Sobota - šabat

Diskusia o vieroučných bodoch CASD.
NOmikim

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa NOmikim »

Oprava:
NOmikim napísal:Úbytkom tmy, začiatkom vzostupu svetla, ránom.
Úbytkom tmy, začiatkom vzostupu svetla, ránom sa začínal nový deň.

Milan
Príspevky: 434
Dátum registrácie: 07 Aug 2016, 05:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa Milan »

Ambassador napsal:
CASD má za sebou ještě krátkou vývojovou dráhu a v současné době prožívá zápas o vyjití z 19 stol.
Proč se jmenujeme Adventisté sedmého den? Zakladatelé církve tím chtěli postihnout dva významné důrazy poslání, které adventisté mají: Kristův II. příchod je blízko, je třeba připravit nejen sebe, ale i ostatní lidi na tuto událost. Příprava na setkání s Kristem spočívá následování jeho příkladu, životě podle Božích přikázání. Uvědomme si přitom, že se pohybujeme v 2. polovině 19. století v prostředí většinově protestantských Spojených států a ve společenství křesťanů, které prožilo velké náboženské probuzení a následně zklamání z toho, že se nenaplnila jejich očekávání.
Jak tuto zkušenost prožívat ve druhém století putování? Je stále aktuální, že Ježíš je ten, který „byl a je a přijde opět“? Je věrnost Ježíši a život podle Božích přikázání stále závazkem? Máme stále poslání, šířit tuto zvěst ve společnosti, tam , kde žijeme?
Kudy vede cesta, abychom naplnili poslání a dostáli slibu, který jsme vyslovili? Nejen na stránkách tohoto fóra je možné sledovat, jak se nám, adventistům, v prostředí Slovenska, Moravy (se Slezskem) a Čech daří nebo nedaří hledat, formulovat a prožívat odpověď. Hledáme snad odpovědi na otázky, keré si jiní nekladou? (neberte mne za slovo, jde mi o to, co je v hloubi, z čeho otázky pramení).

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Milan napísal:Ambassador napsal:
CASD má za sebou ještě krátkou vývojovou dráhu a v současné době prožívá zápas o vyjití z 19 stol.
Proč se jmenujeme Adventisté sedmého den? Zakladatelé církve tím chtěli postihnout dva významné důrazy poslání, které adventisté mají: Kristův II. příchod je blízko, je třeba připravit nejen sebe, ale i ostatní lidi na tuto událost. Příprava na setkání s Kristem spočívá následování jeho příkladu, životě podle Božích přikázání. Uvědomme si přitom, že se pohybujeme v 2. polovině 19. století v prostředí většinově protestantských Spojených států a ve společenství křesťanů, které prožilo velké náboženské probuzení a následně zklamání z toho, že se nenaplnila jejich očekávání.
Jak tuto zkušenost prožívat ve druhém století putování? Je stále aktuální, že Ježíš je ten, který „byl a je a přijde opět“? Je věrnost Ježíši a život podle Božích přikázání stále závazkem? Máme stále poslání, šířit tuto zvěst ve společnosti, tam , kde žijeme?
Kudy vede cesta, abychom naplnili poslání a dostáli slibu, který jsme vyslovili? Nejen na stránkách tohoto fóra je možné sledovat, jak se nám, adventistům, v prostředí Slovenska, Moravy (se Slezskem) a Čech daří nebo nedaří hledat, formulovat a prožívat odpověď. Hledáme snad odpovědi na otázky, keré si jiní nekladou? (neberte mne za slovo, jde mi o to, co je v hloubi, z čeho otázky pramení).

Jak se to projevuje, to zachovávání v praxi? Co to znamená, že je to "závazek"?

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Nezačínal, sobota začínala v pátek večer:

[KB1613] Lukáš 23:53 A složiv je, obvinul v kment, a pochoval je v hrobě vytesaném, v kterémž ještě nikdy nebyl žádný pochován. 54 A byl den připravování, a sobota se začínala.

Slova "sobota se začínala, jsou trochu zavádějící, z nichž vyplývá doba ranní. Jednak, Židé na začátku dne poznávali západ slunce a v citované pasáži se jedná o večer. Ale jak se večerem může den rozjasňovat?

Biblia Tysiąclecia překládá takto: 54 Był to dzień Przygotowania i szabat się rozjaśniał (Łk 23, 54 - Światłami zapalanymi w wieczór piątkowy. ) Sabat začínal západem slunce v pátek a rozjasňuje se od světla, které podle zvyklostí Židé zapálili s příchodem noci.
Daniel Rops píše o tomto zvyku:
Protože se hebrejský den začal včerejšího dne večerem, proto v pátek za soumraku následoval začátek soboty. Oficiálně začal o "noci", ale kdy vlastně začínala noc? Když bylo vidět na obloze tři hvězdy - řekl rabín. Mezi "první a třetí hvězdou ": hazzan vylezl na střechu nejvyššího domu v dané Obci, bral sebou "sabatovou trubku“ ze skříně, která byla umístěna v synagoze. Měl troubit třikrát po dvě noty. Někteří tvrdili, že potřebují troubit šestkrát, ale byla to věc diskutabilní. Poprvé, aby se upozornili zemědělci na polích, že se má přestat pracovat, podruhé, aby se nařídilo uzavření obchodů obchodníkům, potřetí, aby všem oznámili, že nastala hodina rozsvícení lamp. A v tu chvíli se ve všech židovských domech zapaloval malý žlutý plamínek jako znamení modlitby a tiché přítomností. Existovalo krásné rčení: "Sabat začíná zářit". (Daniel Rops, Życie codzienne w Palestynie w czasach Chrystusa, Poznań – Warszawa – Lublin 1965, s. 494-495.)

[Pavlik_CZ]A byl den Přichystávání 1588 a nastával sobotní soumrak 1589. [1588] Viz Mt. 27:62. [1589] Soumrak večerní, jako u Mt.28:1, zde ovšem jde o začátek soboty.

[KB1613] LV 23.32 Sobotu odpočinutí míti budete, když ponižovati budete duší svých, devátého dne téhož měsíce u večer; od večera až do druhého večera držeti budete sobotu svou.

To by byla pěkná blbost ze strany od Boha, kdyby jednu sobotu (velkou sobotu jednu z mnoha takových sobot, která mohla být a byla pokaždé v jiný den v týdnu, v době Ježíšova ukřižování byla ve čtvrtek) požadoval od židů zachovávat od večera do večera, ale tu pravidelnou každotýdenní v sedmý den, od rána do rána. Tato veliká sobota byla svým obsahem stejná jako běžná sobota, takže pro ni platilo to samé.

28 Žádného díla nebudete dělati v ten den; nebo den očišťování jest, k očišťování vás před Hospodinem Bohem vaším.
29 A všeliká duše, kteráž by neponižovala se toho dne, vyhlazena bude z lidu svého.
30 Kdož by koli dílo nějaké dělal toho dne, zatratím člověka toho z lidu jeho.
31 Žádného díla nedělejte. Ustanovení to bude věčné v pronárodech vašich, ve všech příbytcích vašich.

Kdy začínají židé světit šabat?

http://www.rozhlas.cz/nabozenstvi/judai ... ava/370057

https://cs.wikipedia.org/wiki/Šabat

Milan
Príspevky: 434
Dátum registrácie: 07 Aug 2016, 05:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa Milan »

NOmikim napsal:
To je správne, pretože to je prechodový stav do tmy. Tým sa končí deň. Úbytkom tmy, začiatkom vzostupu svetla, ránom. Boh tvoril a stvoril niečo každý deň a ten každý deň, okrem siedmeho sa skončil ránom. Bol večer a bolo ráno X-tý deň. A Boh začal opäť za svetla, cez ďaľší deň tvoriť a čo stvoril bolo dobré a svoje stvorenie v daný deň ukončil tým, že sa zvečerilo, prichádzala tma a keď tma skončila, večerom a ránom, skončil deň. Ďaľší deň začal novým príchodom Svetla a Boh tvoril počas svetlej časti dňa. Veď aj Pán Ježiš povedal, či nemá deň 12 hodín? Tak je tomu aj v Lukášovi 23:54-56. Prišlo svitanie, prišiel prírastok svetla do tmy vládnucej v noci a šabat sa skončil.
Docela by mne zajímalo vysvětlení, proč tedy židé sláví sobotu od východu prvních tří hvězd na obloze? A, například, také vysvětlení textu Jan 20:1 (První den po sobotě, když ještě byla tma...). Pokud den začíná příchodem světla, rozedněním, jak může jít Marie k hrobu v novém dni, ještě za tmy?
Obyčej začínat den večerem, při setmění, má jeden půvabný účinek-v přirozeném rytmu času jej "nezaspíte". Můžete nový den přivítat, i se s ním rozloučit, sami, s blízkými, s Bohem. Nevyžaduje to ani noční bdění, ani časné vstávání...

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

NOmikim napísal:
Guy napísal:konec soboty večer...Luk 23:54-56
To je omyl. Koniec šabatu = ráno = nedeľa ráno, skoro za svitania. Je to veľmi dobrý text. Šabat končil svitaním, lebo deň začínal svitaním. Používa sa tam v gréckom origináli termín epiphōskō, ktorý znamená:

-o-

Vzhledem k tomu, že překlady jsou více výklady "postižené" před porozuměním překladatele, to je dáno počtem překladů, tak ten omyl mi "hlava nebere".

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Tomáš Plechatý napísal:Tak podle stránek českých karaitů nepovažují týdenní sobotu za odvozovanou od nového měsíce.
Nevím jak moc je ta stránka důvěryhodná, ale zatím jí věřím, ikdyž mě to překvapilo, myslel jsem že to je obráceně.

http://www.karaitskyjudaismus.estranky. ... sabat.html

Takže VLC videa na youtube neuváději pravděpodobně správný údaj jako důkaz lunární soboty.

Což, přiznávám, mě mrzí, lépe by mi to zapadalo, ale co, budu to respektovat.
VLC videa jsou ale asi nejlepší zpracovaná videa co jsem kdy viděl, i když nemusí a nemají ve všem pravdu, viz 7 troubení, podle videa 5 troubení nás budou trýznit mimozemšťané. ::rofl::

Co, chceš se jako bývalý adventista přidat k lunárním?

Milan
Príspevky: 434
Dátum registrácie: 07 Aug 2016, 05:26
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa Milan »

Ambassador píše:
Jak se to projevuje, to zachovávání v praxi? Co to znamená, že je to "závazek"?
Jak bych mohl odpovědět krátce a stručně, když tuto odpověď hledáme už druhé století (já tedy o něco kratší dobu)? ::reead::
Nemohu mluvit za druhé: Pravdivý pohled na vlastní jednání není procházkou růžovým sadem. Doufám, že milost Boží v mém životě nebude promarněna...
Otázkou po "závazku" v souvislosti s věrností Ježíši a Božím přikázáním mířím na "řád života". Víra není (jen) přesvědčení, ale také život v souladu s poznáním a vztah k poznanému. Principy přetváříme do pravidel a podle nich se snažíme, více či méně, uspořádat svůj život, své jednání. Je důležité ptát se vždy znovu, zda konkrétní jednání respektuje pravidla, i zda tím neporušuje principy...Stačí to? Jakou hodnotu má jednání, v souladu s principy i pravidly, pokud jej nenaplňuje láska? Žádnou (jak to krásně vyjádřil Pavel v listu do Korintu).

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Milan napísal:Ambassador píše:
Jak se to projevuje, to zachovávání v praxi? Co to znamená, že je to "závazek"?
Jak bych mohl odpovědět krátce a stručně, když tuto odpověď hledáme už druhé století (já tedy o něco kratší dobu)? ::reead::
Nemohu mluvit za druhé: Pravdivý pohled na vlastní jednání není procházkou růžovým sadem. Doufám, že milost Boží v mém životě nebude promarněna...
Otázkou po "závazku" v souvislosti s věrností Ježíši a Božím přikázáním mířím na "řád života". Víra není (jen) přesvědčení, ale také život v souladu s poznáním a vztah k poznanému. Principy přetváříme do pravidel a podle nich se snažíme, více či méně, uspořádat svůj život, své jednání. Je důležité ptát se vždy znovu, zda konkrétní jednání respektuje pravidla, i zda tím neporušuje principy...Stačí to? Jakou hodnotu má jednání, v souladu s principy i pravidly, pokud jej nenaplňuje láska? Žádnou (jak to krásně vyjádřil Pavel v listu do Korintu).
Snad jen tolik: že převádění do pravidel není jádrem evangelia. Převádění do pravidel se může stát vězením z něhož není úniku, bez zásahu z hora.
Někdo únik řeší odchodem z církve, jiný " rebeluje" a další se utvrzuje v sebeklamu.

Guy
Príspevky: 136
Dátum registrácie: 28 Jan 2016, 17:53
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa Guy »

Na Ježišovych slovách, že použil označenie človek nie je nič výnimočné, čo by naznačovalo všeobecnú platnosť. Keby Ježiš používal označenie žid 20 či 30 krát a iba teraz by použil termín človek, mohlo by to niečo znamenať. Slová ktoré hovoril však boli adresované židom a boli to židia, čo stáli okolo Neho
Dobře, okolo byli skutečně zřejmě pouze židé. Pokud nechceš přijmout univerzální platnost těchto slov, tak v jeho době, pokud pohan přijal judaismus, který byl pravým náboženstvím, začal také zachovávat šabat.
Těm z cizinců, kteří se připojili k Hospodinu, aby mu sloužili a z lásky k jeho jménu se stali jeho služebníky, praví: „Všechny, kdo dbají na to, aby neznesvěcovali den odpočinku, kdo se pevně drží mé smlouvy, Iz 56:6
Židé pak mají šabat jako platné nařízení doposud, což také ukazuje na univerzálnost soboty.
To je omyl. Koniec šabatu = ráno = nedeľa ráno, skoro za svitania. Je to veľmi dobrý text. Šabat končil svitaním, lebo deň začínal svitaním.
Na tuto otázku dostatečně odpověděli bratři ve vláknu diskuse (Milan, Mikim). Šabat skutečně začíná večer a tak to i praktikují Židé.
Cyklus zachovávania šabatu bol zmienený už pri stvorení?
Ne, pouze jsem zmiňoval cyklus dní, které začínaly večerem.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 5 neregistrovaných