ambassador napísal:Některé tvé myšlenky na tomto vlákně se mi docela líbí.
Tam kde se polemizuje o dni, jestli je to jen světla část a nebo je to noc + světlá část, jsou žádoucí konkrétní příklady v Bibli.
V konkrétním případě, třeba nečistoty ženy v 3Moj.12.2 by se podle tebe mělo chápat, že v noci je čistá a ve dne nečistá, nebo obráceně?
Vnimej to prosím, že je to jen diskuze!
Kedy začína deň alebo čas zachovávania šabatu Izraelitmi nie je moja agenda, nie je to môj koníček a prakticky s tým nemám problém. Neuctievam žiadny deň a nezačínam dodržiavať niečo podľa zákona židov. Dostal som sa ku tomu, len cez vplyv našej rodinnej príslušníčky, ohľadom začiatku a konca šabatu. Boh na počiatku jasne oddelil svetlo od tmy a oddelil deň o noci. Ďalej v Slove Božom deň a noc nespájal ale ponechával ich oddelené. Deň je, keď vládne slnko a začína, keď slnko prevláda, začína svitať. Noc je, keď vládne mesiac a začína, keď slnko zapadá. Tieto dve časti dňa, deň a noc tvoria obdobie jedného (24 hodinového) dňa, ako cyklus, skladajúci sa z dňa a noci a jeho striedania. V Slove Božom ostávajú deň a noc, často oddelené tak, ako ich Boh oddelil na počiatku. Ak Boh hovorí, že sa má niečo konať v deň, má sa to konať, keď je svetlo, keď slnko svieti. Keď Boh potreboval vyjadriť jeden cyklus dňa ako celý deň, hovorí často o dni a noci. Tam, kde Boh potreboval ku dňu ako slnečnej-svetlej časti dňa doplniť, kvoli zrozumiteľnosti a počítaniu času, noc alebo večer, doplnil tam večer alebo noc. A tak pri šabate Dňa zmierenia dal Boh zapísať začiatok deviateho dňa večer až do večera desiateho dňa. Ak by u Boha bol znamenal deň od večera do večera, toto by bol nezmysel a Boh by zapísal že sa to koná desiaty deň a majú začať pokáním ľudu na začiatku dňa. V tomto prípade ale, keďže šabaty platili na svetlú časť dňa, tu Boh chcel, aby začali už večer pokáním, ešte deň predtým večer.
Čo sa týka šabatu, Boh zrozumiteľne hovorí čo znamená zajtra, že to nie je dnes večer a rovnako tak, v akej časti dňa šabat je.
V Slove Božom sa napísal:Tak zbierali každé ráno podľa toho, kto koľko zjedol. Keď začalo hriať slnko, roztopilo sa to. Šiesty deň si nazbierali dvakrát toľko chleba, dva ómery na osobu. Vtedy prišli všetky kniežatá pospolitosti a hlásili to Mojžišovi. Ten im povedal: Toto hovorí Hospodin: ZAJTRA je sviatočný odpočinok, deň sobotného odpočinku zasvätený Hospodinovi. Čo treba upiecť, upečte, čo treba uvariť, uvarte, čo zostane, odložte a uschovajte do rána. Odložili si teda na ráno, ako prikázal Mojžiš, a nezapáchalo to, ani červy v tom neboli. Mojžiš povedal: Zjedzte to dnes, lebo dnes je Hospodinov deň sobotného odpočinku. Dnes nenájdete na poli nič. Šesť dní budete zbierať, siedmy deň je však deň sobotného odpočinku, v ten deň nič nenájdete. Keď niektorí z ľudu šli zbierať aj siedmy deň, nič nenašli. Vtedy Hospodin povedal Mojžišovi: Dokedy mi budete odporovať a nebudete zachovávať moje príkazy a zákony? Pozrite, Hospodin vám dal deň sobotného odpočinku.
Deň, znamená keď vládne slnko, keď je svetlo. Deň nezačína nocou. Deň tu neznamená 24 hodín, nie je to tu deň a noc.
V Slove Božom sa napísal:Od východu slnka až po jeho západ Hospodinovo meno je hodné chvály.
Keď Boh hovorí o 24 hodinách podľa nášho chápania, hovorí o dni a noci. Najprv o dni a potom o noci, lebo deň začína ránom a 24 hodín sa skladá z dvoch častí, ktoré sú protikladom, sú opozitné a Boh ich oddelil, dňa a noci a deň má 12 hodín aj podľa Pána Ježiša.
V Slove Božom sa napísal:
Boh nazval svetlo dňom a tmu nazval nocou. Bol večer, bolo ráno, prvý deň.
Boh povedal: Nech sú svetlá na nebeskej oblohe, aby oddeľovali deň od noci a označovali obdobia, dni a roky.
lebo ešte sedem dní a potom spustím na zem dážď trvajúci štyridsať dní a štyridsať nocí a vyhubím z povrchu zeme každú bytosť, ktorú som utvoril.
a pršalo na zem štyridsať dní a štyridsať nocí.
Mojžiš vkročil do oblaku, vystúpil na vrch a bol tam štyridsať dní a štyridsať nocí.
Bol tam s Hospodinom štyridsať dní a štyridsať nocí. Nejedol chlieb ani nepil vodu. Na tabule napísal slová zmluvy, desať slov.
Zostaňte pri vchode do stanu stretávania sedem dní vo dne i v noci a zachovávajte Hospodinove ustanovenia, aby ste nepomreli. Taký príkaz som dostal.
Keď som vystúpil na vrch, aby som prevzal kamenné tabule zmluvy, ktorú Hospodin uzavrel s vami, zostal som na vrchu štyridsať dní a štyridsať nocí. Chlieb som nejedol a vodu som nepil.
Potom som sa pred Hospodinom vrhol na zem ako predtým a štyridsať dní a štyridsať nocí som nejedol chlieb a nepil vodu pre všetky vaše hriechy, ktorých ste sa dopustili, keď ste robili, čo je zlé pred Hospodinom a hnevali ste ho.
Vrhol som sa pred Hospodina a štyridsať dní a štyridsať nocí som ležal pred ním, lebo Hospodin povedal, že vás vyhubí.
Ja som však ako predtým zostal na vrchu štyridsať dní a štyridsať nocí a Hospodin ma aj teraz vypočul, lebo Hospodin ťa už nechcel zahubiť.
Dali mu aj trochu lisovaných fíg a dve priehrštia sušených hrozienok. Keď si zajedol, pookrial, lebo už tri dni a tri noci neokúsil ani chlieb, ani vodu.
Vstal teda a najedol sa i napil a posilnený tým pokrmom putoval štyridsať dní a štyridsať nocí až na Boží vrch Horeb.
Choď, zhromaždi všetkých Židov, ktorých nájdeš v Šušane, a postite sa za mňa. Nejedzte a nepite tri dni a tri noci. Ja sa tiež budem so svojimi dvornými dámami takto postiť.
Nato si sadli k nemu na zem a bez slova sedeli sedem dní a sedem nocí, pretože videli to veľké trápenie.
Potom Hospodin prikázal veľkej rybe, aby Jonáša zhltla. Jonáš bol v bruchu ryby tri dni a tri noci.
Ježiš sa postil štyridsať dní a štyridsať nocí, až napokon celkom vyhladol.
Tak ako bol Jonáš v útrobách veľkej ryby tri dni a tri noci, tak bude aj Syn človeka v lone zeme tri dni a tri noci.
Mojžiš zodvihol palicu nad Egypt a Hospodin prihnal na krajinu východný vietor, ktorý dul po celý deň a celú noc. Ráno východný vietor privial kobylky.
Hospodinov oblak býval nad príbytkom cez deň, ale v noci bol v ňom oheň, takže ho videli všetci Izraeliti počas celého svojho putovania.
Ľud vstal a zbieral prepelice celý deň, celú noc, ba aj celý ďalší deň. Aj ten, čo pozbieral najmenej, mal desať chómerov. Potom ich porozkladali okolo tábora.
ktorý vás predchádzal, aby vám vyhliadol táborisko. On vám ohňom v noci a oblakom cez deň ukazuje cestu, ktorou máte ísť.
nenecháš jeho mŕtvolu na dreve cez noc, ale musíš ho pochovať ešte v ten deň, lebo obesenec je Bohom prekliaty. Preto si nepoškvrň pôdu, ktorú ti dáva Hospodin, tvoj Boh, do dedičného vlastníctva.
Aj on sa povyzliekal a bol v prorockom vytržení pred Samuelom. Celý deň a celú noc ležal nahý. Preto sa hovorí: Je aj Saul medzi prorokmi?
Tu sa odrazu Saul, ako bol dlhý, zvalil na zem. Samuelove slová ho vydesili. Okrem toho bol zoslabnutý, lebo celý deň a celú noc nič nejedol.
V tom čase som nariadil ľudu: Nech každý so svojím sluhom nocuje v Jeruzaleme a tak nám v noci pomôžu strážiť a cez deň pracovať.
ty si ich vo svojom preveľkom milosrdenstve neopustil na púšti. Oblakový stĺp od nich neodstúpil vo dne, ale viedol ich cestou, ani ohnivý stĺp v noci, lež osvetľoval im cestu, ktorou mali ísť.
V tých dňoch som videl, že v Judsku v deň odpočinku lisujú víno, zvážajú hromady obilia, na osly nakladajú bremená a v deň sobotného odpočinku privážajú do Jeruzalema aj víno, hrozno, figy a rozličný náklad. Vystríhal som ich, keď v takýto deň predávali potraviny.
Vtedy som ich napomenul a povedal im: Prečo nocujete pred hradbami? Ak to urobíte ešte raz, siahnem na vás! Odvtedy v deň sobotného odpočinku neprichádzali.
Nech zhynie deň, keď som sa narodil, a tá noc, čo povedala: Chlapec sa počal.
Zamieňajú noc za deň, svetlo je vraj blízko tmy.
Deň dňu odovzdáva správu, noc noci zvestuje poznanie
Slzy mi bývajú chlebom dňom i nocou, keď sa ma každý deň pýtajú: Kde je tvoj Boh?
Tvoj je deň, tvoja je i noc, určil si miesto nebeským svetlám i slnku.
V deň svojho súženia sa pýtam Pána, v noci neúnavne vystieram ruky. Moja duša odmieta útechu.
Mesiac a hviezdy majú vládnuť v noci, lebo jeho milosrdenstvo trvá naveky.
Nad každým miestom vrchu Siona a nad jeho zhromaždením Hospodin stvorí oblak, čo cez deň dymí a v noci žiari plamenným ohňom. Áno, nad celou slávou bude baldachýn
Tvoje brány budú neustále otvorené, vo dne ani v noci ich nezatvoria, aby ti priniesli blahobyt národov pod vedením svojich kráľov.
Na tvoje múry, Jeruzalem, som postavil hliadky. Po celý deň a po celú noc neutíchnu. Vy, čo vyznávate Hospodina, nedoprajte si pokoj!
a v dňoch judského kráľa Jojakíma, Joziášovho syna, až do konca jedenásteho roka judského kráľa Cidkiju, Joziášovho syna, až do odvlečenia Jeruzalema v piatom mesiaci.
Jeremiášovi zaznelo slovo Hospodina: Toto hovorí Hospodin: Ak sa môže zrušiť moja zmluva s dňom a moja zmluva s nocou, takže nebude deň a noc v pravom čase, potom sa zruší aj moja zmluva s Dávidom, mojím sluhom, že nebude mať syna, ktorý by kraľoval na jeho tróne, a zmluva s levitskými kňazmi, ktorí mi majú slúžiť.
V prvý deň nekvasených chlebov prišli učeníci k Ježišovi a opýtali sa: Kde chceš, aby sme ti pripravili večeru veľkonočného baránka?
Ale predstavený synagógy, pobúrený nad tým, že ju Ježiš uzdravil v sobotu, povedal zástupu: Je šesť dní, keď treba pracovať. V týchto dňoch prichádzajte a dávajte sa uzdravovať, a nie v sobotný deň!
My musíme konať skutky toho, ktorý ma poslal, dokiaľ je deň; prichádza noc, keď nik nemôže pracovať.
Bol prípravný deň pred Veľkou nocou a bolo okolo šiestej hodiny . Tu prehovoril k Židom: Hľa, váš kráľ!
Keď sme sa prvý deň po sobote zišli na lámanie chleba, Pavol sa s nimi rozprával, lebo na druhý deň chcel odcestovať. Reč pretiahol až do polnoci.
Noc pokročila a deň sa priblížil. Vyzlečme teda skutky tmy a oblečme si výzbroj svetla.
tri razy ma palicovali, raz kameňovali, trikrát som prežil stroskotanie lode, noc a deň som zápasil na otvorenom mori.
lebo sami veľmi dobre viete, že Pánov deň príde ako zlodej v noci.
Zatrúbil štvrtý anjel: zasiahnutá bola tretina slnka, tretina mesiaca a tretina hviezd, takže sa ich tretina zatmela, a deň i noc boli o tretinu temnejšie.