Samuel Bacchiocchi (1938-2008) byl adventistický spisovatel a teolog, jeden z nejznámnějších adventistických autorů hlavně pro svou práci obhajoby soboty.
Byl známý tím, že jako adventista vystudoval v Římě na papežské univerzitě doktorát z církevních dějin a obhájil zde svou práci:
,,Od soboty k neděli: Historický výzkum vzestupu zachovávání neděle v raném křesťanství"
další info zde:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Samuele_Bacchiocchi
Takže se zabýval vývojem svěcení soboty a neděle v historii a protože byl adventistou znal velký spor od EGW tak pochopitelně věděl i o jejím tvrzení, že Valdenští zachovávali sobotu.
Jeho studie ohledně událostí doby konce:
http://www.biblicalperspectives.com/endtimeissues/
v Kapitole/čísle 87. s názvem: Odpovědi Kritikům - Používání spisů Ellen G. Whiteové ve výkladu písma.
http://www.biblicalperspectives.com/end ... eti_87.pdf
Kde Ellen Whiteovoou jinak obhajuje, tak na straně.18 píše o Valdenských toto:
Zachovávali Valdenští sobotu?
Druhý příklad existující nepřesnosti ve
Velkém sporu věků je odkaz na zachovávání soboty Valdenskými. Ellen Whiteová napsala: ,,Během doby temna a odpadnutí Byli Valdenští ti, kdo popřeli svrchovanost Říma, kdo odmítli uctívaní obrazů jako modlářství a kdo dodržovali pravou Sobotu. V nejzuřivější bouři od opozice si udrželi svou víru."
Toto stanoviskko navrhuje/tvrdí, že dodržování soboty bylo mezi Valdenskými běžné. Nejpravděpodobněji Ellen Whiteová věřila, že
pouze někteří z Valdenských dodržovali sobotu, protože později o nich napsala: Někteří z nich (Valdenští) byli světitelé soboty."
Světili někteří z Valdenských sobotu? Strávil jsem osobně několik hodin hledáním odpovědi ve dvou svazcích
Storia dei Valdesi - (Historie Valdenských) napsaných Amedeo Molnarem a Augusto Hugonem. Tyto dvě knihy byly vydány v roce 1974 v Claudianě, což je oficiální Italské Valdenské vydavatelství. Tyto knihy jsou považovány za nejobsáhlejší historii Valdenských. K mému politování jsem nenašel vůbec žádnou narážku na dodržování soboty mezi Valdenskými.
Ctitelé soboty nebo nosiči sandálů?
Stejný výzkum pro historický důkaz, že Valdenští dodržovali sobotu byl proveden ostatními adventistickými scholastiky. To co našli v některých dokumentech jsou odkazy na ,,insabbati" jakožto běžnou přezdívku pro Valdenské. V minulosti někteří neinformovaní čtenáři vzali tento pojem/slovo jako výraz, že Valdenští byli ,,sabbathkeepers/ctitelé soboty". Je možné, že Ellen Whiteová byla ovlivněna těmito starými interpretacemi.
Naneštěstí výraz ,,insabbati" nemá žádné spojení k dodržování soboty/sabbathkeeping". Jak uvádí Adventistický církevní historik, Daniel Augsburger v symposiu ,,Sobota v písmu a historii" Valdenští byli často nazýváni ,,insabbati" ne proto, že by drželi sobotu, ale protože nosili sandály. Latinské slovo pro ,,sandály" je
,,sabbatum" kořen španělského zapato a francouzského sabot. Sandály byly vnějším znakem napodobování apoštolů, žitím ,,vita apostolica" a ospravedlněním k jejich hlásání evangelia. Jinými slovy Valdenští byli často nazýváni insabati (nosiči sandál) protože mnoho z nich nosilo sandále odříznuté na vrcholu své potulné služby hlásání evangelia.
Bacchiocchi uvádí i další nepřesnosti na pravou míru jakožto adventistický církevní historik, to ale není předmětem mého příspěvku.
Jde o to, že jeden z nejuznávanějších adventistických církevních historiků, který jinak brání sobotu přizná, že nenašel při svém pátrání v neobsáhlejších svazcích přímo od Valdenských žádnou zmínku o zachovávání soboty.
Což jak sám velice jemně napsal je jedna z ,,nepřesností" ve Velkém sporu od EGW.