Sobota - šabat

Diskusia o vieroučných bodoch CASD.
ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Michal napísal:Dnes, pri mojom štúdiu Desatora a Starej Zmluvy som narazil na (podľa mňa) výstižný text, ktorý pojednáva aj o šabate a o otázkach, ktoré som aj ja vám tu už kládol nezávisle na tomto materiály. To som o tom vtedy ešte nevedel. Podľa toho, čo som zatiaľ za niekoľko týždňov "samoštúdia" pochopil, je najväčší problém adventistov ohľadom soboty v nasegmentovaní Zákona na akési tri druhy prikázaní či zákonov a chápaní ich v oddelenej súčinnosti a platnosti. Vlastne ani nejde o problém takéhoto vykladania trojice druhov zákonov ide o presný opak. Vlastne len takýmto pokusom, rozdeliť celok zákona ako ho chápali Židia, sa dá šabat ako týždenný sviatok pretlačiť v platnosť ale pritom vypustiť z platnosti zachovávanie mesačných (novmesiace) či ročných šabatov alebo šabatov výročných (Milostivé leto atp.) alebo aj ďalších sviatkov nariadených v Zákone Božiemu ľudu. Uvedomujem si, že charakterovo je možné vnímať akoby svojím významom tri rozdielne "druhy" zákonov ale podľa môjho poznania, ktoré mám zatiaľ, ide o CELOK a ZMLUVU, ktorú Boh uzatvoril s Izraelom (tým ho aj vlastne vyformoval do národu Izraelského).


Kamenné desky
John G. Reisinger

Kamenné desky (čili desatero přikázání) měly jakožto smluvní dokument svůj historický počátek i konec

Jakmile řekneme, že „desatero přikázání skončilo" - ať už to myslíme jakkoli - přestanou někteří lidé slyšet, co vlastně říkáme. Jejich teologické receptory nás slyší volat: „Pryč se všemi zákony v každém smyslu." Nezáleží na tom, jak často opakujeme a jak hlasitě zdůrazňujeme, že i my opravdu věříme v mravní zákon obecně a v trvalou platnost mravních principů vyjádřených v devíti přikázáních z desatera zapsaného na deskách smlouvy. To těmto lidem nestačí. Trvají na tom, abychom uznali, že tímto jediným „věčným a neměnným Božím mravním zákonem" je právě desatero přikázání přesně v té podobě, v jaké bylo zapsáno na kamenných deskách vydaných na Sínaji. Chtějí buď všechno, anebo nic. O našich dobrých biblických důvodech, proč takový teologický pohled nemůžeme přijmout, nechtějí ani diskutovat. „Kréda a otcové už k tomu svoje řekli a tím je věc uzavřena," namítnou.

Je pozoruhodné, že lidé s tímto postojem trvají na tom, že přikázání o sabatu je závaznou součástí věčného a neměnného Božího mravního zákona, a přitom většinu z nich vůbec nezajímá, jak se vlastně „dodržuje sabat" v praxi. Nezáleží na tom, co kdo v neděli dělá nebo nedělá (až na účast na bohoslužbě), hlavně když v teologii uznává, že přikázání o sabatu je součástí věčného a neměnného Božího mravního zákona. Zastáncům tohoto stanoviska často kladu otázku: „Čeho přesně by se musel člen vašeho sboru dopustit, abyste ho pro porušení čtvrtého přikázání vyloučili z církve?" Chvíli se všelijak vytáčejí a nakonec obvykle skončí u odpovědi: „Zanedbávat shromáždění." Obvykle se dovolávají verše Židům 10:26. Když jim připomenu, že tento text neříká nic o účasti na bohoslužbách ve starozákonním Izraeli (Izraelci neměli v deset ráno sabatní školu a od jedenácti bohoslužbu ve svatostánku), nemají, co by na to řekli. Připadá jim, že to „evidentně" je „absolutní mravní norma", a přitom neznají ani jedinou konkrétní odchylku od této normy, pro kterou by měl být někdo podroben kárnému řízení v církvi. Dokonce i v případě, že církev nějaké kázeňské opatření uplatňuje, zdaleka to není trest smrti, který za porušení čtvrtého přikázání požaduje Mojžíšův zákon. Jestli je zákon o sabatu věčný a neměnný, jak to, že se změnil trest za jeho nedodržení?

Někdy o takovém člověku říkáme, že je to „sabatarián-antinomián". Na jednu stranu se ze všech sil snaží uvalit čtvrté přikázání na svědomí každého křesťana jako absolutní mravní normu, a na druhou stranu mu odmítá dát jakákoli konkrétní pravidla, pokud jde o to, co může nebo nesmí ve svatý sabatní den dělat. Tento pohled předpokládá, že si každý křesťan rozhodne sám za sebe, co mu jeho vlastní svědomí dovolí nebo nedovolí v neděli dělat. V kázání je sabat jednou z Božích neměnných mravních norem, ale v praxi je ponecháno na svobodném zvážení jednotlivých křesťanů, jak jej budou dodržovat. To je podle nás trošku pokrytectví. Snad by se mohlo dokonce ukázat, že ti, kdo tento názor učí, sami většinou tak docela nevěří „dobrým a nutným důsledkům", které „lze odvodit" z jejich vlastního teologického systému. Rozhodně se nezdá, že by se jim chtělo uvádět je ve skutek. Vpalovat čtvrté přikázání do křesťanova svědomí pomocí hromů a blesků ze Sínaje a jedním dechem k tomu dodávat, aby toto „absolutní přikázání" bral jako pouhý „relativní princip", který lze uplatňovat, jak kdo uzná za dobré, je nečestné, nebo přinejmenším nedůsledné.

Říkám-li, že desatero přikázání skončilo, mám na mysli desatero jako smluvní dokument čili desky smlouvy. Nemám na mysli mravní principy, které jsou v jednotlivých přikázáních obsaženy. Mluvím o desateru přikázání jako o celém dokumentu, a to jako o smluvním dokumentu. Mravní příkazy z kamenných desek nezačaly platit na Sínaji, ale smlouva založená na jejich plnění ano.
Není ti divné, že píše o neděli?

Kamenné desky John G. Reisinger na str 20 píše úsměvnou myšlenku.
...Když tato smlouva pozbyla platnosti, přestalo platit všechno...... ale povinnosti vyjádřené v jednotlivých přikázání,...... jsou ovšem docela něco jiného. Devět s deseti přikázání se znovu objevují jako povinnost, které svým následovníkům ukládá Pán Ježíš Kristus a po něm i apoštolové ve svých listech.
Každý příkaz, který Bůh vydává, je pro člověka, který tento příkaz obdržel. "absolutně mravně závazný"

Má tam docela úsměvná sebepotírající tvrzení. Tak jsem výtáhl jen jedno. Co to vlastně bylo přibito na kříž, že by tam ukřižovali nějaké dokumenty, fragmenty..., a nebo tu sobotu?

John 3:16
Príspevky: 299
Dátum registrácie: 28 Dec 2015, 18:54
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa John 3:16 »

Zákon bol daný Izraelskemu ľudu na púšti skrze Mojžiša. Predtým nič také formulované nebolo. Bola to zmluva medzi vtedajším Izraelským národom a Bohom. A platil iba pre obrezaných. V ranej kresťanskej cirkvi na Jeruzalemskom koncile boli dohady o záväznosti zákona pre kresťanov zo Židov a pre kresťanov z pohanov definitívne vyriešené. Bodka. Zákon nerozlišovali na Desatoro a ceremoniálny zákon, to je umelé rozdelenie. Zákon bol chápaný v celku ako Tóra, t.j. Mojžišove knihy.
Napíšem to inak: Nájdite mi jeden jediný verš v Novom zákone kde sa potvrdzuje platnosť zachovávania soboty pre kresťanov. A vysvetlenie veršov Kolosanom 2,16-17 z pohľadu adventistov.

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

John 3:16 napísal:Zákon bol daný Izraelskemu ľudu na púšti skrze Mojžiša. Predtým nič také formulované nebolo. Bola to zmluva medzi vtedajším Izraelským národom a Bohom. A platil iba pre obrezaných. V ranej kresťanskej cirkvi na Jeruzalemskom koncile boli dohady o záväznosti zákona pre kresťanov zo Židov a pre kresťanov z pohanov definitívne vyriešené. Bodka. Zákon nerozlišovali na Desatoro a ceremoniálny zákon, to je umelé rozdelenie. Zákon bol chápaný v celku ako Tóra, t.j. Mojžišove knihy.
Napíšem to inak: Nájdite mi jeden jediný verš v Novom zákone kde sa potvrdzuje platnosť zachovávania soboty pre kresťanov. A vysvetlenie veršov Kolosanom 2,16-17 z pohľadu adventistov.
Odpovědět se nedá dát hned, každou otázku je potřeba "strávit". Mezi tím můžeš přemýšlet o tématu v 3.Moj.23 kapitole:
"3Šest dní se bude vykonávat práce a sedmého dne je nejsvětější sobota, svaté shromáždění. Nebudete dělat žádnou práci, je to Hospodinova sobota ve všech vašich sídlech.
37Toto jsou Hospodinovy svátky, které budete svolávat jako svatá shromáždění, abyste přinášeli Hospodinu ohnivé oběti -- oběť zápalnou, oběť přídavnou, obětní hod a úlitby podle každodenního určení, 38kromě Hospodinových sobot, kromě vašich darů, kromě všech vašich slíbených obětí a kromě všech vašich dobrovolných obětí, které dáváte Hospodinu."

Poděl se se mnou, jak tomu rozumíš?

John 3:16
Príspevky: 299
Dátum registrácie: 28 Dec 2015, 18:54
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa John 3:16 »

ambassador ja tu nechcem hrat tvoju hru,
jednak to nebola odpoved na moj prispevok, jednak si vybral text z Mojzisovho zakona. Ak by som bol Izraelec v starozakonnej dobe, uvedene prikazy by sa na mna vztahovali a mal by som dobry dovod ich vsetky dodrziavat vratane obetovania zvierat a zachovavania soboty. V texte si zvyraznil slova o sobote ale mohol si zvyraznit napr. aj slova o obetiach. Pre starych Izraelitov mali obete rovnaky vyznam ako sobota.

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

John 3:16 napísal:ambassador ja tu nechcem hrat tvoju hru,
jednak to nebola odpoved na moj prispevok, jednak si vybral text z Mojzisovho zakona. Ak by som bol Izraelec v starozakonnej dobe, uvedene prikazy by sa na mna vztahovali a mal by som dobry dovod ich vsetky dodrziavat vratane obetovania zvierat a zachovavania soboty. V texte si zvyraznil slova o sobote ale mohol si zvyraznit napr. aj slova o obetiach. Pre starych Izraelitov mali obete rovnaky vyznam ako sobota.
Nejsem hráč, otázka souvisí s tvou otázkou, protože ap. Pavel je vynikající znalec Hebrejské "Bible". Jeho přirovnání dnešní povrchní čtenáři překrucují do neskutečných rádoby evengelií. Odpovídal jsem na komentář Michala. Ty jsi se ptal, tak jsem se zeptal také. Vytáhneš s dopisu ap. Pavla pár veršíku, souvislosti a materiál z kterého čerpal tě nezajímá.
Jestli má být Bible použita Bohem pak je v celém jejím kontextu určitá návaznost a vazba. Jedna se naplňuje a druhá přetrvává.
Ap. Pavel se brání tradici-lidskému učení navršenému na základy postavené Bohem. Kristus se této zatěžkávající tradici značně dotýkal.
Tvůj dotaz souvisí z chápáním Hebrejského a Řeckého výrazu pro svátek a pro sobotu sedmého dne. Proto jsem tě odkázal nepřed na 3.Moj.23. Vedle týdenní soboty jsou soboty-svátky, které se nemusí vždy, ale mohou se překrýt se sobotou. Když se překrývají se sobotou platí pro ně nařízení soboty sedmého dne, které je nadřazeno.

SKP „Hovor Izraelitom a povedz im: Pánove sviatky, ktoré zasvätíte slávnostným zhromaždením, sú tieto:

ČRP Šest dní bude konána práce, dne pak sedmého sabat odpočinutí jest, svolání svaté, žádné práce nebudete konati, sabat jest Hospodinu ve všech bydlištích vašich.
SKP šesť dní budete konať svoju prácu, siedmy deň bude dňom úplného odpočinku so svätým zhromaždením. Vtedy nesmiete konať nijakú prácu, to je Pánova sobota, odpočinok vo všetkých vašich bydliskách.?:

Ve 23 kapitole se opakuje příkaz rozlišený od soboty sedmého dne:
SKP Toto sú Pánove sviatočné dni so sviatočným zhromaždením, ktoré budete sláviť v určenom čase:

SKP V prvý deň budete konať sväté zhromaždenie; vtedy nesmiete konať nijakú služobnú prácu.

SKP Sedem dní budete prinášať Pánovi zápalné obety a v siedmy deň bude opäť sväté zhromaždenie; vtedy nesmiete konať nijakú služobnú prácu!“

SKP On bude snop podávať pred Pánom, aby vám získal zaľúbenie; v deň po sobote ho bude kňaz podávať.

SKP A kým neprinesiete obetné dary na obetu Pánovi, svojmu Bohu, až do toho dňa nesmiete jesť ani chlieb, ani pražené alebo tlčené zrno. Tento príkaz bude večný v budúcich pokoleniach vo všetkých vašich bydliskách.

SKP Odo dňa, keď ste po sobote obetovali svoj podávací snop, budete počítať sedem plných týždňov

SKP až do dňa, ktorý nasleduje po siedmej sobote, čiže päťdesiat dní. Vtedy prinesiete Pánovi potravinovú obetu z nového obilia.

Následují další obřady..... a pak:

SKP V ten istý deň zvoláte sväté zhromaždenie. Vtedy nesmiete vykonávať nijakú služobnú prácu. To je večný príkaz pre všetky pokolenia vo všetkých vašich bydliskách.

SKP „Povedz Izraelitom: Prvý deň siedmeho mesiaca bude pre vás dňom odpočinku, pamätným dňom s trúbením a so svätým zhromaždením.

SKP Vtedy nesmiete vykonávať nijakú služobnú prácu a budete Pánovi obetovať zápalnú žertvu!“

SKP „Desiaty deň tohto siedmeho mesiaca je však Dňom zmierenia. Budete sláviť sväté zhromaždenie, budete sa postiť a prinesiete Pánovi zápalnú obetu
SKP Ani v tento deň nesmiete vykonávať nijakú služobnú prácu, lebo je to Deň zmierenia, keď sa máte zmieriť s Pánom.

SKP Bude pre vás dňom úplného odpočinku a vy sa budete postiť! Večer na deviaty deň tohto mesiaca, od večera do druhého večera, zachováte svoj čas odpočinku!

SKP „Povedz Izraelitom: Od pätnásteho dňa tohto siedmeho mesiaca bude na Pánovu počesť sedem dní slávnosť Stánkov.
SKP V prvý deň bude sväté zhromaždenie. Vtedy sa nesmie konať nijaká služobná práca.

SKP Sedem dní budete Pánovi obetovať zápalné obety a na ôsmy deň budete sláviť sväté zhromaždenie a prinesiete Pánovi zápalnú obetu. To je deň svätého zhromaždenia; vtedy nesmiete konať nijakú služobnú prácu.

SKP To sú Pánove sviatočné dni, keď budete sláviť sväté zhromaždenie a Pánovi prinesiete zápalnú obetu, celostnú žertvu, potravinovú obetu, žertvu a nápojovú obetu, ako je predpísané na jednotlivé dni,

SKP okrem toho, čo prinesiete Pánovi v Pánovu sobotu, okrem darov a okrem všetkých vašich obiet zo sľubov a dobrovoľných darov.

SKP Od pätnásteho dňa siedmeho mesiaca, teda potom, keď zoberiete z poľa úrodu, budete sedem dní sláviť Pánov sviatok. V ten deň bude deň odpočinku a takisto aj na ôsmy deň.
SKP V prvý deň si vezmete najkrajšie ovocie zo stromov, palmové ratolesti, vetvy hustolistých stromov a vrbinu od potoka a budete sa veseliť pred Pánom, svojím Bohom.
SKP Tento sviatok slávte sedem dní každý rok na Pánovu česť! To je večný príkaz pre všetky pokolenia: slávte ho v siedmom mesiaci!
SKP Sedem dní bývajte v stánkoch. Každý domorodec Izraela musí bývať v stánku,
SKP aby neskoršie pokolenia zvedeli, že ja som chcel, aby Izraeliti bývali v stánkoch, keď som ich vyviedol z egyptskej krajiny. Ja, Pán, som váš Boh!“

SKP A Mojžiš vyhlásil Izraelitom Pánove sviatočné dni.

A o tomto píše ap. Pavel ve svých dopisech a radí, aby se nenechali znepokojovat a znovu zachovávat.........

John 3:16
Príspevky: 299
Dátum registrácie: 28 Dec 2015, 18:54
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa John 3:16 »

vidim, ze adventisti maju svoju "pravdu" a na priklade ambassadora a inych vidim, ako sa da manipulovat s textami vytrhnutymi zo SZ a NZ, bez pochopenia kontextu danej doby. D.Duda kedysi povedal, ze ked mam dobru konkordanciu tak sa podla Biblie da obhajit vsetko.

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

John 3:16 napísal:vidim, ze adventisti maju svoju "pravdu" a na priklade ambassadora a inych vidim, ako sa da manipulovat s textami vytrhnutymi zo SZ a NZ, bez pochopenia kontextu danej doby. D.Duda kedysi povedal, ze ked mam dobru konkordanciu tak sa podla Biblie da obhajit vsetko.
To je jediné na co jsi se zmohl a ještě jsi k tomu zneužil D. Dudu. Citoval jsem jen z jedné kapitoly a ukaž co jsem tam vytrhl s kontextu. Pokud si přeješ opsat celou kapitolu, je to možné. Předveď co je tam špatně. Ukaž jak jsem s tím textem manipuloval.
Vysvětli o čem ta kapitola je. Vytržení z kontextu je manipulace, která ve výsledku odporuje celkové zvěsti. Rád se nechám poučit.

John 3:16
Príspevky: 299
Dátum registrácie: 28 Dec 2015, 18:54
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa John 3:16 »

"Manipulator sa snazi vnutit cielovej osobe myslienky, nazory, ktore jej nie su vlastne a ktore by dobrovolne neprijala. Dana osoba si casto ani neuvedomuje, ze je manipulovana."
To je definicia manipulacie podla slovnika. Daju sa podobne pouzit aj cele texty z Biblie ako si to predviedol, so zvyraznenim niektorych slov o sobote. Alebo texty EGW. Ale to pre mna nie je odpoved na Kol 2, 16-17. V NZ nie je uvedene ze dodrziavanie soboty ostava v platnosti. Adventistom doporucujem, aby citali Novu Zmluvu a zvlast Pavlove listy bez "slnecnych okuliarov adventizmu", s prosbou o vysvetlenie a modlitbou k Duchu Svatemu, nie s pomocou textov E.White. Az potom mozete zistit rozpory medzi ucenim casd a Pismom svatym.

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Sobota - šabat

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

John 3:16 napísal:"Manipulator sa snazi vnutit cielovej osobe myslienky, nazory, ktore jej nie su vlastne a ktore by dobrovolne neprijala. Dana osoba si casto ani neuvedomuje, ze je manipulovana."
To je definicia manipulacie podla slovnika. Daju sa podobne pouzit aj cele texty z Biblie ako si to predviedol, so zvyraznenim niektorych slov o sobote. Alebo texty EGW. Ale to pre mna nie je odpoved na Kol 2, 16-17. V NZ nie je uvedene ze dodrziavanie soboty ostava v platnosti. Adventistom doporucujem, aby citali Novu Zmluvu a zvlast Pavlove listy bez "slnecnych okuliarov adventizmu", s prosbou o vysvetlenie a modlitbou k Duchu Svatemu, nie s pomocou textov E.White. Az potom mozete zistit rozpory medzi ucenim casd a Pismom svatym.
V daném komentáři jsem citáty EGW vůbec nepoužil!
Pokud se oháni John Kristovým zákonem, tak nevím proč mě ohovárá z manipulace? Tak jak jsi mě napadl se spíše jeví, že si s tím nevíš rady. Jinak by jsi vysvětloval jak to tam ve 23 kap. 3.Moj. je.
Už jsem tu jednoho komentátora požádal o vysvětlení proč se v Moj. knihách rozlišuje sobota Hospodinova od ostatních sobot-svátků. Zatím to nikdo neudělal ani John. Velmi jednoduše se vymluví.
Já nikomu nic nevnucuji diskutoval jsem s jiným člověkem a ty jsi se do toho zapletl. Pokud nemáš zájem o vzájemné vysvětlení tak se mnou nevstupuj do diskuze.
Opět se tě tedy ptám proč je tam ten rozdíl? Teprve potom jsem ochotem pokračovat dál ve sdílení se o tom jak já chápu celou ep. Kolosenským a ne jen 3 veršíky.
To, že se mnou nesouhlasíš to je naprosto v pořádku, máš na to právo. Jen ten utok na adventisty není vykladový postup.
Ježíš cituje SZ a nikdo Ho nenapadá, že má čítat Novů Zmluvu.
Evangelia a celý komplex tzv Nového Zákona je postavený na slovech, myšlenkách a zákonech z Hebrejské "Bible"
Zvýraznění jsem použil jen proto, aby jsem čtenáře upozornil na rozdíl sobot Hospodinových a sobot tzv "vaše". Stačilo otevřít danou kapitolu a číst bez zvýraznění a reagovat bez shazování adventistů. Já osobně nikomu sobotu nevnucuji ani žádnému adventistovi. Divým se však některým adventistům, že jsou adventisty a nepřijímají závaznost soboty.
K diskuzi ještě tolik co se týká mé osoby, byl bych rád, aby pokud použiji cítat od EGW, byl na to speciálně upozorněn.
Nepoužívám citáty EGW k dokázání čehokoliv!

Zřejmě nejdůkladnější dělení typu manipulace je Shostormovo dělení, které nachází prvky manipulace v 9. charakteristických stylech osobnosti:

Diktátor – odvolává se na autoritu a tradici, hojně využívá citáty. Bývá to často autoritativní šéf nebo otec rodiny.
Chudáček – zdůrazňuje své handicapy, zakládá si na svém pocitu méněcennosti. Svou proklamovanou neschopností zastírá neochotu.
Počtář – řídí se tím, co je pro něj v dané situaci nejvýhodnější, obvykle neproklamuje vysoké ambice a plní jen jednodušší úkoly.
Břečťan – předstírá závislost na ostatních, rád na nich do značné míry parazituje. Jedinci tohoto typu trpí často hypochondrií a zdůrazňují nepřízeň osudu.
Drsňák – manipuluje hrubostí, je pevně přesvědčen o své pravdě, nepřipouští kompromis ani pouhou diskuzi, v krajním případě používá nadávky a výhrůžky.
Obětavec – tento typ dobře vystihuje výrok „nejhorší jsou nejhodnější lidé“, je poměrně často zastoupen v rodině, především v osobě matky.
Poslední spravedlivý – základní formou manipulace je neustálá kritika, ve svém okolí vyvolává pocit viny, své chyby ale přehlíží. Je typický především pro mužské pohlaví.
Opatrovatel – neustále se stará o druhé, ale často proti jejich vůli. Žije v představě, že sám ví nejlépe, co je pro ostatní dobré. Typické zejména pro autoritativní rodiče.
Mafián – manipuluje silou jako drsňák, ale zároveň nabízí určitou ochranu a záštitu. Charakterizuje ho přísloví: „Kdo nejde se mnou, jde proti mně“. Tento typ manipulace se často používá v politické sféře.
(https://cs.wikipedia.org/wiki/Shostromo ... manipulace)

Tomáš Plechatý

Ambassadorovi o Lv. 23

Neprečítaný príspevok od používateľa Tomáš Plechatý »

Ahoj Ambassadore . pčečetl jsem si tvou výzvu k výkladu Lv. 23 a rozlišení sobot ,,vašich" a soboty ,,Hospodinovy"

Rád bych se k tomu vyjádřil.

Já jsem si přečetl celou kapitolu v českém studijním překladu.
odkaz:
http://www.obohu.cz/bible/index.php?sty ... ap=23&k=Lv

Zde nalézám jak výraz ,,Sobota Hospodinova" - verš 3
Tak i ,,Hospodinovy svátky" verš 2,4 i 44 - na začátku i na konci.

Tedy oboje - jak týdenní soboty, tak ostatní svátky jsou Hospodinovy.

Verš 3 říká, že týdenní sobota je svaté shromáždění a že je to sobota ,,nejsvětější"
Verše 27-32 ale popisují svátek - den smíření a také říkají, že máme mít svaté shromáždění (verš 27) a také říkají, že ten svátek je ,,nejsvětější sobota" (verš 32)

Tedy nevidím rozdíl mezi týdenní sobotou a jinými svátky např. dnem smíření
ani v největší svatosti, ani v tom, že je Hospodinova jen jedna a ostatí jsou ty ,,jejich"

Samozřejmě, že ty svátky Byly všechny Hospodinovy, protože je vymyslel a vydal. A samozřejmě, že jim říká, že to budou jejich svátky a jejich soboty, protože oni je teď mají přijmout za své. Nevidím v tom žádný super důležitý detail, který byl měl tu váhu, že bych najednou porušil kontext celé 23. kapitoly a tvrdil, že s jedněma z těch sobot to myslel Hospodin důležitěji, než s těma ostatníma.

Mimochodem také např. o dni smíření je řečeno, že je to věčné ustanovení ve všech vašich sídlech. Ani to adventistům nebrání tento svátek nazvat naplněnou ceremonií která není věčná, ale o věčnost týdenní soboty by se byli až na krev.

Mimochodem chybí tu ještě svátek novoluní, který je zmíněn v numeri 28 kapitole.

A právě výše citovaná Koloským 2 kapitola zmiňuje pohromadě svátky, novoluní a soboty.
Tak jako Lv. 23 zmiňoval pohromadě týdení soboty s ročními svátky, tak je zmiňuje i Apoštol Pavel.

Tak tomu věřím a tak mi to připadá nejjednodušší výklad a správný výklad bez manipulace textu.

Rád bych ještě přistoupil na tvé rozlišení:

Dejme tomu, že by opravdu existovaly ,,soboty jejich" - svátky a ,,sobota Hospodinova" - ta týdenní.

Pro mne by to znamenalo, že ty , které jsou ,,moje" tak ty mám světit a dodržovat já a ty které jsou Hospodinovy ukazují, že je ctí Hospodin.

Nevím proč bych já měl přestat ctít ,,soboty moje" ale místo toho dál dodržoval ty ,,soboty Hospodinovy" (týdenní).

Nedává mi to smysl.

Jestliže chci poslouchat Hospodina, tak poslouchám příkazy, které dal mě a ne ty, které dal někomu jinému, ani nenapodobuji to co dělá on sám.

On přece jasně řekl, co chce po mne. Takže proč bych měl porušit ,,soboty svoje" a přitom se hlásit k té týdenní, která je ,,jeho"?

Protože je jeho?

Mimochodem ty týdenní soboty nebyly jen ,,Jeho" ale také i ,,jejich".

Měli by tedy Izraelci zavrhnout všechny jejich soboty - i tu týdenní a pak si vzít všechny Hospodiny Soboty - tedy znovu tu týdenní?

Pro mne je to nesmyslná logika, která je jen nástrojem myšlenky a cíle - odlišit týdenní sobotu pro věčné zachovávání dnešních křesťanů.

Je to stejné jako s Genesis a rájem. V genesis není napsáno, že by lidé měli dodržovat Sobotu.
Je napsáno, že Hospodin sedmého dne odpočinul/přestal a že to požehnal a posvětil.
Ale Hospodin také stvořil 6. dne zvířata a požehnal je.
Proč bychom tedy neměli kvůli němu začít v pátky tvořit zvířata a žehnat jim?

No protože to, že něco udělal Hospodin neznamená, že to je příkaz pro nás.
Takže z Genesis nelze odvodit, že je tu nějaký příkaz pro nás. Je tam ,,Sobota" Hospodinova.

Ale stává se ,,Sobotou Izraelců" až na Sinaji a v Levitiku 23.

První příkaz/výzva lidem v Genesis zní: :-) ,,Ploďte se a množte se a naplňte zemi, podmaňte ji a panujte nad....."

kéž by Evropané více naslouchali právě tomuto výroku - nebyli bychom populačně nahrazováni.

Tolik mé chápání.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 4 neregistrovaní