příliš vysoká laťka Soboty

Rozsiahlejšie články s diskusiou.
mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

John 3:16 napísal:"Přesně tak, když se mi ap. Pavel hodí, tak ho použiji, pokud mluví nesrozumitelně nebo úplně jinak než ostatní apoštolové a nebo než Ježíš pak ho ke své víře určitě nepoužiji a dám přednost Ježíši a ostatním apoštolům."

ty musis mat v hlave riadny zmatok...

zmatený je spíše občas ap. Pavel:

http://jesuswordsonly.com/books/175-pau ... jesus.html

Member
Príspevky: 300
Dátum registrácie: 27 Sep 2016, 19:13
Kontaktovať používateľa:

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa Member »

mikim napísal:Musíš sa opýtať adventistického kazaťela kedy odpočívá, já to naozaj neviem. Možno cez neďelu? :)

...Štvrté prikázanie nedáva ale žiadnu výnimku, preto práca za peniaze alebo bez peňazí je jasným hriechom a porušením 4. prikázania. Nemocnica nie je výnimka.

Presne tak, ale adventistický doktor a sestry to umí obkecať ..."že držia len pohotovosť"... a držiať pohotovosť nie je práca ako každý iný pracovný deň...
Ale potom má adventistický kazateľ znamenie šelmy, nie? Keď odpočíva v nedeľu. Ale to by adventisti potom nemohli existovať, keď ich drží pokope čo sedem dní porušovanie šabatu.

Ale aj držanie pohotovosti je výkon povolania. Myslím si, že podľa Desatora by to malo, keď už, byť tak, 6 dní budeš vykonávať svoje povolanie a 7 deň nesmieš toto svoje povolanie vykonávať. Inak nie je medzi tými dňami rozdiel, pretože deň predtým tiež tento človek vykonával možno svoje povolanie len držaním pohotovosti.

Ale keďže nie som adventista nerozumiem tomu.
Naposledy upravil/-a Member v 31 Jan 2017, 15:16, upravené celkom 1 krát.

Member
Príspevky: 300
Dátum registrácie: 27 Sep 2016, 19:13
Kontaktovať používateľa:

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa Member »

mikim napísal:
Member napísal:
mikim napísal:Všechno je to ale ještě mnohem složitější než si dovedeme představit, stačí si o tóře něco zajímavého přečíst a bylo by to na dlouhé studium: http://www.zidovskehrbitovy.cz/index.ph ... 2&new=2563
Ale dôležité je, mikim, že adventisti na to prišli, ako to je.
mikim napísal:Ko 2:14 + Ef 2:15 jak už jsem snad milionkrát uvedl ti jasně potvrzují, že byly přibity Ježíšem Kristem na kříž obětní zákony!
Ospravedlňujem sa ale tie verše, možno len adventistovi, jasne potvrdzjú že Pánom Ježišom boli na kríž pribité len obetné zákony.
mikim napísal:Všetky prikázania vydal Hospodin, to áno. Kde je napísené, že Ježiš svojou smrťou na kríži zruší nejaké prikázania?
Ko 2:14 + Ef 2:15
Tam však nie je nič o selektívnom zrušení iba niektorých prikázaní ale že zrušil zákon prikázaní.
mikim napísal:...Kde je napísané, že nejaké šabaty sú ceremoniálne a že sú tieňové?
Už jsem dostatečně uvedl v minulých komentářích, kde jsem dal verše na roční sabaty, výroční sabaty, které byly součástí knihy Mojžíšova zákona a vztahovali se k obětem. Nečetl jsi snad ty verše?
Práveže čítal, ale nedočítal som sa tam o ceremoniálnych a tieňových šabatoch. To je nejaká nebiblická adventistická terminológia?
mikim napísal:...Ktoré prikázania svedčili proti nim, alebo nám?
Všechny minimálně obětní ustanovení v knize Mojžíšova zákona.
Tak počkaj, všetky alebo tie obetné? Bude lepšie keď vymenuješ tie prikázania, ktoré proti nám alebo im nesvedčili.
mikim napísal:Věřím, že celé Desatero je napsané podle své důležitosti tak jak jde za sebou a toho se držím a rozhodně Tebou vyjmenované přikázání neoznačil jako větší než největší první přikázání:[/b]
Přesně tak, Miluj svého Boha je největší a první přikázání, to nevíš?
[KB1613] Mk 12:28 Tedy přistoupil jeden z zákonníků, slyšev je spolu se hádající, a vida, že jim dobře odpověděl, otázal se ho: Které jest přikázaní první ze všech?
[KB1613] Mk 12:29 A Ježíš odpověděl jemu, že první ze všech přikázaní jest: Slyš, Izraeli, Pán Bůh náš Pán jeden jest.
[KB1613] Mk 12:30 Protož milovati budeš Pána Boha svého ze všeho srdce svého, a ze vší duše své, a ze vší mysli své, i ze všech mocí svých. To jest první přikázaní.
A ktoré je druhé v poradí?
...
mikim napísal:Ko 2:14 + Ef 2:15 jak už jsem snad milionkrát uvedl ti jasně potvrzují, že byly přibity Ježíšem Kristem na kříž obětní zákony!
Ospravedlňujem sa ale tie verše, možno len adventistovi, jasne potvrdzjú že Pánom Ježišom boli na kríž pribité len obetné zákony.

po miliontédruhé opakuji (pro nechápavé):

Ve verši 14 výraz: „vymazal rukou psaný záznam, který svými ustanoveními svědčil proti nám” pochází z řeckého výrazu, který má význam “závazek zadluženosti”. Odpovídá tedy našemu “dlužnímu úpisu”. A stejně tak dlužíme dluh dokonalé spravedlnosti Božímu zákonu. Naše neschopnost žít podle Božího zákona znamená smrt (Řím 6x23). Ale Ježíš žil dokonalým životem – životem, jakým bychom měli žít my. Zemřel take hroznou smrtí – smrtí, kterou jsme si zasloužili zemřít my. Jinými slovy splatil náš dluh. Vyplatil náš dlužní úpis. Tímto způsobem jsme osvobozeni od rozsudku zákona, který jsme přestoupili (Řím. 8x1). Obětní systém Starého zákona s obětmi beránka byl viditelným znázorněním tohoto dlužního úpisu – cesta přes svatyni potříštěná krví (Žid 9x22, 3 Moj. 17x11). Pavel však píše, že “v Kristu” došel obětní systém svého naplnění (Kol 2x16-17). Všechna obětní nařízení ukazující na příchod Krista pominula. Pavel zdůrazňuje: „To všechno je jen stín budoucích věcí…“(verš 17). Takže soboty, o kterých Pavel píše ve verši 16, se vztahují k tomu, co je stínem věcí, které mají přijít. Logická otázka potom tedy zní: O jakých sobotách mluví Pavel? Existují dva druhy sobot? Je určitá sobota nějakým zvláštním předobrazem? Jak jsme již odhalili dříve, sobota, sedmý den Božího zákona, není stínem něčeho, co má teprve přijít. Naopak – je památníkem něčeho, co již proběhlo – stvoření (2Moj. 20x8-11). Sedmý den, sobota, je stálou připomínkou pravdy o stvoření. Připomíná nám, že jsme nevznikli evolucí. Stvořil nás Bůh. Zaslouží si naší úctu proto, že On je stvořitel, a my jsme stvoření. /Mark A. Finley, Téměř zapomenutý den/

[KB1613] Ko 2:16 Protož žádný vás nesuď pro pokrm, aneb pro nápoj, aneb z strany svátku, neb novuměsíce, aneb sobot. (…h or sabbatwn of the sabbath)


[KB1613] Ko 2:17 Kteréžto jsou stín věcí budoucích, ale pravda tělo jest Kristovo.

Slovo „protož“, znamená „na základě toho, co bylo právě řečeno, musíme dojít k tomuto závěru“. Jinými slovy říká: „Vzhledem k faktu, že tato ustanovení byla vymazána (v 14), žádný vás nesmí soudit pro pokrm nebo nápoj.“
Je jisté, že desatero přikázání neřeší pokrmy a nápoje. Ale co ty „soboty“? Mohou být tyto „soboty“- sobotami sedmého dne, o kterých hovoří čtvrté přikázání desatera? Ne, nemohou. Jsou totiž jasně definovány jako „stín toho, co mělo přijít“. Pamatujte prosím na to, že týdenní sobota byla ustanovena Bohem před tím, než hřích vstoupil na náš svět. Nemohly existovat žádné předobrazy nebo stíny, dokud neexistoval hřích. Všechny tyto stíny byly zavedeny KVŮLI hříchu a ukazovali na vysvobození z hříchu prostřednictvím Krista. Například – všichni obětovaní beránci představovali Ježíše, pravého Beránka, který měl zemřít za hříchy světa. Pokud by hřích nevstoupil na svět, nebylo by třeba Spasitele a tím pádem ani žádných beránků (stínů) ukazujících na Spasitele.
Takže tyto „soboty, které jsou stínem“ se nemohly vztahovat k sobotě sedmého dne. Ale o jakých jiných sobotách by zde mohla být řeč? Existovaly nějaké jiné „soboty“, než ty týdenní? Ano. Po vyjití z Egypta byly ustanoveny výroční soboty, celkem sedm „sobot“ v roce, které neměly absolutně nic do činění se sobotou čtvrtého přikázání desatera. Byly to výroční slavnosti a připadaly na různé všední dny v týdnu (něco jako dnes dny pracovního klidu) a v tyto „soboty“ se přinášely zvláštní oběti, které poukazovaly na smrt Beránka Božího na Golgotě. Tyto soboty byly součástí systému „ustanovení“, který skončil na kříži.
O „stínových“ sobotách se hovoří např. v Lv 23 x 24, 27, 32, tyto výroční soboty připadají každý rok na jiný den v týdnu. Bůh zdůraznil, že neměly být zaměňovány s týdenními sobotami v Lv 23 x 37, 38 - všechny verše uvedeny viz výše. Pro každý z těchto výročních svátečních dní byly předepsány jisté oběti, které byly stínem poukazujícím k budoucí oběti Ježíše Krista. Ale Bible jasně říká, že tyto dny byly „kromě Hospodinových sobot“, tedy sobot sedmého dne.
Už je snad zcela jasné, který zákon byl vymazán a přibit na kříž. V okamžiku Kristovy smrti byla chrámová opona roztržena od vrchu dolů (Mt 27,51). Bylo odhaleno nejsvatější místo svatyně, místo kde byla rozstřikována krev za hříchy lidu. Ale teď už nebylo třeba, aby byla stříkána další krev, nebyly třeba oběti dalších beránků. Přišel pravý Beránek, na kterého všechny tyto oběti ukazovaly. Bylo by tedy odmítnutím Spasitele, kdyby byla přinášena další zvířata. Bylo by odmítnuto, že On byl naplněním všech stínů a předobrazů. Proto by bylo „proti nám“ nebo „nám nepřátelské“ pokračovat v dodržování Mojžíšova zákona.
Abychom dále objasnili tuto záležitost, položme si jednu nebo dvě jednoduché otázky. Byl by to hřích, kdyby den před Ježíšovou smrtí člověk odmítl přinést beránka, aby mu byly odpuštěny hříchy? Odpověď je samozřejmě ano. Byl by to hřích, protože toto byla jediná cesta k odpuštění. Druhá otázka: Byl by to hřích, kdyby někdo odmítl přinést beránka den po Ježíšově smrti? Ne, protože pravý Beránek zemřel, opona byla roztržena a ustanovení vymazána. A zákon („ceremoniální“ Mojžíšův zákon) byl zrušen přibitím na kříž. Pavel mluví o stejném zákonu v listu Efezským 2,15 (NBK)
Pokud by Ko 2,16 měl odstraňovat soboty, musel by odstranit i jídlo a pití (kontext mluví o postu a ne o rozlišování jídel a pití - viz všechny moderní překlady).
V NZ je cca 150 odkazů na sobotu, ale jen jeden je zdánlivě proti ní (Ko 2,16). Dle 2. Kor 13,1 je třeba více podpůrných hlasů pro potvrzení nějaké skutečnosti (a ne pouze jeden).
V Koloským se nikde nevyskytuje výraz „nomos“ (zákon) i když v Gal a Ř je více než 100x. Proto lze odvozovat, že se v listu Koloským řeší pre-gnostická „filosofie“ (lidské nauky), která nemá souvislost s Tórou. (Argumenty Dr. Desmonda Forda pro platnost soboty)


...
mikim napísal:...Ktoré prikázania svedčili proti nim, alebo nám?
Všechny minimálně obětní ustanovení v knize Mojžíšova zákona.
Tak počkaj, všetky alebo tie obetné? Bude lepšie keď vymenuješ tie prikázania, ktoré proti nám alebo im nesvedčili.

Desatero dáš do truhly
[KB1613] Dt 10:2 I napíši na deskách těch slova, kteráž byla na deskách prvních, kteréž jsi rozrazil, a vložíš je do té truhly. (…et-hadevarim…)
[NBK] Dt 10:3 Udělal jsem tedy truhlu z akáciového dřeva, vytesal dvě kamenné desky podobné oněm prvním a s oběma deskami v rukou jsem vystoupil na horu.
[NBK] Dt 10:4 [On] pak na ty desky napsal tentýž nápis jako předtím, [totiž] deset přikázání, která vám Hospodin v den shromáždění řekl na oné hoře z prostředku ohně. A když mi je Hospodin dal, (…et aseret hadevarim…)
[KB1613] Dt 10:5 A obrátiv se, sstoupil jsem s hory té, a vložil jsem ty desky do truhly, kterouž jsem byl udělal, a byly tam, jakož mi přikázal Hospodin.

Zákon Mojžíš umístíte po straně truhly...
[KB1613] Dt 31:24 Stalo se pak, když napsal Mojžíš slova zákona tohoto v knize, a dokonal je,

[KB1613] Dt 31:26 Vezměte tu knihu zákona a vložte ji v straně truhly smlouvy Hospodina Boha vašeho, ať jest tam proti vám na svědectví.
Sorry, toto som sa snažil pochopiť z toho čo si postol ale pripadá mi to ako účelová teologická konštrukcia. Nemám dojem, že by prikázania Desatora nesvedčili proti nim a že by proti nim naopak svedčili len obetné prikázania. Veď svedectvo na svedčenie vo svedomí Izraelitu nebolo to, aby proti nemu svedčilo a hrýzlo ho svedomie preto, že neobetoval vtáčika alebo sa neočistil od znečistenia. Boh jasne dal napomenutie, že nerozlišujú medzi čistým a nečistým. Prikázanie o nedotýkaní sa malomocného svedčilo proti Izraelcom a Pán Ježiš zomrel, aby sa už mohli dotýkať malomocných? Takže Bohu vlastne išlo len o tieto prikázania? Alebo Pán Ježiš v Božom pláne spasenia mal úlohu zomrieť aby zrušil niektoré prikázania a presunul ich do nejakého šuplíka s neplatnými zrušenými prikázaniami, ktorý si pre tento účel zašuplíkovania vytvorila CASD? Nech nad tým tvojim puzzle z prikázaní akokoľvek premýšľam, nedáva mi to zmysel.

Podobne to vidím aj so šabatom. Raz napíšeš o tom, že Boh stvoril šabat pre človeka a inokedy zase, že ten šabat, ktorý nedodržiavaš už nemusíš, lebo je ceremoniálny a tieňový a zase patrí do nejakého neplatného zrušeného šuplíka šabatov. Veď šabat bol šabat a každý bol ceremoniálny.

Member
Príspevky: 300
Dátum registrácie: 27 Sep 2016, 19:13
Kontaktovať používateľa:

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa Member »

Prosím ťa, mikim, ešte si mi neodpovedal na tieto otázky a mňa zaujíma ako si to myslel?
mikim napísal:Těžko mohu soudit br. Barkóciho, protože ho neznám a dokonce jsem od něj ještě nic ani neslyšel. Pokud ale nemá v srdci a v mysli zapsaný zákon královský - zákon Desatera Božích přikázání a neřídí se jimi a ví, že má se jimi řídit, pak je to zcela jistě falešný učitel.
Asi to tak bude mikim. Kde je napísané, že Desatoro je královský zákon?
mikim napísal:A těžko se na něm může projevovat Boží moc, pokud zapírá svým životem Boží základ. Klidně to může být i moc satana, který také dělá např. skrze B. Hinna zázraky, které po několika dnech, týdnech či měsících vyprchají a ti uzdravení jsou opět nemocní jak byli dříve.
Čo je Boží základ? Desať prikázaní, ktoré Boh vydal až na Sinaji, je Boží základ? Boh = Desatoro, Boží základ je desať prikázaní Izraelitom?

Member
Príspevky: 300
Dátum registrácie: 27 Sep 2016, 19:13
Kontaktovať používateľa:

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa Member »

mikim napísal:Přesně tak, když se mi ap. Pavel hodí, tak ho použiji, pokud mluví nesrozumitelně nebo úplně jinak než ostatní apoštolové a nebo než Ježíš pak ho ke své víře určitě nepoužiji a dám přednost Ježíši a ostatním apoštolům.
Pokladajte zhovievavosť, ktorú vám Pán prejavuje, za spásu, ako vám napísal aj náš milovaný brat Pavol, podľa múdrosti, ktorá mu bola daná. Hovorí o tom vo všetkých svojich listoch, keď hovorí o týchto otázkach. Niektoré miesta v nich sú ťažko zrozumiteľné, ktoré ľudia neučení a nezrelí prekrúcajú – ako aj iné Písma – na svoju vlastnú záhubu. Ale vy, milovaní, ktorí ste boli na to upozornení, dávajte si preto dobrý pozor, aby ste sa nedali zviesť bludom ničomníkov a neodpadli od svojho pevného presvedčenia.

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Member napísal:
mikim napísal:Musíš sa opýtať adventistického kazaťela kedy odpočívá, já to naozaj neviem. Možno cez neďelu? :)

...Štvrté prikázanie nedáva ale žiadnu výnimku, preto práca za peniaze alebo bez peňazí je jasným hriechom a porušením 4. prikázania. Nemocnica nie je výnimka.

Presne tak, ale adventistický doktor a sestry to umí obkecať ..."že držia len pohotovosť"... a držiať pohotovosť nie je práca ako každý iný pracovný deň...
Ale potom má adventistický kazateľ znamenie šelmy, nie? Keď odpočíva v nedeľu. Ale to by adventisti potom nemohli existovať, keď ich drží pokope čo sedem dní porušovanie šabatu.

Ale aj držanie pohotovosti je výkon povolania. Myslím si, že podľa Desatora by to malo, keď už, byť tak, 6 dní budeš vykonávať svoje povolanie a 7 deň nesmieš toto svoje povolanie vykonávať. Inak nie je medzi tými dňami rozdiel, pretože deň predtým tiež tento človek vykonával možno svoje povolanie len držaním pohotovosti.

Ale keďže nie som adventista nerozumiem tomu.

Opýtaj sa kazaťela ako to má...

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Member napísal:
mikim napísal:
Member napísal:
mikim napísal:Všechno je to ale ještě mnohem složitější než si dovedeme představit, stačí si o tóře něco zajímavého přečíst a bylo by to na dlouhé studium: http://www.zidovskehrbitovy.cz/index.ph ... 2&new=2563
Ale dôležité je, mikim, že adventisti na to prišli, ako to je.
mikim napísal:Ko 2:14 + Ef 2:15 jak už jsem snad milionkrát uvedl ti jasně potvrzují, že byly přibity Ježíšem Kristem na kříž obětní zákony!
Ospravedlňujem sa ale tie verše, možno len adventistovi, jasne potvrdzjú že Pánom Ježišom boli na kríž pribité len obetné zákony.
mikim napísal:Všetky prikázania vydal Hospodin, to áno. Kde je napísené, že Ježiš svojou smrťou na kríži zruší nejaké prikázania?
Ko 2:14 + Ef 2:15
Tam však nie je nič o selektívnom zrušení iba niektorých prikázaní ale že zrušil zákon prikázaní.
mikim napísal:...Kde je napísané, že nejaké šabaty sú ceremoniálne a že sú tieňové?
Už jsem dostatečně uvedl v minulých komentářích, kde jsem dal verše na roční sabaty, výroční sabaty, které byly součástí knihy Mojžíšova zákona a vztahovali se k obětem. Nečetl jsi snad ty verše?
Práveže čítal, ale nedočítal som sa tam o ceremoniálnych a tieňových šabatoch. To je nejaká nebiblická adventistická terminológia?
mikim napísal:...Ktoré prikázania svedčili proti nim, alebo nám?
Všechny minimálně obětní ustanovení v knize Mojžíšova zákona.
Tak počkaj, všetky alebo tie obetné? Bude lepšie keď vymenuješ tie prikázania, ktoré proti nám alebo im nesvedčili.
mikim napísal:Věřím, že celé Desatero je napsané podle své důležitosti tak jak jde za sebou a toho se držím a rozhodně Tebou vyjmenované přikázání neoznačil jako větší než největší první přikázání:[/b]
Přesně tak, Miluj svého Boha je největší a první přikázání, to nevíš?
[KB1613] Mk 12:28 Tedy přistoupil jeden z zákonníků, slyšev je spolu se hádající, a vida, že jim dobře odpověděl, otázal se ho: Které jest přikázaní první ze všech?
[KB1613] Mk 12:29 A Ježíš odpověděl jemu, že první ze všech přikázaní jest: Slyš, Izraeli, Pán Bůh náš Pán jeden jest.
[KB1613] Mk 12:30 Protož milovati budeš Pána Boha svého ze všeho srdce svého, a ze vší duše své, a ze vší mysli své, i ze všech mocí svých. To jest první přikázaní.
A ktoré je druhé v poradí?
...
mikim napísal:Ko 2:14 + Ef 2:15 jak už jsem snad milionkrát uvedl ti jasně potvrzují, že byly přibity Ježíšem Kristem na kříž obětní zákony!
Ospravedlňujem sa ale tie verše, možno len adventistovi, jasne potvrdzjú že Pánom Ježišom boli na kríž pribité len obetné zákony.

po miliontédruhé opakuji (pro nechápavé):

Ve verši 14 výraz: „vymazal rukou psaný záznam, který svými ustanoveními svědčil proti nám” pochází z řeckého výrazu, který má význam “závazek zadluženosti”. Odpovídá tedy našemu “dlužnímu úpisu”. A stejně tak dlužíme dluh dokonalé spravedlnosti Božímu zákonu. Naše neschopnost žít podle Božího zákona znamená smrt (Řím 6x23). Ale Ježíš žil dokonalým životem – životem, jakým bychom měli žít my. Zemřel take hroznou smrtí – smrtí, kterou jsme si zasloužili zemřít my. Jinými slovy splatil náš dluh. Vyplatil náš dlužní úpis. Tímto způsobem jsme osvobozeni od rozsudku zákona, který jsme přestoupili (Řím. 8x1). Obětní systém Starého zákona s obětmi beránka byl viditelným znázorněním tohoto dlužního úpisu – cesta přes svatyni potříštěná krví (Žid 9x22, 3 Moj. 17x11). Pavel však píše, že “v Kristu” došel obětní systém svého naplnění (Kol 2x16-17). Všechna obětní nařízení ukazující na příchod Krista pominula. Pavel zdůrazňuje: „To všechno je jen stín budoucích věcí…“(verš 17). Takže soboty, o kterých Pavel píše ve verši 16, se vztahují k tomu, co je stínem věcí, které mají přijít. Logická otázka potom tedy zní: O jakých sobotách mluví Pavel? Existují dva druhy sobot? Je určitá sobota nějakým zvláštním předobrazem? Jak jsme již odhalili dříve, sobota, sedmý den Božího zákona, není stínem něčeho, co má teprve přijít. Naopak – je památníkem něčeho, co již proběhlo – stvoření (2Moj. 20x8-11). Sedmý den, sobota, je stálou připomínkou pravdy o stvoření. Připomíná nám, že jsme nevznikli evolucí. Stvořil nás Bůh. Zaslouží si naší úctu proto, že On je stvořitel, a my jsme stvoření. /Mark A. Finley, Téměř zapomenutý den/

[KB1613] Ko 2:16 Protož žádný vás nesuď pro pokrm, aneb pro nápoj, aneb z strany svátku, neb novuměsíce, aneb sobot. (…h or sabbatwn of the sabbath)


[KB1613] Ko 2:17 Kteréžto jsou stín věcí budoucích, ale pravda tělo jest Kristovo.

Slovo „protož“, znamená „na základě toho, co bylo právě řečeno, musíme dojít k tomuto závěru“. Jinými slovy říká: „Vzhledem k faktu, že tato ustanovení byla vymazána (v 14), žádný vás nesmí soudit pro pokrm nebo nápoj.“
Je jisté, že desatero přikázání neřeší pokrmy a nápoje. Ale co ty „soboty“? Mohou být tyto „soboty“- sobotami sedmého dne, o kterých hovoří čtvrté přikázání desatera? Ne, nemohou. Jsou totiž jasně definovány jako „stín toho, co mělo přijít“. Pamatujte prosím na to, že týdenní sobota byla ustanovena Bohem před tím, než hřích vstoupil na náš svět. Nemohly existovat žádné předobrazy nebo stíny, dokud neexistoval hřích. Všechny tyto stíny byly zavedeny KVŮLI hříchu a ukazovali na vysvobození z hříchu prostřednictvím Krista. Například – všichni obětovaní beránci představovali Ježíše, pravého Beránka, který měl zemřít za hříchy světa. Pokud by hřích nevstoupil na svět, nebylo by třeba Spasitele a tím pádem ani žádných beránků (stínů) ukazujících na Spasitele.
Takže tyto „soboty, které jsou stínem“ se nemohly vztahovat k sobotě sedmého dne. Ale o jakých jiných sobotách by zde mohla být řeč? Existovaly nějaké jiné „soboty“, než ty týdenní? Ano. Po vyjití z Egypta byly ustanoveny výroční soboty, celkem sedm „sobot“ v roce, které neměly absolutně nic do činění se sobotou čtvrtého přikázání desatera. Byly to výroční slavnosti a připadaly na různé všední dny v týdnu (něco jako dnes dny pracovního klidu) a v tyto „soboty“ se přinášely zvláštní oběti, které poukazovaly na smrt Beránka Božího na Golgotě. Tyto soboty byly součástí systému „ustanovení“, který skončil na kříži.
O „stínových“ sobotách se hovoří např. v Lv 23 x 24, 27, 32, tyto výroční soboty připadají každý rok na jiný den v týdnu. Bůh zdůraznil, že neměly být zaměňovány s týdenními sobotami v Lv 23 x 37, 38 - všechny verše uvedeny viz výše. Pro každý z těchto výročních svátečních dní byly předepsány jisté oběti, které byly stínem poukazujícím k budoucí oběti Ježíše Krista. Ale Bible jasně říká, že tyto dny byly „kromě Hospodinových sobot“, tedy sobot sedmého dne.
Už je snad zcela jasné, který zákon byl vymazán a přibit na kříž. V okamžiku Kristovy smrti byla chrámová opona roztržena od vrchu dolů (Mt 27,51). Bylo odhaleno nejsvatější místo svatyně, místo kde byla rozstřikována krev za hříchy lidu. Ale teď už nebylo třeba, aby byla stříkána další krev, nebyly třeba oběti dalších beránků. Přišel pravý Beránek, na kterého všechny tyto oběti ukazovaly. Bylo by tedy odmítnutím Spasitele, kdyby byla přinášena další zvířata. Bylo by odmítnuto, že On byl naplněním všech stínů a předobrazů. Proto by bylo „proti nám“ nebo „nám nepřátelské“ pokračovat v dodržování Mojžíšova zákona.
Abychom dále objasnili tuto záležitost, položme si jednu nebo dvě jednoduché otázky. Byl by to hřích, kdyby den před Ježíšovou smrtí člověk odmítl přinést beránka, aby mu byly odpuštěny hříchy? Odpověď je samozřejmě ano. Byl by to hřích, protože toto byla jediná cesta k odpuštění. Druhá otázka: Byl by to hřích, kdyby někdo odmítl přinést beránka den po Ježíšově smrti? Ne, protože pravý Beránek zemřel, opona byla roztržena a ustanovení vymazána. A zákon („ceremoniální“ Mojžíšův zákon) byl zrušen přibitím na kříž. Pavel mluví o stejném zákonu v listu Efezským 2,15 (NBK)
Pokud by Ko 2,16 měl odstraňovat soboty, musel by odstranit i jídlo a pití (kontext mluví o postu a ne o rozlišování jídel a pití - viz všechny moderní překlady).
V NZ je cca 150 odkazů na sobotu, ale jen jeden je zdánlivě proti ní (Ko 2,16). Dle 2. Kor 13,1 je třeba více podpůrných hlasů pro potvrzení nějaké skutečnosti (a ne pouze jeden).
V Koloským se nikde nevyskytuje výraz „nomos“ (zákon) i když v Gal a Ř je více než 100x. Proto lze odvozovat, že se v listu Koloským řeší pre-gnostická „filosofie“ (lidské nauky), která nemá souvislost s Tórou. (Argumenty Dr. Desmonda Forda pro platnost soboty)


...
mikim napísal:...Ktoré prikázania svedčili proti nim, alebo nám?
Všechny minimálně obětní ustanovení v knize Mojžíšova zákona.
Tak počkaj, všetky alebo tie obetné? Bude lepšie keď vymenuješ tie prikázania, ktoré proti nám alebo im nesvedčili.

Desatero dáš do truhly
[KB1613] Dt 10:2 I napíši na deskách těch slova, kteráž byla na deskách prvních, kteréž jsi rozrazil, a vložíš je do té truhly. (…et-hadevarim…)
[NBK] Dt 10:3 Udělal jsem tedy truhlu z akáciového dřeva, vytesal dvě kamenné desky podobné oněm prvním a s oběma deskami v rukou jsem vystoupil na horu.
[NBK] Dt 10:4 [On] pak na ty desky napsal tentýž nápis jako předtím, [totiž] deset přikázání, která vám Hospodin v den shromáždění řekl na oné hoře z prostředku ohně. A když mi je Hospodin dal, (…et aseret hadevarim…)
[KB1613] Dt 10:5 A obrátiv se, sstoupil jsem s hory té, a vložil jsem ty desky do truhly, kterouž jsem byl udělal, a byly tam, jakož mi přikázal Hospodin.

Zákon Mojžíš umístíte po straně truhly...
[KB1613] Dt 31:24 Stalo se pak, když napsal Mojžíš slova zákona tohoto v knize, a dokonal je,

[KB1613] Dt 31:26 Vezměte tu knihu zákona a vložte ji v straně truhly smlouvy Hospodina Boha vašeho, ať jest tam proti vám na svědectví.
Sorry, toto som sa snažil pochopiť z toho čo si postol ale pripadá mi to ako účelová teologická konštrukcia. Nemám dojem, že by prikázania Desatora nesvedčili proti nim a že by proti nim naopak svedčili len obetné prikázania. Veď svedectvo na svedčenie vo svedomí Izraelitu nebolo to, aby proti nemu svedčilo a hrýzlo ho svedomie preto, že neobetoval vtáčika alebo sa neočistil od znečistenia. Boh jasne dal napomenutie, že nerozlišujú medzi čistým a nečistým. Prikázanie o nedotýkaní sa malomocného svedčilo proti Izraelcom a Pán Ježiš zomrel, aby sa už mohli dotýkať malomocných? Takže Bohu vlastne išlo len o tieto prikázania? Alebo Pán Ježiš v Božom pláne spasenia mal úlohu zomrieť aby zrušil niektoré prikázania a presunul ich do nejakého šuplíka s neplatnými zrušenými prikázaniami, ktorý si pre tento účel zašuplíkovania vytvorila CASD? Nech nad tým tvojim puzzle z prikázaní akokoľvek premýšľam, nedáva mi to zmysel.

Podobne to vidím aj so šabatom. Raz napíšeš o tom, že Boh stvoril šabat pre človeka a inokedy zase, že ten šabat, ktorý nedodržiavaš už nemusíš, lebo je ceremoniálny a tieňový a zase patrí do nejakého neplatného zrušeného šuplíka šabatov. Veď šabat bol šabat a každý bol ceremoniálny.
Když Ježíš mluví, že Bůh stvořil šabat pro člověka tak snad mluví o každotýdenním šabatu v sobotu ne? Nemluví o dalších ceremoniálních šabatech, které mohly být v kterýkoliv den. Ceremoniální šabaty byly součástí přikázání, zákonů, ustanovení o obětech, troubeních apod. v knize Mojžíšova Zákona, Lv 23 x 24, 27, 32, 37, tento byl přibit na kříž Ježíšem, oběti se neprovádí tak k čemu by byly ceremoniální soboty dnes? Tyto ceremoniální soboty byly kromě "každotýdenních" sobot Hospodinových... Lv.23x38

Leviticus 23:23  Mluvil ještě Hospodin k Mojžíšovi, řka:
24  Mluv synům Izraelským takto: Měsíce sedmého, v první den téhož měsíce, budete míti odpočinutí, památku troubení, shromáždění svaté držíce.
25  Žádného díla robotného nebudete dělati, a budete obětovati obět ohnivou Hospodinu.
26  Mluvil také Hospodin k Mojžíšovi, řka:
27  Desátý pak den každého měsíce sedmého den očišťování jest. Shromáždění svaté míti budete, a ponižovati budete životů svých, a obětovati obět ohnivou Hospodinu.
28  Žádného díla nebudete dělati v ten den; nebo den očišťování jest, k očišťování vás před Hospodinem Bohem vaším.
29  A všeliká duše, kteráž by neponižovala se toho dne, vyhlazena bude z lidu svého.
30  Kdož by koli dílo nějaké dělal toho dne, zatratím člověka toho z lidu jeho.
31  Žádného díla nedělejte. Ustanovení to bude věčné v pronárodech vašich, ve všech příbytcích vašich.
32  Sobotu odpočinutí míti budete, když ponižovati budete duší svých, devátého dne téhož měsíce u večer; od večera až do druhého večera držeti budete sobotu svou.
33  Mluvil také Hospodin k Mojžíšovi, řka:
34  Mluv synům Izraelským a rci: Každého patnáctého dne měsíce sedmého slavnost stánků za sedm dní bude Hospodinu.
35  Dne prvního shromáždění svaté bude; žádného díla robotného nebudete dělati.
36  Za sedm dní obětovati budete obět ohnivou Hospodinu. Dne osmého shromáždění svaté míti budete, a obětovati budete obět ohnivou Hospodinu; svátek jest, žádného díla robotného nebudete dělati.
37  To jsou slavnosti Hospodinovy, kteréž slaviti budete, mívajíce shromáždění svatá, abyste v nich obětovali obět ohnivou Hospodinu, zápal, obět suchou, obět pokojnou, a oběti mokré, jedno každé ve dni svém,
38  Kromě sobot Hospodinových (pozn. každotýdenních šabatů v sedmý den sobotu), a kromě darů vašich, i všech slibů vašich a kromě všech dobrovolných obětí vašich, kteréž dávati budete Hospodinu.
39  A však dne patnáctého toho měsíce sedmého, když byste shromáždili úrody země, světiti budete svátek Hospodinův za sedm dní. Dne prvního odpočinutí bude, tolikéž dne osmého bude odpočinutí.

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Member napísal:Prosím ťa, mikim, ešte si mi neodpovedal na tieto otázky a mňa zaujíma ako si to myslel?
mikim napísal:Těžko mohu soudit br. Barkóciho, protože ho neznám a dokonce jsem od něj ještě nic ani neslyšel. Pokud ale nemá v srdci a v mysli zapsaný zákon královský - zákon Desatera Božích přikázání a neřídí se jimi a ví, že má se jimi řídit, pak je to zcela jistě falešný učitel.
Asi to tak bude mikim. Kde je napísané, že Desatoro je královský zákon?
mikim napísal:A těžko se na něm může projevovat Boží moc, pokud zapírá svým životem Boží základ. Klidně to může být i moc satana, který také dělá např. skrze B. Hinna zázraky, které po několika dnech, týdnech či měsících vyprchají a ti uzdravení jsou opět nemocní jak byli dříve.
Čo je Boží základ? Desať prikázaní, ktoré Boh vydal až na Sinaji, je Boží základ? Boh = Desatoro, Boží základ je desať prikázaní Izraelitom?

...Asi to tak bude mikim. Kde je napísané, že Desatoro je královský zákon? A budeme jím souzeni!!!

[NBK] Jk 1:25 Kdo však nahlédl do dokonalého zákona svobody a zůstává [v něm] - kdo není zapomnětlivý posluchač, ale vykonavatel skutku - ten bude blažený v tom, co dělá.

[KB1613] Jk 2:8 Jestliže pak plníte zákon královský podlé písma: Milovati budeš bližního svého, jako sebe samého, dobře činíte.

[NBK] Jk 2:9 Jste-li však předpojatí, hřešíte a Zákon vás usvědčuje jako přestupníky.

[CEP2001] Jk 2:10 Kdo by totiž zachoval celý zákon, a jen v jednom přikázání klopýtl, provinil se proti všem.

[KB1613] Jk 2:11 Ten zajisté, kterýž řekl: Nesesmilníš, takéť řekl: Nezabiješ. Pakli bys nesesmilnil, ale zabil bys, učiněn jsi přestupníkem zákona.

[KB1613] Jk 2:12 Tak mluvte, a tak čiňte, jako ti, kteříž podlé zákona svobody souzeni býti máte.

Ať se nám neztratí ze zřetele jasná pravda, která je obsažená v těchto verších. Toto je ten zákon, podle kterého budeme souzeni! Jakub nezanechává prostor pro pochybnosti o tom, o jaký zákon se jedná. Cituje dvě z desatera přikázání. A všimněte si, jak definuje tento zákon jako celek. Konstatuje, že jsme odpovědní za zachovávání celého zákona. A kolik přikázání je obsaženo v „celém zákoně“? Deset! Čeho se dopustíme, když porušíme jediné z těchto deseti? Jakub jasně odpovídá – přestoupíme zákon. A právě tak je hřích charakterizován v Bibli (1 J 3x4). Boží zákon je měřítkem pro občany jeho království a chování člověka k tomuto zákonu rozhoduje, bude-li Bohem přijat, anebo zavržen.
Jakub tady hovoří zcela jasně, že budeme souzeni zákonem svobody, což nemůže být jiný zákon než Desatero, jehož dva přikázání zde ve verši 11 uvádí. O tom není žádných pochyb!!! Pokud to nedokážeš pochopit je to Tvůj problém. Celým zákonem není kniha Mojžíšova zákona a ani být nemůže, protože od ap. Pavla víme, že ustanovení týkající se obětí, obřízky apod. byly Ježíšem přibity na kříž a byly to zákony a ustanovení, které byly "proti nám".

Milan
Príspevky: 434
Dátum registrácie: 07 Aug 2016, 05:26
Kontaktovať používateľa:

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa Milan »

Mikim píše:
Jinak adventista, pokud by chtěl nepotřebuje v sobotu svítit elektřinou, a kdyby nikdo na celém světě nepracoval i mraznička ti vydrží min. 24h bez elektřiny nebo jedeš na vlastní solar. Plyn si můžeš obstarat vlastní do vařiče na ohřev ho nepotřebuješ mnoho, takže i ten plyn může být v sobotu odpojený, vodu máš ze studny a nebo si ji nachystáš předem kolik potřebuješ, třeba plnou vanu nebo jinou nádobu. Do sboru jedeš autem na kole nebo zajdeš pěšky, pokud bydlíš třeba jen do 3km, nemusíš tak využívat MHD. Kdyby člověk chtěl a nebyl pohodlný, mohl by si vše zajistit dopředu a nemusel nikoho v sobotu obtěžovat. Všechno jde, když se chce.

Docela by mne zajímalo, jak je to s tím "chtěním" u tradicionalistů. Ortodoxní židé to skutečně dodržují. Co "ortodoxní adventisté" z velkoměst?

Druhá citace téhož autora:
po miliontédruhé opakuji (pro nechápavé): Ve verši 14 výraz: „vymazal rukou psaný záznam, který svými ustanoveními svědčil proti nám” pochází z řeckého výrazu, který má význam “závazek zadluženosti”. Odpovídá tedy našemu “dlužnímu úpisu”. A stejně tak dlužíme dluh dokonalé spravedlnosti Božímu zákonu.

V modlitbě Otčenáš, nás Ježíš vybízí k prosbě:"odpust nám naše viny, jako i my odpouštíme..." Podle znalců řečtiny se jedná o obdobný výraz, pro dluh-tedy "nepočítej nám naše dluhy..." V této linii je potom dlužním úpisem svědčícím proti nám naše vina, a tu Ježíš přibíjí na kříž.
Mám za to, že Ježíš se nespokojuje s tím, že by naše spravedlnost, daná dodržováním Desatera, případně dalších příkazů mohla stačit k našemu spasení. Ježíš po nás chce víc-buďte dokonalí jako Otec, milujte nepřátele...Nebude-li vaše spravedlnost jiná, než spravedlnost farizejů...
Podle znalců Zákona Ježíš porušoval sobotní přikázání a svým příkladem k tomu nabádal i své učedníky. Ježíš ale ukazuje na to, že jako Zákonodárce má moc, a společenství s ním je více, než podrobná ustanovení o sobotě. Takže spíše nežbádat o tom, co se v sobotu smí a nesmí, na co se sobotní výplata používat smí a na cou ne, bychom měli uvažovat o tom, jak dostát odkazu a příkladu Pána Ježíše. A vnímat při tom, že naše společnost je svou dělbou práce a vzájemnou závislostí v úplně jiné situaci, než v době přlomu věků, před dvaceti stoletími. Jako adventisté nejsme sami sobě ostrovem.

Laco
Príspevky: 143
Dátum registrácie: 25 Jan 2017, 19:35
Kontaktovať používateľa:

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa Laco »

Pred 30 rokmi bolo nemysliteľné aby Adventista v sobotu cestoval na dovolenku, išiel na skúšky na vysokú alebo športoval. Dnes je bežné že adventisti cestujú na dovolenku v sobotu, bratov syn išel na masérsky kurz v sobotu a na dovolenke s kazateľom sme v sobotu hrali poobede futbal. Haleluja ! ! ! Ešte 50 rokov a bude to konečne normálna cirkev. Ďakujem ti Bože že to takto predivne riadiš. ::reead::

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 2 neregistrovaní