O Dočasnosti zákona

Diskusia o všetkom ostatnom.
Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

Lída Rohalová napísal:Diskuse o Zákoně by mohla vyřešit jednoduchá osobní otázka a jednoslovná osobní odpověď.
log napísal:To by urcite nemohla. Otazka uz vobec nie je ci som ci nie som pod Sinajskym Zakonom (NIE SOM), ale otazka je ze od Pavla nikto nevie, co presne je obsahom noveho- nesinajskeho-zakona (zakon Ducha ak chces)
Otázka po obsahu nového "nesinajského zákona" je správná, ale je až druhá v pořadí - minimálně pro nás zatížené učením adventismu.

Kdo je pod Sinajem, nepotřebuje řešit obsah "nesinajského zákona". Kdo pod Sinajem není, ten se o "nové uspořádání" bude starat.

log napísal:V com presne sa lisi kodex starej zmluvy od novej ?
Neviem :(

Mozno v nicom ?
Mozno, nevieme.

V sobote ?
Mozno, nevieme.

Preco nevieme ?
Lebo novy zakon nie je zapisany, ale je iba v mysli kazdeho jedneho cloveka. A mysel ma kazdu inu.
Myslím, že otázka nezní, v čem přesně se liší kodex staré smlouvy od nové, ale jestli nová smlouva ten kodex vůbec má. Lidé mají Boží příkazy/zákony zapsané v myslích a srdcích, mají osobní vztah s Bohem/Ježíšem skrze Ducha, oni tedy vědí, co mají dělat. Jejich vnitřek je proměněn, nemusí se jim to nařizovat zvenčí.

Duch nevede k nejednotě, ovocem Ducha je láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota, věrnost, mírnost, sebeovládání. Skutky těla jsou popsány též.

Evangelia i epištoly učí, jak by se Ježíšovi učedníci měli chovat. Nebudu vybírat namátkovou veršovačku, protože vypsat to by bylo na velmi dlouho.

log

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Lída Rohalová napísal: Myslím, že otázka nezní, v čem přesně se liší kodex staré smlouvy od nové, ale jestli nová smlouva ten kodex vůbec má.
A podla Teba ma alebo nema ?

Adventisti su cirkev, ktora tento novy kodex hladala a ked ho nenasla, aby sa vyhla zmatku, vratila sa do narucia istoty Mojzisovho kodexu. Ten je vsak tak neznesitelny, ze si z neho nakoniec ponechali iba cast (desatoro a ciste/neciste a desiatky). Podobne katolici sa tiez vratili k desatoru, ale este aj z neho vypustili sobotu a nahradili nedelou, co povazuju iba za formalnu ale nie obsahovu zmenu.
Lída Rohalová napísal: Lidé mají Boží příkazy/zákony zapsané v myslích a srdcích, mají osobní vztah s Bohem/Ježíšem skrze Ducha, oni tedy vědí, co mají dělat. Jejich vnitřek je proměněn, nemusí se jim to nařizovat zvenčí.
To je ako teoria pekne, ale ako prax nepouzitelne. Ved dvaja s tym istym Duchom maju dva rozdielne nazory. Za Jezisom ludia chodili s konkretnou otazkou "Co mam robit aby som bol spaseny ?" A on konkretne odpovedal. Ale dnes sa ludia pytaju to iste a apostolske cirkve im davaju nekonkretne a protichodne odpovede.
Lída Rohalová napísal: Evangelia i epištoly učí, jak by se Ježíšovi učedníci měli chovat.
Ak veris tomu, ze su tam konkretne odpovede, potom veris tomu ze existuje novy kodex.

Zapas apostolov bol o to, ze Mojzisov zakon bol zastaraly pre spolocnost prveho storocia a obzvlast pre nezidov.

Ich kodex bol definovany tzv. Jeruzalemskym koncilom:

28 Lebo Duch Svätý a my sme rozhodli, že na vás nebudeme klásť nijaké iné bremeno okrem tohto, nevyhnutného: 29 Zdržiavať sa mäsa obetovaného modlám, krvi, udusených zvierat a smilstva. Ak sa tohto budete chrániť, budete konať správne. Buďte zdraví!

Dnes je 2017. Co ak sa Duch rozhodol ze na nas nebude klast ani nijake bremeno z cias evanjelii a epistol ?

Je to mozne ? Nie je to mozne ?

Moze Duch jedneho ucit to a ineho ono ?

Milan
Príspevky: 434
Dátum registrácie: 07 Aug 2016, 05:26
Kontaktovať používateľa:

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa Milan »

log napsal: Ano pochopili sme, ale suhlasit sa s Tebou neda, lebo stvrte si vylucil neobjektivne.

Stvrte (sobota) zapada uplne presne do tej istej logiky ako tretie (meno) a prve/druhe (monoteizmus).

Ani jedno z prvych styroch sa neda pochopit iba na podoryse "lasky". Vsetky vychadzaju z rovnakej idei, ktora je hned na zaciatku zdoraznena a ako je neskor prizvukovane:
Nebudeš sa klaňať inému bohu, lebo Hospodin, ktorý sa volá Žiarlivý, je naozaj žiarlivý Boh.
Mám za to, že jsem se vyjádřil srozumitelně. Čtvrté přikázání jsem z otázky vynechal a doplnil je až nakonec, protože mnoho diskuzí o Zákonu se stočí na platnost Desatera a odtud na sobotu. Ale mým úmyslem nebylo se dostat k sobotě a dokazovat její platnost. Jsme-li pod novou smlouvou, jaký je její obsah? Porozumíme "Nové" smlouvě bez té "Staré"?

Tomáš Plechatýý

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa Tomáš Plechatýý »

Porozumíme "Nové" smlouvě bez té "Staré"?
Výborná otázka!
Já věřím, že odpověď je ano.

Než vznikla jednotná bible, která by navíc byla rozšířená po všech, tak jednotlivé sbory četly a předávaly jen učení apoštola, který je založil a předávané učení Ježíše. Nebo příslušnou epištola, kterou jim apoštol poslal.

Věřím tedy, že např. v Tessalonice, nebo V Sardách, ve Filipech rozuměli křesťané nové smlouvě (i když jí tak možná nenazývali) i přesto, že neměli tušení o knihách starého zákona, nebo jejich obsahu ani o obsahu staré smlouvy.

Křesťanům z pohanů by se vlastně nemusela zvěstovat ,,nová smlouva" když o té staré neměli tušení.

,,Nová smlouva" je termín, který vznikl kvůli křesťanům ze židů.

Chronologicky samozřejmě nejprve mluvil o nové smlouvě Ježíš a až potom se začalo šířit evangelium do světa, ale ve světě pojem nová smlouva znát nepotřebovali, tam se nesla prostě ,,dobrá zpráva/evangelium".

I když jsem vděčný za zachování knih starého zákona, tak my dnešní křesťané/adventisté jsme si to naložili na sebe sami - znát pořádně starou smlouvu, nebo ji dokonce dodržovat.

(dopředu odpovídám šťouralům, že nejsem nový Markion, ale já sám bych nově k Bohu obrácenému člověku zakázal v bibli začít Danielem, Zjevením, proroky, nebo 2-5 Mojžíšovou. A první bych mu doporučil asi evangelium Jana, nebo Lukáše, možná některé žalmy)

log

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Tomáš Plechatýý napísal: Věřím tedy, že např. v Tessalonice, nebo V Sardách, ve Filipech rozuměli křesťané nové smlouvě (i když jí tak možná nenazývali) i přesto, že neměli tušení o knihách starého zákona, nebo jejich obsahu ani o obsahu staré smlouvy.
To znie logicky, ze krestania Toru k dispozicii nemali ani ju nepoznali.
No to ze rozumeli "novej zmluve" z toho tak uplne nevyplyva :D .
Tomáš Plechatýý napísal: já sám bych nově k Bohu obrácenému člověku zakázal v bibli začít Danielem, Zjevením, proroky, nebo 2-5 Mojžíšovou. A první bych mu doporučil asi evangelium Jana, nebo Lukáše, možná některé žalmy)
Chapem, ze by si mu zakazal Daniela a Zjavenie a Mojzisa, ale od Teba by som cakal, ze by si mu ordinoval Pavla! Ved evanjelia su skrz naskrz zidovske a teda vo svojej podstate starozakonne !

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Tomáš Plechatýý napísal:
Porozumíme "Nové" smlouvě bez té "Staré"?
Výborná otázka!
Já věřím, že odpověď je ano.

Než vznikla jednotná bible, která by navíc byla rozšířená po všech, tak jednotlivé sbory četly a předávaly jen učení apoštola, který je založil a předávané učení Ježíše. Nebo příslušnou epištola, kterou jim apoštol poslal.

Věřím tedy, že např. v Tessalonice, nebo V Sardách, ve Filipech rozuměli křesťané nové smlouvě (i když jí tak možná nenazývali) i přesto, že neměli tušení o knihách starého zákona, nebo jejich obsahu ani o obsahu staré smlouvy.

Křesťanům z pohanů by se vlastně nemusela zvěstovat ,,nová smlouva" když o té staré neměli tušení.

,,Nová smlouva" je termín, který vznikl kvůli křesťanům ze židů.

Chronologicky samozřejmě nejprve mluvil o nové smlouvě Ježíš a až potom se začalo šířit evangelium do světa, ale ve světě pojem nová smlouva znát nepotřebovali, tam se nesla prostě ,,dobrá zpráva/evangelium".

I když jsem vděčný za zachování knih starého zákona, tak my dnešní křesťané/adventisté jsme si to naložili na sebe sami - znát pořádně starou smlouvu, nebo ji dokonce dodržovat.

(dopředu odpovídám šťouralům, že nejsem nový Markion, ale já sám bych nově k Bohu obrácenému člověku zakázal v bibli začít Danielem, Zjevením, proroky, nebo 2-5 Mojžíšovou. A první bych mu doporučil asi evangelium Jana, nebo Lukáše, možná některé žalmy)

...,,Nová smlouva" je termín, který vznikl kvůli křesťanům ze židů.

A o se v Písmu píše kde?

Já tam čtu něco jiného:

Jeremjáš 31:31  Aj, dnové jdou, dí Hospodin, v nichž učiním s domem Izraelským a s domem Judským smlouvu novou.

Jeremjáš 31:33  Ale tatoť jest smlouva, kterouž učiním s domem Izraelským po těchto dnech, dí Hospodin: Dám zákon svůj do vnitřnosti jejich, a na srdci jejich napíši jej; i budu Bohem jejich, a oni budou mým lidem.

Jeremjáš 32:40  A učiním s nimi smlouvu věčnou, že se neodvrátím od nich, abych jim neměl dobře činiti; nadto bázeň svou dám v srdce jejich, aby neodstupovali ode mne.

Nikde nečtu nic o nové smlouvě pro židovské křesťany, ale jen čistě pro židy...

Ty jsi se znovu zaregistroval? Je zajímavé, že teď odpovídám Tomáši Plechatýýmu, a 101 zaregistrovaným je opět Tomáš Plechatý... ::phil::

log

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

mikim napísal: ...,,Nová smlouva" je termín, který vznikl kvůli křesťanům ze židů.

A o se v Písmu píše kde?
O tom sa pise na vsetkych strankach od Skutkov po Jakuba :)))
Termin "nova zmluva" je nas nebiblicky termin, ale my rozumieme ze sa tu rozpravame o tom co ma nahradit Mojzisov zakon.

Jeremias s tym nijako nesuvisi. ::Cherna::

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

log napísal:
mikim napísal: ...,,Nová smlouva" je termín, který vznikl kvůli křesťanům ze židů.

A o se v Písmu píše kde?
O tom sa pise na vsetkych strankach od Skutkov po Jakuba :)))
Termin "nova zmluva" je nas nebiblicky termin, ale my rozumieme ze sa tu rozpravame o tom co ma nahradit Mojzisov zakon.

Jeremias s tym nijako nesuvisi. ::Cherna::

Jeremiáš píše o stejné nové smlouvě jako se píše i v NZ o stejné nové smlouvě.

Židům 8:8  Nebo obviňuje Židy, dí: Aj, dnové jdou, praví Pán, v nichž vejdu s domem Izraelským a s domem Judským v smlouvu novou.
Židům 8:9  Ne podle smlouvy té, kterouž jsem učinil s otci jejich v ten den, když jsem je vzal za ruku jejich, abych je vyvedl z země Egyptské. Nebo oni nezůstali v smlouvě mé, a já opustil jsem je, praví Pán.
Židům 8:10  Protož tatoť jest smlouva, v kterouž vejdu s domem Izraelským po těch dnech, praví Pán: Dám zákony své v mysl jejich, a na srdcích jejich napíši je, a budu jejich Bohem, a oni budou mým lidem.

Židům 10:16  Tatoť jest smlouva, kterouž učiním s nimi po těch dnech, praví Pán: Dám zákony své v srdce jejich, a na myslech jejich napíši je,

log

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

mikim napísal:
Jeremiáš píše o stejné nové smlouvě jako se píše i v NZ o stejné nové smlouvě.
Ospravedlnujem sa Ti, mas uplnu pravdu.

::fool::

Podla Pavla niet uz rozdielu medzi Zidom a Grekom a tato nova zmluva teda zahrna I pohanov.

Je jedna a ta ista zmluva pre pohanov I pre Grekov a ako si spravne poznamenal, Pavol to povazuje za naplnenie Jeremiasovho proroctva.

To je ten novy zakon a ta nova zmluva.

24 A tak zákon bol naším vychovávateľom po Krista, aby sme boli ospravedlnení z viery. 25 Ale keď prišla viera, už nepodliehame vychovávateľovi, 26 lebo vierou ste všetci Božími synmi v Kristovi Ježišovi. 27 Veď všetci, čo ste boli pokrstení v Krista, Krista ste si obliekli. 28 Nie je ani Žid, ani Grék, nie je ani otrok, ani slobodný, nie je muž a žena, lebo všetci ste jedno v Kristovi Ježišovi.

log

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

mikim napísal: ...,,Nová smlouva" je termín, který vznikl kvůli křesťanům ze židů.

A o se v Písmu píše kde?

Já tam čtu něco jiného:

Jeremjáš 31:31  Aj, dnové jdou, dí Hospodin, v nichž učiním s domem Izraelským a s domem Judským smlouvu novou.

Jeremjáš 31:33  Ale tatoť jest smlouva, kterouž učiním s domem Izraelským po těchto dnech, dí Hospodin: Dám zákon svůj do vnitřnosti jejich, a na srdci jejich napíši jej; i budu Bohem jejich, a oni budou mým lidem.

Jeremjáš 32:40  A učiním s nimi smlouvu věčnou, že se neodvrátím od nich, abych jim neměl dobře činiti; nadto bázeň svou dám v srdce jejich, aby neodstupovali ode mne.

Nikde nečtu nic o nové smlouvě pro židovské křesťany, ale jen čistě pro židy...
A este na inom mieste, znova Pavlova elegantna aktualizacia proroctva i na pohanov :

28 Lebo Židom nie je ten, kto je ním navonok, ani obriezkou nie je obriezka viditeľná na tele, 29 ale Židom je ten, kto je ním v skrytosti, a obriezkou je obriezka srdca podľa Ducha, nie podľa litery.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 8 neregistrovaných