O Dočasnosti zákona

Diskusia o všetkom ostatnom.
log

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Lída Rohalová napísal:Log:

Odpovím, ale teď musím do práce. Chtěla jsem jen vědět, jestli bys mohl napsat, co vlastně zastáváš a obhajuješ ohledně Zákona Ty? Jaká je moderní odpověď na moderní témata?
Nemam ziaden nazor. Toto vlakno ma zaujalo len preto, ze nacrtlo urcitu moznost, ze vsetko je relativne. Tak som cakal, co z toho vypadne.

Ked vidime, ze Jezis odporuje Mojzisovi a Pavol odporuje obom a Jan zije v takom rozdielnom svete ze sa k inym ani vobec nevyjadruje ani s nimi nema prienik, tak sa dostavame do zaujimavej situacie.

Jedno riesenie je, ze "bud plati naraz vsetko alebo nic". Tento radikalny postoj sa neda udrzat ak clovek studuje Bibliu dokladne. Vedie bud ku fundamentalizmu alebo ateizmu.

Druha moznost je uznat, ze vsetko je relativne a poplatne urcitej dobe. V takom pripade vznika otazka, co je platne nasej dobe a teda ci existuje nejaky princip.

Podla mna cesta rozsirovania zakona a vieroucnych bodov je zla. Miesto toho by trebalo ich zredukovat na jeden dva.

Nie som uz veriaci, ale podla mna rozpad cirkvi je tragedia, pretoze vedie aj k rozpadu socialnych vazieb a spolocneho prezitku a spolocnej identity, ktory aj mne osobne chyba. Miesto vytvarania univerzalneho zakladu dochadza k dalsim a dalsim vylucovaniam ludi na zaklade "uplnych hluposti" a k tomu ze ludia maju obavy ovedat svoj nazor. Ale nie som krestan, nechcem vam do toho hovorit. Zaujima ma to iba ako pozorovatela zvonku, iba ako filozoficka tema.

Pavlovi ucenie je "sympaticke",ze islo tymto smerom proti vsetkemu. Na druhej strane on vytvaral takisto vela novych pravidiel.

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Na první pohled se jeví, že Ježíš odporuje Mojžíšovi a Pavel oběma, ale může to být jinak. Ježíš neodporuje Mojžíšovi, ale vykladačům SZ. Ap. Pavel opět neprotiřečí Mojžíšovi a už vůbec ne Ježíšovi, ale svádí tuhy zápas s podobnou skupinou jako Ježíš. Pouze je to posunuto v čase.
Bibli je dobré číst, tak jako když se dívám na obraz, čím více se přibližuji k obrazu tím více vnímám jednotlivé čáry, body a obraz je rozmazaný. Odstupuji-li od obrazu dál, začnám vnímat celkový obraz a v tom je krása myšlenky, kterou malíř zakomponoval do své malby.
Odstoupím-li od Bible dál, jako projev úcty a vyzuji si boty pýchy, zjeví se mi Hospodin a bude se mnou rozmlouvat prostřednictvím příběhů v Bibli.

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

log napísal:Nezaujima ma homosexualita ako taka. Chcel som iba vidiet, ci Tvoja teoria o zruseni zakona a jeho nahradenie abstraktnym Duchom (principom lasky, principom Jezisa, ovocim Ducha, ako len chces) je iba nieco na papieri alebo ci to je nieco z praktickeho zivota, ktory prinasa moderne vyzvy. Zda sa mi, ze teoreticky prekrocit tien zakona (jedno ci Mojzisovho alebo Pavlovho) vies, ale v realite mas nohy "zviazane" a bud nevies ktorym smerom ist, alebo vsade kam by si chcela Ta strasi zo zahrobia duch zakona. Nemyslim to proti Tebe osobne, tuto situaciu som len modeloval ako ilustraciou problemu,.

K comu je nabozenstvo, ktore dokaze perfektne vyriesit problem spred 3000 rokov, ale na sucasne temy nema odpoved ?
Ne, neurazila jsem se. Neberu to osobně.

Myslím, že jsem jasně vyjádřila, že v novozákonním učení jsou popsány instrukce, co mají křesťané dělat.

Bible je dítětem své doby, obsahuje zaznamenané "teologické zápasy" toho, co se tehdy řešilo, např. Zákon. Apoštola Pavla neustále obviňovali, že učí proti Zákonu. Co ten si kvůli tomu zažil. Ale Pavel jen promítal do svého učení reflexi Ježíšova kříže a Jeho zmrtvýchvstání, při kterýžto událostech uviděl nové souvislosti. Já osobně pokládám Pavla za člověka mimořádně obdařeného Božím Duchem. On neměl své učení ze sebe, vždyť jak sám uvádí:

Ga 1,1 Pavel, apoštol, vyslaný ne od lidí nebo skrze člověka, ale skrze Ježíše Krista, a Boha Otce, který ho vzkřísil z mrtvých
Ga 1,11-12 Oznamuji vám bratři, že evangelium, které jsem vám zvěstoval, není podle člověka. Neboť jsem je nepřevzal ani se mu nenaučil od člověka, ale skrze zjevení Ježíše Krista.


Pavlovo vyvolení Bohem je v souladu i s tím, že když Pavel hlásá evengelium a mluví o Zákonu, Bůh ho nijak neopravuje. Zato Pavla opravovali jeho židovští bratři, Skutky to pěkně popisují. Pavel chápal, že Zákon i Proroci ukazovali na Krista, k Němu vedli. Proto Pavel vysvětluje svým židovským bratřím i před vládci země, kdo to Ježíš je na základě Zákona i Proroků. Ježíš se stal Pavlovi vším, a touto novou perspektivou vidí i Zákon - to není jeho znevážení.

V době SZ byla vstupním znamením do smlouvy s Bohem obřízka. Znamením smlouvy mezi Bohem a izraelským lidem (+ ti, kdož se k němu připojili) byl šabat. Dlouho jsem nechápala, proč se porušení šabatu trestalo smrtí. Chápala jsem, že to bylo znamení smlouvy, ale přece. Ale pak jsem pochopila, že šabat ukazoval na Krista, a to byla velmi vážná věc.

Ježíš je tou novou smlouvou, dalo by se to takto říci. Šabat došel svého naplnění. Mně je sympatičtější úsloví o naplnění Zákona, než o jeho zrušení. I když jedno nevylučuje druhé. Interpretací výkladu Zákona je povícero.

Vstupním znakem nové smlouvy do smlouvy s Bohem je křest a znamením této smlouvy je Večeře Páně.

Šabat se musel pravidelně opakovat, taktéž i Večeře Páně se pravidelně opakuje, což ukazuje k Pánovu příchodu.

V dnešní době vede adventismus podobný zápas jako Pavel. Pavel se setkával s horlivci ohledně Zákona, na druhé straně byli pohané. Apoštol Pavel pochopil, že na místě Zákona je Kristus, ke kterému Zákon vedl. Dnes v nás Kristus přebývá skrze Svatého Ducha, tudíž je na místě Zákona Duch Svatý. Přičemž Duch Svatý nevylučuje princip Zákona - Miluj bližního svého...

Ocitli se Kristovi následovníci ve vzduchoprázdnu? Ne. Máme všeobecné novozákonní učení + individuální vedení Duchem Svatým, které funguje i dnes stejně jako v novozákonní době. Život s Kristem je víc než jen nekrást, nesmilnit, nepožádat, atd. Je to také o tom sytit hladové, těšit malomyslné, je to o vnitřním nastavení člověka.

Adventismus svým důrazem na Zákon a na pokračování soboty jako znamení mezi Bohem a jeho lidem vytlačuje práci Ducha Svatého na okraj periferie. Adventismus je stále pod Sinajem a nemůže se dostat dopředu. Adventismus jako směr žije ze stínů a nevidí záři jasného světla. A tak "zákoníci" nemohou přijít na jméno těm, kteří žijí v Duchu. A jsou takoví lidé i v adventismu. Jsou takoví, kteří chápou, že sobota není otázkou spasení. Oni spočívají v Kristu každý den, a slavení soboty považují za čas, kdy se lze setkat s ostaními věřícími, a to spočinutí v Kristu prožít ještě intenzivněji.

V SZ všichni věděli, kdo jsou Židé. Měli zvláštní stravovací návyky, jiné zvyklosti a měli sobotu. Podle toho to všichni poznali. Dnes všichni znají adventisty - nejedí vepřové a mají sobotu. Aby to bylo správně chápáno, vůbec si nemyslím, že jsou všichni zaměření na vnější věci. Nejsou. Mluvím o adventismu jako směru, který ale vychovává člověka k zaměření na vnější věci a k detailním popisům "zachovávání."

Člověk v Duchu nepotřebuje detailní popis zachovávání, protože on zná cíl a smysl jakéhokoliv zachovávání. Nová smlouva je postavená na principech. Pavel považuje dar proroctví za velmi důležitý. Je paradoxní, že v adventismu jsem se s tím vůbec nesetkala (pamatuji se na jeden případ v jednom sousedním sboře, kde měl ten prorok velké problémy), zatímco v jiné komunitě, se kterou jsem v kontaktu, aby se člověk "bál si něco jen pomyslet" - to říkám s nadsázkou :). První komunita - adventismus klade důraz na sobotu, tudíž je ve středu vnější znamení, a druhá komunita (svým způsobem charismatická) klade důraz na Boha samotného, na vnitřek věci. Nikdy jsem si neuvědomovala, jak naše důrazy předurčují "Boží práci s námi".

Nevidím život v Duchu jako ten, který nedokáže vyřešit problémy dnešní doby. Tato idea funguje stejně jako za dob apoštolů. To, že nevidíme kolem sebe více zázraků (nemusí to být jen viditelný nadpřirozený zázrak, to je také vnitřní proměna člověka) není Boží chyba. Jak už bylo psáno v jiném vlákně, náš/církevní důraz nemusí znamenat, že Bůh to vidí stejně.

Vím, jakým směrem jít, Sinaj mi nechybí.

log

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

log napísal:
11 Ale keď prišiel Kéfas do Antiochie, zoči-voči som sa postavil proti nemu, lebo si zaslúžil pokarhanie. 12 Kým neprišli niektorí od Jakuba, jedával s pohanmi. Ale keď prišli, odťahoval sa a oddeľoval, lebo sa bál tých, čo boli z obriezky. 13 A s ním sa pretvarovali aj ostatní Židia, takže sa dal aj Barnabáš strhnúť ich pokrytectvom. 14 Keď som videl, že nepostupujú priamo, podľa pravdy evanjelia, povedal som Kéfasovi pred všetkými: "Keď ty, Žid, žiješ pohansky, a nie po židovsky, ako to, že nútiš pohanov žiť po židovsky?!" 15 My sme rodení Židia, nie hriešni pohania, 16 a vieme, že človek nie je ospravedlnený zo skutkov podľa zákona, ale iba skrze vieru v Ježiša Krista. Aj my sme uverili v Krista Ježiša, aby sme boli ospravedlnení z viery v Krista, a nie zo skutkov podľa zákona, lebo zo skutkov podľa zákona nebude ospravedlnený nijaký človek.
Mysli, ze v tomto texte je klucova veta l pochopeniu toho, co Pavol hovori o Mojzisovom zakone.

My vieme, ze na jednej strane otvorene hovori, ze zakon platil iba v minulosti a otvorene nabada krestanov aby sa nenechali skonvertovat na "zidovstvo" aj ked ich budu Zidia presviedcat.

Na druhej strane vidime, ze Pavol hlasa vela pravidiel a prikazani, ktore pochadzaju uz od Mojzisa a tym ich potvrdzuje.

Ta absolutne klucova veta pre pochopenie je:

Keď ty, Žid, žiješ pohansky, a nie po židovsky, ako to, že nútiš pohanov žiť po židovsky?!

Ako to treba chapat ? Existuje zidovska kultura. Existuje grecka (pohanska) kultura. Tie su uplne odlisne. Ako to, ze nutis pohanov prijat zidovsku kulturu ???

Vykladam teda Pavlovo ucenie tak, ze rusenim Mojzisovho zakona sa snazil hlavne oslobodit pohanov od toho, aby spolu s vierou v Zida--Jezisa museli popriet svoju kulturu a prijat kulturu inych narodov.

Uvazujeme uz v realiach 20 storocia, kedy slovo kultura pozname a je velmi dolezite. Pavlovo ucenie teda mozme chapat tak,ze kazdy krestan ma pravo a slobodu ponechat si svoju kulturu.Ak sa nieco od krestana vyzaduje, je to moralny zakon, ale nie povinnost popriet svoj narod, kulturu ci pohlavie.

Samozrejme, aj takyto vyklad je stale probkematicky, pretoze vsetky palcive temy su prienikom kultury a moralky. Pavlov navod je teda velmi nejasny! Ukazuje aj, ze za urcitych okolnosti sa musia popriet aj zvyklosti a kultura (obetovanie modlam atd.)

Kazdopadne by takyto vyklad vniesol do problemu nove svetlo.

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

log napísal:Jedno riesenie je, ze "bud plati naraz vsetko alebo nic". Tento radikalny postoj sa neda udrzat ak clovek studuje Bibliu dokladne. Vedie bud ku fundamentalizmu alebo ateizmu.
Přikládám článek o experimentu o doslovném zachovávání starozákonních biblických příkazů. Neztotožňuji se se vším, co se v článku píše, nicméně za zamyšlení to stojí.

http://www.stoplusjednicka.cz/socialni- ... ladu-bible
log napísal:Druha moznost je uznat, ze vsetko je relativne a poplatne urcitej dobe. V takom pripade vznika otazka, co je platne nasej dobe a teda ci existuje nejaky princip.
Pro některé lidi je revoluční myšlenka, že Bible nebyla napsána pro nás. Ona byla opravdu psána pro čtenáře tehdejší doby. To, že z ní čerpáme i dnes, je výsledkem toho, že je současně i přesto NADČASOVÁ. Hledání principu v nejasných nebo sporných otázkách může být dobrou cestou.

Podle svého pozorování (to ale není normou pro ostatní) jsem vypozorovala, že Bible má pro osobní víru jedince největší vliv v případě, že ji ten jedinec bere vážně. Ne pouze jako soubor informací, poznatků nebo rozporů.

Myslím si, že je důležité, s jakým záměrem Bibli čteme. Pokud je naším záměrem v ní šťourat a nacházet rozpory, jistě je objevíme. Pokud je naším záměrem nechat se oslovit Bohem (včetně knih SZ), nejspíše budeme osloveni. Ale dodávám (protože zde je to nutné, do hlavy si nevidíme a náš "jasný a zřetelný" výrok nemusí znamenat, že mu stejně rozumí i druzí), tak dodávám, že to nemyslím na nikoho osobně a je to všeobecné konstatování.

Přesto se i tomu hledači rozporů může stát, že ho skrze biblický text osloví Bůh a on uvěří. I to se děje.

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

log napísal:Krv je sucastou iba niektorych masovych vyrobkov (jaternice atd ?)
Ano, ale měla jsem na mysli spíše veškeré maso prodávané v obchodech. Většinou není košer. U nás je mi známa jedna prodejna, která prodává košer maso. Ve větších městech jich bude více.
log napísal:Inak toto nariadenie je akoby "bratrancom" cistych/necistych pokrmov, pretoze ani v tomto pripade nedokazeme (?) pochopit zmysel takeho "absurdneho" nariadenia. Rovnako ako v pripade cistych/necistych nepozname suvislosti. Je to ukazka dalsieho novozakonneho nariadenia, ktore sa neda odvodit prikazanim Milovat Boha ci Milovat Blizneho a uz vobec nie nejakym Ovocim Ducha. Je toto ta "nova zmluva" ? Alebo ideme rozdelit apostolske ucenie na mravne, ceremonialne a zdravotne ? ::rofl::
Výsledkem "jeruzalémského koncilu" se měli křesťané z pohanů řídit, nebylo na ně vloženo jiné "břemeno".

Jinak ti příliš nerozumím.

log

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Clanok je velmi vtipny a pravdivy.

Pojem bufetove nabozenstvo je myslim presny. Kazdy si vyberie z Biblie par veci a ide si s nimi zalozit novu cirkev :)

Co ma ale pobavilo este viac, ze ked si dnes nejaky clovek chce vybrat svoje nabozenstvo, tak premysla sposom, "ktora cirkev mi vyhovuje". Katolici mi nevyhovuju lebo zima v kostoloch a spoved, adventisti mi nevyhovuju, lebo klobasa a pivo, svedkovia mi nevyhovuju lebo v mraze musia stat na ulici a charizmatici mi nevyhovuju lebo sa hanbim chovat ako blazon a islam mi nevyhovuje lebo su vsetci proti nemu, zidovstvo by bolo fajn, ale tam ma nikto nechce, evanjelici su v pohode, ale svatia nedelu. Clovek 21 storocia ma problem najst cirkev ktora by mu vyhovovala.

log

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Lída Rohalová napísal: Výsledkem "jeruzalémského koncilu" se měli křesťané z pohanů řídit, nebylo na ně vloženo jiné "břemeno".

Jinak ti příliš nerozumím.
Ja myslim, ze vela ludi by povazovalo za bremeno, keby nemohli jest napriklad jelitka, ktore apostoli zakazali. Este vacsie bremeno od apostolov je zakaz smilstva (ak sa nim myslI mimomanzelsky sex ?).

Snazim sa len ukazat, ze apostli odlahcili ludom od Mojzisa, ale dali na nich nove bremena.

Jeden zakon skoncil ale druhy zacal.

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

log napísal:Jeden zakon skoncil ale druhy zacal.
Ano. Ale ten "druhý zákon" není pro křesťany již břemenem, pokud "ho" mají zapsaný v srdci.

Apoštolové ustanovili pro křesťany z pohanů za platné tyto věci z Mojžíšova zákona:

Sk 15,19-20
19 Proto soudím, abychom nedělali potíže těm, kteří se z pohanů obracejí k Bohu,
20 ale napsali jim, aby se zdržovali toho, co bylo poskvrněno modloslužbou, smilstva, zardoušeného a krve.

log

Re: O Dočasnosti zákona

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Lída Rohalová napísal: Ano. Ale ten "druhý zákon" není pro křesťany již břemenem, pokud "ho" mají zapsaný v srdci.
,

Zaujimava uvaha, ale odkial to mas ? Pavol take nieco nehovoril, ved on sam sa vyznava z toho, ako tazke je robit to, co by chcel, ale nedari sa mu to. Robit dobre je totiz proti tomu co je mu prirodzene. Jeho zivot je boj, co rozumovo povazuje za dobre je mu velmi tazke vykonat.

18 Viem totiž, že vo mne, teda v mojom tele, neprebýva dobro. Mám vôľu robiť dobro, ale nemám schopnosť uskutočniť ho. 19 Nerobím totiž to dobré, čo chcem, ale konám zlé, čo nechcem. 20 Ak však robím to, čo nechcem, nerobím to ja, ale hriech, ktorý prebýva vo mne. 21 Objavujem teda taký zákon, že ak chcem robiť dobro, mám v dosahu len zlo. 22 Lebo podľa vnútorného človeka s radosťou súhlasím s Božím zákonom, 23 ale vo svojich údoch vidím iný zákon, ktorý bojuje proti zákonu môjho rozumu a drží ma v zajatí zákona hriechu, ktorý je v mojich údoch. 24 Ja úbohý človek! Kto ma vytrhne z tohto tela smrti?

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 6 neregistrovaných