nečistý.
Nm 19,15 Aj každá otvorená nádoba, ak na nej nie je priviazaný vrchnák, bude nečistá.
Nm 19,16 Ktokoľvek by sa na poli dotkol mŕtvoly človeka zabitého mečom alebo inak usmrteného, či ľudských kostí, prípadne hrobu, bude sedem dní nečistý.
Nm 19,17 Pre nečistého vezmú do nádoby trochu popola zo spálenej kravy určeného na očisťovanie hriechu a naň sa naleje čerstvá voda.
Nm 19,19 Na tretí a siedmy deň čistý pokropí nečistého a na siedmy deň ho očistí od hriechu. Potom si vyperie šaty, umyje sa a večer bude čistý.
Nm 19,20 Keď sa niekto znečistí, no od hriechu sa neočistí, nech je odstránený zo zhromaždenia, lebo poškvrnil Hospodinovu svätyňu. Je nečistý, pretože nebol pokropený očistnou vodou.
Nm 19,21 To im bude trvalo platným ustanovením. Ten, kto bude kropiť očistnou vodou, operie si šaty, lebo kto sa dotkne očistnej vody, bude nečistý do večera.
Nm 19,22 Všetko, čoho sa nečistý dotkne, bude nečisté. Ten, kto sa ho dotkne, bude do večera nečistý.
Prečo si adventista v reštaurácii neobjedná bravčovinu alebo divinu ale si dá kura, či tofu ale nezaujíma ho, či nádoby, náradie a nôž, ktoré sa používajú na prípravu jeho čistého jedla nie sú znečistené od nečistého mäsa, lebo tým istým nožom predchvíľou kuchár rezal bravčovinu na tej istej pracovnej doske, čo teraz krája jeho čisté jedlo?
Prečo adventista bez výhrad berie lieky v želatínových tobolkách vyrobených zo živočíšnej želatíni nečistých zvierat?
Prečo adventista skúma na etikete konzervy, či paštéta neobsahuje bravčové mäso alebo tuk ale kúpi si konzervu bez týchto prísad uvedených ale od tej istej značky a toho istého výrobcu, ktorý na tej istej linke a tých istých mlynčekoch a spracovaní robí aj nečisté výrobky?
Ak pri čistom a nečistom, podľa zásad SZ, išlo o zdravotné hľadisko, o hľadisko epidemiologické, infekčné atď, tak prečo toto adventisti učia zachovávať len pri mäse a nie pri všetkých nariadeniach Božích ohľadom čistého a nečistého?
Prečo adventisti neučia o nečistote pri menštruácii, pohlavnom styku, výrone semena, nečistote po pôrode chlapca ale dlhšej nečistote po pôrode dievčaťa?
Prečo adventisti nevylúčia niekoho za to, ak súloží so ženou v čase jej nečistoty, keď má krvácanie? Veď obaja majú byť odstránení.
Prečo adventistické deti chovajú doma domácich maznáčikov, ktorí sú nečistí a dotýkaním sa ich sa znečisťujú?
Ak sestra adventistka, ktorá má výtok alebo menštruáciu, si v zbore sadne na stoličku alebo lavicu, netreba ju spáliť?
Alebo preto, že už je iná kultúra, lepšia hygiena, sestry používajú vložky a tampóny a je už veľa inak z toho ako vtedy, už toto neplatí a ostalo len to mäso nečisté? Všetko ostatné, okrem mäsa, o čom Boh hovorí, že je nečisté je už čisté? Iba to mäso?
Ak má adventista nejaké kožné prejavy na pohlavnom úde, prečo to nejde ukázať kazateľovi? Kňaza nahradil lekár?
Za mňa osobne nemám problém s čistým a nečistým mäsom a nemám problém nejesť bravčovinu. Nemám problém ani mäso nejesť. Ale neviem podľa akého kľúča aplikovať čisté a nečisté. Prečo by zvieratá ostali nečisté aj teraz ale výtok z tela alebo vyrážky na penise nečistotou už neboli?
Prečo dnes nedodržiavate nečistotu (karanténu, izoláciu), lehoty, očisťovanie a celý proces o čistom a nečistom ale je to iba o mäse?
ALE asi by bolo potrebné sa pozrieť, že prečo je niečo čisté a nečisté. Nemyslím si, že sa dá na to nájsť ľahká odpoveď. Tak isto, prečo produkt nečistého živočícha je čistý ale sám živočích je nečistý? Konzumácia včely ako nečistého okrýdleného živočícha bola zakázaná ale Boh svoj ľud viedol do zasľúbenej zemi v ktorej je mlieko a produkt nečistého okrýdleného hmyzu?
Ťava, myslím, bola nečistá ale nemali zakázané konzumovať mlieko z tiav.
Asi nemôžeme pripustiť, že by Boh bol v raji stvoril čisté a nečisté zvieratá. Myslím si, že nečistými zvieratmi sa stali až po hriechu, pretože po hriechu sa zmenilo všetko a pochybujem, že by v raji v Božej prítomnosti mala Eva nečistú menštruáciu a Adam nečistý nočný výron semena. Znečistenie, nečistota a nečisté v dokonalom raji v Božej prítomnosti isto nebolo. Ale ešte pred rozdelením zvierat na nečisté, resp. na tie, ktoré pre Izrael budú ako nečisté, Boh ešte pred potopou triedil zvieratá na čisté a nečisté a Noemovi prikázal aby hendikepoval nečisté zvieratá ohľadom ich počtu v arche. Ale dovtedy nemáme zmienku o tom, že by Boh niekomu zakazoval jesť nejaké nečisté zviera a ani pred Izraelom nemáme zmienku o tom, že by si Boh prial aby ktokoľvek iní nekonzumoval nečisté zviera.